K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2010, 17:17   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, altså man kan jo have diagnoser der fylder 4 A4 sider, men det eneste kommunen er interesseret i at vide er, hvordan er din arbejdsevne...

Og selvom man er et voksent menneske, så tæller ens egne ord ikke. Hvis du helst vil satse på førtidspension, så skal din læge, speciallæge herunder psykiater og/eller psykolog skrive, at du ikke har en arbejdsevne og heller aldrig kan få det, og at alle behandlingsmuligheder er udtømte, samt at du har prøvet alt den medicin der findes, og at alle former for forbedringer er udtømte.

Det er uhyrre svært at nå dertil!
Så de første mennesker du skal tale med mht førtidspension er din læge, din psykiater og din evt psykolog, da det er dem der skal skrive papirerne kommunen skal vurderer sagen på. Og tilkende førtidspensionen efter.

Så mit bedste råd er, at du skal få tid hos dit behandlende netnærk for at høre om de ''er med'' på ideen om førtidspension. Er de med, så bliver sagen ikke så svær endda, men synes de ikke ideen er den rette, så begynder kampen for alvor.....eller med andre ord, så kan det være de hellere vil støtte op på fleksområdet.

På den måde finder du i hvertfald ud af, hvad vej skuden skal drejes....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2010, 19:19   #12
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Okay. Jeg må vente og se hvad han siger, ham jeg skal tale med inden for den nærmeste fremtid. Det er en sagsbehandler i Brancheafdelingen, som jeg skal tale med med henblik på at finde ud af hvilken leverandør der bedst kan få mig rette ind.

Well, flexjob er nok også det mest hensigtsmæssige. Jeg kan bare ikke overskue afklaringen og så videre som det kræver at nå dertil, for jeg har jo ingen branche eller uddannelse at falde tilbage på, da jeg blev syg inden jeg nåede igang med arbjedsmarkedet for alvor.

Jeg skal måske lige nævne, at jeg en MATCH-GRUPPE 4. Har været match 4 i flere år. Da jeg (indtil for ½ år siden) var under 25 år, fik jeg alligevel den fulde kontanthjælp pga. min diagnose; og var dermed undtaget fra reglen om nedsat kontanthjælp til unge.
Jeg var berettiget til handicaptillæg gennem SU-styrelsen pga. min diagnose.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2010, 19:30   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo men omvendt, så skal du den præcis samme mølle igennem, hvis det er førtidspension du skal søge.
Så om det er fleks eller førtidspension, så skal du sådan set nøjagtig samme vej. De samme arbejdsprøvninger, de samme steder, de samme læger, de samme papirer.
Der er desværre ingen genveje med mindre man er så syg, at man ikke kan/må komme i arbejdsprøvning osv.

Men jeg ved godt det er en ordenlig bid og at det kan synes helt uoverskueligt for dem der skal i gang med projekt fleks/førtidspension......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 11:19   #14
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Okay. Så er det jo bare med at komme igang og sørge for at alt bliver dokumenteret undervejs. Så vidt jeg forstår, så vil jeg, hvis det viser sig, at flexjob ikke dur, så have været gennem de led der skal til for at få pensionen...
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 12:22   #15
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Ja. hvis/når du kommer i arbejdsprøvning så vil resultatet af denne vise vejen videre frem.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 18:20   #16
t.r.i.n.e
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
t.r.i.n.e er ny på vejen
Hej annagw, Jeg genkender rigtig mange af dine symptomer fra mig selv, saa jeg har lyst til at foreslaa dig at bede din laege om en henvisning til neurolog, med henblik paa at faa undersoegt om du har "voksen ADHD". Ikke saa meget fordi det vil kunne stoette din foertidspensionssag ( hvilket diagnosen ogsaa vil kunne ), men fordi det hele allermest handler om at du skal faa det bedre. Hvis du har ADHD vil medicinsk behandling kunne forbedre din livskvalitet vaesentligt, isaer ved at goere dig istand til at fuldfoere de projekter du gaar i gang med, hvad enten det er uddannelse, eller et flexjob i en blomsterbutik. Stort knus fra mig
t.r.i.n.e er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 20:51   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Okay. Så er det jo bare med at komme igang og sørge for at alt bliver dokumenteret undervejs. Så vidt jeg forstår, så vil jeg, hvis det viser sig, at flexjob ikke dur, så have været gennem de led der skal til for at få pensionen...
LIGE PRÆCIS!!!

Så jo hurtigere du kommer i gang, jo bedre for dig!

Og HUSK, ALDRIG at presse dig selv når du er i arbejdsprøvning. Stabilt fremmøde er guld værd og signalerer at DU PRØVER og er samarbejdsvillig. Men kan du ikke klare mere end ½ time, 1 time osv, jamen så er det dét! Også selvom de på forhånd fortæller, at du skal være der 25 timer om ugen.
Vær hudløs ærlig hele vejen igennem, vær tro mod dig selv, lyt til kroppen og psyken, tag ALDRIG mere medicin end du plejer for at kunne klare det.

Så skal det hele nok gå.

Der hvor man kommer i arbejdsprøvning, har også folk til rådighed. De skal bla også skrive en progressionsrapport til kommunen om hvordan du klare det - denne rapport bliver en vigtig brik i ansøgningen af fleks/førtidspension.

Desværre er der ingen smutveje, det tager tid at få stablet en skudsikker sag på benene, men læs af herinde, så finder vi ud af det sammen....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2010, 23:49   #18
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Tak for opbakningen Helene.

Og t.r.i.n.e, det er virkelig interessant at du nævner ADHD. Når jeg sådan kort ridser mine problemer op for folk, har jeg flere gange fået spørgsmålet om hvorvidt jeg lider af damp... Har siddet og læst lidt på nettet nu, og jeg kan se, at ADHD og borderline ligger meget nær hinanden, og at man bestemt ikke behøver være totalt overgearet for at være ADHD'er. Senest har jeg lige fundet et speciale omkring sammenhængen mellem de to lidelser, og det vil jeg skimme i morgen. Om ikke andet får jeg ny viden - and I love it :-)
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2010, 00:02   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har også ADHD TRÆK dvs jeg har ikke diagnosen, men har en del af de træk der kendetegner patienter med ADHD. Så den mulighed er der også.
Om ikke andet, så er det bare rart at få den der 'aaahaa oplevelse' når man læser om noget der passer rigtig godt på en selv. Lidt som at komme hjem. Brikker der falder på plads.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 01:04   #20
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg havde et ærinde i nærheden, så lagde vejen forbi Skelbækgade i dag.

(Som sidebemærkning kan jeg notere, at det efterhånden min erfaring, at det ville være billigere for mig at betale en busbillet derhen end at bruge tid og penge på få kontakt til rette vedkommende pr. tlf. Bare et problem når der er angst og ugidelighed på færde.)

Nå, jeg gik op i Brancheafdelingen og sagde i receptionen, at jeg bare ville høre, om de havde glemt mig... Skulle have været til samtale med sagsbehandler Ole Løjman Jensen d. 4/1, men jeg måtte aflyse på grund af pludselig indlæggelse og operation. Jeg aflyste pr. tlf. og fik at vide, at jeg ville blive tilsendt en ny tid snarest, og at jeg skulle sørge for dokumentation for indlæggelsen af hensyn til eventuel rekonvalescensperiode. Kvinden i receptionen i dag gik ind i computersystemet, og kunne (naturligvis!!!!) ikke finde nogen som helst oplysninger om noget møde på noget tidspunkt, så hun gjorde et notat om det, som hun ville lægge til sagsbehandleren.

Jeg bliver så frustreret over, at det skal gå så langsomt alt sammen! Jeg tænker, at hvis ikke, jeg selv gjorde en indsats med et ganske målrettet og initiativrigt engagement for at vedligeholde kontakten, så ville jeg for år tilbage være glemt i systemet. For det er bare igen og igen og igen at jeg er ude for det her...

Jeg er 25 år og har været på kontanthjælp i 5 år. Jeg har aldrig været i et længerevarende arbejdsforhold og har ingen uddannelse. Jeg er gået ned med flaget igen og igen ved forsøg på at kunne klare et beskæftigelsestilbud. Jeg vil så gerne kunne klare mig selv, for jeg hader den stramme økonomi på kontanthjælpen; men jeg kan jo ikke.

Faktisk kan jeg ikke en gang klare mit hjem. Det er næsten det værste når jeg tænker ud i fremtiden - herre gud om jeg ikke kan klare et arbejde, men jeg vil have et rent hjem, have lyst til at tage make up på og gå i bad hver morgen uden at det er en kamp.

Det er frustrerende, at jeg har måtte bede min mor komme og hjælpe mig med at rydde op, fordi jeg nu forgæves har forsøgt i flere måneder. Det er irriterende, at det skal være en forvirret kamp at komme i bad og klæde mig "ordentligt" på (og ikke bare smide et par leggins og en t-shirt på). Og så er det bare møg træls, at støvsugerend stadig står lige midt på stuegulvet hvor jeg satte den for en uges tid siden efter at have fået ryddet et par kvadratmeter af gulvet hvor jeg så kunne "klat"støvsuge.

1-2-3 - jeg sætter den sgu på plads nu.

Over and out.

Og øv.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skal vi blive skilt, Heidixxx Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 17-09-2012 11:53
Hvor længe skal man blive i praktikken ette74 Alt det andet 28 08-07-2012 08:12
Skal jeg blive selvforsøgende/ dvs forsøges af min mand ? mor2 Spørgsmål ang fleksjob 8 25-08-2010 15:30
Hvad skal der blive af mig?? V_Brask Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 05-06-2010 22:48
Vil blive mere syg, når jeg skal i afklaring. pga transporten Emmely1980 Skal kommuner ikke overholde loven? 6 24-11-2008 09:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension