K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2011, 17:18   #1
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Vurdering af timetal

Jeg ville gerne høre hvordan andre er blevet vurderet til deres timeantal efter en arbejdsprøvning.

Skriver dagbog hvori jeg skriver fremmødte og effektive timer i, denne kunne min sb absolut ikke bruge til noget, da hun selv stod for vurderingen af mit timeantal.

Øhhhhh det fatter jeg så ikke lige en meter af, hvordan hun kan det...... men ser da tydeligt et kommende problem.

Hvis man står til et fleksjob og kommunen har vurderet 15-18 timer og man reelt kun kan 6-9 timer.

Kommunen får ikke mig til at lyve og påstå jeg kan et timetal jeg ved, jeg reelt ikke kan uden smerter, det vil være det samme for mig at sige jeg kunne fransk til en jobsamtale hvor det var påkrævet og man kun kunne sige hej og farvel på fransk.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 17:35   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
første 14 dage 15 timer
næste 14 dage 10 timer
cirka en måned med 8 timer
den sidste måned en dag fri og 5 timer
stoppede en uge før, da de kunne se jeg ikke kunne hænge sammen
jeg var hos anden aktør og denne udfyldte alt og beskrev timetal
min sagsbehandler på kommunen lavede bare en opdatering med alle oplysninger i min RP

har lige været til samtale i dag og fået min dom
pension. det skriver lægen dog ikke og må heller ikke.
funktionsniveauet kan ikke forbedres og denne er varigt nedsat
jeg havde sendt min tidligere arbejdsprøvning til ham
fylder 11 sider og status fra mit bosted.
der er en rød tråd igennem hele min sag
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 17:40   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Jeg ville gerne høre hvordan andre er blevet vurderet til deres timeantal efter en arbejdsprøvning.

Skriver dagbog hvori jeg skriver fremmødte og effektive timer i, denne kunne min sb absolut ikke bruge til noget, da hun selv stod for vurderingen af mit timeantal.

Øhhhhh det fatter jeg så ikke lige en meter af, hvordan hun kan det...... men ser da tydeligt et kommende problem.

Hvis man står til et fleksjob og kommunen har vurderet 15-18 timer og man reelt kun kan 6-9 timer.

Kommunen får ikke mig til at lyve og påstå jeg kan et timetal jeg ved, jeg reelt ikke kan uden smerter, det vil være det samme for mig at sige jeg kunne fransk til en jobsamtale hvor det var påkrævet og man kun kunne sige hej og farvel på fransk.
Det er meget fint at sagsbehandleren selv vil vurdere, bare han/hun gør det ordentligt, og i overensstemmelse med sandheden og generel praksis. Syntes du skal fortsætte med dagbogen uanset, så kan du bruge det som dokumentation.

Der er et eksempel fornylig, hvor en borger lå på grænsen til fleks, og wupti, så talte sagsbehandleren lige spise pauser og lignende med i regnskabet, og så var der ingen fleks... Dette blev dog heldigvis ændret i den efterfølgende klage.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 18:38   #4
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Jeg ville gerne høre hvordan andre er blevet vurderet til deres timeantal efter en arbejdsprøvning.

Skriver dagbog hvori jeg skriver fremmødte og effektive timer i, denne kunne min sb absolut ikke bruge til noget, da hun selv stod for vurderingen af mit timeantal.

Øhhhhh det fatter jeg så ikke lige en meter af, hvordan hun kan det...... men ser da tydeligt et kommende problem.

Hvis man står til et fleksjob og kommunen har vurderet 15-18 timer og man reelt kun kan 6-9 timer.

Kommunen får ikke mig til at lyve og påstå jeg kan et timetal jeg ved, jeg reelt ikke kan uden smerter, det vil være det samme for mig at sige jeg kunne fransk til en jobsamtale hvor det var påkrævet og man kun kunne sige hej og farvel på fransk.
Nedsat timeantal er et skånehensyn.

Man bliver vurderet til fleksjob, og ikke fleksjob til et bestemt timeantal, da man ikke på forhånd kan afgøre om du kan 10 timer eller 20 i lige præcis dèt fleksjob der bliver dit. Din arbejdsprøvning viser at nedsat timeantal er dit skånehensyn eller èt af dine skånehensyn, og måske får du et meget lettere eller tungere fleksjob end det arbejde du har afprøvet i din arbejdsprøvning.

Så derfor bliver man "bare" visiteret til fleksjob med de skånehensyn man har, og nedsat timetal er et skånehensyn. Først når fleksjobbet skal etableres, bliver timerne endelig aftalt, som regel p.g.a den praktik der ligger forud for jobbet, typisk èn måned.

Så en arbejdsprøvning skal ikke vise præcis timeantal, den skal kun vise om du magter fleksjob og den skal vise dine skånehensyn.

Er der nogenlunde overensstemmelse mellem det du viser i en arbejdsprøvning og din sygdom/sygdomme så bliver en beslutning truffet. Med så lidt timer er det spørgsmålet om det ikke peger mod en pension i dit tilfælde.

Nogle kommuner bruger en tommelfingerregel (skuffecirkulære) om at man mindst skal kunne klare 12-14 timer for at blive visiteret til fleksjob, ellers hedder det pension. Der bliver også set meget på, om der er overensstemmelse mellem det du fejler og det der ydes i en afprøvning.

Fortsæt med din dagbog, og gør hvad du magter - måske der så bliver set på pensionsmuligheden, når din arbejdsprøvning er slut.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 18:48   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Da jeg var på revalideringscenter startede jeg på 4 timer, men gik tit hjem efter 2 - 3 timer pga smerter, jeg blev så vurderet på mit gennemsnit der sagde 17 timer.

Nu er jeg så i en arbejdsprøvning.

de første 2 uger 10 timer
de næste 2 uger 15 timer
de næste 4 uger 12,5 timer
og nu 15 timer
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 19:48   #6
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej Jasch
Jeg har egentlig altid undret mig over, hvorfor der er nogen der skriver dagbog. Jeg kan se det er udemærket til eget brug, men hvad en sagsbehandler skulle bruge det til, ved jeg ikke rigtig.

For mig ville det give mening fordi det er svært altid, at huske hvad der provokere smerter, og man ville så (måske) kunne gå tilbage i dagbogen for at tjekke ud, hvad man lige lavede dagen før eller måske tid, før smerterne blev for uudholdelige. Men efterhånden ved man jo godt, hvad der provokere ens egne smerter.
Det afhænger selvfølgelig også af, hvilken medicin man bruger, og således også, hvor godt man er smertedækket. Der er så mange faktore der gør sig gældene i forhold til smerter.
Så vi kommer ind på begrebet smertehåndtering, og det er en længere "videnskabelig" afhandling, eller måske kunne man kalde det træning/læring/evne. Jeg øver mig stadig

I sidste ende handler det vel om, hvad du udsætter din krop for, og så holdt op i mod, hvad der er nødvendigt. Det kan kun du selv afgøre. Smerter giver sig udtryk på mange forskellige måde, og kan de stilles på i et skema?
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 20:02   #7
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
[QUOTE=Sniffe;191778]Hej Jasch
Jeg har egentlig altid undret mig over, hvorfor der er nogen der skriver dagbog. Jeg kan se det er udemærket til eget brug, men hvad en sagsbehandler skulle bruge det til, ved jeg ikke rigtig.


Her er jeg ikke enig.

I min arbejdsprøvning var dagbogen et enestående værktøj til refleksion og ikke mindst dokumentation. Min sagsbehandlers vurderinger bar i betydelig grad præg af mine notater.

Det var meget ressourcekrævende at føre dagbog synes jeg, men for mig var det alle anstrengelserne værd.

Så ja, synes afgjort at trådstarter bør fortsætte sin skriftlige dokumentation, på trods af sagsbehandlerens indstilling. Det hænder jo også tit, at man skifter sagdbehandler under sin afklaring.

Knopf.......
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 20:18   #8
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja jeg fortsætter helt sikkert min dagbog, da min egen læge osse er med ind over, hvordan det går rent heldbredsmæssigt under afprøvningen.

Jag har bare svært ved at forstå, hvordan sb kan sætte timeantal på uden at se og vide hvad jeg reelt kan...det undrer og skræmmer mig.

Fordi hvis kommunen "på forhånd" har fastsat et timetal i arbejdsevne, hvorfor så afprøvningen ????
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 20:57   #9
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Se det som et forsøg på at presse dig

Da jeg var i arbejdsprøvning, havde sagsbehandleren en strategi om at øge presset og timeantallet "for at se hvordan jeg reagerede" Her er dagbogen vigtig for at dokumentere konsekvenserne af et øget pres. (også selvom sagsbehandleren lader som om hun er ligeglad)
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 20:59   #10
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Ja jeg fortsætter helt sikkert min dagbog, da min egen læge osse er med ind over, hvordan det går rent heldbredsmæssigt under afprøvningen.

Jag har bare svært ved at forstå, hvordan sb kan sætte timeantal på uden at se og vide hvad jeg reelt kan...det undrer og skræmmer mig.

Fordi hvis kommunen "på forhånd" har fastsat et timetal i arbejdsevne, hvorfor så afprøvningen ????
Der bliver heller ikke sat timer på - det er dig der sætter timer på, baseret på hvad du magter i din afprøvning.

Kan du reelt 9 timer i en afprøvning - så bliver du ikke visiteret til de 9 timer, du bliver visiteret til fleksjob med nedsat timetal som et skånehensyn.

Sagsbehandler eller teamet ser på andre ting end din dagbog, de ser på om de 9 timer er rimelig ydelse med den sygdom/smerter du har, de ser på udtalelser fra afprøvningsstedet, og ser i det hele taget om det hele hænger fornuftigt sammen. Derefter visiterer de til fleks eller pension.

9 timer er ikke ret meget - det bliver svært at få dig i et fleksjob, så der ses måske på pensionsmuligheden i stedet for. En tommelfingerregel siger at før arbejdsgiver har noget ud af det, så skal man mindst kunne arbejde 12 1/2 time før det løber rundt med ansættelse af en fleksjobber.

Uden at du skal tage det personligt, så er det ikke sådan - at man selv bestemmer sit timetal eller selv bestemmer skånehensyn ud fra en dagbog - det kommer an på hvad der vurderes i de enkelte sager da en arbejdsprøvning sådan set bare er vejledende.

Der er folk der visiteres på meget færre timer i en afprøvning, fordi der skønnes at hvis fleksjobbet er meget let, så går det an at arbejde 15 timer fremfor de 5 de magtede i en afprøvning med lidt tungere eller belastende arbejde.

Jeg tror ikke, at du finder èn eneste fleksjobber hvor der på deres visitation står præcis timetal, det bliver først endelig fastsat når fleksjobbet til dig er aktuelt - et fleksjob bliver skræddersyet til dig, og man bruger resultatet af en arbejdsprøvning når skånehensyn skal fastsættes, i fleksjobbet.

Måske kan du magte flere timer, hvis du f.x får en fridag om onsdagen - eller du kun arbejder 3 dage om ugen - måske er transport hver dag i en arbejdsprøvning belastende, og skal du så kun arbejde 3 dage i dit fleksjob, så kan der hentes lidt dèr. En praktik før fast etablering af et tilbudt fleksjob, vil endeligt afgøre dine præcise skånehensyn.

Udmærket med den dagbog, men det er kun din opfattelse af din arbejdsprøvning og hele forløbet dèr. Magter du ikke timer nok, så skal der ses på en pension, er der rimelig sammenhæng i sagen.

Sidst redigeret af Zentamor; 16-11-2011 kl. 21:13.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjobpraktik og timetal??? Chili Spørgsmål ang fleksjob 10 09-08-2013 16:52
Er der et max timetal? Saugmann84 Spørgsmål ang fleksjob 6 25-04-2012 17:23
Fleksjob - mindstekrav til timetal PeterT Spørgsmål ang fleksjob 7 03-03-2012 01:20
Fleksjob og udregning af timetal Susanne 53 Spørgsmål ang fleksjob 1 14-08-2011 00:36
højste timetal i flexjob she Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 18-11-2010 16:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension