K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-04-2008, 11:39   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down - Nu skraber vi bunden


- Nu skraber vi bunden


jeg ved ikke om vi har fået denne artikel ind på K10 jeg kunne ikke finde den , men denne historie er en af de talrige historier fra Fyn ... man bliver mere og mere harm over de måder sygdomsramte borgere bliver maltrakteret af uetiske sagsbehandlere der ikke følger loven.


Gitte Larsen er havnet i et ingenmandsland efter i længere tid at have været sygemeldt på grund af ondt i ryggen. Hun har de sidste tre måneder måttet leve af sin mands løn og lån, men nu kan økonomien ikke klare mere. Jeg forstår ikke, at kommunen ikke prøver at hjælpe folk videre i stedet for at prøve at få dem ned med nakken, siger Gitte Larsen, fotograferet her ved siden af sin mand Mogens.

http://www.fyens.dk/article/967504:I...aber-vi-bunden

Af Ulrik Sass

Tre måneder uden indtægt er ved at rive tæppet væk under Gitte Larsen, som er langtidssygemeldt med rygproblemer.

Sølvbrylluppet til september er aflyst, og lige nu tæller Mogens og Gitte Larsen i Nr. Broby på fingrene: Bliver de nødt til at sælge huset og bilen for at få råd til en almindelig hverdag?

Gitte Larsen har nu i tre måneder stået uden indtægt af nogen art. Men kan det virkelig være rigtigt, at man på den måde kan falde helt igennem det sociale sikkerhedsnet, bare fordi man bliver syg?


- Det, vi har kæmpet for og sparet sammen gennem et helt liv, er nu ved at smuldre væk. Vi har brugt alt, hvad vi har og er nu helt nede og skrabe bunden. Og fordi vi har bedt om udsættelse hos kreditforeningen, er vores kreditværdighed nu lig nul det næste år, siger Mogens Larsen ved en samtale i deres stue, hvor billeder af de tre store børn pryder reolen.


Årsagen til familiens uheldige situation er Gitte Larsens dårlige ryg, kombineret med en modvillig kommune, som henholder sig til, at man bare følger reglerne.


Benene og ryggen låser

I november 2005 blev Gitte Larsen, kontorassistent gennem 25 år, sygemeldt på grund af smerter i ryggen. Hun var lige begyndt på nyt arbejde, og da prøvetiden endnu ikke var forbi, fyrede arbejdsgiveren hende to dage senere.

Gitte Larsen brugte hele det første år på at vente på en afklaring.

Da skaden var opstået i forbindelse med nogle tunge løft, troede behandlerne, at det med tiden gik over igen. Men smerterne blev ved, og så skulle der en MR-scanning til. Den kom et år efter sygemeldingen og afslørede, at hun havde en såkaldt diskus-degeneration.

Det betyder, at rygradens beskyttende diskus*skiver nogle steder er slidt væk. De nerver, som løber til og fra rygmarven, kan derfor komme i klemme, og når det sker, låser Gitte Larsens ryg.

Hvis hun bliver behandlet på OUH's smerteklinik, er der en lille sandsynlighed for, at det ad åre bliver bedre, lød beskeden fra Rygcenter Ringe, da Gitte og Mogens Larsen var til møde med behandlere og sagsbehandleren fra Faaborg-Midtfyn Kommune.

- Og den gang var der næsten ingen grænser for al den hjælp, jeg kunne få...

- Men hvor meget har hun fået, supplerer Gittes mand, Mogens og former et stort nul med fingrene: Nada. Absolut ingenting.


Pludselig ingen penge

I dag har Faaborg-Midtfyn Kommune stoppet udbetalingen af Gittes sygedagpenge.


Hun blev sendt i arbejdsprøvning, men det stoppede sagsbehandleren brat efter halvanden måned med den begrundelse, at Gitte Larsen ikke umiddelbart var i stand til at gå op i timetal.

- Min sagbehandler sagde meget hårdt til mig: Nu er der ikke mere at gøre. Nu må du klare dig selv, fortæller Gitte Larsen.

Hvis hun søgte om pension, kunne hun fortsætte med at få penge i tre måneder mere, men så var det også slut.

- Så meget mod min vilje, søgte jeg om pension, for hvem kan klare slet ikke at få nogle penge ind?

Ansøgning resulterede i et afslag - og så stoppede pengene.


Gitte Larsen fik via sin fagforening HK koblet en socialrådgiver på som rådgiver, og de har nu anket kommunens beslutning om at stoppe arbejds-prøvningen.

- Og så har jeg sagt ja til at prøve en ulønnet praktik, for at vise, at jeg virkelig mener det. Jeg kender ingen andre, som ikke tjener nogle penge, som skal arbejde gratis, men kommunen har nægtet at ændre deres beslutning indtil videre, siger Gitte Larsen.

-Det er hårdt at blive syg i dagens Danmark. De forskellige instanser er gode til at trække tiden, og så stopper pengene pludseligt. Jeg sidder med en følelse af, at man ikke er menneske i det system, og man skal i hvert fald have et jernhelbred for at holde til det, siger Gitte Larsen.


-Heldigvis har vi nogle kanongode venner, som hjælper os moralsk. Og så har vi verdens bedste psykolog i vores hund Nala - den er altid glad og hjælper med at holde humøret oppe. Det er det eneste, kommunen ikke har kunnet knalde os på endnu - vores gode humør, siger Mogens Larsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra social- og arbejdsmarkedschef, Jan Frederiksen, til sagen.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nu er bunden nået-sygedagpengesager østerbro Politik og Samfund 4 25-11-2011 20:48
Så ramte jeg bunden... Igen ! FrkSilverfox Alt det andet 14 30-04-2011 09:42
Bunden af hierarkiet giver stress zuza Politik og Samfund 0 25-04-2008 10:10
At skrabe bunden.... Ida Politik og Samfund 1 24-08-2007 12:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension