K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2013, 14:31   #21
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Der er faktisk nogle som har knoklet røven ud af bukserne 15-25 år og været med til at opbygge velfærdsstaten og de lever i dyb fattigdom med en netto månedlige ydelse på 5000- 6000 kr.

De har betalt fuld skat, har ingen andre pensioner og må møde for et liv i armod.
Det er ikke reelt og værdigt på nogen måde overhovedet.
De mangler at blive synliggjort meget mere i den offentlige debat.

Det er den gruppe, som ikke kan suppleres op via aktivloven.
De fortjener mere opmærksomhed for her handler det ikke om en årlig 10.00o kr forskel
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 08:22   #22
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Men hvad er prisforskellen på en fuldt optjent pension..

Og så en ikke fuldt optjent pension plus et tillæg der svarer til restbeløbet op til fuld optjent pension..

Same-same i mine øjne, så hvad er det der er dyrere ved at afskaffe den..

For hvis en eu-borger arbejder her et år og optjener ret til en meget lav brøkpension.. men så bare får resten op til fuld pension som tillæg, så koster det da det samme som bare at give ham fuld pension.
Eks-jugoslavere får for lidt i pension

Mange eks-jugoslavere får for lidt i pension i Danmark. Det mener to advokater.

Mange flygtninge fra det tidligere Jugoslavien får for lidt i pension.

Det mener to advokater, som i den senere tid har fået mange henvendelser om problemet.

Eks-jugoslaverne får ikke medregnet deres arbejdstid fra Jugoslavien, når deres pension skal beregnes, og det rammer dem hårdt.
Erik Arnholm er advokat for 48 årige Kemira fra Odense, som er en af de ramte.
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/F.../02/064244.htm


http://www.dr.dk/radio/player/ondema...rid/1597075#!/
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 09:40   #23
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Jeg kan nu godt se forskellen og synes Jellyfish forklarer det udmærket.

Er man som brøkpensionist bosat i Danmark efter en årrække at have opholdt sig i udlandet , har man i reglen delvis folkepension med herfra.

Den danske brøkpension er i langt de fleste tilfælde et supplement til en udenlandsk pension.
Skulle man give disse pensionister fuld folkepension , ville de stå sig bedre end andre pensionister ( de har jo stadig den udenlandske pension ).

Men ved at supplerer op som Jellyfish foreslår , vil man blot økonomisk ligestille dem med danske pensionister. Udlandet vil fortsat skulle medfinansiere deres pension som i dag , hvis de har opholdt sig i den civiliserede del af verden forstås :-)
Jeg er 54 år.
Jeg har indtil 2001 boet og arbejdet i Danmark. Jeg er dansk født og har dansk statsborgerskab. Jeg bor og arbejder nu i fast Frankrig.
Hvad sker der med min pension, når den tid kommer ?
Svar:
Da du er EU-statsborger og opholder dig i et EU-land, gælder Forordning 1408/73 om anvendelse af de sociale sikringsordninger osv. Da dansk folkepension er afhængig af, hvor mange år man har boet i Danmark, gælder der
for EU-borgere, der opholder sig i et andet EU-land, et sammenlægningsprincip, således at årene med ophold i et andet EU-land tæller med til opfyldelse af bopælskravet.

Hvis du bliver berettiget til folkepension også fra Frankrig, indebærer det at den danske folkepension nedsættes, da man ikke kan oppebære dobbeltydelser.

Du vil således kunne få det samme i folkepension, som hvis du altid havde opholdt dig i Danmark. http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-625.html

"Men det virker helt forkert, at en behovsbestemt førtidspension udmåles efter, hvor længe personen har opholdt sig i Danmark. Behovet for førtidspension har intet at gøre med alder, men udelukkende om den manglende mulighed for selvforsørgelse. Det bør derfor som udgangspunkt være underordnet, hvor længe personen har haft tilknytning til Danmark. Til gengæld kan private pensionsordninger naturligvis spille ind."
http://webarkiv.ft.dk/Samling/19991/spor_sv/S75.htm
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2013, 07:57   #24
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Også jeg mener man skal have en ydelse svarende til fuld pension , uanset antal år man har været bosat i Danmark. Det var derfor jeg støttede forslaget om at supplere brøkpensionen op.

Det er kun i forhold til eventuelle dobbeltydelser jeg har indvendinger. Her ser jeg optjeningsprincippet som en måde at kunne forhindre dette på. Det kan så ikke forekomme i EU kan jeg forstå. Men hvad med uden for EU ?

Kravet om 40 års ophold mellem det 15. og 65. år finder jeg i øvrigt alt for restriktivt for at kunne oppebære fuld folkepension.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2013, 08:38   #25
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Eks-jugoslavere får for lidt i pension

Mange eks-jugoslavere får for lidt i pension i Danmark. Det mener to advokater.

Mange flygtninge fra det tidligere Jugoslavien får for lidt i pension.

Det mener to advokater, som i den senere tid har fået mange henvendelser om problemet.

Eks-jugoslaverne får ikke medregnet deres arbejdstid fra Jugoslavien, når deres pension skal beregnes, og det rammer dem hårdt.
Erik Arnholm er advokat for 48 årige Kemira fra Odense, som er en af de ramte.
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/F.../02/064244.htm

Brøkpension er et TABU emne, politiker, vil helt tie det ihjæl
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skal man søge pension nu? ladytass Politik og Samfund 22 08-07-2012 12:09
EF-forordning 1408/71 og ret til fuld pension brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 34 10-04-2012 18:42
Synes i jeg skal søge pension efter §17 Nu MTVRV1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 70 31-01-2011 22:46
Mere om ret til fuld pension og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 6 02-02-2010 20:05
Så skal der søges pension abbi68 - Slettet medlem Dit og Dat 6 07-10-2006 23:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension