K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-11-2007, 01:48   #1
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
merudgifter

Hej.
Er der nogen herinde der har set afgørelse " C-27-07" fra ankestyrelsen vedr merudgifter.
Sagen kort; ansøger arbejder (29,5t) ugentlig, har invalidebil, fys behandlinger m.v.
Hun er IKKE omfattet af personkredsen, idet man ikke mener at der skulle indgribene foranstaltninger til. Hun er til tider også kørestolsbruger.
Hvorfor kunne hun så få bil? Kørestol? hvor var hun henne i forhold til sit flexjeb uden? Er det ikke indgribene foranstaltninger?
ja, nu synes jeg godt nok filmen knækker helt.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2007, 20:52   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Huller i §100 loven?

Hejsa

Til de andre, der måske vil læse om sagen, mener jeg det er den her: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20923 - Resume af sagen:

En person med Ehlers-Danlos Syndrom, som samtidig var tilkendt støtte til bil og fleksjob, var ikke omfattet af personkredsen, der kunne få hjælp til nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år.
Begrundelsen var, at lidelsen ikke havde medført konsekvenser af indgribende karakter i ansøgers daglige tilværelse, idet ansøger selv kunne varetage den personlige pleje i overvejende grad, deltage i indkøb og i et vist omfang deltage i opgaver, hvor hun kunne sidde ned.



Jeg har læst den og må godt nok indrømme, at den godt kan undre én meget. Det er muligt som nedenstående, at en konkret vurdering i det enkelte tilfælde gør, at det kan lyde uretfærdigt i sidste ende. Jeg kender ikke lige den der sygdom Danlos Syndrom, men fik lige hurtigt læst et andet sted på nettet, at det har noget med ens muskler at gøre, at de er svage? Måske har kommunen vurderet, at den her person godt kan klare sig selv derhjemme og ikke behøver ekstra hjælp til nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse.

Jeg har tænkt lidt på, om hun istedet kunne have søgt om nogen hjælpemidler, så hun bedre kunne klare forskellige praktiske gøremål i hjemmet?

Jeg har kopieret lidt af serviceloven §100 her:

Hvem kan få dækket sine merudgifter?
Personer mellem 18 og 65 år, samt personer, (der har opsat udbetalingen af folkepension) efter § 15a i lov om social pension med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er omfattet af servicelovens § 100.

Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.

Er der nogen, som ikke kan få dækket sine merudgifter?
Personer, der modtager førtidspension tilkendt efter de indtil 1. januar 2003 gældende regler, er ikke omfattet af servicelovens § 100 medmindre de også har fået bevilliget en hjælpeordning efter servicelovens § 96.

Hvem træffer afgørelse om dækning af nødvendige merudgifter?
Det er kommunen, der træffer afgørelse om dækning af nødvendige merudgifter. En sådan afgørelse vil altid bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Kommunens vurdering baseres på en særlig sagsbehandlingsmetode: ”Funktionsevnemetoden.” Der findes information om funktionsevnemetoden på Hjælpemiddelinstituttets hjemmeside: www.hmi.dk


Interessant nok har jeg læst, at døve får afslag på §100: http://www.deaf.dk/Landsforbundet/Ny...pet%20nok.aspx

Det virker lidt som om, der er nogen huller i den her lov... hmm..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2007, 00:41   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror at et af de aller største huller i § 100 loven er ordet Kan istedet for skal..

når de laver en lov hvor ordet KAN indgår så åbner det en masse tolkning fra div kommuners side, det vil sige at to mennesker med det samme handicap vil kunne få helt forskellige behandlinger i to forskellige kommuner...
  Besvar med citat
Gammel 04-11-2007, 11:03   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har nu set omtalte afgørelse brugt i 2 sager, som henvisning til afslag. I begge sager er det borgere uden arbejde, som er på vej til førtidspension.
Altså helt urimmelig samligning i mine øjne.
Og fortsat vil jeg mene at når folk er på særlige arbejdsvilkår, har invalidebil, periodevis kørestolsbruger, burde den ligge lige til højrebenet.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2007, 01:36   #5
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Ja, der sker mange "skred" i personkredsen.
Som jeg ser det, var bl.a. astmatikere omfattet af personkredsen da §100 blev vedtaget, men nu er et, overvejende, kriterie om man kan tage vare på sig selv i døgnets 24 timer, med bevilliget hjælpemidler, eller om man har brug for personlig hjælp og assistance.
Det ligger også meget i sin begrundelse for at ansøge §100 og om hvad, og dette i forhold til sit handicap og i forhold til om andre muligheder e´r / har været forsøgt inddraget. Det er virkelig, blevet, en lov der kræver at man har agumentationerne i orden på alle fronter og efter hånden ikke noget man som ganske normal borger, med mellemlang uddannelse, kan klare sammen med alle de problemer der afstedkommer nødvendigheden af at søge §100.

Værst af alt er, at ingen på kommunen vil hjælpe med at skrive ansøgningen/dække den ind og at vi heller ikke kan få godtgjort udgifter til at en advokat udfærdiger en dækkende ansøgning, skønt en sådan efterhånden er den eneste der kan magte at sammenholde alle agumenter iht klientens behov og lovens mange krav for opfyldelse.

Loven er godt nok snart 5 år gammel, men vi som er berørt af den/afhængig af den, står stadig på herrens mark, idet den jo fortsat bliver indskærpet/konkretiseret af ankenævnene, fordi alt uvist afvises af sagsbehandlerne/omsorgsgruppen.
Jeg blev selv afvist som tilhørende persongruppen, hvilket ankenævnet tilbageviste. Nu er jeg så spændt på hvilke af mine ansøgninger der bliver godkendt og hvilke jeg igen må igennem ankenævnet med og ikke mindst: Om jeg fortsat magter at skulle kende loven bedre end de, som forvalter den!

Hmm, men en ankeafgørelse kan også ankes, men jeg husker ikke lige adressen. Måske kan andre hjælpe her?

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2007, 01:59   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Majs


Der skulle gerne stå i brevet med afslaget, HVILKE ankemuligheder du har, og hvor du skal sende den hen.
Det må være Den sociale ankestyrelse, som dog IKKE tager alle sager.

Ankestyrelsen "sikrer" gennem praksisundersøgelser, at borgere behandles ens i hele landet og offentliggører principielle afgørelser på hjemmesiden.
Men ankestyrelsen gennemgår jo IKKE samtlige sager i landet.
Så i praksis er der desværre forskel fra kommune til kommune og fra borger til borger.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2007, 02:10   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
curls skrev:

Citat:
Det virker lidt som om, der er nogen huller i den her lov... hmm
Jeg tænker på, om det så er forbeholdt folk i beskæftigelse at få hjælpemidler, således at det skal være en barriere i forhold til arbejdsmarkedet, hvis der bevilges hjælp - og derfor ydes efter en helt anden lovgivning.

Beskæftigelsesloven giver jo muligheder for hjælp.

Så bliver det i måske i praksis som: Intet arbejde, ingen hjælp.

Det skulle da ikke undre mig.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 14:58   #8
janehm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2007
Indlæg: 1
Styrke: 0
janehm er ny på vejen
Paragraf 100 tager ikke hensyn til om du er i beskæftigelse eller ej. Ligesom din økonomiske situation heller ikke her indflydelse eller din boform.
Du kan godt få hjælp til feks merudgifter selvom du ikke er i beskæftigelse. Det er jeg helt sikker på.

Jeg er i tvivl om man kan anke noget fra ankestyrelse til Det Sociale Nævn. Jeg mener klagevejen er omvendt. Altså at hvis man får en afgørelse fra kommunen, kan man klage til Det Sociale Nævn, og derefter kan kommune eller borger så klage til Ankestyrelsen.
Om man kan klage over Ankestyrelses afgørelser aner jeg ikke, men det kan jo være man ikke kan komme højere op. Man kan jo heller ikke anke Højesterets afgørelser.

Men som jer andre undrer jeg mig også over at personen i sagen ikke er indbefattet i personkredsen.
En del af de ting personen havde søgt om, ville helt sikkert ikke været gået igennem (tandlæge feks). Men det undrer mig nu stadig.
janehm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2007, 00:14   #9
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg retter lige skyndsomt:

Jeg klagede til det sociale nævn og ikke ankenævnet. Dermed har jeg stadig ankenævnet at henvende mig til, men jeg fik jo ret ved det sociale nævn og kommunen gjorde heller ikke brug af deres ret til at videresende afgørelsen fra det sociale nævn.

Jeps: Jeg kigger altid først i de sidste sider af en afgørelse, for netop at se om min rettighed til at få oplyst ankevejledning er opfyldt! For hvis den ikke er der, kan afgørelsen jo komme fra "hr. intet anende" i postudelingen.

"Og jo": Jeg mener at en ankeafgørelse kan føres videre gennem rets instanser. Jeg tror enda vi før har set ekselpel på det her på K10?

§100 er en sag, som optager mig rigtig meget, da den er alt afgørende for om jeg kan komme tilbage til, et bare nogenlunde normalt liv, og som jeg gerne vil skabe mere oplysning om, men jeg sidder stadig og venter ( 7 måneder) på de endelige afgørelser om de ting jeg har søgt.
Jeg har søgt meget konkrete merudgifter, i forhold til min hverdag og mit liv. som ingen før (åbenbart) har set, men jeg venter afgørelserne hver dag og håber at jeg snarest kan bringe banebrydende nyt.
Bed med mig, for os alle!

Jeg håber at jeg får ret i mest muligt og er parat til at kæmpe for resten, for det vil i så fald få §100 ind på et på et plan, hvor det virkelig handler om ekstra udgifter i hverdagen for handicappede, i forhold til det liv man hidtil har ført/kan sandsynlig gære man ville føre uden handicappet.

Jeg håber jeg kan hjælpe alle bedere på vej senere og melder mig snarest igen når jeg har mere nyt omkring dette.

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2007, 12:48   #10
listra
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
listra er ny på vejen
Hej majs

Vi glæder os til at høre NÅR du får medhold i din klage og får §100.

Knus Listra
listra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter § 100 Peppe Dit og Dat 52 19-02-2012 19:03
Merudgifter §100 bak.iver Alt det andet 0 16-05-2011 17:13
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
Merudgifter §100 lena Nyt om loven 3 11-10-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension