K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2014, 12:04   #1
JesperR
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2013
Indlæg: 6
Styrke: 0
JesperR er ny på vejen
Sygedagpengestop = smidt ud af systemet?

Hej.

Jeg skriver på vegne af min kone, som har været sygemeldt i snart 1,5 år. Hun fik diskosprolaps, og fik ved scanning samtidig opdaget slidgigt i ryggen.

Hun har arbejde som syerske, men det kan hun ikke holde til længere. Jobcenteret sendte hende i praktik i en brugs, men det var endnu hårdere for ryggen end det rigtige arbejde.
Omkring september 2013 startede hun på smerteklinink. Smerteklinikken gav hende flere forskellige typer piller, som kun gjorde hende mere syg.
Til sidst blev det for meget, og hun sagde nej tak til flere piller - smerteklinikken sagde at det bestemte hun selv, de vidste bare ikke hvad de sociale myndigheder ville sige.

Sidst i august 2013 stoppede sygedagpengene, og hun blev bedt om at søge kontanthjælp. Hun er ikke berettiget til kontanthjælp da vi bor i hus, og har bil, som jeg bruger for at komme på arbejde.
Siden sygedagpengene er stoppet har vi intet hørt fra jobcenteret (bortset fra een gang, hvor de troede hun fik kontanthjælp og derfor skulle til samtale - da de fandt ud af hun ingenting fik var det ligemeget).

Er det sådan det skal være?
Skal man så resten af livet leve af een indtægt (min)?.

VH Jesper

Sidst redigeret af JesperR; 16-01-2014 kl. 13:04.
JesperR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 12:30   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hun skal bede om at blive arbejdsprøvet med henblik på fleksjob.

men det kan godt være et problem at hun er stoppet på smerte kliniken, hun skal nok lige snakke med ejen læge om, at det var fordi hun ikke kan tåle smertestilende, det er der mange der ikke kan.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 12:44   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis hun ikke er færdig udredt af læger og helst en eller flere speciallæger
så er en yderligere afklaring af hendes arbejdsevne spild af tid.

lægerne skal skrive hendes problemer er varig og uden nogen form for behandlingsmuligheder. De skal lave en funktionsbeskrivelse.
du kan først få fleksjob, når det er i orden. og her efter kan man blive arbejdsprøvet med henblik på fleksjob. ens arbejdsevne skal så være nedsat med 50 procent cirka. lige omkring 18.5 time og nedefter om ugen hvor man kan arbejde som en rask.
kontorjob er nok også en mulighed kommunen vil prøve og så er det lige meget om hun har en uddannelse inden for dette fag

hvad lægerne skriver og hvad man viser i en arbejdsprøvning skal nogenlunde passe over ens


men ja hun kan ikke få nogen indtægt, før hun er afklaret

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-01-2014 kl. 12:51.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 12:54   #4
JesperR
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2013
Indlæg: 6
Styrke: 0
JesperR er ny på vejen
Hvordan ved man om man er færdigudredt af lægen?
Lægen siger hun har fået brev fra smerteklinikken, som skriver at de ikke kan hjælpe. Operation er heller ikke en mulighed.
JesperR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 13:01   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
når der ikke er nogen behandlingsmuligheder.
men det skal være fra speciallæger, som kan lave en funktionsbeskrivelse
den kan indholde hvorfor at de problemer er varig og hvorfor der ikke er nogen behandlingsmuligheder. samt de skal beskrive hvorfor at hendes funktionsniveau
er meget lavt. det kan tage år og få alle disse ting i orden.
kommunen vil have dokumentation på alt
min sag lå der 70 sider lægedokumentation før kommunen var tilfreds
det sige måske lidt om hvad der kræves, hvis vi snakker fleksjob eller pension

først her efter skal hun afklares i forbindelse med hendes nedsatte arbejdsevne
som kun kommunen kan vurdere og ikke lægerne
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 13:06   #6
JesperR
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2013
Indlæg: 6
Styrke: 0
JesperR er ny på vejen
Dvs. vi kan ikke gøre noget selv, andet end vente?
JesperR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 14:02   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
JesperR jo i kan godt gøre noget selv, i skal ikke finde jer i at blive syltet i systemet .

Start med at efterlys en handleplan, hvad skal der ske nu? hvornår? hvad er målet? osv

Hør dem så om hvorfor hun ikke har hørt fra dem af, da hun jo langt fra er færdigudret, spørg ind til hvorfor de ikke tilbød hende et ressouceforløb da hendes sygedagpenge stoppede når nu de havde muligheden for det (det er jo de 4500 som Mette F flot udtalte der ville blive reddet af ressouceforløbet men som aldrig fik det, ) skriv så hvad der skal til for at hun kommer i et ressouceforløb , og hvis ikke ressouceforløb hvorfor så ikke og hvad er det de vurdere at hun kunne ved blot at gå hjemme, selv om hun ikke får nogen penge har hun lige så meget krav på en udredning som nogen anden og jeg kunne forestille mig at hvis og så frem det ikke bliver et ressouceforløb så kunne det blive ..

Har i ikke fået et stykke papir hvorpå der står hvilke kategori hun er matchet til for mig lyder det som en match 2.3 hvis ikke et ressouceforløb

I match 2.3 står der

LAB 2.3

Citat:
Med aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere forstås kontanthjælpsmodtagere, der ikke vuderes at kunne komme i arbejde inden for en kortere periode.

En aktivitetsparat voksen har ret til en koordinerende sagsbehandler til at sikre, at borgeren får en helhedsorienteret indsats, som er tværfaglig og kordineret på tværs af de kommunale forvaltninger og andre myndigheder.
Hvis jeg var jer så ville jeg med det samme søge aktindsigt har i gjort det så tjek hvad de har matchet hende til den dag hun var til samtale om KH , det er ikke meningen at hun skal sejle sin egen sø indtil miraklet indtræffer og hun bliver rask ..

I kan også vælge at skrive noget i retning med.

Citat:
Den (skriv dato) var vi til samtale ang stop af sdp og ansøgning omkring KH vi blev oplyst om at der ikke kunne udbetales nogen KH da der var ægtefælle forsørgelse.

Vi undre os over at der ikke siden er lavet nogen tiltag fra kommunens side for at få (navn ) tilbage til arbejdsmarkedet og at der heller ikke er lavet videre udredning mhp revalidering, fleks, eller andet.

Det er ikke holdbart i længden at (navn) går hjemme uden nogen indtægt da husholdningen ikke kan bære det, derudover er det en meget stor psykisk belastning for (navn ) ikke at vide hvad fremtiden bringer.

Vi skal derfor anmode om at vi indkaldes til en samtale med en socialrådgiver sådan at vi kan finde ud af hvad der skal ske, selv om (navn) ikke pt får KH så ændre det ikke ved det faktum at vi som borger stadig har krav på en udredning, lige som vi gerne vil have forklaret (på skrift) hvad det var kommunen vuderede ved da man ikke satte (navn) på et ressouceforløb da hun endnu ikke var afklaret og hun ikke længere ifølge kommunen var berettiget til sdp.

Hvis man ikke kan tilbyde (navn) et ressouceforløb burde det vel som minimum være et tilbud efter LAB 2.3 som foreskriver

LAB 2.3
Citat:
Med aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere forstås kontanthjælpsmodtagere, der ikke vurderes at kunne komme i arbejde inden for en kortere periode.

En aktivitetsparat voksen har ret til en koordinerende sagsbehandler til at sikre, at borgeren får en helhedsorienteret indsats, som er tværfaglig og kordineret på tværs af de kommunale forvaltninger og andre myndigheder.
Vi føler lidt at (navn) ikke har fået den rette opfølgning efter sit tab af sdp og kan ikke sige os fri for at det kan have noget at gøre med at hun pt ikke er nogen udgift for kommunen i det hun ikke er på KH , men er ægtefælleforsøgelse.

Vi skal bede om snarest at blive kontaktet på skrift omkring hele (navns) situation og at der iværksættes noget fra kommunes side for at komme igang med det ene eller det andet, helbredet er desværre ikke blevet bedre siden stop af sdp men derimod værre men det hjælper heller ikke noget at man bare er overladt helt til sig selv, vi ska ligeledes gøre opmærksom på

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.


Så vi ser meget frem til hurtigt at høre fra jer omkring hvad der skal ske og skal gøre opmærksom på at så frem vi ikke har hørt fra jer på skrift inden for 14 hverdage, vil vi gå videre med en klage over sagsbehandlingen i kommunen .


MVH
Det kan være at en sådan skrivelse kan sætte gang i noget, du kan selv redigere i den så den passer bedre til jer, og ja sagen kan tage ualmindelig lang tid, men hvis man bare sidder og venter sker der jo ikke noget

Håber i får gang i dem, for i min hjerne er der ikke tvivl om at kommunen handler efter devisen at tiden der er godt gået kommer ikke skidt igen og eftersom om at hun er under ægtefælle forsørgelse så er hun en gratis omgang for kommunen, og ve mig om ikke vi kommer til at se mange mange af dem der glider ud af systemet og statistikker nu hvor også KH modtagere kommer under GF der er rigtig mange syg samlevende på KH så i sidste ende er det jo en god deal for politikerne for disse mennesker vil jo ikke længere figurere som ledige ..

Held og lykke med din kones sag og lad jer ikke slå ud og HUSK alt kommunikation på skrift, er der noget der lyder tåbeligt når kommunen siger det så er det ofte tåbeligt og derfor skal i når i kommer hjem skrive et refaret og spørger om det er rigtig forstået og om de lige vil bekræft og henvise til lov til det der lyder tåbeligt, så skal du bare se hvor mange gange det er jer der har misforstået noget.. i en sag med kommunen skal du gå med livrem og seler og du skal presse og læse op på lektien du kan ikke regne med at de er der for din skyld mange sb er der for din skyld og vil gerne hjælpe , men enten har de ikke modet eller også har de ikke viden til det .. og sørg for at din kone aldrig går alene til møder der er brug for en bisidder ...
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 21:02   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kontanthjælp, har ikke noget med ejerbolig, eller nødvendigvis bilen heller.

Dog kan din løn overstige 2Xkontanthjælp, hvorfor du skal forsørge, hende, men..
I bør undersøge dette nærmere.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 23:06   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JesperR Se meddelelser
Hvordan ved man om man er færdigudredt af lægen?
Lægen siger hun har fået brev fra smerteklinikken, som skriver at de ikke kan hjælpe. Operation er heller ikke en mulighed.

Din kone bør sørge for, at have kopi af samtlige lægepapirer.

Oftest kan de fås via egen læge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 11:13   #10
JesperR
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2013
Indlæg: 6
Styrke: 0
JesperR er ny på vejen
Tak for alle svarene.

Vi har ikke noget papir med nogen match kategori...
Er det hos jobcenteret man søger agtindsigt?

Er det virkelig nødvendigt at sætte sig så meget ind i sagen - får alle mennesker ikke samme retfærdige behandling? Det er da hvad jeg forventer af systemet.
Det kan da ikke passe man bliver syltet, bare fordi man ikke råber op!
JesperR er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension