K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-10-2014, 18:58   #1
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
hvis man max kan arbejde 24 timer om ugen og har skånebehov ( selvfølgelig dokumenter

Hej

Hvis man max kan arbejde 24 timer om ugen og har skånebehov ( selvfølgelig dokumenteret) er man så berettiget til at få deltidsdagpenge???

Vh Lone
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2014, 12:27   #2
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Beskeden fra min a-kasse var at man som minimum skulle stå til rådighed 30 t/ugen.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2014, 20:22   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tazoom Se meddelelser
Beskeden fra min a-kasse var at man som minimum skulle stå til rådighed 30 t/ugen.
Svar til trådstarter, ja du er berettiget til dagpenge på deltid.

Tazoom: Korrekt, hvis du vil have dagpenge på fuld tid.

Hvis du står til rådighed for færre timer så er du deltidsforsikret og har ret til dagpenge på deltid.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2014, 21:05   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis du er deltidsforsikret skal du for at være dagpengeberettiget stå til rådighed til at arbejde 30 timer per uge.

Fuldtidsforsikrede ledige skal stå til rådighed til at arbejde 37 timer om uger.

Se for eksempel Lærernes a-kasse:

Deltidsforsikret

Deltidsforsikringen er til dig, der arbejder på nedsat tid og ikke kan varetage et arbejde på mere end 30 timer om ugen. Når du er deltidsforsikret, vil du ved ledighed kun få udbetalt dagpengesatsen for deltidsforsikrede, hvilket max udgør 2/3 af højeste dagpengesats. Det betyder, at du skal stå til rådighed for og søge deltidsstillinger op til 30 timer om ugen, og at du ikke har pligt til at søge stillinger, der er over det timeantal
.

Hvordan er du forsikret Bønne?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2014, 23:28   #5
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Hej
Jeg er fuldtids forsikret og mine sygedage udløber d. 31 januar 2015( jeg er under gammel ordning og har fået sygedagpenge i et år.

Min søster har endt på at kunne arbejde 24 timer om ugen med flere skånebehov i en arbejdes prøvning, og fik at vide af sagsbehandler at så skulle hun melde sig ledig til a-kassen og så få deltids dagpenge. Men det kan man ikke sagde a-kassen for så var hun ikke berettiget til at få deltidsdagpenge. Så hun kunne få kontankt hjælp, men hun er gift så det er ikke en mulighed. Så i 3 måneder fik hun intet, men så hjælp jobcenter m at finde et deltids løntilskud job, så hun får hun da lidt penge. I de 3 måneder det er, og evt 3 mere hvis hun kan få det forlænget. Og så søger hun selvfølgelig alm del tids job.

Jeg frygter at havne i samme situationen

Bønne
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 16:25   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Bønne

Det lyder til at være en møgsituation man kan havne i, det vidste jeg heller ikke.

Da jeg inden længe selv kan komme i samme situation har jeg skrevet til min a-kasse for at forhøre mig om reglerne.

Jeg fik desværre det samme svar som andre i tråden har skrevet:
Hvis man som arbejdsløs ikke står til rådighed for et 37 timers job som fuldtidsforsikret og 30 timer som deltidsforsikret, ja så har man ikke ret til dagpenge.

Det lyder som om der ikke er noget sikkerhedsnet i tilfælde af kronisk sygdom hvor man ender med en arbejdsevne omkring 18½-29 timer og af kommunen erklæres "rask" med et niveau på eksempelvis 24 timer.
Så skaffer man simpelthen "bare" et job eller står uden forsørgelse, anden mulighed er der tilsyneladende ikke, altså medmindre man kan komme i betragtning til kontanthjælp.

Er du i arbejdsprøvning i øjeblikket ?
Hvor mange timer ser det ud til at du kan klare ?

Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 18:43   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Hej
Jeg er fuldtids forsikret og mine sygedage udløber d. 31 januar 2015( jeg er under gammel ordning og har fået sygedagpenge i et år.

Min søster har endt på at kunne arbejde 24 timer om ugen med flere skånebehov i en arbejdes prøvning, og fik at vide af sagsbehandler at så skulle hun melde sig ledig til a-kassen og så få deltids dagpenge. Men det kan man ikke sagde a-kassen for så var hun ikke berettiget til at få deltidsdagpenge. Så hun kunne få kontankt hjælp, men hun er gift så det er ikke en mulighed. Så i 3 måneder fik hun intet, men så hjælp jobcenter m at finde et deltids løntilskud job, så hun får hun da lidt penge. I de 3 måneder det er, og evt 3 mere hvis hun kan få det forlænget. Og så søger hun selvfølgelig alm del tids job.

Jeg frygter at havne i samme situationen

Bønne
Hvis du er sygemeldt og der ikke er nogen afklaring på din situation altså at der ikke er besluttet noget, er det fleks, revalidering, pension eller ?

Og der stadig er sygdom med i billedet og du har brug for noget afklaring mht det, så er det vel oplagt at du overgår til ressourceforløb det er jo trods alt den eneste sikkerhed man har som syg i dagens DK


Er det noget din sb har snakket og om ikke mindst er gået i gang med, vi ser den ene gang efter den anden at kommunen "glemmer" at indstille til ressourceforløb og at sagen ikke kommer for rehabiliterings nævnet..

Jeg syntes hvis ikke det har været oppe at vende at du hurtigst muligt skal sende et brev/mail til din sb hvor du beder om at du bliver indstillet til et ressourceforløb , man bliver ikke rig af ressourceforløb men du bliver heller ikke ramt af den delvis gensidig forsøgerpligt samtidig skal der sættes ind på alle fronter for at få dig tilbage helt eller delvist til arbejdsmarkedet (kan ende ud i fleks eller revalidering eller andet )

Samtidig kan det da også undre at andre får besked på at smutte tilbage til dagpenge systemet , de vil ikke røre ved en med en ild tang med mindre at man er job parat og det er man næppe med 24 timer med skånebehov , der ville det naturlige være fleks alt efter hvilke skåne behov det drejede sig om ..

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...essourceforlob

Jeg håber da at din søster har afgørelsen på skrift og at hun har tænkt sig at anke ?
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2015, 18:57   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hej Bønne

Jeg kan ikke se hvad DIN situation er ud over du snart har været på sygedagpenge i et år. DIN situation kan være meget forskellig fra din søsters.

Vil du fortælle lidt om din situation?
Har du været i arbejdsprøvning? Hvad er din sygdomssituation? Er din sygdom stationær eller forventer din læge du kan blive rask?

Har du kigget på mulighederne for forlængelse af dine sygedagpenge?

Hvis forlængelse ikke er en mulighed skal du jobafklares på et jobafklaringsforløb hvor du vil få betalt ressourceydelse.

mvh Akvamarin

p.s. Hvis din søster ønsker input fra K10 til hendes situation synes jeg du skal hjælpe hende oprette sin egen tråd. Det bliver meget forvirrende hvis jeres forløb bliver kørt i samme tråd her på K10.

Sidst redigeret af Akvamarin; 02-01-2015 kl. 18:59.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension