K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2010, 15:13   #1
HeidiAnd
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2010
Lokation: Sorø
Alder: 41
Indlæg: 51
Styrke: 14
HeidiAnd er ny på vejen
Gulvtæppet blev hevet væk under mig i dag

Jeg er ny på denne side, og vil lige fortælle min historie meget kort:

Jeg blev i feb 08 udsat for en arbejdsskade, blev ved et uheld blev jeg sparket i nakken. Dette skete i den allersidst praktik under min uddannelse som pædagog. Efterfølgende døjer jeg med hovedpine og svimmelhed. Sagen bliver anmeldt med det samme, og jeg får endda 12 gange fysioterapi betalt fordi jeg har pådraget mig et piskesmæld.
Trods skaden vælger jeg at gennemføre først praktikken dernæst mit studie. JEg har godt nok mange smerter, men efter også at have holdt barselsorlov midt i studiet, VIL jeg bare genneføre studiet. Dette bliver ikke helt uden besvær, og kan også ses på karakterne.
Jeg bliver færdiguddannet i feb. 09 og bliver fastansat i en børnehave eftefølgende. Efter et stykke tid der, begynder mine fysiske smerter at tage til. JEg får dagligt hovedpine. Er meget svimmel. Får besvær med at bruge min nakke ordentligt. HAr svært ved at styre mine bevægelser i venstreside. Ikke nok med det, så kan jeg ikke løfte eller bære, hvilket mit arbejde kræver. Jeg får mere og mere svært ved at koncentrere mig og flere og flere ting tager til løbende. I okt 09 bliver jeg fuldtidssygemeldt, efter at vi på arbejdspladsen har forsøgt at lave nogle skånebehov uden effekt.

I marts 10 flytter vi fra Varde kommune til Sorø kommune grundet min mands arbejde, og siger derfor mit job op. Og det tager lang tid for jobcentret at komme igang med min sag. Sommeren 2010 bliver min arbejdsskade anerkendt og jeg bliver tilkendt en méngrad på 10 %. Dog kan de ikke fastsætte min erhvervsevnetab før end Sorø kommune sender mig i arbejdsprøvning.
Kommunen vælger ikke at bruge nogle af de speciallægeerklæringer arbejdsskadestyrelsen har indhentet, men laver deres egen undersøgelse. Dette tager meget lang tid og vi er stadig igang. Det seneste er at de og vi nu venter på en neuropsykologisk test.

Men i dag har min mand og jeg været til møde på jobcentret, sammen med en bisidder fra min fagforening og 2 personer fra fastholdelelsescentret, en underafd. af ASK. Mødet gik ud på at afklare min erhversmæssige situation samt få forlænget mine sygedagpenge. Desværre blev gulvtæppet hevet væk under os - sagsbehandleren nægter at forlænge sugedagpenge, da ASK kunne fremføre at de midliertidigt at afsluttet min sag og erkendt mig en erhvervsevnetab på 15 %. Det gør jo så at jeg ikke havde det at kunne bruge som forlængelsesmulighed. Trods det at vi venter på en neuropsykologisk udredning, så vil hun ikke forlænge mine sygedagpenge. Skæringsdatoen hedder den 30. nov.2010.

Endvidere har jeg ikke følt mig lyttet til, eller taget alvorligt. Min sagbehandler mener ikke jeg reelt set fejler noget, scanningsbilleder viser jo ik noget. Og at jeg derfor ikke umiddelbart kan komme i betragtning til arbejdsprøvning, flexjob eller førtidspension. Jeg er under ingen omstændigheder interesseret i førtidspension - jeg er kun 28 år og har gerne 30 år tilbage på arbejdsmarkedet. Og kan ikke se mig selv hjemmegående.

Nu sidder jeg så her, og ved ikke hvad jeg kan eller skal gøre. Min fagforening mener at jeg ikke rigtig kan stille noget op, da jobcentret bestemt følger lovgivningen men at der er forskellige måder at følge den på. Sålænge den bare bliver fulgt. Min sagsbehandler er desværre typen der følger reglerne meget nøje. Jeg er dybt frustreret.
HeidiAnd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 17:07   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Heidi!

Velkommen til!

Forstår godt, du er meget frustreret. Det tempo, som både Socialforvaltning og Sundhedssektoren arbejder i, bidrager ikke til hurtig afklaring og dermed fastholdelse på arbejdsmarkedet.

Du må forsøge at se bort fra diverse sagsbehandleres opfattelse af sygdomme - det er ikke deres kompetenceområder.

Min spidskompentence er ikke sygedagpengestop, så læs denne link på K10's forside (yderst til venstre) grundigt, for jeg synes umiddelbart, der er noget, der halter:

Du er ikke færdigudredt og der er en méngrad på 15%...
Men din fagforening mener, loven bliver fulgt...?

Under alle omstændigheder skal du varsles skriftligt og parthøres i forbindelse med sygedagpengestop.
Du kan så anke stoppet og jeg har flere gange herinde læst, at folk har fået medhold i deres anke af sygedagpengestop, så det kan lade sig gøre.

Grim dag i dag, men fat mod, der kommer flere på banen til dig :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 22:52   #3
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
ditto her....

Jeg står i nogenlunde den samme situation. Er lige blevet forlænget fordi jeg har en arbejdsskadesag kørende, og modtog to dage senere en midlertidig afgørelse fra ASK. De kan heller ikke opgøre erhvervsevnetab, da jeg ikke er arbjedsprøvet. For 2 måneder siden så det ud til at jeg kunne forlænges på stationær, til at blive afklaret, men i midlertid er der dukket anden sygdom op i forbindelse med at der er søgt en diagnose på nakken (evt. piskesmæld) fra arbejdsskaden. Disse undersøgelser er ikke afsluttet, men bliver det forhåbentligt i løbet af få uger. Jeg kan desværre imødese at jeg ikke når at få klarhed over sygdom og behandling inden de tager sygedagpengene fra mig.

Et par uger mere kunne måske have gjort en forskel. En lille hage ved det er, at ASK har truffet midlertidig afgørelse inden de har fået neurologens speciallægeerklæring (bestilt af ASK). Og de afviste at nakkegenerne havde forbindelse med arbejdsskaden. Det begrundede de med at der var fundet slid i nakken... det er godtnok flot...

piskesmældsskader kan ikke ses på skanning, som du også er klar over... det er en møgskade at få sig, da den ikke accepteres som en rigtig skade endnu. Jeg har tegnet medlemsskab af ptu/whiplash og håber at kunne finde hjælp ad denne vej. Det er ganske vist ikke bevist at jeg har piskesmæld endnu, men går fint ind under katagorien ulykkesramt i flere omgange.

Jeg tror det er gavnligt at støtte sig op ad nogle, der ved hvad man snakker om, særligt når man fra systemet mangler forståelse for den lidelse man ufrivilligt har fået med i bagagen. Det er svært at stå alene med det, og man kommer let til at føle sig som en idiot eller noget.

Jeg ved at jeg ikke kan vende tilbage til ordinær beskæftigelse, bliver ikke fuldt arbejdsdygtig, men forhåbentligt mere rask endnu. Men skaderne fra arbejdsskaden er og bliver som de er. Der er således ikke de store forlængelsesmuligheder tilbage for mig. Men med lidt held kan jeg nå at få diagnoser og prognoser på på de nytilkommne sygdome, og kan måske få godtgjort at vi kan nå at afklare arbejdsevnen på 39 uger.

Ud over undersøgelsesresultater skal jeg derfor have neurologen til at komme med en teflonbelagt prognose på behandling og stationær/raskmelding på disse sygdomme. så har jeg måske en chance.

Hvis jeg støder på noget måske brugbart skal jeg nok sige til og håber at du kan gøre det samme

mvh
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen

Sidst redigeret af empowerment; 27-10-2010 kl. 22:53. Årsag: tilføjelse
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 23:04   #4
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
så læs denne link på K10's forside (yderst til venstre)
så der stemmes på venstre her inde vidste det [dårlig joke]

jeg havde samme problem min scanning billeder viste ingen ting fik også det der kontrast hedder det hvis vidste heller ikke noget det helt sore scanne intet først da de åbnede min knæ kunne de se at det skulle skilles af spores samles igen osv komunen sagde også det er hvis psysisk og ikke dit knæ ikke andet hæng i bliv ved
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 23:25   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af HeidiAnd Se meddelelser
Sommeren 2010 bliver min arbejdsskade anerkendt og jeg bliver tilkendt en méngrad på 10 %. Dog kan de ikke fastsætte min erhvervsevnetab før end Sorø kommune sender mig i arbejdsprøvning.
Kommunen vælger ikke at bruge nogle af de speciallægeerklæringer arbejdsskadestyrelsen har indhentet, men laver deres egen undersøgelse. Dette tager meget lang tid og vi er stadig igang. Det seneste er at de og vi nu venter på en neuropsykologisk test.

Men i dag har min mand og jeg været til møde på jobcentret, sammen med en bisidder fra min fagforening og 2 personer fra fastholdelelsescentret, en underafd. af ASK. Mødet gik ud på at afklare min erhversmæssige situation samt få forlænget mine sygedagpenge. Desværre blev gulvtæppet hevet væk under os - sagsbehandleren nægter at forlænge sugedagpenge, da ASK kunne fremføre at de midliertidigt at afsluttet min sag og erkendt mig en erhvervsevnetab på 15 %. Det gør jo så at jeg ikke havde det at kunne bruge som forlængelsesmulighed. Trods det at vi venter på en neuropsykologisk udredning, så vil hun ikke forlænge mine sygedagpenge. Skæringsdatoen hedder den 30. nov.2010. :
Hej Heidiand,

Velkommen til.

Sygedagpenge loven er en meget snæver lov og det er den over hele landet, det er enten eller når man er på denne og derfor er det vigtigt at blive afklaret så vidt muligt man kan.

Jeg tænker at når nu Ask har erkendt erhvervs evnetab på 15 % kan du jo ikke være klar til det ordinære arbejdsmarkede ?? Såfremt din lidelse er stationær burde du derfor kunne forlænges på sygedagpenge iht. §27 stk. 2 da din relle arbejdsevne bør kortlægges inden de "fritstiller" dig" :

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

I øvrigt bør kommunen afvente rapporten fra neuropsykologen, men hvem har iøvrigt anbefalt denne ?

Håber det bedste for jer. Kom retur, måske kan vi redde noget endnu.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2010, 00:10   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
her et godt link omkring piskesmæld.
det er længe siden jeg læste det sidst så kan ikke huske alle detaljer.
jeg er ikke noget godt eksempel udi afklaring ved kommunen med piskesmæld.
jeg har været sygemeldt siden jan 06, det er en lang historie og hvis I orker kan I se mere i mine tråde.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=9296
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13356
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2010, 00:53   #7
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, kommunen sætter en ny undersøgelse igang, men afventer ikke endeligt svar = fagligt udygtig og inkompetent sagsbehandling.

>>Min sagbehandler mener ikke jeg reelt set fejler noget, scanningsbilleder viser jo ik noget<< = fagligt udygtig og inkompetent sagsbehandling.

Godt Du er her på K10, så skal det nok lykkedes at overkomme de - sikkert ulovlige - tiltag fra din nye sagsmishandler... -og trøst dig/jer med, at det - desværre - er blevet praksis at kommunens syge medborger skal helt ned i dynget før de kommer med hjælpen. Er det ikke noget med, at Sorø, Næstved og Slagelse - desværre - har Verdensrekord i svinsk sagsbehandling ??? -og i den forbindelse er det meget vigtigt at I kender til gængse love og §'er(og de findes heldigvis alle her på siden).

Ps. F*ck fagforeningen...

.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 28-10-2010 kl. 01:01. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2010, 07:51   #8
HeidiAnd
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2010
Lokation: Sorø
Alder: 41
Indlæg: 51
Styrke: 14
HeidiAnd er ny på vejen
dagen derpå

Hej igen,

jeg skal forsøge på bedst mulige måde at besvare Jer alle sammen - men jeg takker mange gange for at I har taget Jer tid til at give Jeres besyv med

Enteneller: Kommunen og min sagsbehandler sætter ny undersøgelse i gang, nemlig den neuropsykologiske udredning. Jeg troede at man på dette grundlag kunne forlænge sygedagpengene, når nu alle muligheder ikke er udtømte. Og det er dem selv der sætter en ny undersøgelse i gang???

Deres egen lægekonsulent, 3 forskellige neurologer, min egen læge og en psykolog mener alle at min situation er stationær, det bliver ikke bedre, men man kan heller ikke sige noget om hvorvidt det bliver værre.

Jeg forstår ikke det hele, men som jeg kunne forstå så lød det som om at min sagsbehandler mente at jeg sagtens ville kunne arbejde 30 timer, og at det også blev beregnet som selvforsørgende.
Hun har hele forløbet igennem været en slimet *****, hun er så nedladende og kan få både jeg og min mand til at føle os som ingenting.
JEg har aldrig oplevet så kold og kynisk en k*lling!!

Kh Heidi
HeidiAnd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2010, 08:10   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Heidi,

Min sagsbehandler i sygedagpenge var også mega kold, hun smed paragraffer i hovedet på mig konstant. Fx. da hun ikke kunne fange mig på min daværende arbejdsplads idet jeg havde fri, lukkede hun for sygedagpengene, jeg måtte så have fat i hende og beklage og dit og dat for at få dem åbnet igen.

Sygedagpengene er en kort sigtet ydelse, hvor det med rette skal tilses at få borgere tilbage på arbejds markedet. For dit vedkommende kan du nok indtil videre ikke gøre andet end at vente på rapporten fra neuropsykologen. Det lyder dog godt at du har lægekonsulenten med dig umiddlebart.

Mens du evt. venter skal du være opmærksom på at kommunen skal efter leve flg. paragraf hvor de skal partshøre dig senest 2 uger før de planlægger evt.
sygedagpengestop:

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning
.

Ved en "partshøring" har du mulighed for at komme med evt. indsigelser til evt. stop af sdp. og det er en rigtig god idé at være forberedt herpå.

Endvidere skal kommunen efterleve §28 tillige før evt. stop af sdp. og denne er der mange sagsbehandlere der "glemmer".

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

§28 kunne du jo allerede nu forevise din sagsbehandler, så kan hun jo tænke over denne.

Hvad siger din fagforening, såvidt jeg husker har du dem med på banen? Kommunen kan vel ikke bare henstille dig til at søge deltidsstillinger som din sbér angiver ??

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2010, 08:28   #10
HeidiAnd
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2010
Lokation: Sorø
Alder: 41
Indlæg: 51
Styrke: 14
HeidiAnd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Sygedagpengene er en kort sigtet ydelse, hvor det med rette skal tilses at få borgere tilbage på arbejds markedet. For dit vedkommende kan du nok indtil videre ikke gøre andet end at vente på rapporten fra neuropsykologen. Det lyder dog godt at du har lægekonsulenten med dig umiddlebart.

Jeg ved godt at det ikke er meningen at man skal leve på denne ydelse altid, men sålænge mine muligheder ikke er udtømte og at man ikke mener jeg kommer til at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked????

Desuden blev jeg dybt rystet over at hun midt i det hele melder ud, sb, at hun ikke vidste det var en arbejdsskade. Hun havde sjovt nok heller ingen papirer fra ASK, trods det at jeg ved hun har søgt aktindsigt.

[B

Hvad siger din fagforening, såvidt jeg husker har du dem med på banen? Kommunen kan vel ikke bare henstille dig til at søge deltidsstillinger som din sbér angiver ??

Min fagforening var med som bisidder igår, og hun var lige så rystet. Vi talte kort sammen efter mødet, og hun kunne umiddelbart sige at kommunen følger lovgivningen, men på en meget stram måde. Min SB mangler i den grad menneskelig empati. Hun sagde flere gange under mødet at vi kunne jo altid anke hendes afgørelse, så kom den op på et højere plan, men vi skulle ikke forvente at få noget ud af det, fordi hun fulgte lovgivningen. Og så gjorde hun mig opmærksom på at hun var for at varetage kommunens interesser og ikke mig som borger.

Idag skal igen have en samtale med min fagforening, håber så på at hun har fundet et eller andet vi kan gøre.
Jeg håber virkelig at hun kan trylle - eller noget Men det er jo nok for meget at forlange.

Jeg er rimelig vred og føler mig pissed og trådt på, og allermest har jeg lyst til at gå videre med det. Men hvor henvender man sig????
Jeg vil ikke have medlidenhed, for det kommer jeg ingen vegne med.
Hvorfor er det så svært når jeg egentlig bare gerne vil ud på arbejdsmarkedet, jeg ved jo godt at jeg ikke bliver som før, men det har jeg jo accepteret.
HeidiAnd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så blev det min tur :) Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 59 03-03-2013 20:02
Så blev det min tur :) tumnus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 06-09-2012 14:14
Så blev det min tur. Julcha Dit og Dat 13 05-05-2012 11:19
det blev idag jeg blev godkendt nikkoshadow Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 12 17-06-2011 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension