K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2012, 22:20   #1
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Eftergivelse af SU-gæld - lidt hjælp til skema

Sidder her med nogle papirer fra skat til at søge om eftergivelse på offentlig gæld. Jeg vil søge om eftergivelse på min su-gæld. Men to punkter er jeg blevet i tvivl om hvad skal skrive.

1. Der er to felter. Hel og delvis eftergivelse. Hvilket et krydser man af. Begge to? Jeg håber jo på hel eftergivelse. Men kan de ikke lade sig gøre, vil jeg da gerne have delvis eftergivelse.


2. Under Passiver skal der skrives navn, adresse, kreditors navn og formål på gældens stiftelse. Skal jeg her skrive SU eller er det gæld til andre end det offentlige, som skrives her?

skemaet er her
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=89423
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2012, 22:36   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
du kan jo altid søge om hel eftergivelse, og så tage den derfra ofte vender de selv tilbage hvis de kun kan tilbyde delvist nedsættelse.

kan ikke se skemaet desværre, men kan ikke forestillet mig andet end det er alt din gæld der skal opgives på dette skema.

Skat vil normalt aldrig tillade at stille sig dårligere end private kreditorer, så har du meget gæld ved siden af den til offentlige skal du berede dig på at søge
gældssanering.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2012, 22:43   #3
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Linket virker godt nok her hos mig.



Synes bare det virker som en underlig mulighed. Hvem vil ikke søge om hel eftergivelse.


Det virker underligt at man skal skrive gælden til det offentlige på. Skat kan vel selv se hvad man skylder og til hvor i det offentlige. Men skat kan måske være meget pernittengrynede.

De skriver at ansøgningen ikke vil blive optaget, hvis ikke skemaet er udfyldt korrekt. Men der følger ikke meget vejledning med.
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2012, 22:54   #4
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
så ville jeg da ringe ind og spørge skat
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 08:30   #5
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
1. Jeg krydsede af i hel eftergivelse, og så kom de selv med tilbuddet om delvis, da jeg ikke kun få det fulde eftergivet.

2. Der skrev jeg min bank gæld på, men den blev ikke medregnet i mine udgifter. Og altså ikke SU'en, den har de formentlig styr på.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 08:46   #6
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
ok.

Glemte et lille punkt, som jeg ikke ved om jeg kan bruge til noget. Punktet hedder udgifter til særlige behov. Hvad kan det være? Er det sådan noget som fritidsaktiviteter, som støtter een i hverdagen eller er det til hjælpemidler som fx. specielle sko?
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 09:08   #7
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stueplanten Se meddelelser
ok.

Glemte et lille punkt, som jeg ikke ved om jeg kan bruge til noget. Punktet hedder udgifter til særlige behov. Hvad kan det være? Er det sådan noget som fritidsaktiviteter, som støtter een i hverdagen eller er det til hjælpemidler som fx. specielle sko?
Det kunne det godt være. Jeg skrev ikke noget der.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2012, 02:15   #8
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Jeg var også i tvivl da jeg skulle udfylde skemaet, så jeg ringede til SKAT.
Du sætter bare kryds ved Hel Eftergivelse, som det også er blevet nævnt, så kontakter de dig hvis det ikke kan lade sig gøre, men hvis de kan tilbyde dig en delvis eftergivelse.
Jeg fik at vide, at jeg ikke behøvede at skrive f.eks. SU-gælden på under passiver. Så det er kun de ting de ikke selv har adgang til (såsom banklån osv.).
Hvis du er meget i tvivl om det er noget de har adgang til, så enten ring til dem eller skriv det på for en sikkerhedsskyld (hvis du har alle oplysningerne).
Som Gizmo siger, så bliver disse udgifter ikke regnet med i dit rådighedsbeløb, men det er bl.a. så de kan se hvor megen gæld du har ved siden af gælden til det offentlige, hvilket også indgår i deres beregning/vurdering om du kan få hel eller delvis eftergivelse.
Under Udgifter Til Særlige Behov, så tror jeg kun det er deciderede hjælpemidler, såsom specielle sko, som du selv nævner, kørestol, stokke osv.
Altså ting, som man også kan (eller har kunnet) søge tilskud til ved f.eks. kommunen.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2012, 08:31   #9
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
ok. Så skal jeg bare have skrevet en god begrundelse færdig. Den går jeg og tygger meget på
Men tak for hjælpen.
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2012, 20:01   #10
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Unhappy

Så blev jeg kontaktet af Skat. De var kontante. Det var ligegyldigt med alt det jeg havde skrevet som begrundelse om fremtidig flytning til meget sansynligt dyrere lejlighed, og fremtige større tandbehandlinger og udgifter til kæledyr.

Mit rådighedsbeløb er for stort. Så blev der spurgt til om jeg havde medicinudgifter og ekstra udgifter til fødevare pga. diabetes. Det sidste har jeg, men der skal meget til før det batter noget. De sagde, at det sågar ville blive dyrere for mig, at lade dem overtage gældsinddrivelsen.
Så der var intet at komme efter. Så nu skal jeg hænge på den gæld de næste 11 år. Det er som en lille sten i skoen eller en kugle om benet. Men sådan er det jo så bare.

Min bekymring går dog på, om jeg skulle have søgt. For hvad nu hvis/når min situation ændrer sig til flere udgifter eller færre indtægter med årene. Fx. det mindre indtægt pga. reformen, kan jeg så søge igen eller har man kun een chance.

Jeg fik dog at vide, at med su-gæld kan man lægge renterne til skattefradraget. Hvor meget det giver, kan jeg ikke finde ud af, men lidt reducerer det jo nok på gældsudgiften :|
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt hjælp tak! Tullepigen90 Dit og Dat 7 25-08-2012 16:29
Hjælp til udfyldelse af samtale skema vedr KOL? Indiansummer Alt det andet 5 28-03-2012 10:14
Eftergivelse af gæld/førtidspension Hanna Dit og Dat 19 18-09-2011 09:00
Økonomi skema hjælp lone t Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-03-2010 12:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension