K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2011, 14:10   #1
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Løbende udbetaling fra PFA

Hej, min kæreste har lige modtaget et brev fra PFA pension at hun vil modtage "invalidepension" med tilbagevirkende kraft ( tilbage i 2010 hvor sagen startdede )!

De skriver at hun ca. vil få 6000,- om måneden før skat !

Tilbage i 2010 var hun stadigt på sygedagpenge og hun fik tilkendt FTP 1.Juli 2011 ,har forstået det sådan ved at læse herinde, at man gerne må modtage sygedagpenge samtidig med "invalidepension" fra pensionsselskab ( uden at blive modregnet noget ) !

Og nu modtager hun jo FTP, så vi skal jo oplyse til kommunen at hun modtager det ( men 6000,- x 12mdr. = 72000,- ) og sådan som jeg har forstået det må man ca. tjene 70000,- får man bliver modregnet i pension !!!

Og vedr. skat - når de skriver at de udbetaler og beskatter det som personlig indkomst, forstår jeg det sådan at de trækker f.eks. de 38% skat fra ( uden at bruge noget fradrag ) , så hun får vel ikke et skattesmæk p.g.a. det eller hva ??????

Vi Glæder os da til at se nogle penge fra dem efter en sej og lang kamp, men vi tør hellere ikke bruge nogle af dem , hvis vi skal betale tilbage p.g.a. sygedagpenge eller skattesmæk

Vi har en tid i næste uge ved fagforeningen, men tiden går langsomt når man er spændt !!
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 14:13   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hun bliver ikke modregnet i sine sygdagpenge

hverken min aktie eller obligation, samt renter blev modregnet
da jeg var på sygedagpenge i næsten to år
ikke engang mine ferie penge
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 14:24   #3
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Som MTVRV1 skriver, så modregnes det ikke i sygedagpenge. Jeg fik også invalidepension med tilbagevirkende kraft mens jeg var på sygedagpenge

Derimod har det konsekvenser for førtidspensionen, og hun vil blive modregnet, som du selv skriver

Ja, det skal oplyses til SKAT, og ja, hun vil blive beskattet af engangsbeløbet. Derfor skal hun for guds skyld sørge for ikke at bruge de penge, som SKAT skal have. Men hun kan jo bede om en regning med det samme. Så er det også overstået. Mon ikke hun skal betale omkring 30.000 i alt?

Et godt råd er at selvom pengene udbetales i 2011, så skal hun bede SKAT om at fordele pengene på de respektive skatteår. Så den del af engangsbeløbet, der hører til 2010 også bliver beskattet i 2010. Det betyder rent praktisk at hun vil få en ekstra regning på skat fra 2010 - men det vil i sidste ende være billigere, da hun så ikke bliver trukket lige så meget i førtidspensionen, som hvis det hele indregnes i skatteåret 2011

Jeg fik mit fordelt på de respektive skatteår, og det var der ingen problemer i
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 09-11-2011 kl. 14:31.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 14:35   #4
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Som MTVRV1 skriver, så modregnes det ikke i sygedagpenge. Jeg fik også invalidepension med tilbagevirkende kraft mens jeg var på sygedagpenge

Derimod har det konsekvenser for førtidspensionen, og hun vil blive modregnet, som du selv skriver

Ja, det skal oplyses til SKAT, og ja, hun vil blive beskattet af engangsbeløbet. Derfor skal hun for guds skyld sørge for ikke at bruge de penge, som SKAT skal have. Men hun kan jo bede om en regning med det samme. Så er det også overstået

Et godt råd er at selvom pengene udbetales i 2011, så skal hun bede SKAT om at fordelene pengene på de respektive skatteår. Så den del af engangsbeløbet, der hører til 2010 også bliver beskattet i 2010. Det betyder rent praktisk at hun vil få en ekstra regning på skat fra 2010 - men det vil i sidste ende være billigere, da hun så ikke bliver trukket lige så meget i førtidspensionen, som hvis det hele indregnes i skatteåret 2011

Jeg fik mit fordelt på de respektive skatteår, og det var der ingen problemer i
Øhhh, hun er ikke tilkendt noget engangsbeløb ( endnu ) !!! Det er løbende udbetaling, og når de trækker f.eks. 38 % i skat, så er skatten vel betalt eller hva ???? hvor meget skal vi regne med at betale ekstra ???

Kan man ordne disse ting på kommunen eller ska man til en skatteafd. f.eks. i Billund ? Og har det virkelig så stor betydning om at det bliver fordelt over 2010 og 2011 - vi magter ikke alt det papir nuseri ! Vil bare betale hvad vi skal ( og helst på en gang, så at det er ude af verdenen ) !
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 15:01   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Med engangsbeløb mener jeg den sum hun får med tilbagevirkende kraft

Nu skriver du ikke hvilken måned hun er tilkendt invalidepension fra. Men hvis vi nu siger, at det er fra maj 2010, så er det 8x6000kr for 2010= 48000,- som hører til skatteåret 2010

Hvis det fulde engangsbeløb skal beskattes i 2011 bliver derfor 72000+48000 - altså 120.000 kr. Som skal modregnes i førtidspensionen
Det har derfor stor betydning at de 48000 beskattes i 2010
På den måde bliver det kun de 72000 som skal modregnes i førtidspension

Den løbende udbetaling beskattes også løbende - fra det øjeblik hun oplyser SKAT om sin invalidepension
Men engangsbeløbet bliver der ikke trukket skat fra - de indsættes jo bare på hendes konto. Hun skal derfor selv oplyse SKAT om engangsbeløbet. Hun kan selvfølgelig godt vente til næste skatteår. SKAT får jo besked på et tidspunkt, men det er bedre selv at være på forkant. Skatteregningen kommer uanset hvad I gør. Det vil bare være meget rarere at oplyse det selv, så hun ved præcis hvor meget hun skal betale. Det ville være frygteligt at komme til at bruge for mange penge, så man ikke kan betale SKAT senere

Hun kan nøjes med at henvende sig til kommunen for at oplyse om den ekstra månedlige indtægt
Men hun skal henvende sig til skattekontoret omkring engangsbeløbet for at få det omregnet til 2010. Jeg er sikker på at kommunen kan vejlede hende i hvordan. Det er vel bare en mail hun skal sende, hvor hun skriver størrelsen på engangsbeløbet, samt at hun ønsker det fordelt på de respektive skatteår. Det er i virkeligheden ikke så besværligt - og helt sikkert mærkbart økonomisk, hvis hun vælger at gøre det

Jeg mener hun må tjene ca 68000 kr/året før førtidspensionen rammes. Herefter nedsættes den med 30 kr for hver 100 kr der tjenes
Med invalidepension på 72000 betyder det at hun mister 1.200 kr/året i førtidspension
Med hele beløbet på 120.000 betyder det at førtidspensionen reduceres med 15.600

Med andre ord sparer hun 14.400 kr ved at lade 2010 delen blive beskattet i 2010
- såfremt den er tilkendt fra maj 2010
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 09-11-2011 kl. 15:11.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 15:06   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
engangsbeløb er som regel skattefri, så har det ingen betydning
hverken for ens penison eller skat
med mindre man får boligsikring eller andre ydelser ved siden af sin penison
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 15:08   #7
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lund70 Se meddelelser
Øhhh, hun er ikke tilkendt noget engangsbeløb ( endnu ) !!! Det er løbende udbetaling, og når de trækker f.eks. 38 % i skat, så er skatten vel betalt eller hva ???? hvor meget skal vi regne med at betale ekstra ???

Kan man ordne disse ting på kommunen eller ska man til en skatteafd. f.eks. i Billund ? Og har det virkelig så stor betydning om at det bliver fordelt over 2010 og 2011 - vi magter ikke alt det papir nuseri ! Vil bare betale hvad vi skal ( og helst på en gang, så at det er ude af verdenen ) !
Jepsen lund70... den mdr ydelse bliver fratrukket hendes træk% - jeg får et beløb fra Pensam hver mdr.. og skatten er trukket

Hvis hun er reelt enlig så må hun tjene ca 65.000 om året (ved siden af pensionen) inden de piller ved pensionen..
Så der er jo ca 5.000,- som skal modregnes.. og er det ikke noget med 30,- for hver 100,-

Da jeg fik min pension, da tog jeg alle mine papirer med ned på min kommune og bad om at snakke med en der kunne hjælpe mig med skat...
Og damen som kom.. klarede alt og fortalte mig hvordan og hvorledes...

Så prøv da at kontakte jeres kommune for hjælp... man kan jo ligeså godt få sådan noget klaret af folk som er inde i det... end at man selv laver ged i det

@ MTVRV1 .. engangsbeløb er som du skriver skattefrie.. og de har ikke nogen betydning for ens boligsikring.. kun renterne af det ..


KNus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 15:19   #8
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
engangsbeløb er som regel skattefri, så har det ingen betydning
hverken for ens penison eller skat
med mindre man får boligsikring eller andre ydelser ved siden af sin penison
Det er ikke et skattefri engangsbeløb, men invalidepensionen med tilbagevirkende kraft. Og den er skattepligtig

Boligsikring er selvfølgelig vigtigt at huske. Og hvis man får friplads til sine børn i daginstitutioner. Der vil helt sikker komme en ekstra regning herfra, så kontakt dem hellere selv.
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 09:47   #9
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Så fik vi styr på det !

Så har vi været på borgerservice( Team Pension ), og på Skattecentret !

Det gik bedre end forventet - det havde ingen betydning på FTP, da vi begge er FTP'er på ny ordning, så vi må have en indtægt på omkring 106.000,- ved siden af vores FTP !
Og da min kæreste først er blivet FTP 1.Juli i år, så tog de kun de beløb for 2011 med i beregningen - de 8 mdr. i 2010 ( der var hun på SDP ) bliver ikke medregnet

Skat var der ingen problemer med, der var betalt det der skulle, så ingen ekstra regning fra dem

Så bliver det alligevel Jul i år
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 13:23   #10
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lund70 Se meddelelser
Så har vi været på borgerservice( Team Pension ), og på Skattecentret !

Det gik bedre end forventet - det havde ingen betydning på FTP, da vi begge er FTP'er på ny ordning, så vi må have en indtægt på omkring 106.000,- ved siden af vores FTP !
Og da min kæreste først er blivet FTP 1.Juli i år, så tog de kun de beløb for 2011 med i beregningen - de 8 mdr. i 2010 ( der var hun på SDP ) bliver ikke medregnet

Skat var der ingen problemer med, der var betalt det der skulle, så ingen ekstra regning fra dem

Så bliver det alligevel Jul i år
Stort tillykke med det.. det er altid skønt at få sådan en ting klaret så den ikke fylder i knolden på en
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Løbende ydelse ASK Bodrum Alt det andet 5 04-09-2013 18:43
løbende udbetaling fra pension danmark mand Spørgsmål ang fleksjob 5 13-01-2013 20:55
De løbende ydelser fra ASK Hp1975 Alt det andet 6 16-06-2012 22:38
Løbende aktindsigt eller anktindsigt løbende? Håber Alt det andet 3 18-02-2011 03:11
Løbende aktindsigt? Tin64 Alt det andet 5 27-05-2010 22:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension