K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2014, 12:08   #11
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej igen

Før jul var jeg på sygedagpenge hvor min private invalidepension ikke blev modregnet. I ressourceforløbsydelse modregnes denne desværre krone for krone og derfor ingen ydelse fra kommunen i 2 år!

Så en svær balance da teamet netop i indstillingen har begrundet med at det med økonomisk ro over en længere periode ikke kan udelukkes at jeg kan generhverve en vis arbejdsevne. Selvom jeg har argumenteret at det ingen indflydelse har for min arbejdsevne. Yderligere har egen læge og speciallæge i grundige udredninger beskrevet at jeg har nul funktionsniveau, ingen arbejdsevne, stationær helbred og ingen behandlingsmuligheder.

Jeg har altid forsøgt at bevare min tilknytning til arbejdsmarkedet, men oplever nu efter 20 år med helbredsproblemer at jeg desværre er nedslidt fysisk og psykisk, men teamet var af anden mening, og valgte at tilsidesætte samtlige dokumenter. Hvis jeg havde en restarbejdsevne at udvikle fra så gav forløbet god mening.

Jeg har heldigvis en god sagsbehandler og vil få det bedste ud af situationen og håber at jeg får medhold fra Ankestyrelsen - forhåbentlig i efteråret :-)
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 12:14   #12
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
De 2 timer, er lavet med henblik på, at arbejdsevnen, SKAL kunne UDVIKLES.

Man skal læse, mere end det, som visse gerne vil have frem for alm. viden, for at forstå, og kunne argumentere for rette ydelse, tilkendelse.

BEH: forstår dog ikke helt, at du siger, at det er et stort økonomisk problem, du ikke kan få udbetalt din ledighedsydelse, pga privat invalidepension, når du er berettiget, og kan få hjælp til at rette dette?
Det er måske netop dette, der kan få kommunen til at genoverveje, idet det vil blive dyrere, at tilkende ressourceforløb, fremfor pension, hvor du bliver modregnet pga privat pensionen?

PS. Hvis kommunen ændre holdning, kan en ankesag altid trækkes tilbage hvis begge parter er enige!

VH Popiae
Man er IKKE berettiget til ledighedsydelse når man deltager i et ressourceforløb. Her modtager man ressourceforløbsydelse som er på samme niveau som ledighedsydelsen var.

BEH problem er ikke at hun ikke kan få udbetalt sin ledighedsydelse, men at hun nu er i ressourceforløb og derfor modtager ressourceforløbsydelse. BEH er IKKE berettiget til ledighedsydelse så længe hun deltager i resourceforløb.

Ressourceforløbsydelse modregnes i privat tegnet invalidesum krone for krone.

Og ja, man kan diskutere rimeligheden i dette, men loven er udformet således og det er helt i tråd med reglerne - så BEH er ikke blevet snydt af kommunen, de forvalter på korrekt måde en helt urimelig lov. Så før loven er ændret erreglerne sådanne for folk over hele landet.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 12:24   #13
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Ja, enig i at kommunen følger gældende lovgivning.

I dec. skrev jeg til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen med spørgsmål om begrundelsen for at hvis en syg borger er på sygedagpenge eller ledighedsydelse, så modregnes privat invalidepension ikke, men at det gør det på ressourceforløbsydelse.

Derudover spørgsmål om præcisering af hvornår det er formålsløst at forsøge at udvikle en borgers arbejdsevne i ressourceforløb, samt at kommunerne mangler en uddybende vejledning til tolkning af den nye reform. Jeg fik svar i denne uge og hvor hun fortsat vil overlade vurderingen til kommunerne, som betyder at syge borgere kommer i klemme og at afklaringen trækker ud. Og ingen begrundelse for modregningen.

Har kontaktet Enhedslisten og de har svaret tilbage at de går videre med mine relevante spørgsmål i samråd med ministeren. Så jeg håber, at der kan komme en ændring for de syge borgere der som jeg er i klemme og må vente - vente - vente.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 12:41   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Man kan IKKE fratage fleks, uden at tilkende førtidspension, når arbejdsevne er yderligere nedsat!

Men derfor, mener jeg også, at min tolkning om Ressource forløb, EFTER tilkendelse af fleks, IKKE bør finde sted, og IKKE er meningen med forløbene!

Kontakt derfor hurtigst mulig DUHK, eller sociale retshjælp, eller lign.

VH POpiae
Hvis man kigger på hvad de faktisk gør og som er helt i overensstemmelse med det beskæftigelsesministeren har sagt (starter 1:05:00 inde i udsendelsen - hør specielt fra 1:15:00) ja så skal de ressourceforløb netop bruges inden tilkendelse af førtidspension....også efter der har været tilkendt fleksjob....

Så når man skriver IKKE bør....og IKKE meningen med dem....tja så er det jo en sandhed med modifikationer....

Det vil i høj grad være muligt at der kan tilkendes et ressourceforløb hvis man ikke længere kan beholde sin fleks visitation...som der også er sket i denne sag...

Så det er lidt af et statement at komme med at man SKAL have førtidspension hvis man ikke længere kan opfylde kravene til fleksjob...for det er ikke det der er tiltænkt med de nye regler...

Det er en anden sag hvad jeg selv synes...for det lyder selvfølgelig ret logisk at når man ikke længere kan opfylde de krav der er til fleksjob ja så er det en førtidspension....

Men en ting er hvad man selv synes er logisk og så til hvad de kan ifølge loven...

Citat:
Oprindeligt indsendt af BEH Se meddelelser
Ja, enig i at kommunen følger gældende lovgivning.

I dec. skrev jeg til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen med spørgsmål om begrundelsen for at hvis en syg borger er på sygedagpenge eller ledighedsydelse, så modregnes privat invalidepension ikke, men at det gør det på ressourceforløbsydelse.

Derudover spørgsmål om præcisering af hvornår det er formålsløst at forsøge at udvikle en borgers arbejdsevne i ressourceforløb, samt at kommunerne mangler en uddybende vejledning til tolkning af den nye reform. Jeg fik svar i denne uge og hvor hun fortsat vil overlade vurderingen til kommunerne, som betyder at syge borgere kommer i klemme og at afklaringen trækker ud. Og ingen begrundelse for modregningen.

Har kontaktet Enhedslisten og de har svaret tilbage at de går videre med mine relevante spørgsmål i samråd med ministeren. Så jeg håber, at der kan komme en ændring for de syge borgere der som jeg er i klemme og må vente - vente - vente.
Ja problemet er nemlig at de bruger så vage vendinger så det er ikke til at sige hvornår det er formålsløst at sætte en borger i et ressourceforløb...og dermed giver det dem mulighed for at smide næsten alle i dem...

Så det er nok derfor du ikke kan hive et svar ud af hende om det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 13:13   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Men man kan IKKE frakende tilkendt fleks!

Derfor kan man heller IKKE FRAKENDE LEDIGHEDSYDELSEN.

VEd sygemeldning, fra fleksjob, skal man fortsat have ledighedsydelse.

Der er noget helt galt i den sag!

Det er derfor man IKKE kan få ressourceforløb, efter tilkendelse af fleks.

Alternativt, skal ydelse være ledighedsydelse, idet den altså IKKE kan frakendes, medmindre ens arbejdsevne, FORBEDRES til ordinært arbejde.

Ressourceforløb skal ligge forud!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 13:37   #16
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Fleksjob kan sagtens frakendes....

Hvis der er tvivl om man opfylder kravene til fleksjob....ja så kan de arbejdsprøve en og kan personen ikke kan opfylde kravene til fleksjob....ja så kan de sagtens tage ens visitation til fleksjob....

Hvis de så mener at arbejdsevnen på sigt kan bedres...ja så kan de sætte ind med et ressourceforløb...

Men selvfølgelig kan en visitation til fleksjob frakendes....hvis man ikke kan opfylde de krav der er....

Førhen ville de rigtigt nok hvis ikke arbejdsevnen var til et ordinært job....ja have givet en førtidspension....hvis man var blevet for dårlig til et fleksjob..

Det er nu lavet om så de kan i stedet for give et ressourceforløb...

EDIT

Må hellere lige få med at ovenstående muligheder ikke gør at der ikke kan være fejl i din sag BEH...så godt at du har anket den...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 15:13   #17
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak for tilbagemelding.

Jeg har været ansat i 12 år i 20 timers fleksjob som fuldmægtig i beskæftigelsessystemet og med forværring i helbredet de seneste år, som medførte at jeg ikke længere kunne holde til at arbejde og sygemeldt siden 1. marts 2013. Da jeg var ansat på de gamle regler, er det ikke muligt at modtage ledighedsydelse. Har haft jurist på fra min fagforening.

I det første halve år jeg var sygemeldt blev der indhentet grundige læge og speciallægeerklæringer og i august drøftede min sagsbehandler sammen med kommunens lægekonsulent muligheder for aktiviteter, men kunne ikke komme frem til nogen jeg kunne holde til og derfor var næste skridt mødet med Rehabiliteringsteamet.


Efter mødet med Rehabiliteringsteamet i dec. og med indstilling til 2 år i resourceforløb blev jeg oplyst om at det ikke var muligt for mig at raskmelde mig til fleksjob pga. helbredet. Så jeg er ret fastlåst men afventer som nævnt Ankestyrelsen. Netop fordi min jurist fra fagforening har udarbejdet anken og vurderet at jeg har en god sag. Der er diskrepans flere steder.

Så kommunen har ingen fejl begået men forholdt sig til lovgivningen, dog undre det mig at man helt tilsidesætter læge og speciallægeerklæringer og alligevel vil forsøge at udvikle en arbejdsevne der desværre ikke længere er. Sagsbehandler finder det godt at jeg har anket da som hun fortæller, så mangler de nogle retningslinjer.

Jeg tænker derfor at jeg fortsat vil få det bedste ud af situationen og så afvente Ankestyrelsen og tage den derfra.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 16:01   #18
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Jeg var da også på de gamle regler og gik direkte ud på ledighedsydelse, nogen må have misforstået noget.

Du mister kun ledighedsydelsen hvis kommunen tager din bevilling til fleks. Har de taget din bevilling ?
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 16:51   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Enig...du kan ikke miste din ledighedsydelse....kun hvis du mister selve bevillingen til fleksjob...

Så der da du var sygemeldt skulle du da have ledighedsydelse...som alle andre også får...

Det har intet at gøre med om du er på gammel ordning...da de skal forholde sig til de regler der er når du bliver sygemeldt...

Derimod er det rigtigt nok at i det øjeblik du får tildelt et ressourceforløb at der hedder ydelsen ressourceforløbsydelse....

Så man skulle mene at du har en god sag ang ledighedsydelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 16:57   #20
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg troede at når man kom på ressourceforløbs ydelse, at den var uafhængig af ægtefælle og formue, men det er måske noget andet med en indtægt fra et pensions selskab ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension