K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2016, 10:40   #1
Barslund
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Barslund er ny på vejen
Udregning af aktie udbytte over 10000 kr.

Jeg får førtidspension efter de gamle regler. Min mand har de sidste par år solgt aktier for Ca. 40000 kr. Hvordan bliver det modregnet? Jeg har brug for en konkret udregning. Flere steder kan jeg læse at det ikke har noget at sige i og med at man gerne må tjene op til et vist beløb før det bliver modregnet. Jeg kan desværre ikke finde noget konkret nogen steder. Måske sidder der nogen herinde med noget mere konkret viden
Barslund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2016, 13:54   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Indtægtsgrundlaget består af

personlig indkomst
positiv nettokapitalindkomst (f.eks. renteindtægt fratrukket renteudgifter)
skattepligtig aktieindkomst (udbytte og avance). Der ses bort fra udbytteindkomst, hvori der er indeholdt endelig udbytteskat på op til 5.000 kr. for enlige og 10.000 kr. for ægtefæller og samlevende.

Fra ældresagen http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2016, 14:25   #3
Barslund
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Barslund er ny på vejen
Ja det har jeg læst mig frem til. Men jeg må jo ha en indtægt udover min pension før de begynder at modregne. Så jeg må gå ud fra at hvis jeg må tjene 70000 kr. så må jeg tjene det uanset om det er aktie udbytte eller noget andet. Men det er først fra de 10000 de modregner eller?
Barslund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2016, 14:39   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja ud over 10 kkr for par. Der er tale om kapitalindkomst, så evt ud over de 10 kkr modregnes i evt negativ kapitalindkomst fx renteudgifter.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2016, 14:54   #5
Barslund
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Barslund er ny på vejen
Okay mange tak for svar. Så har jeg forstået det rigtigt. Jeg ringede på et tidspunkt for et par år ind til udbetaling Danmark for at få svar. De sagde at alt med aktier over 10 000 kr ville jeg blive modregnet med nogle og 30 procent pr. 100 kr så det kunne slet ikke betale sig for førtidspensionister at have noget med aktier at gøre. Snak om skræmmekampagne.
Barslund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2016, 19:26   #6
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Barslund Se meddelelser
Okay mange tak for svar. Så har jeg forstået det rigtigt. Jeg ringede på et tidspunkt for et par år ind til udbetaling Danmark for at få svar. De sagde at alt med aktier over 10 000 kr ville jeg blive modregnet med nogle og 30 procent pr. 100 kr så det kunne slet ikke betale sig for førtidspensionister at have noget med aktier at gøre. Snak om skræmmekampagne.
Du kan beregne din modregning herunder
https://pensionsberegner.borgerservi...talingdk&k=100

Nu skal du huske, at de 30% du bliver modregnet, er i din brutto indtægt, så netto bliver det mindre.

Så jeg ser det som tommefingerregel, at det er 20% netto, oven i aktie skatten.

Jeg syntes det giver god mening at betale modregning, hvis man er heldig at score aktiegevinst og betaler selv meget i modregning i 2015.

Desuden kan jeg oplyse dig, at du kan få rådgivning af udbetaling Danmark, og hvis du beder dem om ikke at optage samtalen + nævner du gerne vil have anonym rådgivning, giver Udb.dk det.
Mvh. Mr x

Drop kun opsparing i aktier, hvis vi er startet på BEAR marked (nedgang mod krise) eller du skal bruge pengene.

I 2015 forrentede aktiemarkedet sig meget bedre, end de minus renter man kan få ved bankerne.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2016, 11:25   #7
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Nu fremgår det ikke om der har været fortjeneste ved at sælge for 40.000 kr. aktier, men hvis der har, så finder skat selv frem til det beløb der skal beskattes og videregiver det til Udb. Danmark, hvor det så indgår i den samlede beregning af om man har fået for meget eller lidt, når året er omme.

Har man fået for meget udbetalt pension, så får man besked omkring april/maj måned.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2016, 14:37   #8
Barslund
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Barslund er ny på vejen
Tak for svarene. Jeg regner slet ikke med at blive modregnet da jeg godt må tjene et vist beløb. Sådan som jeg kan læse mig til både i tråde herinde og andre steder er de første 10000 gratis så at sige men jeg må stadigvæk ha en indkomst op til et vist beløb.
Barslund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 10:04   #9
ledr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2013
Indlæg: 15
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
ledr er ny på vejen
aktier og indtægt

Jeg er selv på den gamle ordning og har noget erhvervsevne erstatning stående og vil gerne købe aktier. Skal jeg forstå det sådan at de første 10000 kr i aktieudbytte ikke indgår i beregning af førtidspension!

Jeg har et arbejde på 10 timer om ugen, så jeg tjener de små 70000 kr årligt som jeg må i følge reglerne. Må jeg så have 10000 kr ud over den indtægt i aktieudbytte.

Hidtil har jeg sat et beløb ind på min alderopsparing og investeret dem i aktier. Der bliver betalt skat af udbyttet, men da det er et lukket system indgår det ikke i min årsindtægt.
ledr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 11:45   #10
Barslund
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Barslund er ny på vejen
Som enlig må du "tjene" 5000 kr. i aktie udbytte. Hvis du er gift 10000 kr. tilsammen. Hvordan det ellers hænger sammen skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg er ikke blevet modregnet selvom manden har tjent over 10000 kr.
Barslund er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension