K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2009, 19:49   #1
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Ny førtidspension VS den gamle

Ja, hvordan skal jeg starte denne tråd, det er jo ikke fordi jeg er ude på at banke nogle førtidspensionister i hovedet, nok nærmere regeringen.

Men jeg synes bare at der er STOR forskel på om man får FP under de nye og gamle regler, altså før og efter år 2003. Og jeg som først fik kæmpet mig til en pension i år 2006 er altså under de nye regler. Nogle gange føler jeg at jeg en "under-klasse", selv som FP´er.

Jeg får ca. 10700 kr. udbetalt hver måned og ca. 800 kr. i boligsikring og det er det... Jeg har svært ved at få økonomien til at hænge sammen, hvis jeg f.eks. skal have en ny vinter frakke, ja så vælter det. Jeg bor i et rækkehus på 57 kvm og både vand, varme og el er dyrt, det kan jeg ikke få noget tilskud til. Det er heller ikke gratis at vaske tøj i vores vaskehus. Licens betaler jeg også selv, plus tv pakke (har den mindste), internet, telefon. Og så er der jo lige lån i banken, bil (uden den kan jeg ikke klare mig), vægtafgift, bilforsikring, og alle de andre almindelige forsikringer. Jeg bor alene, så jeg har ingen at dele udgifterne med.

Så kender jeg fire andre som er FP´er under den gamle ordning. Jeg bruger min nabo som eksempel, han bor nemlig i en lejlighed der kun er lidt større end min, men de får ca. det samme. Han får udbetalt ca. 12000 kr. pr. mdr. Får over 2000 kr. pr. i boligsikring/støtte, får tilskud til varmeregning og licens regning. Han får også tilskud til behandlinger af forskellige slags. Jeg har lige betalt 1000 kr. på en måned til kiropraktor-behandling, jeg kunne igen ikke få tilskud eller hjælp, jeg måtte aflyse den sidste tid, fordi jeg ikke havde råd til mere. Havde 200 kr tilbage til 1½ uge og jeg skal jo også have noget mad..

Hvis man regner det hele sammen, så får mennesker under den gamle ordning måske omkring 3000 kr. mere om måneden en mennesker under den nye? Hvis det ikke er mere?

Er det overhovedet lykkedes nogen på den nye ordning at få tilskud til noget som helst? Og i så fald, hvordan gør man? Da jeg ringede ind for at høre om tilskud til licens, så grinede madammen inde fra kommunen bare og sagde at det kunne jeg godt droppe!
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 20:13   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu kommer det også helt an på om det er førtidspensionister - gamle ordning, der får laveste, mellemste eller højeste førtidspension....

Men NEJ, der er intet at hente på den nye ordning - udover lidt rabatter her og der, og buskort.
Man kan søge hjælp til mer udgifter, men det er også det eneste - og sådan er det jo også på kontanthjælp, så det er ikke en ekstra 'gode' blot en del af en pakkeløsning ens for alle.

Jeg gider af princip ikke søge noget somhelst, jeg er FÆRDIG med kommunen!
Jeg ville på et tidspunkt søge hjælp til tandlæge, men da jeg fik ansøgningsskemaet og alle spørgsmålene, så trak jeg i land og rev ansøgningen over. Jeg orker ikke mere!!!

Håber de andre er mere optimistiske
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 20:22   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Får man ikke højere boligsikring under den nye ordning ??.

Jeg mener at jeg tidligere ved beregneren under borger.dk, kunne få kr. 2160,00 som enlig uden formue, ekstra indtægt og hjemboende børn ??. Det burde du vel også Antionette ??
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 20:40   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Boligsikring afhænger også af om det er lejet, privat lejet eller gennem almen boligselskab, og der er også nogle regler ang kvadratmeter ect..

Jeg ved ikke om der er forskel på boligsikring for ny og gammel ordning - måske nogen ved det helt konkret?

Ved at boligsikringen stiger, hvis man går fra kontanthjælp til førtidspension.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 20:49   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, der er forskel.

Førtidspensionister FØR 2003 og folkepensionister får boligydelse.

Nye førtidspensionister får boligsikring.

Men hvis du har mange helbredsudgifter, så send en ansøgning til din kommune, som så måske skal gennemgå dit budget.

Der findes forskellige ansøgningsmuligheder, som afhænger af dit helbred og situation. Bl.a. §100, §81 og §82...(hvis jeg husker rigtigt).

Men brug søgefunktionen eller nyttige links, så kan du læse mere.

Du kan bl.a. finde noget i lov om aktiv socialpolitik.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 21:29   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
ok ikke glemme hvis men er fp fra den gammel ordning og har børn flere børne penge at hente :P
du kan da slippe for licens eller har de ændret det kan husk det snakkede min kæreste sagsbehandler om og er der ikke ogsåå noget med varme tillæg elelr sådan noget ved den gammel ordning fra før 2003

men bor man sammen så er der ikke meget tilbage
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 00:58   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Helt korrekt....

....Superkok,

Hvis man er samlevende eller gift på gammel ordning er der intet at hente, ingen tilskud til noget som helst.

Jeg er gift på gammel ordning, derudover er jeg brøkpensionist 27/40, hvilket bringer min udbetaling ned på lige godt 7.000 per måned.

Medielicens : Nej (kræver at man har en personlig tillægsprocent)

Personlig tillægsprocent (den bestemmer størrelsen af tilskud til tandlæge, specialbehandlinger, briller, medicin m.m.): 0%

Tilskud efter § 17 stk 2 (tandlæge, specialbehandlinger, briller, medicin m.m.): Ikke muligt, på grund af mands indkomst!

Boligydelse (tilbagebetalingspligtig hvis man bor i eget hus): Nej
(At bo i egen bolig er den eneste legale måde en FPer kan spare op på uden at blive straffet på et eller andet tidspunkt)

Varmetillæg : Nej

Om min mand tjener godt: Nej han er på SVU. (ca. 188.000 om året)

Når jeg har betalt min halvdel af vores faste udgifter, har jeg ca. 1.000 kr til mad, tøj, sko, fornøjelser, og i denne tid julegaver.

Jeg tror ikke man kan give sig til at sammenligne de to pensioner, der er fordele og ulemper ved dem begge.

Hvad der er helt grotesk er at jeg med skattelettelserne næste år, på grund af brøkpensionen vil den i mit tilfælde være så lille, at når de nye miljø/grønne afgifter/skat hvad det nu end hedder, også kommer, betyder det at jeg vil gå ned i indkomst med ca. 200-250 kr. om måneden. Før selv om jeg kun får en brøkpension og derfor også kun en brøkforhøjelse, så skal jeg stadig betale fuld afgift til miljøet. Så min nettogevinst bliver et minus.




Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 01:36   #8
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
min kæreste får extra børne penge hver 3 måned oven i dem vi normalt får jeg er ligept på ledigheds ydelse har været det et år og hun har været fp siden 2003 også hvor jegh ar arbejde fik vi stadig de extra penge og har lige siden og ja vi bor sammen ikke gift men bliver jo betrangtet som om vi var gift min kæreste får lige over 8000 ubetalt vi fik avide at det var noget man fik på den gammel ordning mener jeg men hæng mig ikke op på det. med kommer også meget and på hvilken sagsbehandler man har

Sidst redigeret af superkok; 12-12-2009 kl. 01:45.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 09:09   #9
Poeten
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2009
Indlæg: 13
Styrke: 15
Poeten er ny på vejen
Det gør mig så trist som gammel førtidspensionist altid at skulle høre, at vi kan få det hele. For det første får man som gammel førtidspensionist på mellemste pension mindre end dem på ny FP og for det andet kan man, når man er samboende/gift, ikke få noget som helst hjælp til tandlæge, briller eller lignende, da ens personlige tillægsprocent er på nul.
Efter min mening bør alle førtidspensionister have lige meget udbetalt. Det skal være et beløb man kan leve af og det skal ikke være afhængigt af om man er gift/single eller hvornår man har fået pensionen!
Derfor vil jeg selvfølgelig opfordre til at man går ind og støtter den underskriftindsamling Ragdoll linker til tidligere i denne tråd.
Poeten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 10:17   #10
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
helene

mht tandlæge har du overvejet atringe til tandlægehøjskolen ? Man betaler kun matrialer. Det er kke helt uddannede der ordner ens tænder men det er jo undet total kontrol af en tandlæge
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
førtidspension gamle/nye regler dusen44 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 42 10-09-2015 12:27
Den gamle ordning. Nullemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 06-12-2010 14:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension