K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2012, 22:52   #1
Staccato
På vej til at lære K10
 
Staccatos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2012
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
Staccato er ny på vejen
Skjult optagelse tilladt?

Er der nogen der ved om en psykolog/psykiater i det offentlige må optage patientsamtaler i det skjulte? Altså uden at informere patienten om optagelsen. Finder sådan noget sted?
Umiddelbart synes jeg jo at det vil være uetisk
Staccato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 04:40   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det må de gerne, lige såvel som patienten må optage psykiateren med skjult optager...

Dog synes jeg nu ikke der er noget forkert i det, da der er rigtig mange situationer hvor det er ret fint, at man kan dokumenterer en given samtale og holde hinanden ansvarlige overfor det sagte.

Psykiateren har så ikke helt så let ved, at kunne bruge dokumentationen til bevisførelse, da der er en del psykiske lidelser hvor man faktisk kan finde på at sige hvad som helst, fordi man i situationen jo er syg og ikke altid helt ved hvad det er man siger.
Jeg har i hvert fald fortalt om at jeg er jagtet af folk med maskinpistoler og at hele efterretningstjenesten er i hælene på mig, grundet et implantat i min krop de meget gerne vil have fat i. Andre gange har jeg som bare forklaret at jeg godt kan flyve og at min brækkede ben, bare var fordi der kom en bil i vejen for turen.....sååå!??
I de situationer kan psykiateren vist kun bruge optagelsen i forbindelse med rette behandling
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 09:28   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Staccato

Jeg vil ikke give Helenekr. ret, idet hvis en læge optager en patient/læge samtale, som er en del af en behandling, så er dette lydmateriale, at betragte som en del af journalen. Her kommer man så ind på aktindsigtområdet.

Hvorfor lægen bør spørge patient om lov til lydoptagelse, el. som min. informere herom (bemærk ordet bør i nedenstående), da patient ellers ikke kan udøve sin ret til aktindsigt også i denne del af journalmaterialet, altså lydmaterialet.

Citat:
Anvendelse af lyd- og billedoptagelser som led i behandlingen af patienter må sidestilles med anvendelsen af diagnostiske undersøgelser, og resultaterne (optagelserne) behandles og opbevares som andet journalmateriale. I konsekvens heraf bør optagelser ikke ske uden patientens vidende og samtykke.
Link:http://www.laeger.dk/portal/page/por...ER_ER_OMFATTET

Reglerne for området er lidt forskellig afhængig, hvilket formål lydoptagelsen skal bruges til, og ikke mindst om man kan identificere patienten.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 12:34   #4
Staccato
På vej til at lære K10
 
Staccatos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2012
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
Staccato er ny på vejen
Lad mig spørge anderledes:

Kan en psykolog, uden patientens vidne, lydoptage/filme en (hvad der skal forestille at være) fortrolig samtale mellem kun patient/psykolog, og efterfølgende afspille denne optagelse for evt. kollegaer der kunne have interesse i denne samtale?

Er det ikke brud på tavshedspligt??
Staccato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 13:54   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som det står på lægeforeningens hjemmeside så skal de indhente dit samtykke for overhovedet at optage dig....

Ydermere skal det fremgå af journalen hvis det er videregivet til andre....man kan evt søge aktindsigt for at finde ud af om dette er sket...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 16:06   #6
Staccato
På vej til at lære K10
 
Staccatos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2012
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
Staccato er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Som det står på lægeforeningens hjemmeside så skal de indhente dit samtykke for overhovedet at optage dig....

Ydermere skal det fremgå af journalen hvis det er videregivet til andre....man kan evt søge aktindsigt for at finde ud af om dette er sket...
Som jeg forstår det, så er det ikke tilladt at optage patientsamtaler uden patientens vidne og samtykke.


Fra www.laeger.dk:
Citat:
Den læge, der har det behandlingsmæssige ansvar for patienten, har ansvaret for, at patienten er orienteret om, at lyd- og billedoptagelser finder sted. Lægen har ansvaret for, at patienten bliver oplyst om, hvad optagelserne omfatter, fx lysbilleder, lydbåndsoptagelser, billedbåndsoptagelser i sort/hvid eller farve, med og uden lyd.
Staccato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 16:08   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er også sådan jeg forstår det....de SKAL indhente tilladelse først...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 12:23   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej på tråden er.

1. man bør skelne mel. optagelse under behandlingen og optagelse til undervisnings/oplysningsformål.

optagelse under behandling står der bør og ikke skal.

Derimod står der ved optagelse til undervisning/oplysningsformål at læge skal, enten skriftlig el. i start af optalelse få samtykket.

2.Staccato, der opstår desuden en uklarhed pga. du først skriver: psykiater (som er lægeuddannet, mit link gælder derfor for læger) og derpå skriver du: psykolog, hvilket der selvfølgelig gælder andre regler for, hvis de kun eksisterer i kraft af nogel etiske vedtagne retningslinjer for faggruppen.

Dansk psykologforening skriver flg. på deres hejmmeside:

Citat:
Informeret samtykke og valgfrihed Psykologen gør informeret samtykke mulig ved at informere klienten om planlagte initiativer, og han drøfter løbende sine handlinger og de sandsynlige følger heraf med klienten, så
denne har et grundlag for at vælge, om han vil deltage eller ikke.
Hvis en klient er mindreårig eller undergivet værge/formynder, indhentes
informeret samtykke under behørigt hensyn til de berørte personers selvstændighed.
Link: http://www.dp.dk/da/Om%20Foreningen/...202008-10.ashx

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 11:43   #9
Staccato
På vej til at lære K10
 
Staccatos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2012
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
Staccato er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser

2.Staccato, der opstår desuden en uklarhed pga. du først skriver: psykiater (som er lægeuddannet, mit link gælder derfor for læger) og derpå skriver du: psykolog, hvilket der selvfølgelig gælder andre regler for, hvis de kun eksisterer i kraft af nogel etiske vedtagne retningslinjer for faggruppen.



Mange hilsner

Gunvor
En psykolog ansat i psykiatrien. Ved egentlig ikke om de gerne må videregive oplysninger til kollegaerne der er ansat samme sted
Staccato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 20:18   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Staccato

Hvis det omhandlerl en psykiatrisk afdeling, hvor der også er ansat psykolog gælder regler for sygehuse.

Så gælder dels sundhedsloven:

Citat:
Tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.

§ 40. En patient har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om angående helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, jf. dog reglerne i dette kapitel.

Stk. 2. I de tilfælde, hvor en sundhedsperson efter §§ 41-46 er tillagt beføjelser efter de enkelte bestemmelser, påhviler det overordnede ansvar for, at oplysninger videregives eller indhentes i overensstemmelse med loven, den driftsansvarlige myndighed.
Nu ved jeg ikke hvilket sygehus, det gælder. Og det kommer ikke mig ved. Men mange sygehuse har en vejledning, som ligger tilgængelig på nettet omkr. netop dette ved optagelse af patienter. Så lav evt. en kombisøgning på sygehusets hjemmeside. Ellers kan du altid ringe til din geografiske region, så skal de besvare dine spørgsmål om hvilke retningslinjer det konkret hospital har. http://www.regioner.dk/

mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 24-11-2012 kl. 21:33.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er slavehandel tilladt i Danmark? ekseleven Politik og Samfund 23 20-07-2011 07:12
Hvornår er det tilladt at vise smerte? sniffeline Dit og Dat 32 15-01-2011 18:57
Må man lave skjult optagelse af et møde ? Stonie Dit og Dat 5 23-11-2010 15:42
må det være mig tilladt og henlede ace dk Alt det andet 7 04-07-2010 20:32
Skjult dom i pensionssag Bent At søge førtidspension 1 09-10-2007 17:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension