K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-02-2011, 11:09   #11
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Jeps

frivillige tvang er noget kommunerne bruger flittigt angående medicinering.

Og sjovt nok er det der yderst sjældent ,at kommunens lægekonsulenter er uenig med egne læger.....

Bare der står den mindste antydning af medicin ...så klister kommune og lægekonsulent fast i det og man skal tage dit og man skal tage dat for,at man kan komme vidrer i ens sag.

For mit eget vedkommende....så har jeg tendens til at kunne blive depresiv....og det så kommune...så jeg skulle på antidepersionsmedicin....det ville jeg ikke...og kunne så heller ikke...det koster ca 400,- pr månede.

Så fik jeg medicinbevilling...så jeg kunne få det skide smrete/antideprisions medicin...plus andet de mente jeg skal tage...for at få min dagligdag til at forløbe godt...OG så kan det jo være vi kan smække hende op i timer ( helst 37 timer ) og det ret hurtigt.

Men jeg er stadig på 15 timer..og stadig i udredning....sag har løbet siden år 2006....
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 11:14   #12
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jøsses Se meddelelser
Bare der står den mindste antydning af medicin ...så klister kommune og lægekonsulent fast i det og man skal tage dit og man skal tage dat for,at man kan komme vidrer i ens sag.
Min historie er noget mere positiv.
Har været psykiatrisk patient siden 2005, og har på intet tidspunkt fået behandlingsforslag af kommunen.
I december indhentede kommunen statusattest fra min psykiater. Hun beskrev mit sygdomsforløb og hvilken medicin jeg får, og skrev, at der muligvis kan prøves anden medicinering, men at det er usandsynligt at det vil bedre min arbejdsfunktionsevne.
Lægekonsulenten er enig i, at der ikke er yderligere behandlingsmuligheder.
Nu venter jeg bare på om jeg bliver indstillet til førtidspension. Min sagsbehandler er ved at undersøge det.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 11:59   #13
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MortenB Se meddelelser
DRs nyhedsmagasin 21 Søndag er ved at undersøge, hvorvidt det er lovligt, at en kommune eller anden aktør kan kræve, at en borger skal tage antidepressiver (også kendt som lykkepiller) for at kunne blive ved med at modtage en bestemt ydelse, som fx sygedagpenge.

Derfor søger vi kontakt til borgere, der har prøvet eller står i situationen.

Vi er også interesserede i sager, hvor folk har fået bud på at tage en anden type medicin for at få den offentlige understøttelse, men udgangspunktet er antidepressiver.

Vi har fuld forståelse for, at sådan en sag kan være svær at snakke om af flere grunde. I første omgang er vi dog kun interesseret i at snakke med dig til baggrund. Det vil altså sige, at hvad vi taler om i telefonen IKKE kommer ud nogen steder. Hvis vi så finder din sag interessant, og du selv synes om sammenhængen, som vi evt. vil sætte den ind i, så kan vi begynde at overveje at lave TV. Men det er først noget senere. I første omgang taler vi bare til baggrund.

Vores interesse går på at finde ud af, hvor udbredt er det, at kommunen kræver, at borgeren skal tage lykkepiller for at få en offentlig ydelse?
Og hvor lovligt er det?
Vi har endda hørt om tilfælde, hvor socialrådgivere foreslår lykkepiller som behandling, selv om hverken læge eller andre sundhedspersoner har foreslået dét. Er du en af dem?

Du kan kontakte:

Researcher Morten Bønke – tlf. 2854 4898. Email [email protected]
Journalist Christian Degn – tlf. 2854 1642. Email [email protected]
Uanset en socialrådgiver/sagsbehandler/jobkonsulent foreslår en given behandling/indtagelse af medicin, så SKAL en LÆGE ind over - da KUN en læge kan ordinere og KUN en læge kan skrive en recept.

Så det er ikke nok at en socialrådgiver m.m, har en mening om behandling/medicinindtag - KUN en LÆGE kan udskrive en recept.

Så problemet er, om læger generelt - bare udskriver overflødig receptpligtig medicin, fordi en tilfældig kommunemedarbejder mener dèt er løsningen. Min egen erfaring er at lægerne IKKE sådan bare udskriver medicin på dèt grundlag.

Hvis en læge mener, at medicin kan hjælpe eller er en behandlingsmulighed der skal afprøves, så er jeg bange for at det er fuldt lovligt at kræve at medicin/behandling bliver afprøvet. Det står specifikt nævnt i sygedagpengeloven, dèr hvor man kan nægte er når medicin/behandling er forsøg/eksperimentel.

For så vidt er det i orden, at ALT skal være afprøvet og at ALLE behandlingsmuligheder skal være afprøvet før man træffer en afgørelse om folks fremtid.

Men det lyder altid slemt når der er tale om psykofarmaka, men man skal ikke glemme, at mange alvorlige smertepatienter har stor glæde af netop den slags medicin og var de til start brugt KUN til smertelindring - så var forargelsen over de midler nok ikke ret stor.

Sådan er det med meget medicin, de bliver udviklet til bestemte diagnoser og så viser det sig, at midlet også har gode positive bivirkninger for smertepatienter. I ren smertedesperation, har jeg selv afprøvet psykofarmaka og er ret glad for lige netop den gode bivirkning, psykofarmako også kan have.

Om man skal og tvinger folk, er lidt tricky, ingen er tvunget i systemet. Men det er klart en sandhed med modifikationer, da folk generelt er afhængig af en indtægt.

Men en socialrådgiver o.l kan ALDRIG forlange noget, som minimum SKAL en læge udskrive en recept og fastslå en diagnose - uanset hvad kommunen måtte mene. Min egen erfaring er, at lægerne ikke sådan bøjer af, men fastholder at tilfældige socialrådgivere m.m ikke er lægelige eksperter.

Så lægerne er problemet, føler folk sig tvunget - så måske bør der kigges dèr - også.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 12:28   #14
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Min historie er noget mere positiv.
Har været psykiatrisk patient siden 2005, og har på intet tidspunkt fået behandlingsforslag af kommunen.
I december indhentede kommunen statusattest fra min psykiater. Hun beskrev mit sygdomsforløb og hvilken medicin jeg får, og skrev, at der muligvis kan prøves anden medicinering, men at det er usandsynligt at det vil bedre min arbejdsfunktionsevne.
Lægekonsulenten er enig i, at der ikke er yderligere behandlingsmuligheder.
Nu venter jeg bare på om jeg bliver indstillet til førtidspension. Min sagsbehandler er ved at undersøge det.
Du er så nok heller ikke lige målgruppen for folk, der bliver udsat for dette, i og med du allerede er i behandling hos en psykiater. En sagsbehandler kan jo ikke gå ind og 'overrule' en psykiater - det ville være for åbenlys en provokation. Desuden har du måske også haft en fast diagnose til at starte med?

Risikoen for at en sagsbehandler går ind og 'leger' læge, må være når borgerens helbredsmæssige forhold stadig ikke er afklaret. Gætter jeg på
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 12:44   #15
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
@Sibt

Når du siger, at "mange alvorlige smertepatienter har stor glæde af netop den slags medicin", kan du så henvise til undersøgelser, der dokumenterer den påstand?

Problemet med det her mantra om at "ALT skal være afprøvet" er jo, at det er en stor gummiparagraf, som nogle kommuner presser til det yderste.

Jeg har selv netop fået afslag på påbegyndelse af en førtidspensionssag, bl.a. fordi en embedsmand - stik imod alle lægeerklæringer - mener, at der endnu er behandlingsmuligheder. Med antidepressiva. At denne behandling ikke har en dokumenteret effekt på min sygdom (ME-CFS), at jeg har prøvet antidepressiva før uden effekt og fik varige mén af pillerne, vælger man at ignorere. Medicinintolerance, selv ved små doser, er et velkendt fænomén hos patienter med ME, og mange bliver presset til at tage antidepressiva, selvom de ikke kan tåle dem.

En ting er, om det er lovligt, noget andet er, om det er etisk forsvarligt at kræve en behandling, som ikke er evidensbaseret, som har en masse bivirkninger og i værste kan give varige skader. Jeg mener, at når folks indtægt (og afklaring) afhænger af sådan en behandling, så er der reelt tale om tvang. Men lægerne er selvfølgelig også en stor del af problemet. Kommunerne kan altid finde en læge, der vil udskrive lykkepiller.

I princippet kunne man lige så godt sende folk til krystalhealing. Det har i det mindste færre bivirkninger.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1278700.ece

Sidst redigeret af Mymlen; 25-02-2011 kl. 14:54.
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 13:07   #16
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mymlen Se meddelelser
@Sibt

Når du siger, at "mange alvorlige smertepatienter har stor glæde af netop den slags medicin", kan du så henvise til undersøgelser, der dokumenterer den påstand?

Problemet med det her mantra om at "ALT skal være afprøvet" er jo en stor gummiparagraf, som nogle kommuner presser til det yderste.

Jeg har selv netop fået afslag på påbegyndelse af en førtidspensionssag, bl.a. fordi en embedsmand - stik imod alle lægeerklæringer - mener, at der endnu er behandlingsmuligheder. Med antidepressiva. At denne behandling ikke har en dokumenteret effekt på min sygdom (ME-CFS), at jeg har prøvet antidepressiva før uden effekt og fik varige mén af pillerne, vælger man at ignorere. Medicinintolerance, selv ved små doser, er et velkendt fænomén hos patienter med ME, og mange bliver presset til at tage antidepressiva, selvom de ikke kan tåle dem.

En ting er, om det er lovligt, noget andet er, om det er etisk forsvarligt at kræve en behandling, som ikke er evidensbaseret, som har en masse bivirkninger og i værste kan give varige skader. Jeg mener, at når folks indtægt (og afklaring) afhænger af sådan en behandling, så er der reelt tale om tvang. Men lægerne er selvfølgelig også en stor del af problemet. Kommunerne kan altid finde en læge, der vil udskrive lykkepiller.

I princippet kunne man lige så godt sende folk til krystalhealing. Det har i det mindste færre bivirkninger.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1278700.ece
Jeg synes du skulle sende denne artikel til din sagsbehandler. Måske endda pakket pænt ind med en sløjfe
http://www.me-cfs.dk/Sygdommen/Hvad%20er%20MECFS/

Hun må jo handle ud fra ren uvidenhed
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 13:15   #17
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Jeg ville ønske det var så nemt. Jeg bor i en kommune, hvor enkelte embedsmænds personlige holdninger er vigtigere end arbejdsprøvninger og lægeerklæringer. Man forholder sig ikke til viden eller fakta.
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 13:37   #18
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mymlen Se meddelelser
@Sibt

Når du siger, at "mange alvorlige smertepatienter har stor glæde af netop den slags medicin", kan du så henvise til undersøgelser, der dokumenterer den påstand?

Problemet med det her mantra om at "ALT skal være afprøvet" er jo en stor gummiparagraf, som nogle kommuner presser til det yderste.

Jeg har selv netop fået afslag på påbegyndelse af en førtidspensionssag, bl.a. fordi en embedsmand - stik imod alle lægeerklæringer - mener, at der endnu er behandlingsmuligheder. Med antidepressiva. At denne behandling ikke har en dokumenteret effekt på min sygdom (ME-CFS), at jeg har prøvet antidepressiva før uden effekt og fik varige mén af pillerne, vælger man at ignorere. Medicinintolerance, selv ved små doser, er et velkendt fænomén hos patienter med ME, og mange bliver presset til at tage antidepressiva, selvom de ikke kan tåle dem.

En ting er, om det er lovligt, noget andet er, om det er etisk forsvarligt at kræve en behandling, som ikke er evidensbaseret, som har en masse bivirkninger og i værste kan give varige skader. Jeg mener, at når folks indtægt (og afklaring) afhænger af sådan en behandling, så er der reelt tale om tvang. Men lægerne er selvfølgelig også en stor del af problemet. Kommunerne kan altid finde en læge, der vil udskrive lykkepiller.

I princippet kunne man lige så godt sende folk til krystalhealing. Det har i det mindste færre bivirkninger.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1278700.ece
Jeg kan ikke her og nu, henvise til undersøgelse. Men jeg skal gerne prøve at støve noget op. Jeg selv incl. og en del af de smertepatienter i den smerteforening jeg er medlem af, har selv erfaret at psykofarmaka er et meget virksomt middel mod smerter, der i sagens natur, naturligvis, bliver diskuteret i sådan en smerteforening.

Når dèt så er sagt, så har jeg selv været "tvunget" - idèt en psykiatiker mente at netop psykofarmaka ville afhjælpe mine smerter, og for fortsat at modtage ledighedsydelse som sygemeldt ledig fleksjobber, er man tvunget til at afprøve ethvert tiltag for, om muligt, at få det bedre og især når en læge direkte anbefaler en behandlingsmulighed.

Jeg skar igennem, fik det medicin lægen mente skulle afprøves, og hældte det direkte i kloakken, INGEN SKAL TVINGE MIG. (se evt. den anden tråd om samme emne, andre bruger dèn metode også)) Fik min egen læge på banen, der dokumenterede at jeg ikke kunne tåle den afprøvede medicin og så var der INTET at komme efter - for kommunen. Trods alt kan de ikke tvinge til medicinindtag, hvis egen læge kan stå inde for, at man ikke "tåler" medicinen eller ikke vil udskrive den.

Da min sag endte med pension, og jeg stadigvæk er/var smerteplaget ud over alle grænser - så gav jeg faktisk psykofarmaka en chance mere, denne gang helt frivilligt og hvor kun min egen læge er indblandet. Og jeg er glad, superglad og lykkelig over virkningen på min funktionsevne, en markant forskel på mine smerter fra før og så nu. Min egen læge forklarede omhyggeligt fordele og ulemper, og forklarede meget omhyggeligt at netop psykofarmaka, som bivirkning, også er god til visse smerteformer især neurogene smerter.

Jeg er dyb modstander af, at man tvinger folk - men jeg erkender også at loven siger at ALLE behandlingsmuligheder skal være udtømte og enhver må gribe sin sag bedst mulig an, og for min skyld "tviste" så meget de vil - det er man jo nødt til, når kommunerne selv tvister og bøjer en ellers udmærket lov, så vi er slet ikke uenige.

Fint nok at nogle journalister tager sagen op, men jeg mener de også bør kigge på lægerne, som jo er dem der udskriver medicin og stiller en diagnose.

Min egen læge, har været med mig hele vejen og er blandt de læger - der rent ud sagt - vil skrups**** på kommunen, alt kommunikation med kommunen skal foregå på skrift, så kommunen ikke får chancen for at manipulere oplysninger.

Sidst redigeret af sibt; 25-02-2011 kl. 13:43.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 14:42   #19
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ja.
Tankevækkende, da der er ca. 300.000 danskere på antidepressiva og placeboeffekten er helt op på 80%.
Dvs. at mere end 200.000 danskere går rundt med diverse bivirkninger og sikkert betaler millionbeløb til Lundbeck og lignende medicinalselsskaber.

Lægemiddelstyrelsen erkender det, men synes der er en 'fornuftig balance ml. pillernes effekt og de bivirkninger de giver'.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/201...2.htm?rss=true

I øvrigt skal alle disse mennesker som er i unødvendig 'behandling' -for langt de fleste sikkert ufrivilligt - støtte Lundbeck, som har et produkt på markedet i U.S.A - Pentobarbietal.
Et bedøvelsesmiddel som nogle fængsler derover siden december 2010 bruger, til at henrette dødsdømte fanger med.

Lundbeck's protest har indtil videre bestået af 2 breve til 2 fængsler, hvor de tager kraftigt afstand fra dødsstraf.
De burde da trække produktet tilbage fra markedet, ligesom andre lande har gjort.

Den 10.03.2011 bliver Johnnie Baston herettet med Lundbeck's bedøvelsesmiddel

http://politiken.dk/erhverv/ECE11973...oedssproejter/
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 25-02-2011 kl. 14:48.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 15:29   #20
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mymlen Se meddelelser
@Sibt

Når du siger, at "mange alvorlige smertepatienter har stor glæde af netop den slags medicin", kan du så henvise til undersøgelser, der dokumenterer den påstand?

Problemet med det her mantra om at "ALT skal være afprøvet" er jo, at det er en stor gummiparagraf, som nogle kommuner presser til det yderste.

Jeg har selv netop fået afslag på påbegyndelse af en førtidspensionssag, bl.a. fordi en embedsmand - stik imod alle lægeerklæringer - mener, at der endnu er behandlingsmuligheder. Med antidepressiva. At denne behandling ikke har en dokumenteret effekt på min sygdom (ME-CFS), at jeg har prøvet antidepressiva før uden effekt og fik varige mén af pillerne, vælger man at ignorere. Medicinintolerance, selv ved små doser, er et velkendt fænomén hos patienter med ME, og mange bliver presset til at tage antidepressiva, selvom de ikke kan tåle dem.

En ting er, om det er lovligt, noget andet er, om det er etisk forsvarligt at kræve en behandling, som ikke er evidensbaseret, som har en masse bivirkninger og i værste kan give varige skader. Jeg mener, at når folks indtægt (og afklaring) afhænger af sådan en behandling, så er der reelt tale om tvang. Men lægerne er selvfølgelig også en stor del af problemet. Kommunerne kan altid finde en læge, der vil udskrive lykkepiller.

I princippet kunne man lige så godt sende folk til krystalhealing. Det har i det mindste færre bivirkninger.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1278700.ece
Prøv at google neurogene smerter, og det popper op med masser af videnskabelige forsøg her i DK med depressionsmidlers gavnlige virkning på kroniske neurogene smerter. Så meget, at det er almen viden for lægerne og alment brugt i behandlingen af kroniske smertepatienter.

Så mange, at jeg ikke orker at læse dem alle men lægger linket til netdoktor, så min dokumentation for påstanden om at (noget) psykofarmaka som smertestillende er i orden og klart bedre end dit krystalhealing

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/kro...rvesmerter.htm
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tvinge kommunen til at tage ens sag med på møde - kan man det? Whattodo Spørgsmål ang fleksjob 12 05-11-2012 13:47
Lovet et, tilbudt andet, men tvunget til at tage det Niels S. Spørgsmål ang fleksjob 14 06-11-2010 00:15
Tage kontakt til kommunen - hvordan? Cillenolle Alt det andet 3 04-08-2009 23:04
Kan kommunen tage førtidspensionen igen? Antoniette Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 20-10-2007 16:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension