K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2014, 14:55   #1
Salgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2014
Indlæg: 10
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Salgs er ny på vejen
Ferie under ressourceforløb det første år

Hej! Har lige sendt samme link (http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx) til min nye, resourceforløbs-sagsbehandler, men hun siger at man kun kan holde ferie i det første år af ressourceforløbet, hvis man har optjent retten - forstod hende sådan at det skulle være optjent ferie m. feriepenge. Er der nogen der ved mere nu?
Salgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 14:58   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ferie

Du har ret til ferie i 5 uger når du modtager ydelse under et ressourceforløb. Det betyder du ikke har pligt til at stå til rådighed eller følge tilbud i planen for rehabilitering.

Retten til ferie er betinget af 12 måneders sammenhængende ydelse under ressourceforløb.

En periode på 12 måneder er ikke sammenhængende, hvis perioden afbrydes af en hel måned uden ressourceforløbsydelse.

Forudgående kontanthjælp og revalidering indgår i opgørelsen af 12 måneder. En hel måned hvor du holder ferie med ressourceforløbsydelse indgår i den følgende 12 måneders periode.

Det er en betingelse, at ferien er aftalt med kommunen.

Kan der ikke opnås enighed om feriens placering kan du klage over kommunens afgørelse.

Sidst redigeret af Bodrum; 29-08-2014 kl. 15:01.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 16:24   #3
Salgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2014
Indlæg: 10
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Salgs er ny på vejen
Tak for svar

- men jeg føler mig ikke så meget klogere. Hvad gør jeg i f.h.t. sagsbehandleren? Er der et sted hvor jeg kan se reglerne udspecificeret?
Salgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 16:38   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...s%20ferie.aspx
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 16:47   #5
Salgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2014
Indlæg: 10
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Salgs er ny på vejen
Tak igen!

Sagsbehandleren er meget i tråd med det, der ellers er blevet skrevet her tidligere i tråden, om at man ikke har ret til ferie de første 12 mdr. af forløbet. Måske et hul i lovgivningen? Ret sikker på at kommunen har en god grund til at mene at man på ressourceforløb ikke har den ferieret, som for kontanthjælpsmodtagere, som du linker til. Derfor ville jeg gerne høre om der var gjort nogle konkrete erfaringer, eller kommet ny retningslinier ud fra BM....?
Salgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 16:50   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg forstår ikke hvor hullet i lovgivningen er?

Du har også ret til ferie på ressourceofrløb.ligesom åp kontanthjælp..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 17:00   #7
Salgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2014
Indlæg: 10
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Salgs er ny på vejen
- sådan læser jeg også hvad BM skriver ("Modtagere af ressourceforløbsydelse har ret til ferie og har i ferieperioden ret til at tage til udlandet.") men det gør de åbenbart ikke i kommunen. De mener, som andre også har fået oplyst ( som skrevet her i tråden - Gisne?) at der er andre regler, der bestemmer at man ikke har ret til ferie i de første 12 mdr. Sagsbehandleren lod ikke til at lade sig anfægte af, at jeg sendte linket til BM til hende, og jeg regner altså med at de har et eller andet grundlag i loven for det.

Derfor syntes jeg stadigt at det kunne være godt at høre, hvis nogen har enten links til ( det uddybende) lovgrundlag for ressourceforløb og ferie
- eller at høre fra nogen der har konkret og/ eller praktiske erfaringer fra det ude i der virklige liv :-)
Salgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 17:15   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Kræv en afgørelse du kan klage over.

For mig at se, er det basal viden, at folk på kontanthjælp eller ressourceforløb har ret til ferie efter 12 sammenhængende måneder hvor de har modtaget en ydelse

Er kommunen overbevist om noget andet, så må de begrunde det med lovhenvisning.

Sidst redigeret af Bodrum; 29-08-2014 kl. 17:39.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 18:30   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Der er ikke ret til ferie på ressourceforløb de første 12 måneder, fordi ferieretten skal optjenes først.

Selv om man evt. Allerede har optjent den i job, på ledighedsydelse, el. Lign nulstilled det og den skal genoptjenes igen.


Undtaget er kun, hvis man har modtaget kontanthjælp i 12 mdr. Forud for ressourceforløbet.

Her er link til reglerne fra Hedensted, men de er ens i hele landet: http://jobcenter.hedensted.dk/media/...oebOgFerie.pdf

Reglerne er her (ressourceforløb = særlig ydelse): http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...s%20ferie.aspx
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 29-08-2014 kl. 18:34.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2014, 19:06   #10
Salgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2014
Indlæg: 10
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Salgs er ny på vejen
Tak for andet svar!

Men det undre mig stadigt at min kommune vælge at tolke det modsat - altså at jeg kun kan afholde ferie i de første 12 mdr. hvis jeg har optjent feriedage og feriepenge til det.

Har også fundet lignende skrivelser fra andre kommuner, som det du (Gisne) linker til.

Så skal jeg insistere på at ressourceforløb-ydelse gælder som "særlig ydelse" og det bliver nok en kamp mod goliat at overbevise kommunen om det. (De har ikke nødvendigvis retten, men sidder på magten, og jeg har ingen retssikkerhed)

Det her var hendes svar :"Det første år i ressourceforløb, kan man afholde ferie for optjente feriepenge, fra året før. Det andet år i ressourceforløbet, har man ret til 5 ugers ferie."

Sidst redigeret af Salgs; 29-08-2014 kl. 19:12.
Salgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension