K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2009, 21:11   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Førtidspension, brøkpension og § 27a i aktivloven

Til alle førtidspensionister, som kun er berettiget til en brøkpension og skal søge om et tillæg til pensionen efter § 27a i aktivloven.

Jeg henviser i denne sammenhæng til Ankestyrelsens principafgørelser A-8-05, A-2-06, A-18-06, A-22-07 og A-25-08, hvortil der snart kommer endnu en afgørelse, nemlig den, der bliver afsagt i min sag, som går ud på, om praksis omkring § 27a i aktivloven er i strid med Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71.

Ankestyrelsen går stik imod lovforslaget L 137 af 15.12.2000, altså førtidspensionsreformen fra 2003, som netop afskaffede trangsvurderingen for førtidspensionister, der har fået tilkendt førtidspension fra 1.1.2003, netop fordi personlige tillæg for disse førtidspensionister blev afskaffet med dette lovforslag og denne førtidspensionsreform.

Og med bistandslovsreformen i 1998 afskaffede Danmark trangsvurderingen for alle modtagere af en bistandsydelse i Danmark, fordi hjælpen i dag afhænger af, om indtægtsgrundlaget og formuen ligger under visse grænser i aktivloven, og hjælpen ydes ikke længere i forhold til et skøn, men efter faste satser.


Af lovforslaget L 137 af 15.12.2000 fremgår under pkt. 4.2 og pkt. 4.3 følgende:

"4.2. Antallet af ydelsesniveauer reduceres

Med forslaget om ét ydelsesniveau opnås et gennemskueligt system for borgerne og sagsbehandlerne, hvilket igen vil medføre en øget retssikkerhed på området. Desuden kan de kommunale ressourcer i stedet anvendes mere konstruktivt på den aktiverende indsats.

4.3. Forenkling af ydelsesstrukturen

Forsørgelsesydelse

Det foreslås, at førtidspensionsydelsen efter pensionsloven fremover skal dække almindelige forsørgelsesudgifter. Det betyder, at pensionsloven alene skal indeholde regler om kompensation for manglende indtjening ved erhverv og ikke regler om kompensation for merudgifter på grund af handicap. Denne kompensation foreslås i stedet ydet efter lov om social service.

Som konsekvens heraf foreslås det, at bistands- og plejetillæg samt invaliditetsydelse ikke længere ydes efter pensionsloven, men at der ydes kompensation for handicap efter reglerne i forslaget til ændring af bestemmelserne i lov om social service.

På samme baggrund foreslås reglerne om personligt tillæg herunder helbredstillæg ophævet for kommende førtidspensionister. Ligeledes foreslås det, at status som førtidspensionist ikke længere skal have betydning for retten til ydelser efter børnetilskudsloven.

Med dette lovforslag vil pensionsloven herefter alene give mulighed for at yde et forsørgelsesbeløb til førtidspensionister.

For kommende førtidspensionister, som på grund af reglerne om optjening ikke er berettiget til fuld førtidspension, og som efter de gældende regler ville have mulighed for at få pensionen suppleret med personligt tillæg, foreslås det, at der i aktivloven indføres en bestemmelse, der giver adgang til at yde supplerende hjælp til disse.

Bruttoficering af pensionsydelsen

Der foreslås en forenkling af førtidspensionsydelserne til én bruttoficeret (skattepligtig) førtidspensionsydelse. Pensionen skal bestå af ét beløb i stedet for - som efter gældende regler - at være sammensat af flere forskellige beløb og tillæg. I forlængelses heraf foreslås indtægts- og ægtefælleafhængigheden ændret.

Det forslås at førtidspensionsydelsen skal svare til dagpengeniveauet for enlige og 85 pct. heraf for gifte/samlevende"

Og under bemærkningerne i dette lovforslag til § 4 står følgende:

"Til § 4

Til nr. 1.

Det foreslås, at personer, der modtager førtidspension efter lov om social pension, men som ikke har optjent ret til fuld førtidspension, får adgang til at supplere hjælpen op med kontanthjælp, men at der indlægges en øvre grænse svarende til, hvad de pågældende ville have været berettiget til i tilfælde af fuld optjening. Således svarer kontanthjælpen for forsørgere praktisk talt til satsen for gifte og samlevende førtidspensionister jf. forslagets § 1, nr. 33, til affattelse af § 49, stk. 1, nr. 8.

...

Hjælpen ydes efter de normale regler i lov om aktiv socialpolitik. Det betyder eksempelvis, at ansøgeren ikke er berettiget til hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, der kan dække det økonomiske behov. Det betyder endvidere, at der sker fradrag for såvel egne som ægtefælleindtægter, herunder naturligvis de beløb, ansøgeren modtager i pension fra Danmark eller fra udlandet."

Der står altså i lovforslaget, at førtidspensionen for dem, der er berettiget til fuld pension, samt hjælpen iht. § 27a i aktivloven for brøkpensionister, der er berettigede til kontanthjælp, skal svare til dagpengesatsen for enlige og 85% heraf for gifte/samlevende.

Men som det også fremgår af dette lovforslag, så falder alle de stakkels brøkpensionister ud af dette system, hvis de har for megen formue eller en ægtefælle, der skal forsørge brøkpensionisten, og ægtefællen har så stor en indtægt, som umuliggør hjælp efter aktivloven.

Så sørgeligt, det end er, så synes jeg, disse brøkpensionister skal lade sig skille af ægtefællen, hvis det kan hjælpe på økonomien.

Men som trøst kan jeg oplyse, at også folkepension og førtidspension afhænger af pensionistens og ægtefællens indtægter, så dette fænomen rammer alle, der er gifte eller samlevende, hvorimod samlevende ikke har forsørgelsespligt over for hinanden i aktivloven.

Det er også grunden, hvorfor jeg har fravalgt nogensinde at blive gift igen.

Med A-18-06 og A-22-07 fastslog Ankestyrelsen, at der i lovforslaget ikke skulle være nogen som helst holdepunkter for, at hjælpen iht. § 27a i aktivloven skulle ydes på en anden måde end den, som gælder i forhold til personlige tillæg, som ifølge lovforslaget fremover kun skal være forbeholdt folkepensionister.

Jeg synes, Ankestyrelsen skulle have gjort sig den umage at nærlæse dette lovforslag, da Ankestyrelsen afsagde A-18-06, A-22-07 og A-25-08.

For det gjorde Ankestyrelsen åbenbart, da Ankestyrelsen afsagde A-8-05 og A-2-06, for i disse afgørelser indgik lovforslaget korrekt.

Jeg mener heller ikke, at personer, der er omfattet af EF-traktaten eller Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 eller af overenskomsterne om social sikring med lande som Marokko, Tyrkiet, Jugoslavien, Pakistan, Schweiz, Canada, Østrig, Quebec, Finland, Norge, Sverige, Grønland og Færøerne er omfattet af begrebet "visse persongrupper" i forhold til § 27a i aktivloven, fordi alle disse personer har ret til et tillæg op til fuld pension eller til en grundpension.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2010, 15:57   #2
Moha
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Moha er ny på vejen
Hej alle sammen

Jeg har brug for jeres hælp !!!

Jeg er førtidspensionist siden 2004. Jeg har søgt om supplement til min førtidspension, men fik afslag på ansøgningen.
Kommunen har ikke taget forbrugslån med i den økonomiske beregning.
Spørgsmålet er: i sådan tilfælde, må loven ikke tage forbrugslån med i beregningen,
som det er i andre faste udgifter ??

NB. Min brøkpension er 34/40.

Tak
Moha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2010, 20:45   #3
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moha Se meddelelser
Hej alle sammen

Jeg har brug for jeres hælp !!!

Jeg er førtidspensionist siden 2004. Jeg har søgt om supplement til min førtidspension, men fik afslag på ansøgningen.
Kommunen har ikke taget forbrugslån med i den økonomiske beregning.
Spørgsmålet er: i sådan tilfælde, må loven ikke tage forbrugslån med i beregningen,
som det er i andre faste udgifter ??

NB. Min brøkpension er 34/40.

Tak
Hej, hvis du er dansker, eller kommer fra EU-land, så har du ret til fuld pension.
Prøv at læse andreindlæg om brøkpension
Mvh
P-Odense
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2010, 17:14   #4
Ady
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Ady er ny på vejen
bor du alene eller
Ady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 22:44   #5
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af A-Odense Se meddelelser
Hej, hvis du er dansker, eller kommer fra EU-land, så har du ret til fuld pension.
Prøv at læse andreindlæg om brøkpension
Mvh
P-Odense

Hej

jeg bliver ftp fra den 01.03.2010 og lige nu helt tilfældig har læst den og andre indlæg på K10 om brøkpension.
Også blev jeg rigtig i tvivl, hvad jeg har ret til.
Kommer fra Polen(EU) til DK i 1993.
Får jeg så fuld- eller brøkpension?
På forhåndt tak for svaret.
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2010, 11:07   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Du har ret til fuld pension, fordi du er omfattet af EF-forordning 1408/71.

Men desværre er virkeligheden en anden, fordi de danske myndigheder tilsidesætter denne forordning.

Du kan gå ind på www.schultz-online.dk/beregning og foretage en bopælsberegning, så kan du se, hvad din kommune mener, du skal have i pension.

Når du har fået en afgørelse eller pensionsmeddelelse med en brøkpension, bliver du nødt til at klage over det og henvise til, at du har ret til fuld pension, fordi du er vandrende arbejdstager efter EU-retten.

Men måske kan jeg i de nærmeste dage meddele, om Ankestyrelsen har truffet en afgørelse i min klagesag, som er i overensstemmelse med EU-retten eller ej.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2010, 12:24   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Her kan læses mere om dine rettigheder som EU-borger, hjemvendt dansker, eller familiemedlem med afledet ret.

www.eu-borger-rettigheder.dk



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 02:40   #8
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
I må alle undsylde, men jeg er "statsautoriseret narkoman" fordi jeg er pindet
af mange smerter og tager samtidig antidepresive og kan disværre ikke følge altid med.
Brøkpensionist skriver at jeg har ret, men jeg får ikke - hvad er det for noget?
Håber at vi lever i en demokratisk land - eller misforstår jeg noget?
Hilsen
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 09:27   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Bare roligt, Forvired, det er helt demokratisk, vil bliver alle som brøkpensionister r.ø.vrendt af den Danske stat. Uanset herkomst eller nationalitet. Så det er meget demokratisk.

Men egentlig er du berettiget til en fuld pension, det vil Danmark blot ikke vedkende i øjeblikket.

Slut dig til os andre i denne tråd http://kimnyberg.urbanblog.dk/2010/0...olen/#comments og følg med i kampen for at vi kan få vores retmæssige pension



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 14:55   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Artikel i Socialrådgiveren om brøkpension

Jeg kan ikke huske, om denne artikel har været omtalt her på siden, men nu kan I jo se, at der er fokus på brøkpension flere steder.

Det er en artikel i Socialrådgiveren:
Citat:
- På den måde har vi en stor gruppe borgere, der får en nedsat pension, fordi de har været i landet i begrænset tid den dag, de tilkendes pension. Og det er helt urimeligt. For enten er man berettiget til pension, eller også er man ikke, og det er jo ikke billigere at leve, fordi man har boet i landet i kortere tid, siger Lena Madsen og fortsætter:

- Jeg har for eksempel en borger, som kun fik beregnet 12 bopælsår, da hun blev tilkendt forhøjet almindelig førtidspension. Hun får så 12/40 af en fuld pension, hvilket svarer til lige godt en fjerdedel af den almindelige pension. For hende er det brutto 4.126 kroner om måneden. Havde hun fået fuld pension, ville hun have modtaget brutto 13.756 kroner.
http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=3811

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøkpension PeaJay Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-09-2013 09:21
Brøkpension 24/40 dds Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 30-03-2010 17:26
§ 74i aktivloven Forsyg Dit og Dat 3 15-06-2009 23:14
aktivloven Peacock Alt det andet 10 29-07-2008 10:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension