K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2014, 09:56   #1
philipsen71
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
philipsen71 er ny på vejen
Vdr, førtidspension med stationær lidelse ?

Hejsa jeg er i øjeblikket sygemeldt og vil søge førtidspension, jeg har været i flexjob i 13 år og nu kan min krop og psyke ikke klare mere. Jeg har papir på min arbejdsfunktion er på 40 % og min lidelse er stationær og der er forvirring. Mit ? Er så, skal jeg søge allerede nu eller vente til jeg er fyret, og hvad mener i mine chancer for førtidspension er ?

Hilsen Malene.
philipsen71 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:02   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvad mener du med papir på at din arbejdsfunktion er 40 %..

Tænker at det første skridt måske er at kontakte sagsbehandleren og så få kigget på om der er behov for flere skånebehov.. og om et måske er at gå mere ned i tid.

Hvor mange timer er du på nu ?
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:07   #3
philipsen71
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
philipsen71 er ny på vejen
Det var dengang jeg blev arbejsdprøvet hvor de skrev min arbejdsevne er på 40 % jeg har 16 timer om ugen, det er min ryg den er gal med og jeg må slæbe mig på arbejde hver dag og kan så ikke noget resten af dagen når jeg kommer hjem. Jeg går med konstante smerter i ryg og har fået mave smerter og hovedpine konstant. Jeg kan ikke klare mere nu jeg er 42 år bliver 43 til aug.

Sidst redigeret af philipsen71; 10-03-2014 kl. 10:14.
philipsen71 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:14   #4
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Hvis du søger uden at være yderligere afklaret får du afslag... og så længe du er i job er der ikke mange kommuner der vil sætte en opfølgning igang.
Eks. i København kan en ledig fleksjobber først få opfølgning efter et år.

Med en arbejdsevne på 40 % er du end ikke i nærheden af pension uden at skulle igennem hele møllen.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:16   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det vil så nok kræve en ny arbejdsprøvning.. og da man tilkende fleks ned til færre timer, vil et forslag nok være om du måske vil kunne klare fleks på 10 timer.. eller 6 timer om ugen.

Det er så ikke sikkert at din arbejdsgiver vil tilbyde det, men så måske i et andet job.

Tror ikke du står lige til en pension uden at det har været prøvet med færre timer først.

Så tænker at et møde omkring yderligere nedsat arbejdstid eller skånebehov er første trin, og kan det ikke lade sig gøre, så lade sygemeldingen køre til du bliver fyret, og så søge det næste job på færre timer... eller afvente en ny afprøvning som ledig.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:20   #6
philipsen71
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
philipsen71 er ny på vejen
Er ikke helt enig i at jeg ikke er afklaret, for det er jo lige præcis det jeg er. Jeg har været i flexjob i 13 år og min arbejdstid er gået meget ned. Og da min. Lidelse er stationær og i forværring må det jo være svar nok for kommunen, der er intet de vil kunne tilbyde mig som jeg ville kunne klare. Og tror også at min arbejdsevne er lang mindre i dag da det jo er mange år siden den blev vurderet

Hilsen Malene
philipsen71 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:28   #7
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Det at du tror, er lige nøjagtigt problemet... det gælder for kommunen at vide.
Selvom vi andre var i fleks i mange år så skal oplysningerne være friske... men når du først kommer igang med processen vil du se at der ikke er nogen genvej.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:29   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du er afklaret til 40% og det vil betyde fleksjob og ikke pension.

Du er først berettiget til pension når din erhvervsevne er ikke eksisterende, og det skal bevises.

Hvis du er sygemeldt fra 16 timer, er der intet bevis for at du ikke efter en periode ville kunne klare at arbejde måske 5 timer på sigt igen.

Det kan kun en ny arbejdsprøvning vise.. min vurdering er også at du ligger langt fra en pension lige nu, uden andre beviser end en sygemelding.

Fleksjob gives ned til få timer efter den nye reform.

Da du blev tilkendt fleks for 13 år siden lå grænsen omkring de 12 timer i forhold til pension.

Men allerede inden den nye reform havde den grænse flyttet sig nedad, og der blev tilkendt fleks ned til 5-6 timer.

Pt tilkendes der fleks ned til 2 timer om ugen, hvis der er den mindste mulighed for bedring på sigt.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 10-03-2014 kl. 10:32.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:30   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
vdr, førtidspension med stationær lidelse ?

Har du kontaktet din læge vedr. din nuværende helbredssituation?

Det er meget vigtigt at du har, da dokumentation er meget vigtigt iforhold til at afklare om du er berettiget til fleksjob i færre timer, eller evt. pension. Desværre er der ingen nemme veje til hverken fleksjob eller pension idag. Det er kun yderligere afklaring som kan afklare om du er berettiget til færre timer eller pension.
Det er ingen god ide blot at sygemelde dig, hvis ingen læge har været med inde over, så bliver det svært at blive hørt i jobcentret. Det eneste de er interesseret i, er dokumentation for hvordan din arbejdsevne ser ud idag, og ikke hvad der ligger af dokumentation da du blev afklaret i sin tid. Så skynd dig til din læge, som forhåbentlig er et fornuftigt menneske

Idag kan man blive visiteret til fleksjob helt ned til 1 time om ugen, jeg selv er visiteret til 1 time 3 gange om ugen( jeg går ledig, men jeg har søgt pension, som endnu ikke er afklaret).

Jeg tænker også at en yderligere afklaring af din arbejdsevne er nødvendig før en pension kan komme til tale.

Derfor kontakt din læge, samt jobcentret så de kender til din situation, så kan du forhåbentlig komme videre derfra.
Jeg ønsker dig held og lykke , jeg håber der kommer en løsning til dit bedste.
fra Sortepigen

Sidst redigeret af sortepigen; 10-03-2014 kl. 10:40. Årsag: havde glemt noget
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 10:46   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
DU skal som ovenstående, anbefalet, gå til din læge og evt aftale en sygemelding.

Husk at det skal betragtes udfra den arbejdssituation du har nu, altså 16timer.

Som sygemeldt, er kommunen derfor FORPLIGTET til at indhente lægeerklæring/sygemelding fra din læge, som jo kan skrive, at du IKKE mere kan holde til de 16timer, men bør afklares, påny.

Denne afklaring SKAL kommunen forestå, når din arbejdsevne, VARIGT, er yderligere nedsat.

Og du skal afklares, som sygemeldt, hvilket betyder at du er under reglerne for sygedagpenge, men får ydelsesniveau som ledighedsydelse.

De skal efter afklaring af din nye situation, enten nedsætte timeantal, og rette skånebehov til, eller tilkende dig førtidspension.

De kan IKKE true dig om, at du mister ledighedsydelsen, ej heller er din situation jo varig(anerkendt pga fleks) hvorfor du IKKE (mener jeg ) kan komme på ressourceforløb, da dette jo er forud fleks og førtidspension, samt at der SKAL være udviklingspoientielle.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension