K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2008, 12:55   #71
bettina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Alder: 51
Indlæg: 150
Styrke: 17
bettina er ny på vejen
Hej Helenevind

Hvor er det dog bare uretfærdigt. ... har været inde flere gange og siddet med dit indlæg, men har ikke rigtig vidst hvad jeg skulle skrive.
Jeg er så ked af det på dine vegne. Jeg håber du har en god advokat som kan hjælpe dig videre herfra.

Mange og tanker
Bettina
bettina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2008, 13:07   #72
Trigger
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2008
Indlæg: 23
Styrke: 16
Trigger er ny på vejen
Hej Helene

Min mands sygedagpenge blev lukket for 2½ år siden, vi er gift og jeg arbejder. Min mand får supllerende kontanthjælp, det er ikke meget, men der er med til at give os mad på bordet. Jeg ved ikke hvor meget din mand tjener, men kommunen skal tage højde for AM bidrag, og så er bliver der lagt et beløb på for hvor mange timer ens ægtefælde arbejder. Jeg mener til at starte med er det 11,70 pr time, og efter 6 mdr. stiger det til 30,00.

Da de lukkede min mand sygedagpenge blev vi nød til at sælge vores bil, vi lukkede vores fastnettelefon og fik IP telefon i stedet, vores børn blev meldt ud af fritidsklub. Det var nogle af de steder vi kunne spare.

Jeg håber at du snart får en ordenlig afklaring af din sag, så du kan få en fornuftig dagligdag til at fungerer.

Vi venter også på at få min mands sag afklaret, min mand har været syg i lidt over 5 år nu, og det ville betyde så meget at få ro i hverdagen.

Triggger
Trigger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2008, 13:27   #73
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære Helenevind,

Jeg tror at du kan finde nogle af de svar, du søger oppe under "nyttige links", hvor du så skal skrolle ned til nr. 5 under "Andre nyttige links" .... den der hedder "lidt om beskæftigelsesankenævnet" ... Dér står hele "forretningsgangen", som den BURDE forløbe i en klagesag

Synes efterhånden der tegner sig et mønster, når det gælder syge mennesker, der har en ægtefælle:

Man lader dem gå til div. læger osv. Så når man skæringsdatoen efter et år, og så forsøger kommunerne at ryste den syge af sig med den begrundelse at "nu må de da være raske", afslag på flexjob, ftp., og anden hjælp med en gang "glidecremes-argumentation", som ikke en levende sjæl kan forholde sig til

Spekulerer over hvor de lærer den form for argumentation ...... hmmmmm ...... Det er måske det de går og lærer, når man forsøger at få fat i sin sagsbehandler og så får at vide at vedkommende er på kursus

Og ja, Helenevind, man bliver træt af at skulle klage, ansøge, indvende, kommentere osv. osv. over for kommunen og andre instanser .... Og det er jo så snedigt indrettet, at jo flere fejl kommunen laver jo længere bliver ens klage, anke osv. med div. bilag (for man sidder sq med hele bevisbyrden!), og man prøver at formulere sig så kort og præcist som muligt og sidder alligevel tilbage med en mega lang klage, som man død træt og fortvivlet sender af sted med en følelse af, "at den er for lang, for indviklet (det HAR kommunen sørget for ) og at der ikke er en "kat" der gider at læse den til ende!

Kender du den?

For ikke at tale om smerterne ved at sidde og "hamre i tangenterne".

Men vi overgiver os ikke, vel?

Ønsker det bedste for dig. masser af Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2008, 13:42   #74
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
FTP

Hej Helenevind

Har fulgt din sag og den er da en spicy og underlig.

Mener kommunen, at fordi man har intellektuelle evner, så kan man ikke få FTP.

De siger selv du har skånebehov, som der skal tages hensyn til. Hvad skal du så lave Hm. det er sq underligt og selvfølgelig skal du anke afslaget.

Du får lige et kæmpe

K.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2008, 15:06   #75
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trigger Se meddelelser
Hej Helene

Min mands sygedagpenge blev lukket for 2½ år siden, vi er gift og jeg arbejder. Min mand får supllerende kontanthjælp, det er ikke meget, men der er med til at give os mad på bordet. Jeg ved ikke hvor meget din mand tjener, men kommunen skal tage højde for AM bidrag, og så er bliver der lagt et beløb på for hvor mange timer ens ægtefælde arbejder. Jeg mener til at starte med er det 11,70 pr time, og efter 6 mdr. stiger det til 30,00.

Da de lukkede min mand sygedagpenge blev vi nød til at sælge vores bil, vi lukkede vores fastnettelefon og fik IP telefon i stedet, vores børn blev meldt ud af fritidsklub. Det var nogle af de steder vi kunne spare.

Jeg håber at du snart får en ordenlig afklaring af din sag, så du kan få en fornuftig dagligdag til at fungerer.

Vi venter også på at få min mands sag afklaret, min mand har været syg i lidt over 5 år nu, og det ville betyde så meget at få ro i hverdagen.

Triggger
Det her er lidt ude af topic men tager den nu alligevel for ved ikke om det er noget i evt kan bruge....

Da jeg fik min datter (smutter og efternøler) var det besluttet af mig at jeg bestemt ikke havde tænkt mig at arbejde en gang til med et barn i vuggestue 10 timer om dagen...

Jeg ville ikke kunne få noget fra kommunen af da det jo var selvvalgt, vi gjorde så det at min mand fik mit fradrag hver måned (jeg skulle jo ikke selv bruge det til noget ) jeg havde på det tidspunkt en veninde der også fik suppleret op på kontanthjælp pga hendes mands indtægt, men der var ingen tvivl om at det var vores situation der var den mest økonomisk givende..

Nu var jeg rask dengang og tog i ny og næ (op til jul osv ) noget b arbejde til at supplere lidt , men det meste af tiden levede vi for en indtægt....

Tænkte at det måske lige var værd at tænke over og om ikke andet så at man lige husker det for dem hvis ægtefælle har så høj en indtægt at man ikke kan få kontanthjælp ...

(ved ikke hvordan det fungere i dag, det er 12 år siden vi gjorde det, men kan ikke forestille mig at man ikke stadig kan gøre det )


Og Helene jeg kom lige til at tænke på , at når din advokat skriver anken så husker han vel at tage med og klage over at der ikke er taget stilling til fleksjob i din syge periode ?

Jeg kigger lige ankeafgørelser senere, men jeg mener at der er nogen netop på det område, for selvfølgelig skal de tage fleksjob op i deres overvejelser under dit sygeforløb ..
Hvis du bliver visiteret til fleksjob mens du er på sygedagpenge så er der jo ledighedydelse , og jobbet ja det er vi nok enige om at du aldrig finder med de ting du har , men om ikke andet så vil det kunne være det der redder din økonomi ...


Og husk det med dit fradrag over til din mand så i kan få om ikke andet så lidt ekstra, du skal jo ikke selv bruge det pt ...
  Besvar med citat
Gammel 16-11-2008, 15:11   #76
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lidt mere... måske off-topic.

Man kan også søge om friplads til børn i institution - bl.a. SFO.

Hertil kommer, at man kan søge om enkeltydelser til medicin, tandlæge osv.

Man kan også få hjælp, SELVOM man bor i ejerbolig, ikke til afdrag på lån, men evt. renter, varme o.lign.

Så det behøver ikke at gå helt galt, men mange ved ikke, at man kan søge, selvom man er henvist til ægtefælleforsørgelse.

Håber, at nogen evt. kan få glæde af det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2008, 12:11   #77
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej...

Bettina: Tusind tak for din støtte.... det er ikke altid ord der tæller, men at man ved at folk er der for en

Trigger: Dejligt du nævnte det med am-bidraget :-) Jeg er lige kommet til at tænke på, at vi måske kan trække underskud af min mands fritisdlandbrug fra. Det må jo også være hans indkomst? Det skal jeg lige have snakket med revisor om.
Desværre kan vi ikke undvære bil, for det første kan jeg stort set ikke gå, for det næste bor vi 800 meter uden for offentligvej og ca. 4 km. fra nærmeste bus. Og vores lille dreng skal i dagpleje for jeg kan ikke holde til at passe ham full time.

Hyanna: Mht. beskæftigelsesankenævnet så tak for ideen, men jeg synes ikke jeg kan finde noget om hvor lang tid det maks må tage? Er det rigtigt for mig?

Jeg kender alt til det med at klage... det værste ved det er da, at man aldrig får svar på det man skriver?? Det er sgu noget underligt noget....

Nej vi overgiver os ikke...det kan ikke passe at vores "velfærdssamfund" skal være skruet sådan her sammen....

Suncil: Jeg ved snart ikke hvad kommunen mener... de kommer med nye undskyldninger hele tiden. Men hvorfor vil de ikke bare indse det?? De havde jo også mulighed for at give ftp. med kontrol... det ville være fint med mig...

Hejdien: Selvom min mand lige akkurat har for høj indtægt til at jeg kan få kontanthjælp, betyder det ikke at vi har nok og leve for?? Min mands indtægt er en ganske alm. indtægt... og bestemt ikke noget man kan leve flot af... Og vi har godt tænkt over det med fradraget... og de hjælper selvfølgelig lidt... det er allerede indregnet i vores budget.

Mht. fleksjob... så har advokaten allerede skrevet det i sin klage over stop af sygedagpenge... :-)Jeg undre mig bare over at kommunerne ikke gør det ordentlig fra starten af... men jeg er jo nok for naiv...

Det kunne være deligt med noget der reddede vores økonomi :-) For år tilbage så det hele så godt ud... vi kunne få vores drømme opfyldt og ja, nu har min sygdom og kommunen spoleret det hele...

Zuza: Har fået papirer hjem om friplads :-) Og damen på kommunen var faktisk så sød og sige at vi kunne få det med tilbagevirkende kræft fra den 1.november.. så nogle er åbentbart menneskelige.

Mht. enkeltydelser... den har vi prøvet en gang og de siger bare at det kan jeg ikke få. For vi kan bare sælge vores bil, hus mv..... Kan huske jeg havde brugt en måned på at lave ansøgningen med div. dokumenter osv. og så fik bare bare sådan et træls afslag.

Hvad er det for hjælp man kan få til renter og varme?? Vil du specificere det lidt?

Tak for jeres hjælp...

Hilsen Helene

HIlsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2008, 12:35   #78
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Mht. enkeltydelser... den har vi prøvet en gang og de siger bare at det kan jeg ikke få. For vi kan bare sælge vores bil, hus mv..... Kan huske jeg havde brugt en måned på at lave ansøgningen med div. dokumenter osv. og så fik bare bare sådan et træls afslag.

Hvad er det for hjælp man kan få til renter og varme?? Vil du specificere det lidt?
Hvis I har friværdi, kan det måske blive svært at få hjælp. Har I ingen mulighed for at låne penge, stiller sagen sig anderledes.

Kommunen kan IKKE "bare" forlange, at I skal sælge bil og hus. Det skal begrundes, og hvis I har brug for bilen for at passe et arbejde, så holder afslaget IKKE med den begrundelse.

Husk at søge skriftligt og FORLANG et skriftligt afslag med klagemulighed.

Prøv at læse §34, 81, 82 og 92.

Der står nogle muligheder for at søge hjælp. Du kan finde det her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113596

Prøv også at læse denne praksisundersøgelse om enkeltudgifter, så står der en masse om mulighederne.

http://www.statsforvaltning.dk/Evere...d=080206152950
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2008, 13:10   #79
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Helene prøv at læse den historie med Susanne her http://www.gigtforeningen.dk/om+gigt...gpengehistorie

Kom til at tænke på dig da jeg læste den, den lyder meget hen af din historie stop af sygedagpenge uden at have kigget på muligheden for fleksjob også hun har advokat på ...

Kunne det evt være en ide at skrive din historie til gigt foreningen ?
  Besvar med citat
Gammel 17-11-2008, 14:41   #80
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære Helenevind ...... Nej, det fremgår heller ikke, hvor lang tid det max. må tage for beskæftigelsesankenævnet at behandle din anke/klage, fordi det beror på et individuelt skøn

Alligevel er der jo nogle retningslinier, som du bør tage med i betragtning, når du skal opgøre din og din ægtefælles øjeblikkelige økonomiske situation, for som jeg ser det, kan det godt trække ud i langdrag

Jobcenteret har jo i første omgang 4 uger til at omgøre deres beslutning, fra den dag din anke/klage er indgivet til Kommunen, og da skal du have afgørelsen i hånden.

Da jeg efterhånden er blevet super pessimist regner jeg med, du bare får et nyt afslag og så skal Kommunen have sendt din klage videre INDEN de 4 uger.

Så skal beskæftigelsesankenævnet straks sende dig en kvittering sammen med kommunens brev til nævnet ... Jeg vil vædde med at der går en 10 dages tid ... så er du oppe på 5 1/2 til 6 uger.

Sammen med kvitteringsskrivelsen får du så også en oplysning om, hvor længe nævnet REGNER med det vil tage at nå til en afgørelse, og det er dér, hvor det kan trække ud i laaaaaang tid.

Kommunen kan jo også forhale din sag, ved at skrive en lille nuttet besked med en eller anden dødssyg undskyldning om at de ikke kan over holde tidsfristen på de 4 uger, så at der går lang tid inden de får sendt din klage videre til Beskæftigelsesankenævnet.

Jeg ved ikke om der er nogen opgørelse om, hvor lang tid det normalt tager at få sin sag behandlet i Beskæftigelsesankenævnet; men jeg vil da gå ind og se om jeg kan finde noget

Masser af Hyanna

PS: Var liiiige et smut inde og kigge på Midtjylland og der viser de seneste opgørelser 13 uger i Beskæftigelsesankenævnet ... håber det kan gi' dig et lille prej om tidsperspektivet
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 17-11-2008 kl. 14:59.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvilke oplysninger bruges til vurdering af førtidspension? Stjerner Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 01-04-2013 20:28
Ansøgning om førtidspension Putte2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-10-2012 20:48
Førtidspension. Ansøgning Adi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 21-02-2011 12:55
Afgørelse på sygedagpenge - vurdering ønskes Helenevind Alt det andet 9 22-11-2008 06:13
ansøgning om førtidspension nov. 96 bobo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-06-2008 20:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension