K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2012, 11:14   #1
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Fra erhvervsbil til trivsels bil???

Jeg fik sidste år bevilliget en erhvervs bil, blev sygemeldt på mit job 13.8. og forventer at blive FP pr. 1.11.

Jeg henvendte mig derfor i går til kommunenes ergoterapeut, og fremlagde fakta, og meddelte samtidig, at jeg nu ønsker at søge om at beholde min bil som trivsels bil.

Ergo forhørte sig om mine forværringer i helbredet, og sagde: "Det, det kommer til at stå og falde med, bliver dit fremtidige kørselsbehov. Vi kommer til at skulle mødes og afklare dette. der går nok ca 2-4 uger så hører du fra os, men tak for din henvendelse."

Er der nogen, der har erfaring med hvor svært, det er at få lov til, at beholde en eksisterende bil på ændrede vilkår? Og hvis man får lov, bliver der så lavet en ny beregning (efter seneste afsluttede skatteopgørelse)? Og endelig: mit kørselsBEHOV, gælder det ALT; familie- og vennebesøg, fritidsaktiviteter mm. eller er det kun det strengt nødvendige, som kontroller, lægebesøg, indkøb?
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2012, 21:19   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Jeg er ikke med på hvad forskellen mellem en bevilget erhvervsbil og trivselsbil?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2012, 19:20   #3
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Nogen der kender svaret på dette?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2013, 18:36   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ny bilguide fra RYK

http://www.ryk.dk/bilguide_forside

Hvor man også kan købe "On the Road Again - efter en rygmarvsskade"

"En flot portrætbog med fokus på BILEN. Bilister med bevægelseshandicap vil blive inspireret, og professionelle kan hente menneskelig indsigt og nyttig viden i RYKs bog: ON THE ROAD AGAIN – - efter en rygmarvsskade. Gennem 16 portrætter berettes om en variation af praktiske løsninger og bilens personlige betydning, når man til daglig er begrænset af kørestolens hastighed og distance. Portrætterne varierer mellem lange interviews og korte, personlige statements. Bogen er illustreret af fotograf Mads Eneqvist, der har fundet spændende locations til de mange og flotte helsidefotos."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 20:07   #5
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Jeg er ikke med på hvad forskellen mellem en bevilget erhvervsbil og trivselsbil?
En erhvervsbil kan man fåbevilliget, hvis man er i arbejde eller under uddannelse f.eks. for at du ikke er udtrættet, når du når frem til arbejde/uddannelses sted. Det kan man måske blive med offentlig transport. Trivselsbil søges, hvis man er ude af arbejdsmarkedet, og er vanskeligere, at få tildelt.
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2013, 12:39   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anvendelse af overskud ved salg af handicapbil

http://www.dukh.dk/netradgivning/tra...af-handicapbil

"Nej, I må ikke selv bestemme, hvordan pengene I får for den gamle bil skal bruges. I kan ikke bare disponere over disse penge til at købe en dyrere bil for.
Hvis I selv har lagt penge oveni bevillingen på den gamle bil og købt en dyrere bil, har I imidlertid krav på at få en forholdsmæssig del af provenuet som I kan bruge som I vil, herunder til at købe en dyrere bil for."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-05-2013, 15:08   #7
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stoktoft Se meddelelser
Hej Allesammen

Da jeg formoder, at andre måske kunne være interesseret i emnet invalidebil/trivselsbil, starter jeg denne tråd.

I forbindelse med min egen søgen efter oplysninger, om hvordan det foregår når man søger invalidebil, har jeg kun kunnet finde love og paragraffer, men desværre ingenting der kunne beskrive hele processen, og hvad man skal igennem.

Jeg har dags dato været ved min egen læge, for at være sikker på, at hun støtter mig i ansøgningen om invalidebil, jeg har da fundet ud af, at egen læge bliver spurgt, f.eks. om en generel helbredsattest. Forskellige personer har anbefalet mig at søge om dytten, der i blandt ergoterapeut, fys osv.

I morgen mellem kl. 8 og 9 starter jeg med ansøgningen, da ergoterapeuten der har med bilansøgning at gøre har telefontid.

I denne tråd vil jeg løbende fortælle hvad der sker, og hvad jeg bliver trukket igennem. Dette gør jeg for at andre forhåbentlig kan få gavn af det, og fordi jeg vil blive glad for input fra andre der måske har erfaringer med området.

Jeg ansøger om en bil på det trivselsmæssige grundlag, d.v.s. at jeg ikke skal bruge den til arbejde eller uddannelse, men udelukkende til trivselsmæssige forhold, så som fritid, behandlinger, familiebesøg, læge, frisør, kørsel med børn og så videre.

Jeg håber I kan få gavn af dette, og jeg vil gøre mit bedste for at beskrive det hele så alle kan forstå det, ellers må i jo spørge.

Det kan jo gå hen og blive et negativt resultat, men jeg håber i kan bruge mine beskrivelser alligevel.

til jer alle

Stoktoft


Hej

Jeg skal til denne samtale her i starten af juni, så jeg følger din tråd, for jeg skal bruge den til det samme som dig
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 21:18   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Denne tråd er kun til indsamling af viden

Venligst ingen debat her fremover. Tak!

Hvis du har spørgsmål til invalidebil etc, og du ikke kan finde svaret her, så start op en ny tråd.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 15:30   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hani`s trivselssag

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27996

Hvor borgeren står dårligere end da sagen startede med afslag og nu begrænsninger i kørekortet, som gør at nu har borgeren ingen bil som tilfredsstiller politiet og sundhedsstyrelsens krav om automatgear.

Hilsen Peter

Venligst ingen debat på denne gamle tråd, kun til vidensbank.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 18:54   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Status over virkeligheden 2013

Markant fald i antallet af handicapbiler.

Så dine forventninger skal afstemmes med virkeligheden. Du skal sætte dig ind i reglerne 100% inden du søger om handicapbil. Du skal kende konsekvenserne hvis du modtager afslag.

http://muskelsvindfonden.dk/handicap...handicapbiler/

"Mere overraskende gives der afslag til hele 25% af ansøgningerne om genbevilling. Det overraskende er, at når bevillingsreglerne reelt har været uændrede i årevis, så må kommunerne mene, at hver fjerde person med handicapbil har fået det bedre siden forrige bevilling."

"Til gengæld er sagsbehandlingstiden steget fra 28,8 uger til 29,8 uger ved ansøgninger om genbevilling. Dette er påfaldende, fordi Folketinget – efter ønske fra kommunerne! – har indført mulighed for en enklere sagsbehandling ved genansøgninger; men som så ofte før, så ønsker kommunerne ikke nogen forenkling i sagsbehandlingen, når det kommer til stykket. Problemet er blandt andet, at jo hurtigere en sag behandles, jo hurtigere skal kommunen af med penge."

Folketinget ønsker.

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...04/1234199.pdf

"Kommunerne kan fremover tilbyde borgere med handicap, at de blot skal skrive under på en tro- og love-erklæring i stedet for at skrive en hel ny ansøgning for at få genbevilliget et hjælpemiddel."

BEMÆRK at som oftest brugers ordet "KAN" i stedet for "SKAL" og derved har kommunernes embedsfolk "serveretten" og således bliver det som embedsmænd ønsker det.

Hilsen Peter

Venligst ingen debat i denne gamle tråd, som er en vidensbank!
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension