K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2006, 22:28   #41
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Hold da op for en beretning Pia der fortæller i sin dagbog.

Det er jo en rystende behandling hun er udsat for, og meget af det kan hun takke sin sagsbehandler for, ikke engang et svar kan de give hende på taxahjælp.

Håber en dag det bliver slut med at folk skal kravle til de arbejdsprøvninger, for det er da umenneskeligt.

Så håber jeg også sagsbehandlerne snart opper sig lidt og behandler deres medmennesker som de selv gerne vil behandles, det kunne jo blive dem selv næste gang.

De undskylder sig hele tiden med at de er overbebyrdet, ja det er der så mange der er, så må de jo gøre noget ved det, de kunne jo stå lidt sammen som pædagogerne og måske strjke for at få flere anstte, måske, måske ikke hjælper det, men selv om de har travlt kan de s.. godt behamdle folk ordentligt.

Bantam
bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2006, 11:58   #42
cirkeline
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2006
Lokation: århus
Alder: 45
Indlæg: 71
Styrke: 18
cirkeline er rigtig godt på vej
RE: Hvad må en lægekonsulent...

ja jeg er fuldstændig enig.
Sidste gang jeg prøvede at kontakte min sagsbehandler fik jeg også en lang smøre om hvor pesset de er og hvor lidt resourser de har.
Jeg ved godt at de er presset men det er da trættede at høre på hver gang.
og træls at føle sig til besvær når man kontakter sin sagsbehandler!
cirkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2006, 21:19   #43
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Stella :
....vil det sige at almindelige praktiserende læger oversætter og vurderer speciallægers diagnoser ?
Det er da et paradoks !

Stella – ja, alment praktiserende læger oversætter speciallægers diagnoser – Latin er latin og der er ingen forskel i det sprog uanset om du er almen læge eller speciallæge.
Lægekonsulenterne vurderer IKKE speciallægens diagnoser. Det er speciallægen der stiller diagnosen og det er lægekonsulenten der så udtaler sig om, hvilke skånebehov der kan være udfra den stillede diagnose.

Ingrid – lægekonsulenten udtaler sig ikke indenfor specialet, men blot som jeg beskriver i ovenstående.
M.h.t. de nye sygdomme – jeg kan ikke lige huske om fibromyalgi kom på WHO´s liste – men i hvert fald er det nyeste indenfor det område at – ordet fibromyalgi kom fra – at man skulle forske indenfor dette område – det har aldrig været 100% anerkendt som en diagnose – man har så fundet ud af, at de kriterier der skal til for at opfylde at have fibromyalgi – er samme kriterier for visse psykiatriske diagnoser. Endvidere har man så fundet ud af, at fibromyalgi kun findes i Danmark – den findes ikke i andre lande og ikke engang hos vores nordiske naboer, hvorfor ordet fibromyalgi er taget op til revision – det man efterhånden er nået frem til er, at det handler om mennesker der har ondt i livet hvilket også kan være alvorligt. Det nytter bare ikke, at sige fibromyalgi og så ikke tage sig af, at personen kan have en psykiatrisk diagnose hvor der er behandlingsmuligheder.

Jeg mener, at lægekonsulenterne er en vigtig del af mit arbejde. Jeg mener til gengæld også, at jeg formå at sige til lægekonsulenten når han overskrider sin kompetence - det er vi mange sagsbehandlere der er meget opmærksomme på og gør noget ved.

Men, både det at være lægekonsulent og sagsbehandler handler også om, at vi hver især har et menneskesyn, nøjagtigt som alle mennesker har - og eftersom lovgivningen i mange tilfælde er baseret på skøn og individuelle vurderinger - netop for ikke at skære alle over en kam - så kan det aldrig undgås, at ens menneskesyn spiller ind på ens afgørelser.

Det vi så gør meget ud af - ihvertfald hos os, er at ensrette vores afgørelser, forstået på den måde, at hver en sag forelægger vi vores gruppe, så der kan komme forskellige syn på sagen sammenholdt med, at vi skal indrette os under lovgivningen.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 01:18   #44
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Citat:
M.h.t. de nye sygdomme – jeg kan ikke lige huske om fibromyalgi kom på WHO´s liste – men i hvert fald er det nyeste indenfor det område at – ordet fibromyalgi kom fra – at man skulle forske indenfor dette område – det har aldrig været 100% anerkendt som en diagnose – man har så fundet ud af, at de kriterier der skal til for at opfylde at have fibromyalgi – er samme kriterier for visse psykiatriske diagnoser. Endvidere har man så fundet ud af, at fibromyalgi kun findes i Danmark – den findes ikke i andre lande og ikke engang hos vores nordiske naboer, hvorfor ordet fibromyalgi er taget op til revision – det man efterhånden er nået frem til er, at det handler om mennesker der har ondt i livet hvilket også kan være alvorligt. Det nytter bare ikke, at sige fibromyalgi og så ikke tage sig af, at personen kan have en psykiatrisk diagnose hvor der er behandlingsmuligheder.

Gisp Pia det Sagde du IKKE ... Endvidere har man så fundet ud af, at fibromyalgi kun findes i Danmark – den findes ikke i andre lande og ikke engang hos vores nordiske naboer,

Det KAN og VIL jeg altså tilbage vise, NU mere end nogensinde før forsker man i fib.

Læs lige det jeg skriver her og som er kopieret fra http://www.fibromyalgi.dk/fibromyalgi.php




Fibromyalgi kan ramme alle både unge og ældre, mænd og kvinder. I lighed med andre kroniske smertesygdomme er der dog en klar overvægt af kvinder blandt de personer, som får sygdommen Disse tegner sig for mellem 75 - 90 % af tilfældene, mens tallene for mænds vedkommende ligger mellem 10 - 25 %. Tidligere var det oftest kvinder mellem 40 - 65 år, som fik stillet diagnosen, men der ses nu en klar tendens til, at især mange yngre mennesker helt ned til begyndelsen af tyverne diagnosticeres.

Diagnosen
Diagnosen er anerkendt af WHO og er anbragt i ICD-10 diagnosefortegnelsen under M79.7 Fibromyalgia. For at få stillet diagnosen fibromyalgi skal patienten undersøges af en speciallæge, som vil foretage en tenderpointstest. Dette foregår ved, at lægen trykker på de 18 tenderpoints plus nogle kontrolpunkter med 4 kilos tryk. Hvis patienten reagerer med smerte og muskelreaktion på mindst 11 tenderpoints, kan diagnosen fibromyalgi stilles, såfremt smerterne har varet mere end tre måneder. Man bør dog også undersøges for forskellige andre sygdomme, hvor lignende symptomer optræder. Dette kunne f.eks. være forskellige former for gigt, stofskifteproblemer og sclerose. Der er ofte tale om lang ventetid for at blive undersøgt for sygdommen, og det er desværre ikke ualmindeligt, at der går mellem 3 - 9 måneder fra henvisningen sendes til speciallægen til undersøgelsen foregår. En ventetid der kan være svær at komme igennem, hvis man har mange smerter uden at kende årsagen til disse.

Historien
Sygdommen har været kendt i mange år under forskellige betegnelser og er beskrevet gennem flere hundrede år.
I nyere tid har man længe troet, at fibromyalgi var en gigtsygdom, fordi symptomerne minder om visse gigtlidelser. Man ved nu, at dette ikke er tilfældet, og at sygdommen findes i centralnervesystemet. Internationalt foregår der megen forskning på området i disse år, men også i Danmark forskes der i sygdommen. Dette sker bl.a. i et samarbejde mellem Århus Universitet/Ålborg, Hvidovre Hospital samt Parker Instituttet på Frederiksberg Hospital.

Vigtige forskningsresultater
Forskningen viser, at fibromyalgipatienter har en række forstyrrelser i centralnervesystemet, som medfører en generel "overfølsomhed" over for smertepåvirkning. Det er påvist, at patienterne har for mange smertetransmittorer, der sender besked til hjernen om smerter, samtidig med, at man har for få naturlige smertehæmmere, der skal begrænse smerterne. Når hjernen hele tiden påvirkes af smertesignaler og ikke får tilstrækkelige pauser, skabes der en "overfølsomhed" for smerter. Dette fænomen kaldes central sensitivering og kendes i øvrigt også i forbindelse med andre kroniske smertesygdomme. De nyeste forskningsresultater viser, ved hjælp af specialscanninger af hjernen, at der forekommer en langt større og mere udbredt blodgennemstrømning i hjernen i forbindelse med smertepåvirkninger hos fibromyalgipatienter sammenlignet med raske kontrolpersoner
. Helt nye specialscanninger, de såkaldte funktionelle MR-scanninger, har vist at der er tale om reelle fysiske smerter, som registreres i hjernen hos fibromyalgiramte. Der er endvidere påvist visse ændringer i immunforsvaret hos fibromyalgiramte og sammenholdt med helt nye forskningsresultater, som viser, at også hormonelle og genetiske faktorer er involveret i sygdomsbilledet, har medført, at internationale forskere i dag betragter fibromyalgi som en kompliceret multifaktoriel sygdom.

På nuværende tidspunkt ved man ikke tilstrækkeligt om årsags- virkningssammenhængene i forhold til fibromyalgi, men den internationale forskning gør i disse år markante fremskridt, som vil bidrage til, at læger og andre får en større forståelse af denne meget komplicerede sygdom og dermed være i stand til at udvikle bedre og mere effektive behandlingsformer.

Så ville jeg mene at det var tilbagevist...

Hvis sagsbehandler lever efter devisen ondt i livet, så er det til stor skade for en syg borger der hver dag hele deres liv må leve med smerter...

Og hvem er jeg så at sige det... en fib patient vil de fleste nok tro ??

Men næ nej .. den diagnose har jeg nemelig ikke...
Jeg har lymfediceas ... daglig tale borrelia .. blandt de dødelige så har jeg bare hilst på en skovflåt..

Men min smerter og mit til tider meget konfuse hovede ligner til forveksling fib...

Jeg er glad for at min sygdom kan måles og vejes .. for den mistænkligørelse fib patienter lever under kunne jeg med mit dejlige rolige ikke temperamentsfulde sind ikke leve under..

Jeg tror helt sikkert på at fib er en reel sygdom hvad da også alle nye forskningsresoultater viser...
En sygdom som man når længere og længere med at bevise og dokumentere...

SÅ IKKE EN PSYKISK SYGDOM.. og ikke ondt i livet .. jeg har deltaget i forsøg for at påvise om borrelia og fib kan have nogle forbindelser til hinanden fordi symptomerne ligger så tæt, mange fib patienter har da også fået påvist borrelia,.. men lige så mange har ikke....

Men lige netop din udtalse Endvidere har man så fundet ud af, at fibromyalgi kun findes i Danmark
Den ville jeg helt sikkert gerne se dokumentation for.
Og jeg håber ikke at det er noget man går ud fra på kommunerne for så er den forskning kommunerne går ud fra .. Den stik modsatte af hvad lægevidenskaben nu siger mener og efterhåndne har påvist....

Og fib er bestemt IKKE et dansk fænomen (en af de undersøgelser jeg var med i var et nordisk samarbjede) så det ved jeg da helt sikkert ...
  Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 04:02   #45
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Jeg vil da også lige give mit besyv med her...

Denne artikel som er tyvstjålet på www.fibromyalgi.dk taler vel for sig selv....specielt om at det KUN skulle være i danmark at sygdommen findes...


Citat:
Fibromyalgi og WHO
Under overskriften ”En fin fidus for speciallæger og terapeuter”, af Helge Holst Kjærsgård, bragte Nordjyske d. 14. september et helt urimeligt og utidssvarende angreb på fibromyalgiramte samt på deres organisation – Dansk Fibromyalgi-Forening.

Almindeligvis ønsker vi, i Dansk Fibromyalgi-Forening ikke at deltage den type unuancerede og useriøse debatter, men da mange af vore medlemmer er personligt berørt af disse grove og nedvurderende udsagn, har vi undtagelsesvis valgt at komme med følgende kommentarer til indlægget.

WHO og fibromyalgi
Uanset at HHK i sit indlæg vælger at ignorere både den danske og den internationale forskning i fibromyalgi, er det et faktum, at WHO pr. 1. januar 2006 har tildelt sygdommen en selvstændig placering i ICD-10 kriterierne, nemlig M79.7 ”Fibromyalgia”. Her er sygdommen nu anbragt i gruppen af bløddelssmerter, af ikke psykogen oprindelse – altså fysiske smerter. Fibromyalgi har i øvrigt været anerkendt af WHO siden 1992, men altså nu med eget diagnosenummer.

Forskning i fibromyalgi
HHK henviser til, er der i Danmark findes en række forskere, som ikke anerkender WHO’ s placering af fibromyalgi. De omtalte forskere står ikke alene i modsætning til WHO, men også til internationalt anerkendte forskere, som har forsket intenst i sygdommen i mange år, såvel i Danmark som en lang række andre lande. Denne forskning har vist, at der er tale om en sygdom, som medfører målbare forstyrrelser i centralnervesystemet, hvor bl.a. hjernens evne til at registrere smerter påvirkes markant. Ved hjælp af specialscanninger kan man nu påvise, at der er tale om reelle kroniske smerter hos de fibromyalgiramte. Forsøg på dette område er bl.a. udført i Danmark som et samarbejde mellem Frederiksberg og Hvidovre Hospital samt Center for Sanse-Motorisk Interaktion på Aalborg Universitet

På et forskningssymposium afholdt på Rigshospitalet, april 2006, deltog en række internationale forskere, hvis oplæg beskæftigede sig med den nyeste forskning på området. Oplæggene viste, at der er tale om klare fremskridt i forhold til forskningen, og at anerkendelsen af sygdommen og de ramtes problemer er markant længere fremme i de fleste andre lande. F.eks. kan det nævnes, at fibromyalgi indgår som en fast del af pensum for medicinstuderende i USA, ligesom det også er en del af den obligatoriske efteruddannelse, alle amerikanske læger skal gennemgå hvert 10. år.

I Danmark har der i visse dele af social- og sundhedsvæsenet udviklet sig en meget ubehagelig tendens til, at man kan vælge at ”tro eller ikke tro” på diagnosen fibromyalgi, uden at forholde sig videnskabeligt til problemerne og uden i øvrigt at skele til den udvikling, der løbende foregår på området.

I Dansk Fibromyalgi-Forening finder vi det ikke sandsynligt, at en international organisation, som WHO skulle tage fejl, ligesom det er svært at forestille sig, at de respektive nationale sundhedsvæsener i f.eks. Norge, Sverige og USA alle handler på basis af manglende viden og misinformation. Den manglende viden om sygdommen og den negative holdning til de fibromyalgiramte medfører, at mange udsættes for en række urimelige fordomme og store problemer, når de kæmper for at skabe sig et godt liv på trods af kroniske smerter. Dette er med til at forværre situationen, når fibromyalgiramte kæmper at skabe et godt og aktivt liv bl.a. ved at forblive aktive på det rummelige arbejdsmarked.

Dansk Fibromyalgi-Forening
HHK omtaler endvidere patientforeningernes mulige økonomiske interesser i sagen og antyder, at disse støttes markant af forskellige firmaer og fonde. Dansk Fibromyalgi-Forening støttes ikke af ”ukendte” fonde eller hemmelige firmaer. Foreningen er en frivillig organisation, hvis økonomi dels hviler på medlemskontingenter og dels på de gældende regler for tilskud til frivillige organisationer. De fonde der søges, er alle offentligt tilgængelige og kan søges af andre lignende organisationer. Foreningen arbejder især med at informere om sygdommen, rådgivning af de ramte og pårørende til disse samt forskellige kurser. Arbejdet har til formål at hjælpe de fibromyalgiramte til at opnå et så aktivt og tilfredsstillende liv som muligt på trods af kroniske smerte.

Mere viden om foreningen og dens virke kan findes på www.fibromyalgi.dk

Anne Bendixen
Landsformand
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 10:25   #46
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Mærkelig tendens at man skal mistros på en sygdom, som der faktisk er helt klare beviser for! Der har lige været noget i lægens bord for nylig, hvor det blev vist hvordan man idag kan stille diagnosen Fibromyalgi. Skræmmende at folk der skal vurdere folks helbred har den indstilling, at det skyldes ondt i livet, selvom forskningen rent faktisk viser noget ganske andet!!

Jeg lider selv af en sygdom der ikke har været kendt i så mange år. Jo, kendt har den måske været, men ikke anerkendt. Og det er skræmmende, at ens fremtid kommer til at afhænge af sagsbehandlerens og lægekonsulentens holdning til sygdommen! Trods speciallæge-udtalelser mv.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 19:44   #47
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Jeg ved, at vi for ganske nylig har fået nyt ud, fra retslægerådet omkring emnet - hvor den nye forskning på området netop viser, at handler om noget psykiske, som sætter sig som smerter i kroppen - altså psykosomatisk - men altså på forskningstadiet er det fortsat.
Tror ikke det ligger på nettet endnu, men skal da undersøge muligheden for, at få det scannet ind, så jeg kan kopiere det over i tråden....

Nu har jeg et par veninder der har fået diagnosen, men de siger så selv, at det da handler om, at de har ondt i livet - pga nogle ting de har været igennem.....

Men nok om det, jeg skriver kun, hvad vi får fortalt af læger indenfor området når vi er på lægeseminarer!!!
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 20:24   #48
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Kom til at tænke på, at det med, at det har noget med CNS at gøre, har man fundet ud af, at sådan er det også ved visse psykiatriske diagnoser - hvorfor man netop har forsket indenfor området fibromyalgi contra psykiatriske diagnoser.

Jeg synes da helt sikkert, at man skal stille spørgsmålstegn ved noget man ikke er enig i - jeg siger ikke at jeg er enig, men jeg siger heller ikke at jeg er uenig. Det jeg forholder mig til, er hvad retslægerådet siger jeg skal forholde mig til - i hvert fald i mit arbejde.

Da jeg skrev indlægget, så læg mærk til, at intet af det giver udtryk for nogen personlig mening overhovedet, blot hvad jeg som sagsbehandler senest har fået af vide, og skal forholde mig til i mit arbejde samt, hvad Ankestyrelsen ligger af principielle afgørelser.

Men hvis forskningen finder ud af, at det kan have noget med det psykiske at gøre, hvorfor er det så, at folk stejler så meget som de gør. Så snart vi taler om psykiske sygdomme har mange tendens til, ikke at vil anerkende det - måske fordi man har en vis frygt for det.

Via mit arbejde, har jeg endnu ikke mødt en fibromyalgi-patient som ikke har haft nogle virkelige psykiske problemstillinger - forstået på den måde, at de har haft en virkelig traumatisk barndom/opvækst/været udsat for vold/druk/voldtægt/overfald.
Jeg har personligt aldrig mødt en, som har haft en perfekt opvækst og et ellers dejligt liv - og uanset hvad, så mener jeg da, at det er noget man som forskere bliver nødt til at forholde sig til!!

Vedr. om det er en sygdom kun i DK, kan jeg have taget fejl, vi har netop været på lægeseminar omkring de nye sygdomme - og det kan være, at jeg blander en diagnose med en anden - og det er jeg selvfølgelig ked af.
Men, vil da undersøge det og vende tilbage.

Og gh72 - det handler på ingen måde om mistro - det er bare uanset om du vil være ved det eller ej, utrolig vigtigt, at man forholder sig til facts og at man sørger for at personen det handler om bliver henvist til den rigtige behandling - forkert eller mangelfuld behandling, kan have fatale konskevenser.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 21:00   #49
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Citat:
PiaB skrev:
Kom til at tænke på, at det med, at det har noget med CNS at gøre, har man fundet ud af, at sådan er det også ved visse psykiatriske diagnoser - hvorfor man netop har forsket indenfor området fibromyalgi contra psykiatriske diagnoser.
Nu er det ikke sådan, at en psykiatrisk diagnose er hverken nemmere eller mindre mindre "vigtig" end den "fysiske"..... Personligt har jeg erfaringer fra den nærmeste omgangskreds, hvor menneskerne i årevis lider under et dårligt liv og daglige pinsler, som følge af et sind, der ikke fungerer.... Og jeg vil, til min egen død - ikke kunne fatte, at alene ordet "psykiatrisk", automatisk trækker ned i respekten og troværdigheden.

Når det er sagt.... så har man allerede i 2003 vist nok begyndt at se på "de nye sygdomme" med ganske nye øjne....

At mange fortsat benytter denne forældede reference til det, af den forbandede Lise Ehlers skabte betegnelse: "Ondt i livet" ..... tolker jeg kun som værende bekvemt og passende for systemet at anvende til at tilbagevise eller sortere de besværlige tilfælde fra. Om ikke andet, så fordi denne tilrådighedværende administrativ kapacitet ikke er tilstede, når komplicerede tilfælde skal behandles og hjælpes til en løsning for borgerne.... Bare en tanke....

"Ondt i livet" er et vidt begreb og har gjort Lise Ehlers til en velhaver - foredrags- samt konsulenthonorarer taget i betragtning, men jeg har personligt endnu ikke mødt et eneste menneske, der på et eller andet tidspunkt ikke havde oplevet "ondt i livet", uagtet om vedkommende ellers var eller ikke var kernesund. Hvorfor skulle så "ondt i livet" blandes ind i tingene - aner jeg ikke, medmindre der var/er gang i at kreere en "spiselig" (bort)forklaring på, at så mange trives så ringe i vores verdens bedste samfund..... samt på den manglende beredvillighed til at foretage sig noget effektivt for den enkelte syge.... Det er meget nemmere bortforklare og arkivere lodret - for et, i forvejen overbebyrdet "system".

Citat:
Gåden om fibromyalgi er måske løst (21-08-03 )

Læge og ph.d.-studerende Irene Wittrup har i forbindelse med sit ph.d. studie undersøgt 39 kvinder med fibromyalgi og fundet, at der hos over halvdelen af dem var forandringer i CNS, der kan forklare kvindernes symptomer.

Af faglig redaktør Vibeke Pilmark, [email protected]

Læge Irene Wittrup vakte i går opsigt i medierne med sine forskningsresultater, hvor hun har påvist, forandringer i CNS hos kvinder med fibromyalgi. Denne opsigtsvækkende nyhed blev bragt i morgenaviserne og formentligt i tv-avisen i aften på DR1. www.fysio.dk har interviewet Irene Wittrup.

Irene Wittrup fortæller, at hun i starten af sin forskning søgte at finde dét virus, der udløste sygdommen. ”At det var en virus, var min første antagelse. Men kvinderne med fibromyalgi fokuserede i den grad på smerterne, at jeg kom frem til, at den udløsende faktor måtte befinde sig centralt”. Min Ph.d. vejleder, overlæge Allan Wiik, Statens Serum Institut og jeg kontaktede i den forbindelse Michael Christiansen, der er læge på klinisk biokemisk afd. på Statens Serum Institut for at høre, om der ikke fandtes en test, jeg kunne bruge til at finde ud af, om der var en dysfunktion i centralnervesystemet hos kvinderne.

Michael Christiansen kunne oplyse, at der fandtes brugbare tests til at undersøge denne type af dysfunktioner ved at studere spinalvæsken. ”Det er helt vores egen ide, oplyser Irene Wittrup, ”at studere spinalvæsken hos fibromyalgipatienter er, så vidt vi ved, ikke tidligere gjort. Vi fandt, at flere af kvinderne i undersøgelsen havde en forhøjelse immunglobulinerne i spinalvæsken – et mønster man også ser i forbindelse med andre sygdomme i nervesystemet.

Immuninflammatorisk reaktion
Hos nogle debuterer fibromyalgi akut i forbindelse med en influenza og hos disse ser man at symptomerne minder om en tidligere encephalit, fortæller Irene Wittrup. ”Til vores overraskelse så vi, at mønsteret hos de kvinder, der havde en langsommere debut var anderledes. Det kunne dreje sig om en patogenetisk mekanisme, hvor hjernen får nogle forkerte signaler, hvorefter CNS påvirkes til at udskille stoffer, der er skadelige for vævet. Kvinderne får mere ondt, og så er den onde cirkel i gang”.

”Hos 17 uf af 19 af de kvinder, der havde en langsom udvikling (slow onset) af sygdommen, fandt man en immuninflammatorisk reaktion, der kan være med til at trigge en kaskade af symptomer”, fortæller Irene Wittrup. Denne reaktionsmåde ses også hos visse kroniske smertepatienter.

Myter som ”Ondt i livet” aflives
På spørgsmålet om, hvorfor det netop er kvinder, der har været ramt af denne og andre lignende sygdomme svarer Irene Wittrup, at det også er et spørgsmål, forskningen i fremtiden skal besvare, men at der i de senere år også er set en øget forekomst af fibromyalgi også hos mændene.

”Vi ved ikke, hvorfor det primært er kvinder rammes, men vi ved, at mændene er dårligere end kvinderne til at erkende sygdom på egen krop – og det kan være en del af forklaringen,” siger Irene Wittrup. ”Desværre har mange af de kvinder, der har haft sygdommen, været mistænkeliggjort for at være hypokondere, at have ondt i livet osv. Men ingen af de 39 kvinder, jeg har undersøgt har levet op til disse fordomme.

Det har været kvinder, der har haft lyst til at arbejde og var kede af deres sygdom og på trods af denne forsøgte at opretholde en normal tilværelse”. Neuropsykolog Lise Ehlers har haft stor betydning for opfattelsen af, at kvinderne havde ondt i livet og skulle behandles derefter.

”Mediernes bevågenhed for Lise Ehlers synspunkter har bidraget til en mistænkeliggørelse af kvinderne, og denne mistænkeliggørelse har måske været en lige så stor del af deres sygdom, som smerterne og trætheden i musklerne har”, siger Irene Wittrup, der håber på at få aflivet myten om fibromyalgi som ”Ondt i livet”.


Nye behandlingsmuligheder
Irene Wittrup mener, at der kunne være en mulighed for at behandle disse kvinder, og hun prøver p.t. at skaffe penge til på forskningsbasis at undersøge effekten af et stof, der kunne medvirke til at ændre reaktionen i CNS hos patienter med fibromyalgi. Desværre er det ikke lykkedes for hende endnu, men håber på, at større fokus på hendes forskningsresultater kan medføre økonomiske midler til at gå videre med at finde behandlingsmuligheder for denne patientgruppe.

Irene Wittrup ønsker at sætte skub i forskningen i fibromyalgi, og det var grunden til at hun allerede inden offentliggørelse af sin ph.d. valgte at fortælle om sin resultater på en stor kongres i Oregon i USA. Her opfordrede hun sine kolleger i resten af verden til at gå hjem og undersøge spinalvæsken hos fibromyalgipatienterne, så et større patientmateriale kan være med til at be- eller afkræfte hendes egne forskningsresultater.

Irene Wittrup ved endnu ikke, hvornår hun skal forsvare sin ph.d.

Fysio.dk og fagbladet vil oplyse om ph.d. forsvaret, når datoen foreligger.
http://www.fysio.dk/sw1347.asp
Nu er det jo et stykke tid siden og ovennævnte artikel var den første, der i 2003 vakte en sensation her i landet og der er sket ikke så lidt siden.... Derfor er det mig en gåde, at man fortsat pladderer for en ukorrekt og forældet opfattelse omkring dette problem.

Lægeseminarer eller seminarer med deltagelse af læger, er langt fra ensbetydende med en objektivitets- eller sandhedsgaranti for de budskaber, man bliver udsat for som følge af sin deltagelse.... desværre.
  Besvar med citat
Gammel 20-10-2006, 21:23   #50
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Lidt mere info om Lise Ehlers findes her
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad gør man, når kommune og lægekonsulent lyver? B871008 Lægekonsulenternes Rolle 4 14-01-2013 18:28
Er det bare mig eller? hvad mener I? et uddrag fra min lægekonsulent journal! calamityjane Lægekonsulenternes Rolle 4 29-12-2009 19:28
Hvad må en lægekonsulent l-kold Alt det andet 16 07-08-2009 13:29
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31
Hvad er det egentlig min lægekonsulent skriver?? hesvje Alt det andet 6 08-11-2007 13:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension