K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2012, 08:21   #1
1970girl
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2010
Indlæg: 95
Styrke: 15
1970girl er ny på vejen
Dine gener siger hvilken medicin du kan tåle!

Snart bliver det muligt at se, hvilke patienter der har gavn af en bestemt slags medicin, og hvem der kun får grimme bivirkninger.

Det er perspektiverne i en helt ny og banebrydende forskning, som under ledelse af den danske professor Lars Fugger offentliggøres i dag i det internationalt anerkendte tidsskrift Nature.


Tolerancen ligger i generne

Med den voksende viden gennem vores gener om, hvilken medicin vi tåler, bliver det også efter Lars Fuggers vurdering lettere på en rationel og fair måde at gå ind og tage stilling til, hvilke patienter der overhovedet skal have den nye og tit meget dyre medicin, der i disse år vælter ind over læger og patienter.

- Samfundsøkonomisk kan vi fremover sætte patienter på en medicin, som vi er sikre på, at lige præcis de har glæde af og dermed undgå at bruge en masse penge på medicin til patienter, der alligevel ikke kan tåle det.

- Det er godt for patienterne og godt for økonomien, siger Lars Fugger.

Samtidig anviser videnskaben derfor efter hans mening en fair løsning og et brugbart instrument til, hvem vi skal prioritere at give behandling i de kommende mange års stadigt mere økonomisk pressede sundhedssystem.

Link til dr 1.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/07/08/192044.htm
1970girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 08:56   #2
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Jeg hæfter mig ved (fra artiklen)

Samtidig anviser videnskaben derfor efter hans mening en fair løsning og et brugbart instrument til, hvem vi skal prioritere at give behandling i de kommende mange års stadigt mere økonomisk pressede sundhedssystem.

Er det godt eller endnu en sparemanøver ??
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 10:06   #3
ABC
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 48
Styrke: 14
ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helle Smith Se meddelelser
Jeg hæfter mig ved (fra artiklen)

Samtidig anviser videnskaben derfor efter hans mening en fair løsning og et brugbart instrument til, hvem vi skal prioritere at give behandling i de kommende mange års stadigt mere økonomisk pressede sundhedssystem.

Er det godt eller endnu en sparemanøver ??
Der er helt sikkert godt, at man kan scanne mennesker for medicintolerance og forhåbentlig finde ud af hvad medicin der kan have en positiv effekt på nogle personer, og hvad der er den rene gift/ skader kroppen på andre.

Såfremt man haltede psykisk, ville det ville være dejligt, om der ikke var lykkepilletvang, for at opfylde polittikkernes krav om at "alle muligheder for behandling skal være udtømte"

Lykkepiller har været den rene gift for mig og vil vove og påstå det har været medvirkende helbredsmæssigt til at få skubbet mig på ftp.

Jeg har været clean i 3 år nu, men lykkepillernes skade er ikke ophævet, nu hvor jeg ikke indtager denne gift.

Mvh ABC
ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 10:34   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ABC

nu spørger jeg måske dumt efter nogens mening..kender ikke til det...

jeg troede - ja undskyld at det med at tvinge nogen på lykkepiller bare var noget de snakkkede om...
er det virkelig rigtig....synes det er LANGT ude at tvinge folk til det

udover det er det en god artikel...og undskyld jeg lige lavede sidespring

stribe
førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 11:20   #5
ABC
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 48
Styrke: 14
ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
ABC

nu spørger jeg måske dumt efter nogens mening..kender ikke til det...

jeg troede - ja undskyld at det med at tvinge nogen på lykkepiller bare var noget de snakkkede om...
er det virkelig rigtig....synes det er LANGT ude at tvinge folk til det

udover det er det en god artikel...og undskyld jeg lige lavede sidespring

stribe
førtidspensionist
JA det er rigtigt med medicintvang. Lægerne ved, at hvis man skal kunne få en udredning ved jobcenteret til fleks eller ftp, skal også medicinske førsøg være afprøvet om det kan få ens arbejdsevne i bedring.

Så i mit tilfælde var det min prakticernde læge, der frivillig tvang medicinerede mig.
Psykiater "overtog mig" og kunne efter et længere forløb konstatere, at jeg fungerede bedst uden stoffer.


Men når polittikerne og industrien mener lykkepiller er et vidundermiddel til at forøge personers arbejdsevne, burde pollittikerne selv tage disse præstationsfremmende stoffer

Der har også været fremme i kræftbehandling, at noget kemo behandling virker heldbredende på nogle, mens det skader andre.

Så fint kun at give medicin til dem der kan tåle det. Man sparer at ødelægge dem som ikke kan tåle medicinen.

Altsa ingen økonomisk spareforslag, trods det giver "dobbelt op gevindst", når man ikke forværre folks heldbred med fejlmedicinering + spare lidt udgifter.


Mvh ABC
ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 11:30   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ABC

TAK for svaret..det synes jeg både er uhyggeligt og skræmmende at man ka tvinge ganske alm mennesker til det i 2o12..det er jeg chokeret over...

stribe færtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 11:45   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Emnet lyder lovende. Mange er jo afhængige af flere præparater. Håber denne medicinkombinations tålegrænse kan optimeres.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 12:41   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg synes det lyder positivt, særlig set i lyset af alt det jeg har væltet indenbords der enten ikke virkede, eller som gav bivirkninger der var langt voldsommere end symptomerne......
Hvis DET kan undgås i fremtiden, er det da kun skønt!!

Jeg har lige som ABC, fået smadret mig selv efter langtidsbrug af antidepressiva, DET kunne jeg godt have undværet.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 13:15   #9
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja det lyder positivt indtil man læser at det vil være en prioriteringssag og koster det penge så er det langt fra alle som ville blive tilbudt noget.

Har selv prøvet 17 præparater som jeg blev mere syg af... jeg hører til de 5 % som næsten intet medicin kan tåle, vi bøvlede i 6 år bare med at finde et produkt til forhøjet blodtryk.

Dem jeg får idag er ikke nok og vi har stadig ikke fundet noget som fungerer med den anden medicin jeg skal have.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 16:21   #10
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af 1970girl Se meddelelser
Snart bliver det muligt at se, hvilke patienter der har gavn af en bestemt slags medicin, og hvem der kun får grimme bivirkninger.
Pladder ... det har været muligt længe!

Området betegnes: farmakogenetik


At vi som oftest her i landet er noget søvnig og typisk bag efter alle andre (BTW: der findes undtagelser ... men der er langt imellem dem), når det gælder nytænkning, det er der egentlig ikke noget nyt i.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Helle Smith Se meddelelser
Samtidig anviser videnskaben derfor efter hans mening en fair løsning og et brugbart instrument til, hvem vi skal prioritere at give behandling i de kommende mange års stadigt mere økonomisk pressede sundhedssystem.

Er det godt eller endnu en sparemanøver ??
Nej, det er sund fornuft.

Det giver ikke mening at give en patient en behandling man ud fra en genetisk profil på forhånd kan sige er mere eller mindre virkningsløs.

Det er både til gavn for patienterne og for sundhedsøkonomien, at man lægger ressourcerne der hvor de gavner, frem for at begrave dem der, hvor man på forhånd kan sige, at de ikke gavner.

Prioritering på patientniveau har altid været en lægefaglig opgave og i
molekylærgenetikken, har man så blot et ekstra instrument til at fintune den opgave :-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SP siger FP, RP siger FP. Betyder det så ok? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 17-12-2011 17:33
psykomyogent betingede gener?? mia1970 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 25-08-2011 21:48
Mine dejlige gener !!!! OdinTor24 Dit og Dat 7 24-02-2007 18:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension