K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-12-2009, 11:11   #1
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Exclamation sekundær eller primær fibromyalgi?

Hej. Nu har jeg lige brug for lidt hjælp, og der sidder garanteret nogle derude, som har lige præcis eller link eller noget andet jeg kan bruge. Jeg har brug for oplysninger omkring fibromyalgi.
Jeg har ladet mig fortælle, at den findes enten som primær eller sekundær? Findes der noget sted på nettet, eller andet sted hvor jeg kan få denne oplysning henne?
Jeg går ¨specifikt efter disse 2 oplysninger, da jeg selv mener at min egen fibromylagi er startet efter en arbejdsskade, og derfor er sekundær. Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 12:02   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Fibromyalgi Syndrom

Hvordan Fibromyalgien er startet har ikke nogen indflydelse på hvorvidt den er primær eller sekundær.

Det kommer helt an på hvad du ellers har af diagnoser. Hvis du ingen andre diagnoser har så er den primær. Det er din eneste diagnose og kan derfor ikke være andet end primær.

Har du derimod flere diagnoser, så skal det vejes op imod de andre diagnoser. Der er andre diagnoser, af mere alvorlig karakter, der som sidediagnose også kan have fibromyalgi syndrom, og så er fibromyalgi syndromet sekundært. Når jeg siger mere alvorlig tænker jeg på at nogle diagnoser kan være livsforkortende eller livstruende, hvilket fibromyalgi ikke er.

Fibromyalgi syndrom er i sig selv en alvorlig lidelse, der kan være meget invaliderende, og det bliver sjældent bedre med årene.

Jeg kan foreslå at du kikker forbi på henholdsvis:

Dansk Fibromyalgi Forening

og du kan træffe ligesindede inde på

Fibro Netværk Danmark

Du kan også finde oplysninger på nogle af online lægesider.

Ellers skal du til udlandet på hjemmesider der for at finde ud af mere.

Håber dette hjælper.

Nytårs

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 13:41   #3
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Prøv at google ledsagende fibromyalgi, det er ikke usædvanligt/sjældent at få ledsagende fibro. ved andre sygdomme hvor smerter indgår.

Men får og har du først fibromyalgi, er det ligegyldigt om den er ledsagende, sekundær eller primær....for fibro. er fibro. lige så snart man viser udsving ved 11 af 18 triggerpunkter. Streng taget er det ligegyldigt om man viser udslag på 11 eller 18, for lige den dag man fik en ekspertundersøgelse kunne være en god eller dårlig dag.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 16:34   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser
Hej. Nu har jeg lige brug for lidt hjælp, og der sidder garanteret nogle derude, som har lige præcis eller link eller noget andet jeg kan bruge. Jeg har brug for oplysninger omkring fibromyalgi.
Jeg har ladet mig fortælle, at den findes enten som primær eller sekundær? Findes der noget sted på nettet, eller andet sted hvor jeg kan få denne oplysning henne?
Jeg går ¨specifikt efter disse 2 oplysninger, da jeg selv mener at min egen fibromylagi er startet efter en arbejdsskade, og derfor er sekundær. Kh Indiansummer
Jeg har diagnosen sekundær fib og jeg er medlem af den her side www.fibronet.dk jeg er også medlem af denne forening http://www.fibromyalgi.dk/ kan se at ragdoll også giver dig linkene og jeg er sikker på at de kan fortælle dig meget af det du har brug for at vide

Jeg fik forklaringen på min fib at den var sekundær fordi jeg har så mange andre sygdomme som giver smerter (nogen af dem ligner fib til forveksling ) og at man kunne betegne det som at kroppen bliver træt af smerter og stress som jeg har i forvejen at man kunne sige at den siger fra og siger hertil og ikke længere ... det var den måde jeg fik det forklaret på ...

Det eneste der er anderledes for mig er at kommunen efter jeg fik diagnosen fib har sagt nå ok nu gør vi ikke mere de vil indstille mig til pension det er som om at det at jeg fik diagnosen sekundær fib har fået dem til at indse at det kun bliver værre som min sagsbehandler sagde nogen med fib kan klare et ganske alm arbejde og andre er så invalideret af det at de må have pension..

Jeg tænker også nogen gange om ikke jeg har haft fib hele tiden , men det er der jo ikke nogen der kan vide , jeg har diagnosen borrelia også og det giver de samme symptomer jeg har også kronisk d vitaminmangel og det giver også de samme symptomer og derudover stress som jo også giver mange af de samme symptomer så for mig er det sådan set ligegyldigt om jeg har fib for intet bliver anderledes af den grund men for kommunen har det betydet at de kan sige nu ved de at der ikke er mere at gøre , og at det at være i fleks også er for meget nu ....
  Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 19:48   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej,

Hvordan bliver man diagnostiseret med fibromyalgi er det ved en rheumatolog ? Det må vel være en læge der afgør om den er primær eller sekundær i forhold til det offentlige ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 20:53   #6
Sailaka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2009
Indlæg: 27
Styrke: 16
Sailaka er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hvordan bliver man diagnostiseret med fibromyalgi er det ved en rheumatolog ?
Kh. EE
Jeg var til undersøgelse hos 3 forskellige reumatologer, hvor jeg hvert sted fik diagnosen stillet. Endvidere var jeg til psykiater og til en arbejdspsykolog for at kommunen kunne være helt sikker på, at jeg ikke var syg i hovedet eller bare havde "ondt i livet".
Sailaka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 20:57   #7
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Citat:
Hvordan bliver man diagnostiseret med fibromyalgi er det ved en rheumatolog ? Det må vel være en læge der afgør om den er primær eller sekundær i forhold til det offentlige ?
Fibromyalgi hører ind under en reumatolog. Desværre er der reumatologer der ikke anerkender fibromyalgi, så jeg vil anbefale at man ringer til http://www.fibromyalgi.dk/ og spørger hvad læger de kan anbefale.

jf. http://www.fibronet.dk/news.php?extend.13

Forskerne taler om sekundær fibromyalgi, hvor årsagen eller en anden sygdom er fundet, og primær fibromyalgi hvor man efter bedste overbevisning ikke kan finde anden årsag

(Jeg har selv Ehlers Danlos og svært hypermobilitetssyndrogm. Jeg fik af overlæge Glen Gorm Rasmussen at vide, at min krop havde taget skade af smerter over længere tid,hvorfor jeg havde udviklet fib. Ergo sekundær fib.)

Godt nytår
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2010, 00:25   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok tak.

Grunden til at jeg spørger er fordi min læge, som jeg ellers ikke har haft megen kontakt til i min verserende ftp sag, i sin status rapport som lægekonsulenten har bedt om, skriver, at jeg ikke har været til rheumatolog.

Han skriver: "EE har ikke fået en rheumatologisk speciellæge vurdering. Hendes tilstand er angstpræget og somatoform med betydeligt drive og tidvist talepres". Derudover en masse andet psykisk og omtale af mine igangværende behandlinger ved psykolog og psykiater samt alskens rapporter der er lavet der.

Jeg behandles psykisk for angst og stress i form af medicin og psykolog. Jeg mærker min lidelse både psykisk og fysisk i form af smerter, dog tænker jeg på om lægekonsulenten så også vil spørge til hvorfor jeg ikke har været til rheumatolog for diagnosticering af smerterne den vej. Der nævnes dog ikke noget om fibromyalgi nogle steder og jeg tror heller ikke at jeg har det.

Håber ikke at jeg forstyrre tråden, alternativt starter jeg evt. min egen.

Godt nytår.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2010, 03:14   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg blev....

....diagnosticeret med FMS i februar 2009, men som de fleste har jeg bestemt haft det i mange år. Det ved jeg faktisk at jeg har.

Men da jeg også har andre diagnoser.

Trigeminus Neuralgi
Lupus
Slidgigt i ryg og nakke og højre knæ
Lider af Bruxisme
Raynards fænomen
+ en meget sjælden gigtsygdom (så sjælden at den ikke har noget navn)
+ en tre/fire andre mærkelige diagnoser.

så er fibben nok sekundær hos mig. Må sige jeg har ofte svært ved at adskille hvor det ene begynder og det andet ender.

Stort Nytårs til jer alle,

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2010, 14:03   #10
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Tusind tak for alle jeres fine svar. Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fibromyalgi. Migger Alt det andet 2 24-07-2012 22:34
HSP - fibromyalgi DortheJ Alt det andet 1 28-03-2011 16:56
Fibromyalgi og TMJ Ragdoll Den nyttige viden vi alle har 0 02-08-2009 14:16
Fibromyalgi zuza Et godt link! 8 03-06-2008 21:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension