K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2014, 16:48   #1
lotchen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 10
Styrke: 11
lotchen er ny på vejen
Ny Reform

Hej
Så er endnu en hyggelig reform trådt i kraft.. det vil sige at vi nu har pligt til at forsørge hinanden uden at være gift. Det er i vores tilfælde i og for sig også ok, for vi kunne lige så godt være gift og er ikke på nogen måde i tvivl om at vi har valgt hinanden, men tænker på par der bor sammen og måske ikke er så sikre endnu - tror mange vil blive presset fra hinanden.

Jeg har fået at vide, at også min kæreste på ledighedsydelse har pligt til at forsørge mig, der er på kontanthjælp, selvom vi reelt begge er arbejdsløse.
I april kommer vores lille guldklump til verden

Jeg har været inde på en beregner på borgerservice for at se hvor vi står, da vi meget gerne vil flytte i noget større i forbindelse med familieforøgelsen: http://www.kk.dk/da/borger/jobsoegni...lse-samlevende

Dette er hvad beregneren siger:

I 2014 vil du på baggrund af en overgangsordning kunne modtage
8.533,50 kr. pr. måned før skat.
I 2015 vil du modtage
6.378,00 kr. pr. måned før skat.

Når jeg så har født vil dette være hvad jeg modtager:
I 2014 vil du på baggrund af en overgangsordning kunne modtage
10.291,00 kr. pr. måned før skat.
I 2015 vil du modtage
9.893,00 kr. pr. måned før skat.

Jeg har søgt på nettet men kan ikke finde nogen steder hvor det står, at man på ledighedsydelse har pligt til at forsørge sin samlever. Vi ser på lejligheder, men ved ikke helt hvad vi har at gøre med og de hjælpelinier man skulle kunne ringe til incl. ydelsesservices alm nummer kan man ikke komme igennem til (de havde nok for en gangs skyld ikke forberedt sig på at der ville komme spørgsmål fra de mange det rammer/fået bevilling til at gøre noget ved det).

Vores udbetalingsmeddelelser har ikke ændret beløb og vi var først glade med forbehold, men nu har vi så modtaget et skema om samlivserklæring. Det udfyldte vi allerede for et par måneder siden og sendte, men det må været gået tabt i deres bunker (håber der er nogen til at tage sig af sagsbehandlerne når de går ned med stress!) .. altså ved vi lige nu ikke hvor vi står, og det hæmmer os i forhold til vores forberedelser på vores nye liv som lille familie. Derudover skal jeg søge om gældsudsættelse og har meget svært ved at udfylde budgetskemaet uden at kende vores indkomst.

Meeget spændt på at se hvad disse reformer får af konsekvenser.. også for hr. og fru. Danmark .. når store grupper mennesker tvinges ud i fattigdom fører det bla altid en øget kriminalitet med sig.

Jeg priser mig lykkelig for at jeg er over 30 og føler uendelig meget med de mennesker, der nu skal leve af uendelig lidt i et samfund, hvor det er dyrt at være til. Kan kun huske een fra min studietid, der levede af su alene, og det kunne han kun fordi, det at være studerende gav ham adgang til meget billig husleje - alle andre fik su-lån eller arbejdede eller begge dele. Surfede for sjovt på værelser til udlejning og mange kostede en bondegård for ganske få m2 .. flere af disse små værelser kostede lige så meget eller mere end hvad en under 30 får udbetalt efter den nye reform.

Håber stemningen i samfundet bliver mere solidarisk med tiden.. og at nogle af "os" kan stå sammen om at formidle et kontra-billede til det "Dovne" Robert og Carina er blevet brugt til at printe på hjernen hos en stor del af befolkningen.

Nu blev det en hel stil og kunne skrive en spille film hvis jeg også gik ind i hvordan man kan blive behandlet hvis man har en psykisk diagnose og vælger at få et barn!! Meen spørgsmålet er som sagt: Kan det passe at en på ledighedsydelse skal forsørge sin samlever, der er på kontanthjælp og ser beregningerne rigtige ud?

Lyse tanker, kram og må jeres eventuelle sager glide smertefrit!
lotchen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 18:55   #2
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
kæreste -

rule nr. 1:endelig IKKE kommunikere pr. telefon med det offentlige - KUN PÅ SKRIFT.
Alt hvad du ikke har på skrift EKSISTERER IKKE.

Hvad du får oplyst i telefonen er det samme som Hear Say i en retssag - altså løse, uunderbyggede rygter, 3.-hånds sladder, og INTET bevendt.

Og med en lille pusling på vej er det EKSTRA vigtig at at I kan regne med hvor I står.

God vind til jer.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 19:31   #3
lotchen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 10
Styrke: 11
lotchen er ny på vejen
Tak L.S Den er vi desværre udmærket klare over (og det var hårde "lærepenge"). Det er netop derfor vi prøver at få nogle oplysninger og ikke handler uden - forhåbentlig af nogen, der kan henvise til en paragraf, som det ikke er lykkes mig at finde. Det kan jo være det tager et stykke tid at få hul igennem til ydelsesservice og så risikerer måske a t miste en evt. drømmelejlighed i mellemtiden.. Det overlever vi jo nok, men vil selvfølgelig hellere leve og nyde forberedelser til lillepigen

Kan tilføje, at har du møde med nogen i systemet bør du optage mødet - sagsbehandler kan bede sig frabedt, men så har du ret til at få et mødereferat på skrift inden du går derfra.. Der findes nogle regler for hvad skjulte optagelser (som også kan være nødvendige) kan bruges til også. Det får jeg at vide og skriver her, når jeg har det helt specifikt. Det samme gælder steder som distriktpsykiatrien m.m. hvor fejlagtige eller halve sætninger kan få katastrofale følger og den slags fejl er hyppige de steder hvor de ansatte kæmper med små resurser.

Tak

og håber du allerede rider på den gode vind!
lotchen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 20:11   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ledighedsydelse er understøttelse, så tror den er omfattet af den almindelige forsørgerpligt.

Til gengæld vil I kunne få mere i boligsikring, med et barn på adressen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 23:24   #5
lotchen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 10
Styrke: 11
lotchen er ny på vejen
Tak til dig for svar Pip!

Du har ret - kom igennem til ydelsesservice, som ikke kan sige mere om hvad vi kommer til at få, men kun, at vi bliver ramt. Beregneren kan heller ikke rigtig bruges når det er en på ledighedsydelse, der skal forsørge, men kan give et tilnærmelsesvist svar.
Nu har vi i det mindste fået skriftlig bekræftelse på at de har modtaget erklæringen, så vi ikke ender med en bøde pga deres travlhed/sjusk eller fejl fra Post Danmarks side.

Og ja - det er dejligt, at der også er goder som øget boligsikring, så må vi være tålmodige og vente og se hvad der kommer til at stå på udbetalingen. Desværre er vi i den situation at som gravide med diagnose bliver de vildeste ting vendt til et spørgsmål om egnethed i forhold til vores evne til at blive forældre og vi er desværre blevet bekræftet i, at for at få et ben til jorden er vi nødt til at være mere forberedt på ALT hvad fremtiden måtte byde, end det forventes af nogen "alm" forælder .. Det er ikke helt let at forsvare sig overfor en "anklage" om, at man kunne risikere at få fødselsdepression fordi, man har haft en svær opvækst og derfor er i en risikogruppe .. en af de hypoteser, der blir holdt op foran mig som noget der taler mod min egnethed som mor.

Lyse tanker til jer derude!
lotchen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension