K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2015, 09:45   #1
glick
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 109
Styrke: 13
glick er ny på vejen
Rejser til USA af mere end 30 dage

Når man rejser til USA mere end 30 dage så skal man informere Udbetaling DLK af sin rejse. Hvor mange penge bliver man fratrukket af sin førtidspension? Jeg tænker at rejse til USA i de 6 måneder vi er tilladt. TAK!
glick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 09:53   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at se på borger.dk

https://www.borger.dk/Sider/Internat...c-1260d1256ee4
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 10:07   #3
glick
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 109
Styrke: 13
glick er ny på vejen
Som skrevet

Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.----------------------------------Jeg beholder min bopæl og vender tilbage til DK før 6 månender er overstået. Jeg tænker også denne: bliver min boligstøtte påvirkede?
glick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 14:13   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af glick Se meddelelser
Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.----------------------------------Jeg beholder min bopæl og vender tilbage til DK før 6 månender er overstået. Jeg tænker også denne: bliver min boligstøtte påvirkede?
Du skal have fast ophold i Danmark for at få boligstøtte.
http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx

og her på http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/...rid=0&filid=10 under 2.4 Boligkrav står der så:
Citat:
Ved midlertidigt ophold i udlandet - normalt ikke over 6 måneder - er formodningen for, at der stadig vil være tale om fast bopæl.

Boligydelse bortfalder, hvis pensionisten flytter til udlandet, selv om pensionisten i øvrigt bevarer selve pensionen efter lovgivningens regler om ret til dansk pension i udlandet.

Ved midlertidigt ophold i udlandet - normalt ikke over 6 måneder - bevarer pensionisten dog retten til boligydelse i samme omfang som retten til pension.
Så din rejse til USA skulle ikke påvirke din boligstøtte.

Sidst redigeret af Akvamarin; 18-09-2015 kl. 14:25.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 15:40   #5
glick
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 109
Styrke: 13
glick er ny på vejen
Fint!

Tak Akvamarin. Synes det er bedre at informere Udbetaling DK hvis jeg tag til USA i de 6 måneder. Gider ikke får problemer med dem!
Ikke at de ville kommer og banker på min dør eller tjeker mit pas for ind/uderejse stempler men jeg gider ikke bliver stressede over situationen.
glick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2015, 07:56   #6
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af glick Se meddelelser
Tak Akvamarin. Synes det er bedre at informere Udbetaling DK hvis jeg tag til USA i de 6 måneder. Gider ikke får problemer med dem!
Ikke at de ville kommer og banker på min dør eller tjeker mit pas for ind/uderejse stempler men jeg gider ikke bliver stressede over situationen.

har hørt de tolker det lidt forskelligt omkring de 6 måneder skal foregå af evt 2 rejser og andre forlov at holde de 6 md i træk lad os endelig høre hvad de oplyser dig om.

forsat god weekend.
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2015, 14:59   #7
glick
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 109
Styrke: 13
glick er ny på vejen
Fint!

Jeg er ikke sikkert rejsen bliver til noget men jeg vil ringer til udbetaling DK og hører hvordan en sådan rejse ku påvirker min førtidspension. Jeg skriver her deres vurdering.
glick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2015, 21:39   #8
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
for mange år siden var det også sådan at hvis man var "udrejst" i mere end 180 dage var man ikke dækket af den danske sygesikring de første 180 dage efter hjemkomsten... jeg ved ikke om det stadig er sådan, men det er da lige værd at undersøge...
og jeg tænker at når du taler med UD skal du huske at snakke i dage og ikke md... for det kan også have betydning - det havde det nemlig dengang...
i vejledningen dengang stod der 6 md, men faktuelt var det 180 dage præcist
og bed evt om at få det på skrift, så du er helt sikker?
Rigtig god tur - håber det lykkes for dig
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2015, 04:44   #9
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
for mange år siden var det også sådan at hvis man var "udrejst" i mere end 180 dage var man ikke dækket af den danske sygesikring de første 180 dage efter hjemkomsten... jeg ved ikke om det stadig er sådan, men det er da lige værd at undersøge...
og jeg tænker at når du taler med UD skal du huske at snakke i dage og ikke md... for det kan også have betydning - det havde det nemlig dengang...
i vejledningen dengang stod der 6 md, men faktuelt var det 180 dage præcist
og bed evt om at få det på skrift, så du er helt sikker?
Rigtig god tur - håber det lykkes for dig
det med sygesikring er afskaffet er selv bosat i Thailand for jeg lyst til at flytte hjem er der ingen periode der skal gå før jeg har adgang skal selvfølgelig være tilmeldt folkeregistret det er rigtigt det tidligere har været sådan der er heller ikke tvivl om du må rejse ud af eu i 180 dage på et år bare du bevare din bopæl i Danmark men testen er ændret på borger dk så jeg mener der står du må være bortrejst samlet max 180 dage på et år tidlige stod der så længe der var tale om midlertidige ophold og så stod der det mente de var 3-4 md af gangen max...kender flere der kun kommer her i vinter halvåret og og hvis skulle være her i 6 md skulle de lige hjem og ønske god jul som fordyre rejsen med 8-10000 nu er der nogle der for lov og andre ikke....
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2015, 04:52   #10
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?


Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension