K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2013, 22:52   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Hvis man får ledighedsydelse har man ret til ferie... reglerne om hvor meget og hvor lidt man har ret til, står på det skema man udfylder forud for ferie.
Problemet er, at hun ikke har fået et skema, da de kategorisk siger hun ikke må holde ferie når hun er sygemeldt.....det er derfor jeg har oprettet tråden for at få klarhed over, om det er kommunesjusk, lovgivningen eller HVAD det er der gør, at de siger hun ikke har ret til ferie.

Nu fandt jeg ansøgningsskemaet (hun har det også selv - det vidste jeg ikke)

Der står på side 2:

Hovedferien - tre ugers ferie i sammenhæng kaldes hovedferien. Din hovedferie har du ret til at holde mellem den 1. maj og den 30. september. Efter aftale med din arbejdsgiver kan du dog holde hovedferien efter 30. september, eller du kan dele den op i to uger plus en uge eller i to uger plus fem enkelt- dage. Dine øvrige feriedage kan ligge når som helst i ferieåret.

Derefter kommer alle lovstykkerne omkring arbejdsgiver, regler mm.

Men hun har jo ingen arbejdsgiver - hun er sygemeldt på 2 år og har aldrig haft et fleksjob.
Skemaet henvender sig til folk i arbejde, eller til folk som har optjent ferie fra tidligere arbejde.

Der står INTET om hvordan det skal udfyldes hvis man er sygemeldt og ikke er under de regler.

Skemaet ser sådan ud:

https://www.borger.dk/Sider/handling...d-0b64fc30fdd7

Sidst redigeret af Ninja; 19-07-2013 kl. 23:10.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 23:04   #22
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Denne gamle principafgørelse kan måske kaste lidt lys over hvad man kan og skal

Bemærk at den omhandler 2 sider af samme sag. Nemlig hvorvidt man må rejse til udlandet uden at oplyse kommunen, og hvordan man er stillet som sygemeldt på ledighedsydelse.

Citat:

Principafgørelse om: ledighedsydelse - ophold i udlandet - ferie - sygdom - varsling af ferie - tilbagebetaling
Lov:
Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 709 af 13. august 2003 - § 5, stk. 1, § 5, stk. 2, § 5, stk. 3, § 91, nr. 1, § 91, nr. 2, § 74e, stk. 2 og § 74e, stk. 7
Resumé:
Ledighedsydelse kunne udbetales under ferieophold i udlandet i indtil 5 uger pr. ferieår
Begrundelsen var, at personer, der modtog ledighedsydelse, havde ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie. Modtageren skulle ikke stå til rådighed for fleksjob i ferieperioder.
Modtageren skulle blot give kommunen besked om ferien senest dagen før feriens begyndelse.

Ledighedsydelse kunne derimod ikke udbetales til personer, der opholdt sig i udlandet i sygeperioder.
Kommunen havde pligt til at foretage opfølgning i overensstemmelse med dagpengelovens regler, når der udbetaltes ledighedsydelse i perioder med sygdom, og den sygemeldte selv havde pligt til at deltage i nødvendige behandling og genoptræning for at genvinde arbejdsevnen.


Sagsfremstilling:
Ansøger var visiteret til fleksjob og modtog ledighedsydelse.
Kommunen fik i januar 2004 besked om, at ansøger i ca. 3 måneder havde været udrejst til sit hjemland beliggende uden for Europa.
Kommunen traf afgørelse om, at hun skulle tilbagebetale ledighedsydelsen for den periode, hvor hun havde været bortrejst. Kommunen begrundede afgørelsen med, at ansøger havde opholdt sig i udlandet uden at give forvaltningen besked. Hun havde derfor uberettiget modtaget en social ydelse. Kommunen henviste til, at hun i 2001, hvor hun modtog sygedagpenge, havde fået oplyst, at hun ikke kunne rejse til lande uden for EU og samtidig modtage sociale ydelser.
I klagen til nævnet oplyste ansøger, at hun var blevet opereret i hånden i august 2003, og at hun skulle være sygemeldt i 3 måneder. Hun rejste til hjemlandet for ikke at belaste hånden for meget. Hun havde holdt ferie i forlængelse af sygeperioden.
Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse, og begrundede denne med, at ansøger ikke havde opfyldt sin oplysningspligt. Kommunen var derfor berettiget til at stille krav om tilbagebetaling.
Nævnet lagde vægt på, at ansøger ikke havde givet kommunen oplysning om udrejsen, og at hun ikke havde fået kommunens tilladelse hertil.
Nævnet bemærkede, at ansøger muligvis ville have været berettiget til at holde ferie med ledighedsydelse, men at hun ikke var berettiget til at modtage ledighedsydelse i udlandet, når hun ikke forinden havde fået kommunens tilladelse dertil. Der kunne derfor ikke ske afkortning i tilbagebetalingsperioden.
Nævnet henviste til aktivlovens § 5, hvorefter personer, der opholder sig i udlandet, ikke kan få hjælp efter denne lov. Da der ikke var holdepunkter for andet, mente nævnet, at bestemmelsen også gjaldt for personer, der modtog ledighedsydelse.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om ledighedsydelse kunne bevares under ophold i udlandet - og i givet fald betingelserne herfor.

Afgørelse:
Bestemmelsen i aktivlovens § 5, stk. 1 var ikke til hinder for, at der kunne udbetales ledighedsydelse under ferieophold i udlandet i indtil 5 uger pr. ferieår.
Ledighedsydelse kunne derimod ikke udbetales til personer, der opholdt sig i udlandet samtidig med, at de var sygemeldte.
Personer, der modtog ledighedsydelse, havde ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie.
Modtageren skulle ikke stå til rådighed for fleksjob i sådanne perioder.
Ophold i udlandet var dermed ikke til hinder for, at modtageren kunne opfylde de almindelige betingelser for at modtage ledighedsydelse. Modtageren skulle blot give kommunen besked om ferien senest dagen før feriens begyndelse.
Da kommunen ikke havde vejledt ansøger om reglerne for at kunne holde ferie med ledighedsydelse, var der ikke grundlag for at kræve tilbagebetaling af den ledighedsydelse, som ansøger havde fået udbetalt efter sin raskmelding og som svarede til 5 ugers ferie.


Begrundelsen for, at der ikke var ret til ledighedsydelse under ophold i udlandet i sygemeldingsperioder, var, at kommunen havde pligt til at foretage opfølgning i overensstemmelse med dagpengelovens regler, når der blev udbetalt ledighedsydelse i perioder med sygdom. Ansøger havde som sygemeldt pligt til at deltage i den nødvendige behandling og genoptræning for at genvinde arbejdsevnen.
Da ansøger tidligere var blevet pålagt at tilbagebetale sygedagpenge, som hun havde modtaget under ophold i sit hjemland, burde hun have været klar over, at hun skulle oplyse kommunen om udrejse i sygemeldingsperioden. Hun kunne dermed anses for uberettiget at have modtaget den udbetalte ledighedsydelse mod bedre vidende.
Ansøger skulle derfor tilbagebetale den udbetalte ledighedsydelse i sygemeldingsperioden.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 23:07   #23
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvis der lavet andre planer for en periode må de sige nej...

Teknisk set kan man ikke være sygemeldt når man får ledighedsydelse, det er systemet der er sådan, og det er ikke sådan lige at ændre på for en sagsbehandler, så derfor beholder man sin status og ret til ledighedsydelse.

Nedenstående er reglerne for ledighedsydelse under ferie.
https://info.jobnet.dk/mit+jobcenter...else+ved+ferie
Og disse regler er man omfattet af når der står ledighedsydelse på ens udbetaling, og det uanset at man er sygemeldt eller hvad man er.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 23:17   #24
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Når man er sygemeldt under ledighedsydelse....så er man under sygedagpengereglerne...

Så det er ikke rigtigt når nøgne tær skriver at man er under ledighedsydelses reglerne...

Man må ikke holde ferie når man er sygemeldt....

For god ordens skyld....så er den rapporterings knap ikke beregnet til at bruge bare fordi man vil have svar på et spørgsmål....

Så lad være med at bruge den...med mindre man vil klage over en tråd...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 23:18   #25
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Denne gamle principafgørelse kan måske kaste lidt lys over hvad man kan og skal

Bemærk at den omhandler 2 sider af samme sag. Nemlig hvorvidt man må rejse til udlandet uden at oplyse kommunen, og hvordan man er stillet som sygemeldt på ledighedsydelse.

Citat:

Principafgørelse om: ledighedsydelse - ophold i udlandet - ferie - sygdom - varsling af ferie - tilbagebetaling
Lov:
Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 709 af 13. august 2003 - § 5, stk. 1, § 5, stk. 2, § 5, stk. 3, § 91, nr. 1, § 91, nr. 2, § 74e, stk. 2 og § 74e, stk. 7
Resumé:
Ledighedsydelse kunne udbetales under ferieophold i udlandet i indtil 5 uger pr. ferieår
Begrundelsen var, at personer, der modtog ledighedsydelse, havde ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie. Modtageren skulle ikke stå til rådighed for fleksjob i ferieperioder.
Modtageren skulle blot give kommunen besked om ferien senest dagen før feriens begyndelse.

Ledighedsydelse kunne derimod ikke udbetales til personer, der opholdt sig i udlandet i sygeperioder.
Kommunen havde pligt til at foretage opfølgning i overensstemmelse med dagpengelovens regler, når der udbetaltes ledighedsydelse i perioder med sygdom, og den sygemeldte selv havde pligt til at deltage i nødvendige behandling og genoptræning for at genvinde arbejdsevnen.


Sagsfremstilling:
Ansøger var visiteret til fleksjob og modtog ledighedsydelse.
Kommunen fik i januar 2004 besked om, at ansøger i ca. 3 måneder havde været udrejst til sit hjemland beliggende uden for Europa.
Kommunen traf afgørelse om, at hun skulle tilbagebetale ledighedsydelsen for den periode, hvor hun havde været bortrejst. Kommunen begrundede afgørelsen med, at ansøger havde opholdt sig i udlandet uden at give forvaltningen besked. Hun havde derfor uberettiget modtaget en social ydelse. Kommunen henviste til, at hun i 2001, hvor hun modtog sygedagpenge, havde fået oplyst, at hun ikke kunne rejse til lande uden for EU og samtidig modtage sociale ydelser.
I klagen til nævnet oplyste ansøger, at hun var blevet opereret i hånden i august 2003, og at hun skulle være sygemeldt i 3 måneder. Hun rejste til hjemlandet for ikke at belaste hånden for meget. Hun havde holdt ferie i forlængelse af sygeperioden.
Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse, og begrundede denne med, at ansøger ikke havde opfyldt sin oplysningspligt. Kommunen var derfor berettiget til at stille krav om tilbagebetaling.
Nævnet lagde vægt på, at ansøger ikke havde givet kommunen oplysning om udrejsen, og at hun ikke havde fået kommunens tilladelse hertil.
Nævnet bemærkede, at ansøger muligvis ville have været berettiget til at holde ferie med ledighedsydelse, men at hun ikke var berettiget til at modtage ledighedsydelse i udlandet, når hun ikke forinden havde fået kommunens tilladelse dertil. Der kunne derfor ikke ske afkortning i tilbagebetalingsperioden.
Nævnet henviste til aktivlovens § 5, hvorefter personer, der opholder sig i udlandet, ikke kan få hjælp efter denne lov. Da der ikke var holdepunkter for andet, mente nævnet, at bestemmelsen også gjaldt for personer, der modtog ledighedsydelse.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om ledighedsydelse kunne bevares under ophold i udlandet - og i givet fald betingelserne herfor.

Afgørelse:
Bestemmelsen i aktivlovens § 5, stk. 1 var ikke til hinder for, at der kunne udbetales ledighedsydelse under ferieophold i udlandet i indtil 5 uger pr. ferieår.
Ledighedsydelse kunne derimod ikke udbetales til personer, der opholdt sig i udlandet samtidig med, at de var sygemeldte.
Personer, der modtog ledighedsydelse, havde ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie.
Modtageren skulle ikke stå til rådighed for fleksjob i sådanne perioder.
Ophold i udlandet var dermed ikke til hinder for, at modtageren kunne opfylde de almindelige betingelser for at modtage ledighedsydelse. Modtageren skulle blot give kommunen besked om ferien senest dagen før feriens begyndelse.
Da kommunen ikke havde vejledt ansøger om reglerne for at kunne holde ferie med ledighedsydelse, var der ikke grundlag for at kræve tilbagebetaling af den ledighedsydelse, som ansøger havde fået udbetalt efter sin raskmelding og som svarede til 5 ugers ferie.


Begrundelsen for, at der ikke var ret til ledighedsydelse under ophold i udlandet i sygemeldingsperioder, var, at kommunen havde pligt til at foretage opfølgning i overensstemmelse med dagpengelovens regler, når der blev udbetalt ledighedsydelse i perioder med sygdom. Ansøger havde som sygemeldt pligt til at deltage i den nødvendige behandling og genoptræning for at genvinde arbejdsevnen.
Da ansøger tidligere var blevet pålagt at tilbagebetale sygedagpenge, som hun havde modtaget under ophold i sit hjemland, burde hun have været klar over, at hun skulle oplyse kommunen om udrejse i sygemeldingsperioden. Hun kunne dermed anses for uberettiget at have modtaget den udbetalte ledighedsydelse mod bedre vidende.
Ansøger skulle derfor tilbagebetale den udbetalte ledighedsydelse i sygemeldingsperioden.
Godt fundet - så ER der altså noget om, at man ikke kan få ferie når man er sygemeldt på ledighedsydelse.

Hun kan heller ikke udfylde skemaet ''ledighedsydelse under ferie'' da det kun omhandler arbejdsgiver, optjent ferie fra tidligere arbejde mm.
Hun har jo ingen arbejdsgiver og har været sygemeldt mere end 2 år.

1000 tak fordi du fik gravet noget brugbart frem



Og 1000 tak til Web for information - hurtig information endda
Undskyld jeg anmeldte mit eget indlæg.

PS

Så fik jeg snakket med Britta - sikke en følelses mæssig rutchetur - fra ikke at kunne afholde ferie, til at kunne, og til ikke at kunne igen....men dejligt vi fik fakta på bordet. Selvom hun blev lidt trist.

Nu vil hun så forsøge om hun kan få et 3 dages rekreationsophold igennem, med sagsbehandlerens velsignelse - der indgår helse og bevægelse i opholdet, så måske Og så er det fra Fredag til Søndag og hun betaler selv, så mon ikke.....

Sidst redigeret af Ninja; 19-07-2013 kl. 23:47.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 23:52   #26
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Giver webmaster ret..

Grunden til at man ikke må holde ferie som sygemeldt på ledighedsydelse, er at ledighedsydelsen er at betragte som sygedagpenge, og derfor hører under samme regler.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 00:05   #27
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Det er lidt underligt.. Nu har jeg brugt hele denne aften på at finde lovstof som omhandler: ferie,ledighedsydelse og sygdom..

Min gode ven Google kan bare intet finde hvor alle 3 sammenhænge er til stede
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 00:05   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det var godt at få det på plads. Jeg kender ikke reglerne for hverken sygedagpenge, ledighedsydelse eller fleks for den sags skyld, så jeg sad virkelig som ét stort spørgsmålstegn og anede ikke om Nøgne tør eller Mik16 havde ret, hvorfor jeg fik hidkaldt Web ved tryk på anmelderknappen - jeg sad jo med damen i røret og forklarede hende sagens gang.....som altså bølgede frem og tilbage med godt nyt, og skidt nyt

Ren gyser, men ok, det er jo også Fredag, så......spænding nok for i aften

Jeg kunne ikke finde en skid på Google - måske søgte jeg med forkerte ordsammensætninger.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 00:10   #29
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja, det var godt at få det på plads. Jeg kender ikke reglerne for hverken sygedagpenge, ledighedsydelse eller fleks for den sags skyld, så jeg sad virkelig som ét stort spørgsmålstegn og anede ikke om Nøgne tør eller Mik16 havde ret, hvorfor jeg fik hidkaldt Web ved tryk på anmelderknappen - jeg sad jo med damen i røret og forklarede hende sagens gang.....som altså bølgede frem og tilbage med godt nyt, og skidt nyt

Ren gyser, men ok, det er jo også Fredag, så......spænding nok for i aften

Jeg kunne ikke finde en skid på Google - måske søgte jeg med forkerte ordsammensætninger.
Ja det ligger måske til fri fortolkning i jobcenteret. Var nu rart hvis man fandt et troværdigt link til en lovtekst..
Men hvem ved??? Måske dukker det op en dag
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 00:14   #30
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, hvis det ligger et sted, så må du være den rette til at finde det

Synes du gør et godt gravearbejde generelt...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ferie mens sygemeldt!? Betty Jeg har fået job. 12 18-06-2013 19:58
Ferie som sygemeldt Kiarra Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 31-07-2012 10:39
"ferie" under ledighedsydelse, sygemeldt energizer Spørgsmål ang fleksjob 5 07-01-2010 00:08
Ferie - når man er sygemeldt Bigmum Dit og Dat 7 06-05-2009 13:51
sygemeldt og ferie? aladdin Alt det andet 4 06-02-2008 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension