K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2013, 22:14   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.805
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Aktindsigt Borger.dk

Kære Borger.dk

AKTINDSIGT. Hvor jeg forventer svar inden 10 kalenderdage iflg Retssikkerhedsloven.

I forbindelse med udfyldelse af skema til anonym anmeldelse, af formodet og sandsynliggjort socialt bedrageri, opfordre Borger.dk borgeren til at medsende foto-dokumentation. En metode, som tidligere STASI også brugte imod sin befolkning.

Citat:
"Du kan vedhæfte billeder eller andre former for dokumentation for, at der bliver snydt med en af Udbetaling Danmarks ydelser.
Du skal vælge knappen “Vælg dokumentation” for at tilføje dokumentation.
Du kan vedhæfte op til 10 filer. De må højst fylde 4 MB pr. stk., og du kan vedhæfte op til 10 MB i alt."
Citat slut.

Her beder jeg Borger.dk om hjælp til denne ansøgning om aktindsigt. Da jeg som handicappet, de sidste måneder, har været ude for at embedsmænd egenhændigt har krævet ulovlige og åbenlyse private krav, i min sagsbehandling.

Derfor følgende spørgsmål:

Er det en politisk beslutning at Borger.dk skal opfordre til indsendelse af evt foto-dokumentation i sandsynliggjorte mistanker om socialt bedrageri.? S.U.

Hvis det er en politisk beslutning, må der nødvendigvis også findes en stemmeafgivelse sted. Denne ønsker jeg aktindsigt i, således at jeg, som borger har mulighed for at se hvilke partier og politikere der har besluttet denne opfordring til at borgerne skal gå rundt og tage foto af hinanden, i det offentlige rum. Naturligvis med respekt for straffelovens §264a

Det kan naturligvis ikke være bestyrelsen fra Udbetaling Danmark der har truffet denne beslutning, da bestyrelsen her, ikke alene, består af politikere, men delvis af direktører. Men hvem har så truffet denne beslutning?

Hvis der er en embedsmandsbeslutning må man naturligvis vide, hvem der har besluttet dette og hvilket lovgrundlag der er besluttet efter. Dette ønsker jeg aktindsigt i, hvis det er en embedsmandsbeslutning.

Med venlig hilsen

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-06-2013, 23:15   #2
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Havde en veninde, der hvor hun boede, var der en gut som tog billeder af alle kvarterets voksne med deres børn hver dag...

Hvis feks barnet faldt lige i det han tog billedet, eller forældrene faldt over noget og var ved at falde med feks sit barn i hånden, så sendte ham dem til kommunen med det samme..

Der findes sådanne mennesker....
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 20:31   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.805
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Svar fra Borger.dk Digitaliseringsstyrelsen

Ref #75

Digitaliseringsstyrelsen
"Kære Peter

Tak, for din henvendelse til borger.dk om brug af anonym anmeldelse samt om aktindsigt i beslutningsprocessen vedrørende mulighed for vedhæftning af billeddokumentation ved brug af en indberetningsløsning på borger.dk.

Borger.dk er en teknisk platform, som de offentlige myndigheder kan anvende til bla. at udstille deres informationer til borgerne samt deres selvbetjenings- og indberetningsløsninger. Borger.dk er etableret med det formål at give borgerne een samlet indgang til offentlig service.

Det er den enkelte myndighed der vælger, hvilke informationer der lægges på borger.dk, samt indholdet af de forskellige selvbetjenings- eller indberetningsløsninger. I det konkrete tilfælde er det således Udbetaling Danmark der er ansvarlig for indholdet i indberetningsløsningen til anmeldelse af snyd.

Digitaliseringsstyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om, hvem der har truffet beslutning om, at en anmeldelse af snyd kan være vedlagt billede.

Digitaliseringsstyrelsen har derfor videresendt din henvendelse til Udbetaling Danmark.

Digitaliseringsstyrelsen kan iøvrigt oplyse at anonym anmeldelse ikke kræver særskilt hjemmel. En myndighed der modtager en anonym anmeldelse, skal dog være opmærksom på en række forhold, som bla. er understreget af Folketingets Ombudsmand og Datatilsynet. Ombudsmanden har således udtalt, at det er vigtigt, at anonym baserede oplysninger og vurderinger ikke indgår som led i den bevismæssige vurdering af, om der er grundlag for indgribende reaktioner. Anonyme anmeldelser derimod vil kunne benyttes som anledning til overvejelser om, hvorvidt der i det hele taget bør indledes en sag.

Datatilsynet har bla. udtalt, at indberetninger foretaget via formular på hjemmeside skal sikres med kryptering, idet en indberetning kan indholde følsomme oplysninger om den person, der indberettes. Borgere, der ønsker at foretage en anmeldelse, må således ikke opfordres til at sende en usikker mail, men til i stedet at bruge en sikker indberetningsløsning.

Med venlig hilsen

XXXXX XXXXX XXXXX
Kontorchef."

Vi afventer svaret fra "Udbetaling Danmark" som har en selvstændig bestyrelse, som består af både folkevalgte politikere samt direktører. (embedsmænd?).... så om det er politikere eller tilfældige embedsmænd der har krævet at opfordringen til anonyme anmeldelser skal opfordres til at medsende foto-dokumentation, må vi afvente at få kendskab til.

Jeg vender tilbage når "Udbetaling Danmark" har svaret mig.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-07-2013, 17:19   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg har tænkt på at hvis kommunen betragter nogen som par, men det alligevel ikke er muligt for parterne at bo sammen.
Så må man vel kunne få skattefradrag for dobbelt husførelse, og så går det vel op.

Skat er nok ikke enig, men hvis man kan dokumentere at man er tvunget til at bo hver for sig, vil jeg da gerne se hvad skat siger.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2013, 17:21   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det kan du da have ret i....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 10:17   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.805
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Gunvor oplyser hvad Ombudsmanden mener om socialt snyd

http://www.k10.dk/showthread.php?p=277440#post277440

Ombudsmanden:
http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...cialbedrageri/

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 10:53   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.805
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Reelt enlig, sidste nyt fra socialministeriet

http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=67647

"To nye pjecer skal tydeliggøre for borgerne, hvad det vil sige at være enlig eller samlevende som modtager af ydelser til enlige"

http://www.sm.dk/Nyheder/Sider/Vis%2...?NewsItem=1001

ENLIG ELLER SAMLEVENDE?
Vejledning til enlige, der modtager folkepension og førtidspension

http://www.sm.dk/data/Dokumentertiln...nsionister.pdf

ENLIG ELLER SAMLEVENDE?
Vejledning til enlige forsørgere, der modtager børnetilskud
eller økonomisk fripladstilskud


http://www.sm.dk/data/Dokumentertiln...C3%B8rgere.pdf

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-07-2013 kl. 10:56.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 13:47   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Ja det er jo et godt initiativ.... så burde reglerne være soleklare...hvis ellers dem på kommunerne kunne læse indenad...

Der er ikke meget at være i tvivl om, som det er skrevet i de pjecer...


Troede vi så

Men så kommer den berømte Stasi general Ole Pass lige på banen og mudrer de nyskrevne vejledninger så ingen kan regne med en dyt alligevel...

Citat:
- Derfor er det positivt, at vi nu får nogle flere kriterier for, hvornår man er enlig. Vi vil gerne skåne borgerne for at leve i frygt og samtidig sikre, at de der virkelig snyder, bliver opdaget, siger Ole Pass, der er socialchef i Rødovre Kommune.

Men pjecerne vil dog langt fra kunne udrydde enhver tvivl.

- For hvor ofte må man som fraskilte holde ferie sammen, og hvor ofte må man spise og sove sammen. Selv om reglerne er klare, så kan det stadig være svært at skelne, siger Ole Pass.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...0708103748.htm

Ja guderne må sig forbarme... nye klare vejledninger som allerede er skudt ned af Stasi generalen Ole Pass... og alle kigger stadig mod himlen efter et svar...

Nå men i det mindste ser det ud til at det med at man ikke måtte holde i hånd når man hentede morgenbrød er faldet ud... og måske blevet mere klart...så længe man betaler hvert sit rundstykke...
Den med at man ikke måtte deltage i familiefester sammen er også afklaret...

I hvert fald indtil Ole Pass også skyder det ned





....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...

Sidst redigeret af Hexi; 08-07-2013 kl. 13:51.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 14:27   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Fxxx Ole Pass!! Han er så irriterende at det skriger mod himlen, uanset hvad han siger efterhånden, så fornemmer man tydeligt, at det er hans egne hjemmestrikkede filosofier der skinner igennem....

Jeg tror - og håber, at de pjecer gør en forskel. Med pjecen i hånden, kan man ikke andet end sige, at man har efterlevet reglerne - upåagtet af, hvad Ole Pass ellers mener at kunne finde af huller. Han elsker at gøre borgerne utrygge og skræmte, selvom han altid siger, at det handler om at borgerne IKKE skal føle sig skræmte og utrygge. Men hver gang han siger det, så kommer han efterfølgende til skrækscenariet - prøv at lægge mærke til det!!!

Jeg synes de pjecer er udmærkede. De lægger jo vægt på, at man ikke må sammenblande økonomien og drage fordele, som ellers er tiltænkt et ægteskabslignende forhold. Det synes jeg er at være klar i spyttet. Samtidig har de gjort op med myten om, at man ikke må holde ferie sammen, feste sammen eller holde i hånd. Nu skriver de meget tydeligt, at man GERNE må have en kæreste man går i biografen med, spiser sammen med engang i mellem, og selvfølgelig overnatter hos engang i mellem.
Lige som faren til ens unger, altså også gerne må hente og bringe sine børn OG at faren også gerne må overføre penge til morens konto, men tilrådes at skrive, at de er til børnene i form af bidrag. Det er også en ny klar udmelding.

- jeg har selv for et par år siden da faren ville indsætte 4000 kr på min konto (til nye cykler til ungerne), stået stejlt på, at han IKKE (læs: aldrig!) måtte sætte penge ind på min konto, da de kunne fortolke det som en sammenblanding af økonomi. Han tog efterfølgende selv ungerne med ud og fik købt deres cykler.
NU kan man da med pjecen i hånden, roligt modtage et bidrag, når bare faren skriver, pengene er et bidrag. Det kan være en stor hjælp, hvis faderen nu skal ud og rejse og derfor ikke har tid til at gå med ungerne. Mine børns Far rejser fx 1-2 måneder af gangen i perioder.
Og vil man være HELT sikker, så kan man jo oprette konti til sine børn, pengene så kan gå ind på.

Så personligt synes jeg de pjecer er gode, sammenlagt med ens egen ærlighed og villighed, til at man gerne vil leve indenfor reglerne.
Jeg er så heldig, at jeg godt VED hvornår jeg er i et ægteskabslignende forhold, og hvornår jeg ikke er, og med pjecen i hånden, ved jeg nu, hvor kommunens grænse for det IKKE ægteskabelige forhold er i tråd med reglerne. Min angst har altid gået på, at ''nogen'' kunne misforstå det løse forhold, det føler jeg ikke de kan nu. Og det er da en hjælp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 21:25   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.805
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jesper Tynell hurtig og professionel, igen igen.

Orientering som endnu engang analyserer og gennemgår problemstillingen om socialt bedrageri, hvor kontrolmedarbejdernes ulovligheder gennemgås.

Ny vejledning både styrker og svækker enige overfor kommunerne

( dette link kan jeg ikke få til at virke??)


http://www.dr.dk/Templates/CommonMed...ACHEHINT=Guest

"I flere af udsendelserne fik enlige kvinder med børn endevendt deres liv for rullende kameraer. Men selvom kvinderne overfor hele Danmarks befolkning blev mistænk for socialt bedrageri, så dokumenterede udsendelsen ikke, at de to mødre havde gjort noget som helst ulovligt.

Som vi efterfølgende dokumenterede her i Orientering, ja, så var det eneste udsendelserne faktisk dokumenterede i de to sager derimod, at kontrolmedarbejderne fra henholdvis Næstved og Slagelse kommuner igen og igen agerede i strid med loven. Altså den helt modsatte konklusion af, hvad tv-udsendelserne gav indtryk af."

Lyt til udsendelsen:

Medvirkende:

Nina von Hielmcrone, lektor i socialret, Aalborg Universitet
Af:

Jesper Tynell

Bilag

Kommuner stempler ulovligt enlige som sociale bedragere på DR1

http://www.dr.dk/P1/orientering/inds..._1_1_1_2_1.htm

Ankestyrelsen underkender enlig-sagerne

http://www.dr.dk/P1/orientering/inds..._1_2_1_1_1.htm

Ombudsmanden kritiserer kommuner i sager om socialt bedrageri

http://www.dr.dk/P1/orientering/inds..._1_1_1_1_1.htm

Kommunale socialchefer: Afskaf gensidig forsøgerpligt

http://www.dr.dk/P1/orientering/inds...1957_1_1_1.htm


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-07-2013 kl. 21:39.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunal appel: Meld din nabo! buster Politik og Samfund 44 10-04-2010 13:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension