K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-01-2021, 22:11   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jobcentret må ikke løbe med en halv vind – om dig...

Marianne Stein, Socialrådgiver om Rehabiliteringsteamet.


https://mailchi.mp/2f712a870dd8/jobc...g?e=941580e1b0

Kære Peter

Det er efterhånden nogle måneder siden, at jeg sidst har sendt et Kærligt Indspark ud. Nok er Danmark lukket ned, men det er jobcentrene ikke, og det kan jeg mærke. Jeg har travlt!

Lige for tiden har jeg en hel del klienter, der skal have deres sag forelagt rehabiliteringsteamet, og det foregår i øjeblikket på forskellig vis pga. restriktionerne – i nogle kommuner sker det fortsat ved fysisk fremmøde, og i andre kommuner er det udelukkende virtuelt.

Og så er der de borgere, der tilbydes, at mødet med rehabiliteringsteamet afholdes helt uden om dem.

Måske du selv står midt i det, og føler dig en smule forvirret og usikker på, om du skal vælge det ene frem for det andet.

Hvis ikke, så læs med alligevel, for måske skal din sag også en dag forelægges rehabiliteringsteamet.

Den samlede dokumentation
Inden din sag overhovedet skal for teamet, så skal din sag samles. Dvs. alt dokumentation, der er relevant for din sag – så man kan afgive en indstilling og senere træffe afgørelse om dit fremtidige forsørgelsesgrundlag – skal være til stede.

Det er derfor vigtigt, at du, inden materialet sendes videre til teamet, får dokumenterne til gennemlæsning med mulighed for at kommentere og evt. at bibringe nye oplysninger.

Det kaldes også en partshøring.


Det er din retssikkerhed og garanti for, at rehabiliteringsteamet har fået alle de nødvendige oplysninger om dig.

Du skal altså sikre dig, at jobcentret ikke løber afsted med en halv vind om dig til rehabiliteringsteamet. Det er trods alt dit liv og fremtidige forsørgelsesgrundlag, det handler om.

For desværre sker det indimellem, at jobcentret “glemmer” at partshøre borgeren, inden det samlede dokument bliver sendt videre til rehabiliteringsteamet.

Og jeg har endda også oplevet, at praksissen for partshøring kan være forskellig i det samme jobcenter.

Derfor skal du vide, at du har krav på at se, hvilke oplysninger jobcentret sender videre til rehabiliteringsteamet.

For tænk hvis der ved en fejl, manglede et vigtigt lægenotat, en praktikbeskrivelse eller en funktionsevnebeskrivelse...

Teamet afgiver en indstiling på baggrund af de oplysninger, de får til rådighed (Og ofte har de taget beslutningen inden mødet afholdes).

Det er den indstilling, som jobcentret senere skal træffe afgørelse ud fra.

Derfor er det ikke ligegyldigt.


Og du skal ikke acceptere, at sagsbehandleren fejer partshøringen af bordet med den begrundelse, at du kan tilvejebringe oplysninger til selve mødet.

Det er sagsbehandlerens ansvar, at du er partshørt INDEN mødet med rehabiliteringsteamet.

Alt andet er dårlig forvaltningsskik – fordi det er mangel på medinddragelse og partshøring.

Lige nu er det ekstra vigtigt, at du fastholder din ret, da nogle jobcentre under Lock Down tilbyder, at rehabiliteringsteamet kan afgive indstilling uden din tilstedeværelse – hvor du i så fald ikke har mulighed for at bibringe nye oplysninger eller påpege eventuelle fejl.

Rehabiliteringsmøde uden dig

Du skal også vide, at hvis du vælger, at rehabiliteringsteamet skal afholde mødet udenom dig, så har du, såfremt du ikke er enig i deres indstilling, krav på et nyt møde, når der igen er åben for fysisk fremmøde. Det er altså din garanti og din retssikkerhed, hvis du ikke er enig i indstillingen.

Husk at du i min bog, Sådan én er jeg jo ikke, kan blive klædt godt på til din jobcentersag – her kan du også læse mere om, hvad du skal være opmærksom på, når du skal udfylde selve rehabiliteringsplanen.

Jeg ønsker dig hermed et rigtig godt møde

Kærligst
Marianne Stein


Tak, til Marianne Stein

Hilsen Peter

Bilag.

Aktindsigt

http://www.k10.dk/showthread.php?t=37741
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension