K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-10-2013, 20:27   #1
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Førtidspensionist og frivilligt arbejde

Jeg er blevet kontaktet af Røde Kors, som godt vil have mig til et frivilligt job 3 timer én formiddag om ugen.
Må jeg det, og kan jeg få frataget min pension pga. reformen der trådte i kraft i år?
Te-pigen er ikke logget ind  
Gammel 13-10-2013, 22:27   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der er ingen der rigtigt ved hvordan kommunerne vil bruge de nye regler...

Så hvis det job du tager kan omsættes til et alm fleksjob....altså at du laver det samme om i et alm fleksjob....så ja...så skal kommunen fratage din pension....det står der i lov om social pension paragraf 44...

Hvis det ikke kan omsættes til et alm fleksjob...altså hvis det du laver ikke kan omsættes til hvad man evt skal lave i et alm fleksjob....så nej....

Men men men....når det er sagt....ja så er der ikke nogen endnu der ved om de vil gøre sådan....eller hvordan de i det hele taget vil bruge de nye regler....

I lov om social pension paragraf 44....ja der står at hvis man kan blive selvforsørgende....herunder i et fleksjob....ja så skal de frakende en sin pension....

Da reglerne for fleksjob er lavet om så man kan komme i fleksjob i helt ned til en time eller to....ja så har man nogenlunde den grænse for hvor meget der skal til før man kan komme i fleksjob...

Men man ved som sagt ikke hvordan kommunerne vil gøre i disse tilfælde..

Det kan jo være at de har mere end rigeligt at gøre med dem der er på vej igennem systemet...

Det bedste du vil kunne gøre...det er at kontakte kommunen skriftligt og spørge dem....

Hvis du har på skrift at du godt må arbejde de 3 timer pr uge ved siden af din pension....ja så burde der jo ikke kunne ske noget...

Nogle tror at man godt kan arbejde i nogle timer ved siden af ens pension...og andre tror at man ikke kan....

Den eneste måde man kan være sikker på...ja det er ved at vente til man ser hvad kommunerne gør og hvordan de fortolker reglerne...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 08:02   #3
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Mange tak for dit svar!
Det du har skrevet er også det jeg har prøvet at forklarer dem fra Røde Kors, men de bliver ved med at sige, at når det er i en frivillig organisation, så må man godt.
Jeg tror simpelthen ikke de har forstået at en ny reform er kommet til, og der er en risiko, fordi netop man kan få fleks ned til 1-2 timer om ugen.
Jeg tror så inderst inde slet ikke jeg kan magte dette "arbejde" da jeg så er bundet af én bestemt dag, og tid på dagen, og det har jeg det skidt med, da mine dage kan være meget forskelllige, og jeg hellere vil prioterer det her hjemme end at komme ud blandt gamle damer og sorterer tøj.
Ja min beslutning er vel ikke så langt væk, når man læser her
Og reformen er nok også den egentlige årsag til at de har svært ved at finde frivillige, og det er altså rigtig synd, når de netop er baseret på frivillige.
Men hvem på kommunen skal jeg have fat i, for at få et konkret svar??
Te-pigen er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 08:22   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der er nu et bredt udvalg af den danske befolkning, der udfører frivilligt arbejde i Røde Kors - ikke kun gamle damer - og de er vel også ok. Røde Kors er i meget hhøj grad baseret på frivilligt arbejde og få et fleksjob hos dem, tror jeg godt, du kan skyde en hvid pil efter. Som i alle andre sammenhæng er klimaet jo meget forskelligt fra sted til sted. Og fleksibiliteten ligeså. Måske du kan kigge ind og over fx en kop kaffe mærke efter om det er noget for sig. Min kommentar fordi jeg selv har et par funktioner inden for organisationen og det er meget positivt. Men som skrevet, få kommunens accept, så du har ro i sindet.
stampe er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 12:39   #5
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Mange tak for endnu et svar.
Der er bestemt ikke noget galt med gamle damer, det skulle ikke forståes på den måde. Men jeg ved at det udelukkende er ældre damer der er, der hvor de vil have mig hen, de er mellem 70 - 83 år.
Jeg tror også lige at jeg kontakter kommunen for at sikre mig at jeg ikke gør noget galt, hvis jeg siger ja tak.
Te-pigen er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 13:58   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Din kommune har formentlig en pensions afd som du kan skrive til...ang samtykke til det job...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 17:25   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, man har faktisk en sagsbehandler selvom man er førtidspensionist - det er bare de færreste der bruger sin sagsbehandler, og hvis man ringer til kommunen, så fjumre de som regel også godt og grundigt rundt i det, inden de finder pågældende....

Min sagsbehandler sidder fx i det de kalder voksenteamet for førtidspensionister (Københavns kommune), men vi har en lokal pensionsafdeling her hvor jeg bor, hvor hun sidder.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 18:09   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Når røde kors kan bruges som arbejdsprøvning kan man jo omsætte det gjorte der til en arbejdsevne.

Men hvis røde kors ikke kan få frivillige så går de ikke døden i møde ,de fleste er søgemeldte og i aktivering samt arbejdsprøvning når de ståt i butikkerne

Jeg har selv været i arbejdsprøvning der.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 18:47   #9
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Kunne godt tænke mig at høre hvad din kommune siger til det. Håber du vil fortælle det.

Da jeg kontaktede min kommune omkring frivilligt arbejde fik jeg et meget vævende svar... men jeg tolker deres svar til mig sådan, at man vil betragte det som en mulighed for, at der kan udvikles en arbejdsevne hvis jeg påtager mig frivilligt arbejde.

Har på nuværende tidspunkt lidt frivilligt arbejde men er droslet helt ned.... og trapper helt ud af det nu her pr. 1. november. Tør ganske enkelt ikke risikere noget som helst - dertil er mit sind for skrøbeligt.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2013, 19:44   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg tror at der er rigtig mange som har det som dig Frk.M at de ikke tør....evt lige venter og ser hvordan kommunerne administrere de nye regler..

Det er lidt ærgrelig da mange gerne vil kunne yde lidt selv om de har fået en førtidspension men ikke tør fordi de er bange for at få frakendt deres førtidspension...

Det passer jo heller ikke sammen med det når de siger at de vil have flest muligt ud og lave noget også førtidspensionister...

Man kan håber at der på et tidspunkt kommer en garanti om at man kan få sin førtidspension tilbage hvis man forsøger sig med job.....for førtidspensionister efter 2003.....lige som den førtidspensionisterne fra før 2003 har...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension