K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-03-2020, 09:55   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kan man selv søge om ressourceforløb og fleksjob???

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

Og har man ret til en afgørelse??

Lad mig slå fast.

Ja det kan man og man har ret til en afgørelse!!

På facebook dukker spørgsmålet stadig op og der er stadig tvivl.

Hvorfor???

kommunerne har praktiseret at vildlede syge og udsatte borgere gennem de sidste mange år for at undgå at tildele førtidspension, fleksjob og ressourceforløb.

Vildledningen blev sat i system fordi kommunerne misbrugte Ankestyrelsens principafgørelser 64-11 og 6-14 til at afvise borgerens ansøgning og nægte dem klagemulighed.

Tilbage i 2014 da jeg som byrådsmedlem og bisidder i mange sager om ressourceforløb fleksjob og førtid begyndte at sætte mig ind i lovgivningen og holde møder med jobcenterchefen i Norddjurs kommune fik jeg en dag til et møde om nogle groteske sager hvor førtidspension var trukket i langdrag stukket en principafgørelse i hånden hvor der bl.a. stod;

“der kan ikke klages over, at sagen forelægges eller ikke forelægges for teamet” og den besked at man kan ikke søge om at komme i ressourceforløb eller fleksjob fordi en ansøgning om ressourceforløb/fleksjob skal ses i lyset af alle de muligheder, der findes for hjælp efter den sociale lovgivning.

Denne principafgørelse brugte chefen til at påstå at man ikke kunne klage til Ankestyrelsen hvis kommunen nægtede at sende sagen videre til rehabiliteringsteamet.

Norddjurs havde som mange andre kommuner en nedskrevet politik med færrest muligt sager til rehabiliteringsteamet og havde ansat lægekonsulenter og faglige koordinator, der sad i et såkaldt screeningsteam som stoppede stort set alle sager for at komme til videre til rehabiliteringsteamet.

Så man havde virkeligt systematiseret at fastholde kronisk syge på kontanthjælp uden mulighed for at klage til Ankestyrelsen.

Jeg opdagede dog hurtigt at den principafgørelse som jeg havde fået af jobcenterchefen faktisk slog fast at man havde ret til at klage over afslag på ressourceforløb eller fleksjob på det foreliggende grundlag og jeg kontaktede det kommunale tilsyn der bekræftede at borgeren har juridisk ret til selv at søge om fleksjob og ressourceforløb.

Jeg fik med det kommunale tilsyns hjælp Norddjurs kommune til at anerkende at man kan søge om ressourceforløb og fleksjob på det foreliggende grundlag og havde krav på en begrundet afgørelse med klagevejledning og jeg fik derefter Norddjurs kommune til at offentliggøre sagsbehandlingsfrister på deres hjemmeside.

Jeg opdagede dog at det samme problem gjorde sig gældende i mange andre kommuner.

I januar 2015 fik jeg en afgørelse fra Guldborgsund kommune hvor man skrev sort på hvidt at en borger ikke kan ansøge om et ressourceforløb, men at man kunne klage over dette afslag til Ankestyrelsen, så Guldborgsund kommune var ikke helt så slemme som Norddjurs da de dog gav borgeren mulighed for at klage til Ankestyrelsen.

Jeg lærte Peter Hansen ( www.k10.dk ) at kende og fandt ud at han havde kæmpet for at kommunerne offentliggøre sagsbehandlingsfrister i rigtig mange år og havde vundet 30 sager om det hos det kommunale tilsyn.

phhmw
(Som alle kan fornemme, har vores kamp ikke været helt forgæves. Uagtet at kommunerne fortsætter med ulovligheder, mange borgere er i dag bevidst om RSL § 3 stk.2 hvilket i fremtiden vil gøres vores kamp til en succes).

I december 2015 kom der så en rigtig god principafgørelse 83-15, som byggede videre på 64-11 og 6-14 og gjorde det klokkeklart at man har ret til at søge om ressourceforløb (og fleksjob) og har krav på et skriftligt begrundet afslag med klagevejledning hvis kommunen ikke vil påbegynde en sag til rehabiliteringsteamet.

Jeg troede nok naivt at nu blev det lettere at få kommunerne til at forstå en borgers helt grundlæggende ret til at søge, få begrundede afgørelser og klage over afslag til Ankestyrelsen.

Og lidt nemmere blev det da, men stadig oplevede jeg både i Norddjurs og mange andre steder at borgere gang på gang fik at vide at de ikke kunne søge og ikke kunne klage.

Jeg opdagede dog også at man ret hurtigt med nogle få magiske ord pludselig godt kunne søge og få en afgørelse og få en klage til Ankestyrelsen og jeg fik lavet nogle rigtig fine vejledninger og søge og klage skabeloner til syge fastholdt på kontanthjælp. Der bl.a. blev udbredt via facebook og min blog på avisen.dk.

Kommunerne blev generelt også bedre og bedre til kun at vildlede borgerne mundtligt når de påstod at man ikke kunne søge og klage.

Så snart man bad om noget på skrift eller stillede spørgsmål til borgmestre eller direktører så fik man den rette vejledning.

Og sådan er det stadig hvis du kender lovgivningen så kan du søge, få afgørelser og klage til Ankestyrelsen, mens alle de mest syge og udsatte fortsat hver eneste dag bliver bildt ind at man ikke kan søge, få afgørelser og klage til Ankestyrelsen

Forleden opdagede jeg at ikke en eneste af de 20000 kontanthjælpsmodtagere hvoraf 3000 har været på kontanthjælp i mere end 10 år i Københavns kommune har vundet en sag om afslag på ressourceforløb fra 2013-2015.

Konklusionen er klar.

Københavns kommune er eksperter i at vildlede og lyve for deres borgere og nægte dem klageadgang til Ankestyrelsen fordi kommunen ikke anerkender retten til at søge om ressourceforløb og fleksjob og derfor ikke træffer afgørelser.

På facebook efterspurgte jeg dokumentation for at kommunen ikke vil tage imod ansøgninger om ressourceforløb, ingen afgørelser laver og ikke sender klager videre til Ankestyrelsen.

Jeg fik så et brev fra en borger i Rødovre kommune, hvor kommunen sort på hvidt den 14 januar i år skriver at ;

”Du kan ikke selv ansøge om et ressourceforløb.”

og i stedet for at give en klagevejledning slutter brevet af med at vurdere at borgeren ikke er i målgruppe for et ressourceforløb og til sidst skriver;

”Det kan drøftes ved næste jobsamtale”

Konklusionen er at 7 år efter man indførte de forhadte ressourceforløb er der stadig kommuner som vildleder borgere der søger ressourceforløb fleksjob og førtidspension.

5 år efter at principafgørelsen om borgerens ret til at søge få afgørelse og klage blev skærpet er der stadig kommuner der skriver til borgere at man ikke selv kan ansøge om et ressourceforløb og ikke vil anerkende at man har krav på en skriftligt begrundet afgørelse med klagevejledning!!

At kommuner stadig åbenlyst bryder forvaltningsloven er en skandale!

Det er på tide at der bliver indkaldt til åbent samråd om denne skandale og at ministeren får påtvunget alle kommuner at de offentliggør frister for ansøgninger om ressourceforløb og fleksjob på det foreliggende grundlag og at sagsbehandlingsfristen løber fra den dag man søger.

På mandag kommer Torsten Gejl forbi mig her i Glesborg Kær. Mit håb er et kommende åbent samråd om disse klare brud på forvaltningsloven og at vi kan få lagt nok pres på ministeren til at ministeren handler på problemet.

De kommuner som systematisk har forsømt deres vejledningspligt og haft denne retsvildfarelse bør ministeren pålægge at gennemgå alle deres sager om kontanthjælp for at se om borgeren har søgt mundtligt eller skriftligt om ressourceforløb eller fleksjob uden at få en afgørelse.

Derpå skal kommunen træffe begrundede afgørelse med klagevejledning og hvis det viser sig at borgeren skulle have haft fleksjob eller ressourceforløb på et tidligere tidspunkt bør kommunerne af egen drift udbetale erstatning for de økonomiske tab borgerne har lidt da en borger skal stilles som om fejlen ikke var sket.

Dette kaldes genopretning og er det man er i gang med lige nu i 800 børnesager i Frederiksberg kommune og det der skete da 40 kommuner betalte 70 millioner kroner tilbage til kontanthjælpsmodtagere fra 2015-2017 pga. ulovlige afgørelser om samliv.

Citat Ombudsmanden;

”Den vejledning, som myndigheden giver, skal være juridisk korrekt og i overensstemmelse med sandheden. Hvis myndigheden har givet forkert eller mangelfuld vejledning, bør den snarest af egen drift korrigere vejledningen.”


Hvorfor skal du kende til Retssikkerhedslovens § 3 stk.2?

http://www.k10.dk/showthread.php?p=369192

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 07-03-2020 kl. 10:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension