K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2013, 09:25   #1
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Reform af beskæftigelsesindsatsen

Her er et link til hvad LO og FTF har lagt frem af forslag til en reform af beskæftigelses-systemet.

http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv...dspolitik.ashx

"LO og FTF’s udspil til en ny arbejdsmarkedspolitik
LO og FTF’s væsentligste mål for en kommende reform af den aktive beskæftigelsesind- sats over for de arbejdsmarkedsparate arbejdsløse, med baggrund i kommissoriet for eks- pertudvalget for udredning af den aktive beskæftigelsesindsats (Carsten Koch-udvalget)1 er, at vi går fra en aktiv beskæftigelsespolitik til en aktiv arbejdsmarkedspolitik.
Reformarbejdet skal medføre, at de arbejdsløse fremadrettet hjælpes til at opnå varig ordi- nær beskæftigelse, at der kommer ordentlighed ind i indsatsen, og at virksomhedskontak- ten i højere grad tager udgangspunkt i efterspørgselssiden.
En dagpengeperiode på to år fordrer, at der nu mere end tidligere er brug for en dynamisk og fleksibel aktiv arbejdsmarkedspolitik, hvor der både er plads til en relevant indsats for den stærke arbejdsløse og en tidlig forebyggende job- og uddannelsesrettet indsats for den svage arbejdsløse."


Jeg synes der står mange gode ting, min igen savner man nogen der også vil tage stilling til borgernes afklaring og retssikkerhed, når sagsbehandlingstiden har overskredet de rammer der nævnes i oplægget.

For det sker jo i virkelighedens verden at folk bliver syge og kommunen trækker sagsbehandlingen i langdrag.

Så hvad med en reform af hele systemets måde systematiske måde at bryde loven på?

Tænk hvis man kunne indføre noget der hed "konsekvens"

Se også "jobcamp 13":

"Beskæftigelsesområdet er under forandring. Kommunerne arbejder med flere nye reformer, og beskæftigelsesministeren har nedsat et udvalg, der skal kigge grundigt på hele beskæftigelsesindsatsen. KL’s årlige konference om beskæftigelsespolitik, jobCAMP, sætter derfor i år fokus på visionerne for en ny beskæftigelsespolitik. Læs artikler fra konferencen her."

http://www.kl.dk/Tema/jobCAMP-13/

Der ligger en del artikler om emnet.

Frida

Sidst redigeret af frida; 28-11-2013 kl. 11:57. Årsag: Tilføjelse af link
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 11:54   #2
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Her løfter Carsten Koch sløret for hvad den nye beskæftigelses-reform kan komme til at indeholde:

http://www.kl.dk/menu/Ingen-konklusi...Koch-id141004/

[”Jobcentrene skal jo ikke bare... hvis det er jobcentrene. Det har jeg jo heller ikke taget stilling til endnu og vil i hvert fald ikke sige noget om... Men dem, der skal foretage det her, de skal hele tiden have de rigtige incitamenter til at gøre det. Det vil sige, de også skal have en højere grad af motivation og måske frihed til at gøre det,” fortalte han de fremmøde og tilføjede:

”Det er ikke altid bare sådan, at man kan komme fra centralt hold – heller ikke fra vores udvalg – og sige ”sådan skal i gøre, sådan skal i gøre, sådan skal i gøre”. Men ”målsætningen er sådan, se så at komme i gang”, og så give dem rammerne til det. Det ville være en fornuftig måde at gøre det på. Incitament og rammer, det er vejen frem,” forklarede Carsten Koch"

Af ordlyden kunne man håbe på vi slipper af med de forhadte Jobcentre i deres nuværende, uduelige form.

Her er tallene:

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...rsten_Koch.PDF

Jeg kan ikke kopiere tallene ind pga punktopsætningen.

Jeg synes bare det er mærkeligt, at man tæller studerende og folkepensionister med i puljen.

Jeg er godt klar over det er for at give et korrekt billede af hvor mange der modtager forsørgelse fra staten, jeg synes bare det giver et misvisende billede af den reelle ledighed, og årsagerne hertil, i den almene debat, hvor man ikke er så dybt inde i tallene.

Hvad jeg også synes er mærkeligt ved deres stort opslåede "jobcamp", er igen den totale manglende erkendelse af at GRUNDEN til folk er uafklarede så længe er kommunernes kassetænkning og dermed forhaling af borgernes sagde for økonomisk vinding.

Hvordan kan man lave en reform, hvis man ikke anerkender problemets rod?

De piller, roder og rager i hvilke motivation de her ledige kan have til ikke at komme videre, i stedet for at erkende, at den absolutte mangel på konsekvens og sanktioner ved kommunernes konsekvent ulovlige sagsbehandling er roden til nogle af de største problemer i det nuværende beskæftigelses-cirkus.

Så se dog virkeligheden, spørg dem der lever i virkeligheden.

Hvorfor søger man kun viden hos organisationer, der udover en økonomisk interesse i sagen, kun kan præstere en teoretisk viden i forhold til hvordan systemet og de ledige fungerer?

Jeg hører ingen stemme der taler for os der er blevet sagsmishandlet ud i yderligere sygdom, der så gør vejen tilbage endnu længere.
Hvis man nogensinde kommer med igen....

Her er "de 6 byers" forslag på hvad reformen kunne indeholde:

"6-byernes ”nye veje i beskæftigelsespolitikken”
Danmarks seks største bykommuner København, Odense, Aarhus, Aalborg, Randers og Esbjerg har lavet et fælles bud til Carsten Koch-udvalget på, hvad de mener, der skal til for at sikre de ledige den bedst mulige indsats. Udspillet har form af fire overordnede forslag med en række konkrete underpunkter."

http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=7009

Her er deres udspil:

http://www.socialrdg.dk/Files/Filer/...ken6Byerne.pdf

Her er der heller ikke meget selvransagelse eller indrømmelse af, at refusions-begærligheden har været med til at smadre beskæftigelsesindsatsen, og de borgere der er indkluderer af den, fuldstændig helt og aldeles.

Jeg tror jeg skal brække mig...



Frida

Sidst redigeret af frida; 28-11-2013 kl. 12:36.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension