K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2008, 12:02   #1
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Eksperter: En dårlig ryg skal bruges

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/Jobli...7.htm?rss=true


En dårlig ryg skal bruges.

Det hjælper ikke at holde ryggen i ro og ligge i sengen. Tværtimod er det for langt de fleste bedre at gå på arbejde.

Det er budskabet i en ny hvidbog om sammenhænge mellem muskel- og skeletbesvær og sygefravær, som en ekspertgruppe nedsat af regeringen har udarbejdet.

Arbejdet skal tilpasses
Ekspertgruppen slår samtidig fast, at arbejdspladsen og arbejdsforholdene ofte skal tilpasses, hvis medarbejdere med dårlig ryg skal kunne arbejde i størst mulig omfang.

I dag er dårlig ryg, smerter i nakken og andre former for muskel- og skeletbesvær årsag til en fjerdedel af alt sygefravær. Og hver femte på førtidspension er trukket ud af arbejdsmarkedet på grund af muskel- og skeletbesvær.

- Lidt forenklet sagt viser forskningen, at den bedste kur mod ondt i ryggen ikke er en sygemelding, men at fortsætte en så normal og aktiv hverdag som muligt, siger Palle Ørbæk, direktør for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Minister tilfreds
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen mener, at eksperternes anbefalinger flugter den tilgang til sygefravær, der ligger til grund for regeringens handlingsplan på området.

- Jeg tror, at mange går rundt med en forestilling om, at ondt i ryggen betyder, at man skal blive hjemme, og at arbejde er bandlyst. Men hvis vi for alvor skal gøre noget ved sygefraværet, er vi nødt til at lytte til eksperterne og gøre op med vores vante forestillinger om, at dårlig ryg og arbejde er hinandens modsætninger, siger han i en pressemeddelelse.

Hvidbogen kommer til at indgå i trepartsdrøftelserne om sygefravær.


------------------------------

Det tror jeg da alle ved at en dårlig ryg skal bruges, ellers bliver den da helt stiv, og musklerne krymper/skrumper
men at de mener at folk skal gå på arbejde, selv om de har så dårlig ryg at de næsten ikke kan gå, det er sq sygt.
godt nok er det ikke det de skriver, men ..

Claus Hjort Frederiksen han sq selv prøve et fysisk arbejde, hvor han skal stå og løfte osv. hele dagen.

det er sq ikke alle der har et sidden job , hvor de selv kan bestemme om de vil sætte sig eller stå op, eller gå rundt
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 12:41   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Alle med rygbesvær ved da udmærket godt at den skal holdes igang, det r der sg intet nyt i

men bemærkningen:
"Ekspertgruppen slår samtidig fast, at arbejdspladsen og arbejdsforholdene ofte skal tilpasses, hvis medarbejdere med dårlig ryg skal kunne arbejde i størst mulig omfang."

-har jeg svært ved at se skal kunne lykkes hvis man -af at holde ryggen igang- bliver lam i benene !!!

Det bliver da et ømt syn når jord og beton arbejderen skal løftes op og ned med kran for at fylde beton i væggene!
Eller når gulvet skal glittes -hm, hvilket hjælperedskab vil de så finde på?
spænde en jetmotor på ryggen a la James Bond!

Hold da op, tænk engang, måske udvikler cheferne sig til de rene onkel opfindere, i arbejdets hellige navn!

buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 14:30   #3
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
der skal godt nok ikke meget til før Claus Hjort Frederiksen, klapper med hans små fede fingere

han må sikker gerne prøve min kærestes arbejde, som servicemand på et slagteri
det ville han sq ikke holde til en halv dag og oven i, så have ondt i ryggen i mens.
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 14:39   #4
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Helt enig med jer

Alle politiker burde ud og arbejde i det virkelige liv og føle på deres kroppe, hvad det gjorde ved dem, så kunne de snakke med.

Gælder indenfor meget bl.a ældreplejen, slagteri og mange andre steder det ville de ikke klare det, så ville de få ondt her og der.
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 15:01   #5
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
Claus Hjort Frederiksen han sq selv prøve et fysisk arbejde, hvor han skal stå og løfte osv. hele dagen.

det er sq ikke alle der har et sidden job , hvor de selv kan bestemme om de vil sætte sig eller stå op, eller gå rundt
Hmm... så vidt jeg ved, har Claus Hjort Frederiksen overhovedet ikke haft et job på det private arbejdsmarked. Mig bekendt er han direkte kommet fra uddannelse og ind i partipolitisk træning i partiadministration, hvilket praktisk plejer kræve det samme eller mindre, som en syg borger skal præstere i skånejob.

Hvor skal han så, det bette skind, vide fra, hvordan det føles at arbejde, som de fleste ellers skal?
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 15:14   #6
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Så er det da ikke sært det står så dårligt til med de kære politiker.

De skulle sendes ud at arbejde i deres sommerferie

Det er da fint at have en uddannelse, men man skal også kunne stikke fingeren i jorden og følge med i hvad der sker omkring sig
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 15:15   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvfølgelig skal en dårlig ryg holdes i gang, og hvis muligt trænes jævnligt. Men. Når jeg har haft ondt i ryggen, tja så kan jeg hverken sidde eller ligge, stå eller gå - så en sygemelding kommer man jo ikke udenom, når ryggen teer sig.

Men igen, i Danmark må man ikke længere fejle noget. Og hvis man fejler noget, så bliver der sat kraftigt ind med alle sejl, der skal fortælle borgeren, at det de fejler ikke er en sygdom, men blot en lille skavank som med nænsom hånd, kan få arbejdsevnen til at blomstre. Og så er det sgu lige meget om det er hjertefejl, nyrersvigt, kræft eller AIDS - hvis man kan stå oprejst mere end en halv time om dagen og ikke bevisligt er døende, jamen så har man ressourcer der kan omveksles til arbejdsevne. Og hvis man tvivler, så er der udarbejdet håndbøger der understreger, at din sygdom, uanset hvilken, kan fjernes ved at indtræde på arbejdsmarked.

Arbeit macht frei, som der stod ved indgangen til Auschwitz!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 17:37   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ja, jeg kan blive helt hvid i hovedet af raseri når jeg læser sådanne meninger som ovenikøbet er bestilt.
hvad er det lige de mener med ondt i ryggen eller nakke..
er det sådan en smule ondt som alle har nu og da, og som de fleste går på job med, eller er det daglige store smerter som man kan pådrage sig ved en skade de mener, for der er da ved gud kæmpe stor forskel på det, også når man oveni smerter hurtigt bliver udmattet og træt.
hvis jeg bare kunne så havde jeg da taget et 37 timers job for længe siden, det nytter jo ikke noget at jeg af mig selv tager et 10 timers job.. det kan jeg jo hverken leve eller dø af. og min arbejdsskade sag bliver jo ikke afsluttet på den måde.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 19:14   #9
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Jeg går fuldstændig af mok over at høre sådanne noget, han har sku aldrig selv prøvet hvad fysisk hårdt arbejde kan gøre ved kroppen, jeg har daglige smerter i min ryg og må tage piller, da jeg var i arbejdsprøvning 6 timmer om ugen måtte jeg sætte mit medicin forbrug op og jeg kunne ikke holde til det, min ryg sagde fra fik gentagende flere og flerer smæld i den og blev sygemeldt af egen læge, jeg har nu fået anerkendet min ryglidelse som en arbejdsbetinget lidelse, og får erstatning, jeg kan ikke arbejde hvor meget jeg end gerne ville, tror de at folk syntes at det er sjovt at have daglig smerter, og at man ikke længer kan arbejde, bliver sku så tosset når jeg læser sådanne noget, men jeg vil da gerne bytte med politikerne så kan de få min dårlig ryg som jeg har fået ved 15 år rengøring og efterfølgende har jeg arbejdet som sosu hjælper og sosu ass i over 15 år, så jeg er nedslidt, og det er så takken man får at de igen ikke tror på os der er syge, jeg træner 2 gange om ugen og ja jeg ligger på sofaen som jeg er nød til at bruge fordi jeg ikke kan holde ud af stå og gå eller sidde for meget skifter stillingen hele tiden, men jeg sørge nu også for at holde muskler og sener igang, og et arbejde kan ikke fjerne de smerter jeg har dem lever jeg med hver dag, og prøver at få det bedste ud af det, og den overskud jeg har skal gå til min famile og ikke til 1 eller 2 timers arbejde om dagen fordi Claus hjort Frederiksen har jord i hovede og ikke kan se eller har forståeles for syg mennesker.


Så jeg vil hvis nødvendigt kæmpe for min fp som er sat igang af min sagsbehandler så håber jeg bare ikke at kommune har lyttet for meget til Claus Hjort Frederiksen så kampen bliver for lang

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 14:36   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Når syge skal arbejde

Ja, kommunerne ved INTET om rygproblemer... og ventetiden er aaalt for lang, så borgerne mister deres sygedagpenge, fordi der er ventetid.


Citat:
Når syge skal arbejde

JyllandsPosten, 1. sek. s. 20
04.11.2008

Lene Witte, direktør, Gigtforeningen, skriver i dagens avis:

15 pct. af alle danskere har ondt i ryggen lige nu. I en hvidbog fra Det nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø hedder det, at "arbejdet kan i mange tilfælde anses for terapeutisk". Arbejdsministeren har hørt de nye toner, og rygområdet er vigtigt i nedbringelsen af antallet af mennesker på sygedagpenge.

Den nye viden stiller imidlertid meget højere krav til sundhedsvæsenet, og vi må forvente, at sundhedsminister Jakob Axel Nielsen kommer på banen. Behandlingen varierer fra sygehus til sygehus og fra behandler til behandler i sundhedsvæsenet.

Derfor er kravet til sundhedsministeren, at han indfører forløbsprogrammer, så alle led i behandlingssystemet og i kommunerne ved, hvordan man skal sikre patienten den bedst mulige behandling. Mere end hver femte førtidspension skyldes problemer i ryg og bevægeapparat.
Fra nyhedsbrevet Handiclip

http://jp.dk/arkiv/?id=1502923

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Eksperter tror ikke på aftale om 13.500 fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 13-11-2012 03:40
Eksperter og ledige dumper aktivering Stella Politik og Samfund 3 17-11-2009 11:20
Eksperter: Færre skal på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 04-05-2009 16:30
Eksperter: Dagpenge skal skrues op og ned Stella Politik og Samfund 0 28-03-2009 14:58
Hvor dårlig skal man være for at kunne få et Flexjob ? Ulla Spørgsmål ang fleksjob 6 26-01-2008 00:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension