K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2015, 17:04   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Bytte en andelsbolig

Det her hører om noget ind under " alt andet"

Er der nogen der har været nødt til at bytte jeres andel til en billigere og er skarpe omkring reglerne?

Min forening har uklare regler i vedtægterne ifht. at gå udenom den interne venteliste og jeg er derfor lidt presset, da jeg ikke har et sted at bo hvis jeg sælger på traditionel vis.

Det jeg efterspørger er en henvisning til regler for bytte af andele udenom den interne venteliste, som jeg kan gå videre med til bestyrelsen.

Har googlet hele weekenden uden held:-/
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 17:35   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Det her hører om noget ind under " alt andet"

Er der nogen der har været nødt til at bytte jeres andel til en billigere og er skarpe omkring reglerne?

Min forening har uklare regler i vedtægterne ifht. at gå udenom den interne venteliste og jeg er derfor lidt presset, da jeg ikke har et sted at bo hvis jeg sælger på traditionel vis.

Det jeg efterspørger er en henvisning til regler for bytte af andele udenom den interne venteliste, som jeg kan gå videre med til bestyrelsen.

Har googlet hele weekenden uden held:-/
Hvad står der i de interne regler om bytte af andelslejlighederne i din forening?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 17:47   #3
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Hvad står der i de interne regler om bytte af andelslejlighederne i din forening?
Der står ikke noget direkte omkring bytte, andet end der henvises til anciennitet for køb i foreningen. Jeg bliver derfor henvist til lejeloven (?) men jeg ønsker at bytte eksternt og det står ikke beskrevet. Har selvfølgelig spurgt både bestyrelse og foreningens advokat.

Får diffuse svar og har mulighed for at købe en væsentlig billigere bolig i en anden forening, med det præmis at de kan købe min.

Her af problemet og leder med lys og lygte efter nogle skarpe juridiske argumenter e.lign. jeg kan henvise til, da flere i foreningen vil købe min, men jeg har ikke råd til deres.

Sidst redigeret af de7smådværge; 28-04-2015 kl. 17:49.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 18:10   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Altså i min andelsboligforenings vedtægter står der (for at give dig et eksempel).

Citat:
Ønsker en andelshaver at fraflytte ejendommen, skal andelshaveren overdrage andel og lejlighed til andelsboligforeningen, medmindre der overdrages til slægtninge eller i forbindelse med bytte af lejligheder, herunder bytte til parcelhus. I forbindelse med bytte af lejligheder skal andelshaveren have boet i lejligheden i mindst 6 måneder.
Den pågældende såvel som de for overtagelsen aftalte vilkår skal godkendes af bestyrelsen og pågældende skal opfylde de almindelige betinger for overtagelse af boligret til lejligheden.
....................
Tanke:

Måske du kan op til advokat vagten og få hjælp til at tolke vedtægterne for din forening?

Sidst redigeret af Akvamarin; 28-04-2015 kl. 18:12.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 18:32   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Salg/køb plejer at skulle godkendes af bestyrelsen, så tænker ikke at det bliver nemt.
Men hvis der er rift om din bolig internt, kan du vel sælge den internt og så købe den anden eksterne andel du selv gerne vil have..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 19:05   #6
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Salg/køb plejer at skulle godkendes af bestyrelsen, så tænker ikke at det bliver nemt.
Men hvis der er rift om din bolig internt, kan du vel sælge den internt og så købe den anden eksterne andel du selv gerne vil have..
Hvis det bare var så let. Den andelshaver jeg gerne vil købe af, sælger kun hvis han kan købe min. Ellers står han jo også uden bolig.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 23:13   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal have fat i bestyrelsen. Følg endelig reglerne - ellers kan du risikere at blive sorteper.

Som andelshaver ejer man ikke lejligheden kun brugsretten.

Den normale fremgangsmåde er, at I begge sælger. men der kan fx. være ventelistebegrænsninger.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2015, 09:15   #8
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Godt råd med advokatvagten. Også advokatvagter på dit lokale bibliotek.

Eller måske søge råd hos en af de mange gældsrådgivninger der findes.
Ved godt det ikke er gæld, som er dit problem (endnu), men de plejer at være flinke til at rådgive om alt omkring økonomi.
F.eks. SR-bistands gældsrådgivning, hvis du bor i København.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2015, 17:50   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Jeg mener, at der lovgivningsmæssigt overordnet er bytteret for andelsboliger, også hvis du fx ville bytte med en husejer - har desværre ikke lige lov & paragraf på fingerspidserne.

Umiddelbar råd er derfor, kontakt:

ABF (andelsboligforeningernes fællesrepræsentation)
Vester Farimagsgade 1, 8. sal
1606 Kbh. V
Tlf. 33862830
[email protected]

Du kan også orientere dig på www.abf-rep.dk

Carmen
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2015, 21:12   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Her fortælles om en ordning, der er ophævet

http://www.familieadvokaten.dk/breve-700/b700-362.htm
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension