K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2017, 20:40   #1
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
25-årig og flexjobber - giver fleksydelse mening?

Hej forum.

Jeg er 25, og har lige været så heldig at få tildelt et midlertidigt fleksjob, der gerne skulle bliver permanent efter 3 måneders prøvetid.

Da jeg blev godkendt til fleks i februar i år, valgte jeg at afmelde fleksydelse - jeg mindes, at jeg havde et godt argument, hvilket jeg dog ikke kan huske lige nu.
Jeg er sidenhen blevet anbefalet at tilmelde mig ordningen igen, hvilket jeg langt hen ad vejen godt kan forstå. Jeg mindes dog at have hørt og læst, at efterløn måske snart bliver afskaffet - men hvad sker der så med penge, jeg evt måtte have indbetalt?
Det er trods alt ca 500.- om måneden, ordningen koster.
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2017, 20:56   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg er selv 25 år, og har i første omgang frameldt mig.
Men med planer om, at melde mig til, når jeg kommer i arbejde.

Jeg synes at det giver god mening at betale til. Jeg tænker at som fleksjobber har man jo i forvejen en del problematikker, så risikoen for at man har behov for at forlade arbejdsmarkedet lidt tidligere, er måske større.

Hvis man afskaffer efterlønsordningen, vil man nok enten udbetale pengene til folk, eller sige at dem der allerede er tilmeldt, får lov til at gøre brug af det. Men at man bare fremover ikke kan tilmelde sig. Altså så man på den måde udfaser det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2017, 17:17   #3
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
Findes der lovstof omkring hvad der sker, hvis man har indbetalt til ordningen og efterløn bliver afskaffet? Jeg har en bekendt der også er fleksjobber, men som tvivler på at man ville kunne få sine penge igen, hvis man indbetaler og ordningen afskaffes
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2017, 18:11   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§ 31. En person, som har indbetalt fleksydelsesbidrag, og som skriftligt fravælger muligheden for at modtage fleksydelse, får det indbetalte bidrag tilbage, hvis personen anmoder Udbetaling Danmark om det, inden retten til fleksydelse ophører, jf. § 22, stk. 2. Bidraget skal overføres til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 eller en udenlandsk pensionsordning efter eget valg, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 2. Indbetalte fleksydelsesbidrag kan efter anmodning betales tilbage kontant, hvis

1) personen får tilkendt førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller tilsvarende udenlandsk lovgivning,

2) personen har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a, er udmeldt af fleksydelsesordningen og skriftligt har fravalgt muligheden for at modtage fleksydelse,

3) personen emigrerer og skriftligt har fravalgt muligheden for at modtage fleksydelse eller

4) tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange højeste sygedagpengesats, og personen skriftligt har fravalgt muligheden for at modtage fleksydelse.

Stk. 3. En person, der har indbetalt fleksydelsesbidrag, og som har nået folkepensionsalderen, jf. lov om social pension, uden at have fået fleksydelse, skal have det indbetalte bidrag tilbage kontant.

Stk. 4. Dør en person, inden retten til fleksydelse er udløbet, jf. § 22, stk. 2, betales fleksydelsesbidragene kontant tilbage til boet efter personen.

§ 32. Tilbagebetalingsbeløbet udgør det antal indbetalte dagpengesatser efter lov om sygedagpenge, som fleksydelsesmodtageren har indbetalt som fleksydelsesbidrag, jf. §§ 7 og 8. Ved tilbagebetalingen gælder § 49 B, stk. 2-9, i pensionsbeskatningsloven.

Stk. 2. Beløbet efter stk. 1 fratrækkes 20 dagpengesatser, jf. § 8, for hver måned, der er udbetalt fleksydelse til personen.

Stk. 3. Tilbagebetalingsbeløbet opgøres på grundlag af dagpengenes størrelse på tilbagebetalingstidspunktet eller på det tidspunkt, hvor beløbet overføres til en pensionsordning.

Stk. 4. Aftaler om overdragelse af retten til indbetalte fleksydelsesbidrag er ugyldige, ligesom indbetalte bidrag ikke kan gøres til genstand for retsforfølgning."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=172832

Det ligner meget en slags "fortrydelsesmulighed", hvor man får det udbetalt, som man har betalt.
Så worst case, så ville man kunne få udbetalt pengene.

Men jeg tænker at hvis det bliver afskaffet, så bliver det enten udfaset, ved at dem der allerede har indbetalt får lov til at fortsætte (altså så nye bare ikke kan tilmelde sig ordningen), ellers får man pengene udbetalt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2017, 00:55   #5
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
Tak for paragrafferne - det giver mig lidt, jeg kan forholde mig til.
Er der noget juridisk der forhindrer kommunen i at sige "Efterlønnen er nu afskaffet (hvis det bliver tilfældet) - og dine penge får du desværre ikke at se"

Grunden til, at jeg bliver ved med at grave lidt i dette er, at jeg har hørt om banker der er gået nedenom og hjem, hvor folk har fået at vide at det bare er ærgerligt - kan det samme finde sted med folks efterlønspenge, eller er der garantier for pengene eller lign?
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2017, 07:24   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ang banker der går nedenom og hjem, så mister folk ikke deres penge ihvertfaæd ikke de første 750.000 kr, dem garantere staten.

Om du skal være tilmeldt fleksydelsen kommer vel an på om du tror du kan arbejde indtil den tid kommer

Jeg fravalgte den fordi det allerede da jeg fik fleks var klart at jeg aldrig ville kunne arbejde til fleksydelsesalderen, men havde jeg troet jeg kunne det havde jeg tilmeldt mig den
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2017, 10:39   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Krellef Se meddelelser
Tak for paragrafferne - det giver mig lidt, jeg kan forholde mig til.
Er der noget juridisk der forhindrer kommunen i at sige "Efterlønnen er nu afskaffet (hvis det bliver tilfældet) - og dine penge får du desværre ikke at se"

Grunden til, at jeg bliver ved med at grave lidt i dette er, at jeg har hørt om banker der er gået nedenom og hjem, hvor folk har fået at vide at det bare er ærgerligt - kan det samme finde sted med folks efterlønspenge, eller er der garantier for pengene eller lign?
Det ville svare til at man i dagpenge-loven skrev en paragraf ind, der handlede om hvad der ville ske, hvis man afskaffede dagpenge.
Så nej, det står ingen steder.

Men jeg mindes at huske, at noget efterløn har været afskaffet før? Og der kunne man få de penge man havde indbetalt, udbetalt.

http://nyheder.tv2.dk/article.php/id...kaffes-reelt-i
"En del af reformen går ud på, at man kan få udbetalt sin indbetalte efterløn i 2012. Det koster staten milliarder af kroner i lånte penge, påpeger Bjarne Laustsen."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension