K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2011, 13:22   #1
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ferie på kontanthjælp..???

Hej.

Jeg står muligvis med et problem.

Jeg skal på ferie i uge 22, hvilket min sagsbehandler er gjort opmærksom på for godt en måned siden.

Nu har min kæreste så lige antydet noget med at vi skal tale om en rejse i uge 19... Kunne godt forestille mig, at han kan finde på at invitere mig med (han rejser ekstremt meget med arbejdet).

I SÅ FALD - hva' pokker gør jeg med kommunen? Er der nogen som helst mulighed for at tage afsted i både uge 19 og uge 22??

Jeg er i arbejdsprøvning 3 dage om ugen.

Kan kommunen fuldstændig nedlægge veto mod at jeg tager afsted, eller er det værste der kan ske, at jeg bliver trukket i kontanthjælp for 1 uge?

Selv hvis det drejer sig om at jeg vil blive trukket i kontanthjælp ved jeg ikke om jeg vil tage afsted (altså, nu er det jo slet ikke sikkert at han inviterer, men...), for en 1 uges kontanthjælp er jo knap 2000 kr. :/

Vil gerne vide hvor jeg står før jeg møder ham i aften - hvis så frem og i fald at han inviterer.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 13:33   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Kan lige tilføje, at jeg har været på 2 ugers charterrejse i de 6 år jeg har været på kontanthjælp, og det var i august 2010 og julen 2009.

Har altid overholdt samtlige aftaler med kommunen.

Hvis det kan gøre en forskel...

Kan man anke en eventuel beslutning om at man vil blive trukket i kontanthjælp?

Sidst redigeret af annagw; 27-04-2011 kl. 14:15.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 13:41   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Du må spørge pænt hos din sb, for du har ikke ret til ferie når du er på kh, medmindre du har været i aktivering i 11 mdr.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 14:14   #4
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Du kan ikke gøre andet end at snakke med din SB.
Jeg havde 14 dages ferie, da jeg var i arbejdsprøvning - og det havde min SB ingen problemer med. Men det kommer nok an på, hvem man har.

Og jeg tvivler på, at du vil kunne anke en afgørelse om at blive trukket i kontanthjælp, da du i princippet ikke har ret til ferie (som Vovse også skriver), hvis du ikke har været i aktivering i 11 mdr.
At nogle SB'ere så godkender det alligevel, det er en anden ting.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 14:16   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg må krydse fingre. Hvis altså jeg forstod hans hentydning rigtigt og det dermed bliver relevant.

Det lyder godt hvad du siger Gizmo. Men min sagsbehandler var ikke alt for begejstret for at jeg skulle på ferie i uge 22 eftersom jeg var begyndt i arbejdsprøvning :/
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 14:20   #6
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Det lyder godt hvad du siger Gizmo. Men min sagsbehandler var ikke alt for begejstret for at jeg skulle på ferie i uge 22 eftersom jeg var begyndt i arbejdsprøvning :/
Alle SB'ere er ikke lige "venlige" på det punkt. Der har jeg haft en kanon en af slagsen, der godt kunne forstå mit behov for, at komme lidt væk fra det hele. Det var så i slutningen af arb.prøvningen, og jeg var der vist kun 1 uge, da jeg kom tilbage, da min SB stoppede forløbet, fordi jeg løbende bare fik det dårligere.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:06   #7
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gizmo Se meddelelser
Alle SB'ere er ikke lige "venlige" på det punkt. Der har jeg haft en kanon en af slagsen, der godt kunne forstå mit behov for, at komme lidt væk fra det hele. Det var så i slutningen af arb.prøvningen, og jeg var der vist kun 1 uge, da jeg kom tilbage, da min SB stoppede forløbet, fordi jeg løbende bare fik det dårligere.

Som de andre har skrevet, så tal med din sagsbehandler.

Hvis du ikke kan få ferie (aktiveringsfri), kan du vælge kontanthjælpen fra i en uge - det er ikke en optimal løsning, men nok den eneste, der reelt er.

Du kan altid klage over en beslutning, jeg tænker dog ikke, du har store chancer for at få medhold.

Reglerne for aktiveringsfri findes her, § 23

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=128679
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:12   #8
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Man er ikke berettiget til at holde ferie, når man modtager kontanthjælp.
Eneste mulighed er at man kan få en måned, når man har været i aktivering i 11 sammenhængende måneder.

Den anden mulighed vil evt være at skippe kontanthjælpen i en uge men man er forpligtet til at deltage i aktivering, arbejdsprøvning etc som en betingelse for at modtage kontanthjælp.

Du må spørge sagsbehandleren, hvad pgl. vurderer
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:21   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
borger.dk og du har dit svar

Citat:
Ferie

Du kan ikke holde ferie, når du modtager kontanthjælp. Du skal stå til rådighed, så du med dags varsel kan tiltræde et job eller modtage et tilbud om aktivering. Der er dog mulighed for, at du kan opholde dig andre steder i Danmark end på din bopæl, når det er klart aftalt, hvor kommunen kan kontakte dig, og du kan tiltræde med dags varsel.
Aktiveringstilbud

Hvis du er i et aktiveringstilbud og har været det uafbrudt i mindst 12 mdr., så har du ret til at holde en måned fri med udbetalt kontanthjælp. Er du i jobtræning efter aktivlovens regler, gælder ferieloven. I begge tilfælde skal ferien aftales med kommunen i god tid.
Men derfor kan det jo godt være at din SB´er er til at have med at gøre, dog vil jeg råde dig til at få det skriftligt, for skulle du nu havne i problemer, er det godt lige at have ved hånden at du har lov til at rejse.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:41   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Jeg kan godt se, at det er op til den aktuelle sagsbehandlers nåde om man kan få fri

Jeg tvivler på at jeg vil kunne få fri, og så må jeg jo skulle miste kontanthjælp.
Jeg er i arbejdsprøvning mandag, onsdag og fredag.
Hvis vi antager, at jeg er væk i 1 uge, vil jeg så blive trukket i kontanthjælp for 1 uge (7 dage) eller for de 3 dage jeg skulle have været i arbejdsprøvning?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ferie på kontanthjælp søsser98 Alt det andet 13 10-04-2013 12:38
Modregning af ferie i kontanthjælp? BubberDK Alt det andet 8 09-05-2012 08:23
Flexjob, Kontanthjælp & Ferie? Carina Alt det andet 11 19-01-2011 16:52
Ferie på kontanthjælp supersus Dit og Dat 23 17-07-2010 18:54
ferie på kontanthjælp nensypigen Alt det andet 11 25-05-2010 12:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension