K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-09-2022, 10:00   #1
MissMurphey
Førtidspensionist
 
MissMurpheys avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2008
Lokation: København
Alder: 52
Indlæg: 160
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
MissMurphey er ny på vejen
Handicap parkeringskort

Hej. Jeg ved ikke om jeg skriver under det rigtige punkt.
Det drejer sig om at jeg er dybt fortvivlet i forbindelse med at jeg gerne vil søge om et handicap parkeringskort.
Min gangdistance er 50 m uden støtte og 500 m med støtte.
Det kan dog variere på gode/dårlige dage.

Jeg har hjertesvigt med en pumpeeffekt som med medicin nu er normal (EF 60) Mod tidligere (EF40).
Bliver dog stadig forpustet og føler at hjertet springer nogle slag over.
Ved godt at det i virkeligheden er fordi det slår ekstra slag.

Men jeg har ved siden af en del andre skavanker.
Morbus Crohn, fibromyalgi, hypermobile led, angst, depression, og begyndende slidgigt i nakke og lænd.
Jeg har ikke fået psykofarmaka i 10 år, men har jo stadig diagnoserne.
Til gengæld har jeg igennem 6 mnd. haft ekstra ondt i lænd, hofte og knæ, højre side.
Mine rygproblemer er tilbage til før 2008.
Har lige rekvireret journal udskrift fra kiropraktor.
Og har en helt ny epikrise fra fys som anbefaler MR scanning for en mulig skjult diskusprolaps.

Har været ved min læge igår. Hun er ny. Min gamle læge er sygemeldt i længere tid.
Og den nye mener ikke jeg er syg nok til hverken MR scanning eller handicap parkering.
Men vi kan da godt indsende skemaet siger hun.

Jeg er ved at bryde sammen. Måtte tage hjem fra et arrangement igår aftes pga. mine smerter.
Får tradolan. Tager det ikke når jeg skal køre.
Min nye læge mener ikke mine smerter er kroniske.

Undskyld hvis det er et forvirrende skriv.
Jeg er bare helt opgivende og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Det er jo reelt nok at jeg ikke kan gå særlig langt, men jeg har åbenbart ikke de rigtige diagnoser at skrive på en ansøgning om handicap parkeringskort.
__________________

Førtidspensionist pr. 1/3-2013 !
MissMurphey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2022, 09:44   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Glem alt om diagnoser som ikke nævnes i Serviceloven

........ men din funktionsevne er afgørende.

https://www.dukh.dk/Guides-og-Praksi...-funktionsevne

""Serviceloven taler om nedsat funktionsevne og ikke om diagnoser
Serviceloven tager udgangspunkt i begrebet nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det fremgår således af serviceloven § 1, at formålet med loven bl.a. er at tilgodese behov, der følger af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Der skal lægges vægt på at kompensere borgeren for den nedsatte funktionsevne, uanset årsagen hertil. Der er således ikke noget diagnosekrav indbygget i loven. I Vejledning om servicelovens formål og generelle bestemmelser er det formuleret sådan her i pkt. 9:

”Behovet for støtte kan eksempelvis være at få kompenseret et nedsat syn, nedsat hørelse eller nedsat mobilitet, støtte til at udføre de basale livsfunktioner eller støtte til at få dagligdagen til at hænge sammen. Det er ikke en konkret diagnose, der udløser ydelser efter serviceloven, men det er de behov for støtte, som den enkeltes nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller særlige sociale problemer afføder, der er udgangspunktet for vurderingen.


Du er bevilget førtidspension tidligere og dermed er du også erklæret "Lægefagligt Stationær" hvilket din ny læge burde forholde dig til

SPØRGSMÅL.

Har lægen indsendt ansøgningen til "Handicapskilt" reg ""Men vi kan da godt indsende skemaet siger hun.""

Din nye læge burde holde sig fra private holdninger og kun forholde sig til FAKTA

Husk også at borgerne også kan ansøge om invalidebil pga psykiske problemer.

Ansøg om handicapparkeringskort

Hvis du har en varig funktionsnedsættelse, som nedsætter din gangdistance betydeligt, kan du søge om et handicapparkeringskort.

https://www.borger.dk/Handlingsside?...0-bd6ae8642890

Hvad du nævner af medicin skal ikke gøre dig nervøs, her findes der også retssikkerhedsmæssige regler og love.

Personligt er jeg i Morfin og Fentanyl behandling, helt lovligt hvis jeg følger reglerne, så tænk ikke mere på det.

Hilsen Peter

Bilag

Ældresagen oplyser:
https://www.aeldresagen.dk/viden-og-...parkeringskort

Sidst redigeret af phhmw; 30-09-2022 kl. 09:50.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-09-2022, 09:47   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Glem aldrig kære MissMurphey........

........ at alle omkring dig er ansat til at servicerer dig iht lovgivningen.

DU er hovedpersonen.

Praktiserende læger er et liberalt erhverv, som din slagter.

Hvis du er utilfreds har du mulighed for at skifte læge.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-09-2022, 10:15   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvilken rolle spiller gangdistancen ved tilkendelse af transportmidler efter servicel

https://www.dukh.dk/Guides-og-Praksi...--Gangdistance

""Gangtesten kan foretages af kommunens medarbejdere (fysio- og ergoterapeuter) eller f.eks. af Handicapbilist-centret og Falck.

Det er vigtigt, at der bliver taget højde for personlige faktorer, når resultatet af gangtesten skal vurderes. En gang-test giver et øjebliksbillede, hvor nogle borgere overpræsterer og andre underpræsterer. En borger kan have en god dag, men en anden kan have en dårlig dag. Der skal tages højde for smerter og udtrætning, og hvor lang tid det tager borgeren at tilbagelægge en distance.

Det er vores indtryk i DUKH, at der i kommunerne ikke altid bliver taget tilstrækkeligt hensyn til, at nogle borgere under en gangtest gerne vil vise, hvor meget de kan og måske overanstrenger sig, hvilket kan medføre, at borgerne de næste dage er mere eller mindre ødelagte
.""

Hilsen Peter

BILAG

...hvis du tænker på ansøgning om invalidebil iht Servicelovens § 114, findes alle oplysninger her. Læs tråden bagfra...


https://www.k10.dk/showthread.php?t=...ktofte&page=47

Sidst redigeret af phhmw; 30-09-2022 kl. 10:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel Igår, 21:59   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kvinde dømt for falsk handicapskilt i forruden

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-...TcVZiSIpYsSWd8

af Kristian Skovby Ørbæk & Astrid Søndberg
Hos Danske Handicaporganisationer oplever man et stigende antal henvendelser om snyd med handicapparkeringskort.

En onsdag morgen i august 2022 svingede en nu 31-årig kvinde ind på en handicapparkeringsplads på Skolegade i den københavnske bydel Valby.
Det er et område, hvor det kan være svært at finde en parkeringsplads – men i forruden lagde kvinden et blåt, lamineret skilt med et billede af et hvidt kørestolssymbol.

Derefter forlod hun bilen uden at betale p-afgift – men en parkeringsvagt fattede mistanke til kvinden og afslørede, at hun ikke havde ret til at anvende et handicapskilt, ligesom skiltet var falsk.

Et handicapparkeringskort giver ikke bare ret til at holde på parkeringspladser forbeholdt bilister med handicap – parkeringen er også gratis, når blot afgiften på 425 kroner for kortets gyldighedsperiode på ti år er betalt.

Den 31-årige kvinde tilstod, og fredag blev hun idømt ti dages betinget fængsel i Retten på Frederiksberg.

Kort proces
I retten forklarede kvinden, at parkeringskortet var et, som hun havde fundet efterladt på en parkeringsplads på Nørrebro i København.
Hun havde samlet det blå skilt op for at finde den retmæssige ejer, sagde hun, og derfor havde det ligget gemt i hendes bil indtil sommerdagen i 2022, hvor hun fandt kortet frem en travl og stresset morgen.

Hvordan fungerer et handicapparkeringskort?

Handicapparkeringskort giver en række lempelser i forhold til tidsbegrænset parkering og betaling.

Kortet følger ejeren og kan anvendes i enhver bil, som ejeren af kortet transporterer sig i. Bag på kortet står indehaverens navn med billede og underskrift

Det er kun tilladt at bruge kortet uden indehaveren i bilen, hvis en person skal hente indehaveren af kortet.

Det er op til politiet og p-vagterne at vurdere, om reglerne bliver overholdt.
Kilde: Danske Handicaporganisationer
- Jeg skulle aldrig have gjort det, jeg vidste ikke, det var forfalsket eller noget, sagde kvinden som afslutning på sin forklaring i retten.
Sagen blev skåret til under retsmødet, så retsmødet kunne afvikles som en hurtig tilståelsessag, og anklagemyndigheden accepterede uden videre kvindens forklaring.

Alligevel endte dommeren på en betinget fængselsstraf.
Svært at kontrollere

Sagen med den årvågne p-vagt fra Valby, der tog kvinden på fersk gerning, er dog ikke hverdagskost. Det viser et svar, som Københavns Politi har givet til et folketingsspørgsmål i 2023.

Her oplyser Københavns Politi, at efterforskningen af sager om uberettiget brug af handicapparkeringspladser generelt er vanskelige og ressourcekrævende.

Ifølge politiet kan fusk med handicapparkeringspladser overordnet opdeles i to grupper:
Uberettiget brug af en ægte handicapparkeringstilladelse eller brug af en falsk handicapparkeringstilladelse.

Reelt set er det meget vanskeligt for politiet at kontrollere, om et parkeringskort, der ligger i foruden af en aflåst bil, er ægte eller en kopi.
Det kan også være en udfordring for politiet at finde frem til, hvem der i det konkrete tilfælde har parkeret køretøjet. Om det er en person, der har ret til at anvende skiltet – eller en svindler, lyder det i svaret til Folketinget.

Flere og flere henvendelser
Hos Danske Handicaporganisationer (DH), der udsteder parkeringskort til mennesker med handicap, modtager man flere og flere henvendelser fra folk, der beretter om tyveri af kort, brug af falske kort og uberettiget brug af kort.
Det fortæller organisationens direktør, Katrine Mandrup Tang, til TV 2.

Det har selvsagt konsekvenser for dem, der får stjålet deres kort, men det er også problematisk for de danskere, der har behov for at bruge handicappladserne i dagligdagen.

- Det forhindrer mennesker med handicap i at komme ned og handle, hente deres børn i institutioner eller alt muligt andet – i bund og grund transportere sig rundt og leve sit liv ligesom alle mulige andre, siger hun.

Ifølge direktøren er det særligt et problem i storbyerne, hvor der er kamp om parkeringspladserne.

En balancegang
Et af de steder, hvor kampen om parkeringspladserne er hård, er Indre By i København. Her vil politiet fremover have et større fokus på, om der bliver snydt med tilladelserne.
Det er blandt andet en konsekvens af et stigende antal henvendelse fra borgere, der undrer sig over de mange handicaptilladelser i bybilledet.

- Det er noget, vi er opmærksomme på, og vi er begyndt at kigge på omfanget af det. Vi kan godt se, at der er en del, der lægger de her tilladelser op, når de parkerer, siger Henrik Brix, der er daglig leder af nærpolitiet Indre By og Vesterbro.

For Henrik Brix er det dog vigtigt ikke at fare for hurtigt frem.
- Vi skal passe på, fordi der er rigtig mange, der retmæssigt må parkere, og det er en balancegang, for vi ikke skal jagte dem, der gerne må. Dem vil vi ikke genere unødigt.
Han understreger dog, at det er vigtigt at ramme dem, der snyder med parkeringskort, fordi det også er med til at mistænkeliggøre dem, der har ret til at bruge pladserne.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension