K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2010, 14:54   #1
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Lægekonsulentens rolle ??

Hej

Jeg ved godt, at der ofte bliver talt om lægekonsulenter herinde, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt samlede erfaringer som f.eks. :

Hvor stor betydning har lægekonsulentens udtalelser/vurdering i forhold til tilkendelse af førtidspension og flexjob?

Lægekonsulenten er en uvildig person ---- men samtidig betalt af kommunen, ikke?

Kan en lægekonsulent have flere roller i kommunen, dvs. være med til møder omkring indstilling til førtidspension?

Eller ligefrem være en del af et pensionsteam/flexjobteam?

Grunden til min ekstra interesse lige nu, er at jeg afventer udtalelse netop fra lægekonsulent. Sagsbehandler synes at vægte dissse udtalelser meget højt.

Håber nogle vil dele ud af deres viden/erfaring omkring dette ....

mvh. kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:22   #2
Spunken
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 97
Styrke: 14
Spunken er ny på vejen
I min sag var jobkonsulentens rolle primær at sammenfatte alle speciallægernes papirer i så korte træk som muligt og så skrevet på dansk..... der var alligevel 4 sider...
jo de er betalt af kommunen, men en læge er uvildig, det skriver de under på inden ansættelse(manden min er læge, dog ikke på kommunen).

De kan ikke være del af flexteam eller pensionsteam og samtidig være konsulent på kommunen, det er forbudt, da de så hurtigt kan være insolvente.
Lægekonsulent ser kun dine papirer, ikke dig eller din sagsbehandler.
Spunken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:31   #3
Flower
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 67
Styrke: 15
Flower er ny på vejen
....

Den eneste rolle lægekonsulenten har er, at oversætte lægelige papirer fra latin til dansk. -For at sige det kort. At de så tager sig nogle friheder i realiteten er en helt anden sag....
Flower er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:33   #4
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Spunken, tak skal du have.

Så det vil sige, at sagsbehandler heller ikke møder lægekonsulenten - her troede jeg faktisk, at de holdt møde omkring borgeren.

Når lægekonsulenten ikke kan deltage i teammøder, så kan man måske tænke sig, at kommunen har flere lægekonsulenter ansat. Een til at vurdere sagerne og een til at være med i afgørelserne..... eller?

Ja, synes det er lidt uklart alt det her med lægekonsulenter..... Men i det store og hele skulle det vel være positivt, at det er en uvildig person, der læser papirerne, og vurderer udelukkende ud fra disse.

mvh. kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:39   #5
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Flower - også tak til dig

Mener du så, at de ikke skal lave en samlet vurdering af borgeren? Det tror jeg, er det som lægekonsulenten gør i mit tilfælde ! Og så er det jeg spekulerer på, hvor stor en indflydelse dette har på det videre forløb i forhold til tilkendelse af flex/pension.

mvh kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:39   #6
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
I min kommune deltager lægekonsulenten i det samlede møde, hvor ens ftp sag bliver indstillet og samtidig afgjort.

Der sidder 2 fra jobcenteret + lægekonsulenten (indstillingsteamet) og 2 fra borgercenteret (pensionsteamet) og ens sagsbehandler.

Sidst redigeret af Gizmo; 15-11-2010 kl. 15:48.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:49   #7
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
tak Gizmo

Det vil sige, at den selv samme lægekonsulent, der har udtalt sig skriftligt, sidder med til pensionsmødet.

Er de øvrige egentlig uddannede socialrådgivere eller er der også folkevalgte politikere med?

Og så er der kun et møde? Ikke først stillingtagen til om der kan rejses en sag?

Det lader til, at de enkelte kommuner kører sagsgangen forskelligt.... troede egentlig at sådan noget var centralt bestemt...

mvh. kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 17:01   #8
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Det gør han, ja.

Og der er ingen politikere med. Det er socialrådgivere og konsulenter (hvad det så dækker over?) fra henholdsvis jobcenter og borgercenter.

Herovre er der kun et møde, hvor begge teams er med. Dvs. først afgør indstillingsteamet om sagen skal videre til behandling, og derefter beslutter pensionsteamet, om den skal godkendes eller ej.

Så alt bliver afgjort samme dag til samme møde. Så man skal ikke gå og vente imellem de forskellige afgørelser.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 17:45   #9
Spunken
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 97
Styrke: 14
Spunken er ny på vejen
Gismo: Det siger min mand er piv-ulovligt..... En lægekonsulent, i kommune/amts regi, skal uden personligt kenskab til borger og jobkonsulent beskrive og klarlægge borgers sygdom og erhvervsevne.
Det står der ordret i hans papirer vedr ansættelses aftaler for alle etiske områder.

Om der er foreskelle fra den ene kommune til den anden kan han ikke forstå hvis er lovlig, (men tro mig der er meget i min sag som har forbavset ham....)
Spunken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 17:50   #10
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Spunken Se meddelelser
Gismo: Det siger min mand er piv-ulovligt..... En lægekonsulent, i kommune/amts regi, skal uden personligt kenskab til borger og jobkonsulent beskrive og klarlægge borgers sygdom og erhvervsevne.
Det står der ordret i hans papirer vedr ansættelses aftaler for alle etiske områder.

Om der er foreskelle fra den ene kommune til den anden kan han ikke forstå hvis er lovlig, (men tro mig der er meget i min sag som har forbavset ham....)
Jeg fik heller ikke spurgt mere ind til det, da min SB sagde det. Men jeg synes også, det er lidt underligt, at han sidder med. Men at det skulle være ulovligt havde jeg ingen anelse om.

Min SB siger selv, at der er forskel fra kommune til kommune, hvordan processen er i forhold til at behandle sagerne.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ombudsmanden går ind i lægekonsulentens rolle Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 9 05-10-2011 14:23
lægekonsulentens rolle Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 12 07-08-2010 23:09
Lægekonsulentens rolle? Xeva Lægekonsulenternes Rolle 48 30-04-2009 10:06
Lægekonsulentens rolle THJ Lægekonsulenternes Rolle 5 28-09-2008 00:21
Lægekonsulentens rolle. phiselknast Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 31-12-2007 01:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension