K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2015, 21:05   #1
Ma-lu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ma-lu er ny på vejen
Fra kontanthjælp til SU

Hej alle,

Jeg har brug for jeres hjælp her og nu.

Jeg er i den situation, at jeg har været på kontanthjælp 5 måneder.

Jeg har så her i december meddelt pr. e-mail til jobcenteret, at jeg starter på en uddannelse 15. januar 2015

Jeg fik kr. 10.000 udbetalt i kontanthjælp (sidste gang 31. november)

1. januar 2015 var der ingen kontanthjælp gået ind på min konto.

Til gengæld stod der kr. 5000 i SU forudbetaling. Idet de forudbetaler min SU i de 6 måneder uddannelsen varer.

Jeg har selvfølgelig FORSØGT, at finde ud af om det er korrekt, da jeg har udgifter til husleje, forsikring, licens, EL, HK etc. etc. for i alt kr. 10.000.

Ingen har fortalt mig, at kontanthjælp og SU ikke må gå ind på min konto samtidig, og eller at SUen "vinder" altså det lille beløb.

Så lige nu står der næsten ingen penge på min konto, da de 10.000 i udgifter i trukket.

Så da jeg skal købe mad, klipkort og bøger, så er jeg - hvis det her er korrekt nødt til at droppe ud af ALT - her og nu. Så alle drømme og alt det jeg har glædet mig til (få en opdateret uddannelse) det falder til jorden, hvis man bare kan tage kontanthjælpen pga. SU som er halv så meget og som er forudbetalt.

Mine spørgsmål er:

ER der noget håb om, at jeg kan få kontanthjælpen udbetalt på mandag?
Burde Jobcenteret ikke oplyse os om, at vi altså mistede 1 måneds indtægt, når nu vi i forvejen kommer fra en MEGET økonomisk presset situation, og til trods for at mange af os, er veluddannet, ingen job kan finde pga. finanskrisen?

(ER så nervøs lige nu, da alt om uddannelse vist falder til jorden, for flere skriver at man ikke kan få sin bagudbetalte kontanthjælp, når SU sætter penge ind forud).

Undrer mig over at man spænder ben for os på den måde, når vi i forvejen er så hårdt spændt op.

Held og lykke til jer alle,

Kærlig hilsen
Ma-Lu
Ma-lu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:15   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ja det er surt når man ikke var klar over det i forvejen. Men når man studerer får man kun SU. Ikke SU oveni kontanthjælp.

1. januar har du fået SU til at leve for i Januar måned. Du får SU for hele januar, selv om du først starter den 15.

Kontanthjælpen du fik den 30. november var til at leve for i december.

Håber du finder ud af det så du kan komme i gang på dit studie.

vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:17   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Du er løbet ind i det problem at du overgår fra bagud betalt kontanthjælp til forud betalt SU.

Og da der ikke kan modtages dobbelt offentlig forsørgelse, modtager du kun SU'en.

Hvis du havde modtaget begge, ville du have skullet betale kontanthjælpen tilbage.

Se denne principafgørelse fra ankestyrelsen om dette: http://www.kk.dk/~/media/6EBF6B9F977...5C14D9148.ashx

Men har du ikke indregnet i budgettet at skulle leve af SU, mens du er under uddannelse, for der kommer jo heller ikke mere de næste måneder?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:20   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Egentlig er det mærkeligt de kalder kontanthjælp bagudbetalt, for det må være meningen man bruger pengene fremadrettet.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:24   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Egentlig er det mærkeligt de kalder kontanthjælp bagudbetalt, for det må være meningen man bruger pengene fremadrettet.
Lige præcis. De udbetales for måneden man lige forlader, men skal ifølge loven dække ens udgifter i måneden som kommer
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:35   #6
Ma-lu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ma-lu er ny på vejen
Fra kontanthjælp til SU

Kære Gisne og Akvamarin,

Tak for jeres hurtige svar.

Altså 1. januar har jeg udgifter for kr. 10.000 - og øvrige måneder meget mindre.

Jeg forstår for det første slet ikke, at Jobcenteret ikke advarer os om, at vi står med en forudbetalt SU og skal betale alle udgifter 1. januar. Og at reglerne altså gør at du ikke får kontanthjælp på det dobbelte, fordi du altså får SU forudbetalt.

Jeg er nemlig 100 pct. sikker på, at de ikke hjælper en i "bagenden" når SUen udløber, hvis man så ikke har fundet job.

Jeg gik næsten i chok over at stå med en minus konto og ingen havde advaret mig.

Værst er det, at jeg må droppe uddannelse og alt og betale SU tilbage nu.

Jeg har dog set nogle skrive at de HAR FÅET kontanthjælp 31. i en måned og SU 1. i måneden umiddelbart efter af deres kommune og at sagsbehandleren sørgede for det.

Men jeg er meget skeptisk og jeg har jo ikke fået min kontakthjælp, så tror desværre at jeg må tilbage med hatten i hånden i hamsterhjulet.

Men tak til jer. Og godt nytår. Syntes reglerne burde tages op, idet det må være i alles interesse, at vi går fra kontakthjælp og over på uddannelse. Og den regel gør, at mange af os, snubler og på ingen måder kan klare "springet" økonomisk.

Vanvittig regel. Hvis jeg var politiker, så ville jeg straks se på den regel, da man jo falder i et hul økonomisk. Og man kommer jo fra kontanthjælp, fordi man ingen penge har til at dække et sådan hul.

Og nu ville jeg fra mandag have været ude af kontant systemet, men nu må jeg ind og tilbage igen. Og uddannelsen der måske ville have givet mig job, kan jeg skyde en hvid pil efter.

Men godt nytår til jer.
Ma-lu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:42   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg har også læst et eller andet sted om nogen som fik hjælp den første måned på SU. Måske det der hedder enkelt ydelse? https://www.borger.dk/Sider/Oekonomi...5-777562d742b6

Jeg vil foreslå du går til mandag og forelæg dem de problemer du står i. De må jo være interesseret i at du kommer i uddannelse så du kan blive selvforsørgende.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:47   #8
Ma-lu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ma-lu er ny på vejen
Fra kontanthjælp til SU

Ja og tak fordi gav dig tid til mig og mit problem (som føltes som en tsunami.

Jeg tror desværre, at løber er kørt. Fatter bare ikke, at de laver en regel, der holder folk på kontanthjælp. For hvem kan tage et sådan spring og lande i en hel måned uden penge. I sidste ende skal de kr. 5000 i SU jo dække en anden måned.

Desuden er der altså stor forskel på at få kr. 10.000 i stedet for kr. 5000 ved overgangen fra kontanthjælp til SU (selv om en vis politiker siger at man jo ikke engang kan købe et par sko for kr. 2000 - da kr. 2000 jo ikke er noget).

Øv er bare så ked af det. Men tak.
Ma-lu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 21:59   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Men det er altså ikke sikkert at du kan aflevere SU tilbage og få kontanthjælp istedet. Så undersøg det grundig før du kontakter SU

Du risikerer at stå med ingen penge, da jobcnteret kan kalde din ledighed selvforskyldt, da du er optaget på en uddanelse og har modtaget SU og så modtager du ingen penge fra jobcenteret i januar.

De er ligeglade med hvad du har af udgifter og kigger kun på hvilke regler der gælder


P.s kontanthjælp bagud fra december skal ifølge loven dække ens udgifter i januar og SU i januar skal dække ens udgifter i januar - derfor skal begge ifølge loven til at dække udgifter i samme måned, selv om den ene er bagud og den anden forud, og skal ikke dække en anden måned som du skriver.

Du kan prøve at søge enkeltydelse istedet
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 02-01-2015 kl. 22:02.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 22:13   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Eller SU lån?
http://www.su.dk/SULaan/Sider/default.aspx
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension