K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2012, 22:35   #11
Jom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Jom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Bare rolig, uanset hvad er det ikke noget farligt...

Kan du have misforstået hende? Kan hun have sagt: "Så er det da godt du skal til den læge om 14 dage"? og have ment kompetence-centeret...?
Nej for jeg fik en seddel med hjem hvor der står at jeg skal møde kl. 14 d. 1. Februar på første sal og henvende mig i skranken, hvorefter jeg skal tale med en læge. Er mega nysgerrig
Jom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 22:44   #12
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jom Se meddelelser
Men det er jo helt forskelligt fra person til person - heldigvis
Jeg er f.eks. meget lukket omkring min sygdom. Det eneste sted jeg er helt åben og ærlig er ved decideret behandling som i terapi, og så herinde for her er jeg anonym.

Jeg synes det er super fedt at andre kan være meget åbne omkring det
Det er så sandt, som det er sagt. Det er meget individuelt, hvordan man vil mødes og det er jo helt fair.
Jeg har altid været en åben bog
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 22:53   #13
Jom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Jom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Priks Se meddelelser
Det er så sandt, som det er sagt. Det er meget individuelt, hvordan man vil mødes og det er jo helt fair.
Jeg har altid været en åben bog
Jeg er som en teenagepiges hemmelige gemte dagbog - med ekstra stor hængelås på
Jom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 00:09   #14
archibald
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2009
Indlæg: 117
Styrke: 15
archibald er ny på vejen
[COLOR="Blue"]Det er enormt grænseoverskridende for mig pga. det er psykisk sygdom der gør jeg ikke kan arbejde/uddanne mig.
[/COLOR]
Nød lærer nøgen kvinde at spinde. Omfortolket : Ens evne til at finde løsninger skærpes, når man er i en problematisk situation.
Så op med hovedet du vil jo bare overleve

Jeg mener også Sb er gået over stregen , på den anden side af bordet og agere lægefaglig. Har selv oplevet det og du bør sætte vedkommende på plads ellers kører "karusellen".
Og tror ikke på menneskelig interesse på
det er der læger uddannet til .

Kan det måske være fordi jeg var så lukket overfor hende?
Uha pas på med det , den "kompetente" Sb kan omformulere det til en forværring ( uden lægefaglig kompetence). Vær på vagt , og få rettet mens du er "ny" i systemet .
Be om aktindsigt og håb de kommer inden for de 10 dage , og kommenter på alt ukorrekt , gem kopi .

Den eneste læge jeg kan tænke hun vil sende dig til , er deres egen lægekonsulent, og det er bla - bla .
Kontakt din egen læge og få udredning , du skal ikke plabre til gud og hvermand. De (jobcenter/kommune omfortolker alligevel efter forgodtbefindede

Man behøver ikke udlevere sig selv for at søge kontanthjælp , så super at du passer på dig selv og din historie .

Sidst redigeret af archibald; 17-01-2012 kl. 00:14.
archibald er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 02:19   #15
Jom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Jom er ny på vejen
Hvad vil en rådgiver kunne omformulere lukkethed til?

Hun sagde at det er en lægestuderende jeg skal til? Synes ærligt det er lidt... Tjaah.
Det er da dejligt at de studerende får erfaring! Men det er svært at tage seriøst at det er så vigtigt at komme til en medicinstuderende når jeg har et helt hold af erfarne psykiatere der vel er langt mere kompetente til at udrede mig.

Men de vil gerne udsætte en studerende for min meget grumme livshistorie - fair nok. Håber da sateme ikke den stakkels studerende får traumer

Jeg vil på INGEN MÅDE til egen læge og udredes! Det lader jeg Kompetencecenter for Selvmordsforebyggelse om. Min læge er det underligste stykke kvinde man kan finde. Vil enormt gerne skifte, men de penge det koster er mange penge for mig lige nu så det har jeg måttet udskyde.
Jeg har en rigtig sort humor og siden jeg fyrede noget virkelig sort af inde hos hende er hun meget mærkelig når jeg kommer ind i rummet. Hun er totalt blottet for humor. Og så kigger hun på en med præcis samme ansigtsudtryk som Dr. Phil :P
Jom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 05:31   #16
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jom

Som jeg læser din tråd, har du taget dig sammen for at skulle gå til kommunen for hjælp, du står i en krise i dit liv, hvor du nu har bedt om hjælp først med det psykiske og nu også med det økonomiske. Det har sikkert ikike været noget nemt skridt, hvorfor jeg er ked af at læse at du så bliver mødt så uproff. som du er blevet.

Forud er sikkert gået en del, og noget er natruligvis svært at snakke om, ja, sikkert også noget af det der trænger sig på her og nu. Andet vil måske endda være mere end svært at tale om.

Til gengæld bliver jeg glad, at at læse at du forsøger at passe på dig selv. Bliv ved med det.

Desværre er det ikke altid nemt i systemmet, hvorfor du måske bør iagtage nogle gode spilleregler, som mange herinde har haft glæde af. Lyt til de tråde du kan bruge noget fornuftigt fra, find det der vinder genklang indeni dig/føleles rigtigt for dig, mrk. efter og vælg og holod fast i dine grænser, som jo netop er dine og som andre må respektere. Men forsøg også forud at vurder, hvordan du bedst kan beskytte dig selv, så mennesker der ikk har nødet at høre/samtale om dit inderste ikke får trådt over dine grænser. Enten fordi de er uproff., liggere under for nogle konventioner , er for nysgerrige el. andet, som ikke hører til på din blodbane.

Men hvad kan du konkret få af hjælp til at tackle dine møder med systemmet:

Her tænker jeg straks:

at du kunne tage en bisider med, som også havde den funktion, at hjælpe dig mig, at fastholde dine grænser, hvis disse ikke bliver respekteret.

Hvis du ikke har gjort brug af en sådan før, kan du på flg. link læse noget om funktionen: http://www.bisiddernet.dk/page.php?2 Jeg ved ikke om du kender SIND, som jeg har hørt godt om i forbindelse m. deres anonyme rådgivning. Du har også muligehd for at være bisidder, se fl.g link:http://www.sind.dk/sind-bisiddere.6, læs denne side om bisidder, den giver et virkelig godt indblik i hvad en sådan bisidder kan hjælpe én med. Det gode ved at få én person med, som tidl. har været afsted med andre, er helt klart, at de har erfaring, og ikke mindst erfaring i mødet med kommunen/læger, og de er din repræsentant og derfor hjælper dig med det du har brug for kun det. En bisidder skal ikke være endnu én person, der også skal høre om hvad du ikke vil tale med alle om, men i overskrifter hvad du ønsker af din henvendelse til kommunen, evt. læger, og ikke mindst måske for dig pt., hvad du vil undgå af for at dine grænser bliver accepteret og holdes intakt. I kan også aftale et singal på forhånd jer immel, hvis du føler dine grænser overskredet, afbryde mødet, og få dette afklaret før I genoptager mødet med respetk for dine grænser.

Du bør øk. prioritere skift af prak. læge meget højt, og kan indtil du har penge til skiftet, undersøge hvem du evt. kunne skifte til, som du selv mener du kan få en god kontakt til, idet en prak. læge er en slgs trådholder i hele lægesystemmet, og hvis denne er proff. og i har en bare rimeligt kontatkt, kan en sådan også være god i forhold til kommunen. Men hvis også samtaler hos din prak. læge kan være svære, ja, så kan man også have bisidder med der.

Ligesom jeg håber, du hurtigt får de hjælp DU har brug for på Kompetencecenter for Selvmordsforebyggelse via psykiater fra Bispebjerg. Så vidt jeg er orienteret kan du kontakte dem selv på flg. tlf.nr.: 32 34 54 44 uden forudgående aftale for en indledende samtale. Se link til deres pjece: http://www.psykiatri-regionh.dk/NR/r...ebruar2011.pdf

Det fremgår jo også af din tråd flere steder, at du allerede føler dig trådt for nær, ja, at SB allerede har overskredet dine grænser pga. eft. min mening højst uproff. indgang til din henvendelse, bør du måske også overveje hvordan du stiller dig i forbindelse med samtykke til indhentning og videregivelse af oplysninger i din sag. Søg herinde på ordet samtykke og du vil få synspkt.'er på dette, og hvordan det evt. kan tackles.

Men først og fremmest find de menensker, som du føler dig tryg ved via dine mavefornemmelser og få hjælp fra netop dem til de sitautioner, som du har brug for. Herunder nogle som respektere dine grænser.

Hvad angår skift af sagsbehandler er dette ikke et krav man kan stille, men noget man kan anmode om. Men måske kan den du mødte tidl. rejse sig fra asken og finde sin proff. rolle, hvis du har en bisider med, der starter ud med at fortælle hvilke rammer mødet foretrækkes at det foregår under.

Men jeg mener klart, at du bør få afklaret hvad det er for en slags samtale m. en læge (??) du har fået berammet d. 1. febr. og ikke mindst med hvilket formål denne samtale skal have? Og personligt finder jeg det mærkværdigt at det er en lægestud., så en afklaring om formålet, og hvis du finder at formål er sammenfaldende m. til nuværende henvisning el. du føler det er snagen, takker du pænt nej, men få det på skrift fra SB. Såvel formål som fremadrettethed, ddvs. hvad det skal hjælpe dig i din kontanthjælpssag.

I forhold til dette skal kommune iflg. retsikkerhedlovens § 4:

Citat:
§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.
Dvs. de skal give dig mulighed for at være aktiv selv, herunder at du har klarhed for hvad de sender dig til og med hvilket formål, således at du kan tage stilling til om det er noget du mener, du kan bruge i din sag.


Men mange af disse ting, ved en garvet bisider måske, således at de også kan hjælpe med dette.

Håber at ovenstående lange skriv kan hjælpe dig med forsat at passe på sig selv.

De bedste ønsker

Gunvor

PS. værn også om din ogde sorte humor, den er virkelig en god evne at have i din situation. Dæmp den evt. lidt ned i systemmet pga. deres snævresynmethed, og lad den blomstre sammen med andre, som værdsætter den og kan se det sjovskæve i den.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 06:14   #17
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Det er da helt nyt for mig

at der sidder LÆGER på et jobcenter.

Synes det er underligt, for det har jo ikke noget med kontanthjælpsansøgninger at gøre, at folk skal til lægen..
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 16:28   #18
Jom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Jom er ny på vejen
Nu var jeg oppe på Ydelsesservice idag.
Jeg tog min kæreste med fordi der havde været det problem mht. at jeg bor hos ham og vi nægter at lave en lejekontrakt på mig.

Damen i skranken gennemgår hurtigt skemaet osv., og da vi kommer til husleje forklarer jeg hvad sagen er. Hun er meget overrasket over at det skulle være et problem at jeg bor hos min kæreste. Hun mener bestemt ikke at han skal lave en lejekontrakt på mig! Hun siger at det er da normalt at man betaler alle udgifter sammen som par, og ikke laver kontrakter på hinanden, og at han slet ikke havde behøvet komme med og stå skoleret og på tro og love erklære at vi er kærester og det er hans andelslejlighed. Så det var bestemt fint

Hun spurgte mig om jeg havde nogen penge at leve for resten af måneden hvilket jeg jo ikke har. Vi har fået en håndøre at svigermekanikken men de er heller ikke ligefrem rige så vi står ret stramt i det pt.
Jeg svarer så nej, det står ret dårligt til eftersom jeg ikke har haft indtægt i flere måneder. Hun siger så at hun vil søge om jeg kan få ekstra hjælp her og nu. Men at der er 15 dages behandlingstid på denne akut hjælp. Det giver jo ingen mening
Jeg klager bestemt ikke, for havde på intet tidspunkt forventet hjælp, men hvordan kan man kalde 2 ugers ventetid for akut hjælp? Hvad med dem der sulter? Har børn der sulter? Osv? (Bare en strøtanke..)

Hvis jeg nu får denne akut hjælp.. Ja hvad er det? Hvor mange penge er det?
Det kunne bestemt ikke være dårligt med et par hundrede ekstra om 15 dage, har en regning der ligger og mugner
Jom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 17:03   #19
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Hvor godt at høre du havde en positiv oplevelse med dem i dag! Det betyder meget at blive mødt af et venligt og hjælpsomt menneske.

Men jeg kan godt forstå du undrer dig over, at deres akut-ydelse har en behandlingstid på 15 dage. Det er der sgu ikke meget akut over. Jeg har tidligere haft en ven, der gik til kommunen for at få en akut-ydelse, og den blev overført mettevuns. Så jeg tror der går for meget administrativt cirkus i den, for hvis de ville kunne de sagtens overføre penge med det samme.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 17:04   #20
defrost
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2011
Indlæg: 113
Styrke: 14
defrost er ny på vejen
Mig bekendt, så har man altid skulle vise lejekontrakt, når man søger kontanthjælp.
defrost er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
paragraf 100 v. psykisk sygdom? hejhejhej Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-04-2013 16:36
Førtidspension ved psykisk sygdom?! Hjælp! Metteris At søge førtidspension 22 12-01-2013 20:57
Støttekontaktperson og livsindhold med psykisk sygdom Stuen Alt det andet 3 24-10-2012 23:35
Hjælp ved psykisk sygdom vallud Alt det andet 9 12-01-2011 17:29
FTP på baggrund af psykisk sygdom. journaliststud Din historie 14 07-05-2009 11:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension