K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2021, 06:20   #21
Kaffeudennoget
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2021
Indlæg: 12
Styrke: 3
Kaffeudennoget er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Succubus Se meddelelser
Det lyder som en god idé, men jeg føler allerede, der er skåret ind til benet.

Køber ikke tøj, klipper selv mit hår, brillerne er 10 år gamle, spiser aldrig ude, handler i discount butikker, har billigste internet, tv og mobil abonnement. Min pc er over 10 år gammel og jeg har aldrig ejet en smartphone. Min mobil kostede under 100 kroner i Elgiganten. Rejse gør jeg aldrig. Besøger 1 gang om året familie nede i landet det er min eneste "ferie".

Eneste "luksus" er min 14 år gamle bil, men den kan jeg ikke undvære, da jeg bor på landet og har et elendigt helbred.

Hvis jeg havde haft kræfterne til det, ville jeg dyrke mine egne grøntsager men det er desværre helt umuligt.

Blot mine tanker
Det er jo en del af det at være på en blivende/længerevarende overførselsindkomst, at ens købekraft og rådighedsbeløb vil være faldende år for år. Det tror jeg såmænd ikke der er noget at gøre ved. For mig er det bare et livsvilkår, jeg tror simpelthen ikke på at overførselsindkomsterne kommer til at følge med hverken inflationen eller lønudviklingen nogensinde
Kaffeudennoget er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2021, 19:36   #22
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
> Jeg tror simpelthen ikke på at overførselsindkomsterne kommer til at følge med hverken inflationen eller lønudviklingen nogensinde

Du nævnte selv skattereformen fra 2012 som bl.a. har betydet at overførselsindkomsterne er blevet udhulet, jf. "at det skal kunne betale sig at arbejde" (var deres argument).

Den slutter så vidt jeg ved efter 2023, og hvad der kommer til at ske derefter må vi så vente at se. Så uanset om du tror på at overførelsesindkomsterne kommer til at følge med inflationen eller ej, så kommer der i hvert fald (eller forhåbenligtvist) nye boller på suppen til den tid.

Men jeg synes Ældresagens forslag om at øge den grønne check er udmærket. Vi må jo erkende at coronasituationen er speciel og er medvirkende årsag til de stigende priser. Hvis man bevarer reguleringen af overførelsesindkomtser, som den fungerer i øjeblikket (med sats- og tilpasningsprocent, til og med 2023), og i stedet "skruer på knapperne" ved at regulere den grønne check, så undgår politikerne en masse besværligt arbejde med at ændre loven.

Jeg tror det er nemmere - mere spiseligt - for de forskellige partier, at man regulerer på den grønne check.
I løbet at det kommende år tror jeg, at der nok skal komme meddelelse fra Christiansborg om, at den grønne check bliver større i år.


---

I øvrigt (og noget, som jeg håber presser vores egen regering):

Norges regering dækker nordmændenes stigende el-regning
Ligesom i Danmark oplever nordmændene de stigende globale energipriser på elregningen.
Og den øgede udgift på budgettet har den norske regering tænkt sig at dække noget af.
Fra og med den næste elregning vil halvdelen af prisen ud over en spotpris på 70 øre per kilowatt blive fratrukket.
Der er i alt afsat fem milliarder norske kroner (knap 3,7 milliarder danske kroner) til at holde nordmændenes elregninger nede, mens energipriserne buldrer derudaf.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/no...nde-el-regning

Sidst redigeret af JacobT; 11-12-2021 kl. 19:48.
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2021, 15:29   #23
ChristineNunez
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2021
Indlæg: 1
Styrke: 0
ChristineNunez er ny på vejen
Vil pensionsalderen stadig blive hævet ?
ChristineNunez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2021, 00:09   #24
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Min mening:

Det er et politisk spørgsmål men tidslommen viser at pensionsalderen vil og ønskes hæves med samme rate, som gennemsnitsalderen stiger.
.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-12-2021, 07:03   #25
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
Fra Folketingets arkiver..

Sad lige og kiggede lidt på Folketingets hjemmeside og fandt følgende lille morsomhed fra Enhedslisten og SF:

B 65 Forslag til folketingsbeslutning om satsregulering af politikeres vederlag

Beslutningsforslaget har til formål, at folketingsmedlemmers, ministres, borgmestres og regionsrådsformænds vederlag fremover skal reguleres på samme måde som overførselsindkomster efter lov om en satsreguleringsprocent.

Desuden skal den mindreregulering af overførselsindkomster, der blev indført som følge af skatteaftalen fra 2012 med virkning for årene 2016-2023, ifølge beslutningsforslaget finde tilsvarende anvendelse for de pågældende politikere.

Endelig skal reglerne i lov om en satsreguleringsprocent om overførsel af midler til satspuljen ifølge beslutningsforslaget finde tilsvarende anvendelse, således at de samlede udgifter til vederlag til fuldtidspolitikere kommer til at indgå i beregningsgrundlaget for satspuljen.


Afstemning:
Forslaget blev forkastet. For stemte 13 (EL, SF), imod stemte 89 (S, DF, V, LA, ALT, RV, KF), hverken for eller imod stemte 0.

https://www.ft.dk/samling/20151/besl.../b65/index.htm
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2021, 18:02   #26
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Lighed for loven

JakobT

Lighed for loven betyder, at alle har samme retsstatus – de vil blive behandlet ens, uanset køn, religion, hudfarve, alder og økonomisk status (om man er fattig eller rig).

Lige for loven bruges for at understrege at alle bør have samme rettigheder og pligter i forhold til gældende lov

Jyske lovs fortale,
Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ikke nogen lov. Men ingen lov er jævngod at følge som sandheden, men hvor man er i tvivl om, hvad der er sandhed, der skal loven vise sandheden.
Reno er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension