K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-04-2013, 22:34   #1
PeaJay
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2013
Indlæg: 17
Styrke: 12
PeaJay er ny på vejen
Modregning i kontanthjælp efter arbejdsskadeerstatning

Hej,



Jeg har et par spørgsmål vedr. modregning i kontanthjælp, som jeg håber I kan hjælpe mig med.



Jeg er på kontanthjælp lige pt. og har i 2012 søgt om arbejdsskadeerstatning, skaden fandt sted i 2008, og på det tidspunkt arbejdede jeg for Århus Kommune.
Jeg har for et par dage siden modtaget den endelige afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen, de har truffet følgende afgørelser:

1) Jeg har et varigt men på 20 procent (Lov om arbejdsskadesikring § 18, stk. 1 og 2)

2) Mit tab af erhvervsevne er fastsat til 65 procent. Jeg får udbetalt en løbende ydelse på 22.000 kroner om måned. det månedlige beløb udbetales første gang den 1. maj 2013.

3) Min erstatning er tilkendt fra marts 2012 (Lov om arbejdsskadesikring § 17, stk. 5 og § 27), derfor har jeg månedlige beløb til gode i perioden fra marts 2012 til april 2013, og det månedlige beløb udgør 20.000 kroner.

Jeg har skrevet et brev til Aarhus Kommune forsikringservice og Arbejdsskadestyrelsen og beder dem om at overføre min mén godtgørelse til en kreditorbeskyttet konto, jeg har desuden bedt om mest mulig kapitalisering af min erhvervsevnetabserstatning.

Jeg har følgende spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1) De månedlige beløb, som jeg har til gode (marts 2012-april 2013): Jeg modtog i den samme periode kontanthjælp, kan min kommune kræve, at jeg betaler pengene tilbage (refusionskrav)?

2) Jeg er på kontanthjælp lige pt., men er blevet indstillet til førtidspension. Kan jeg bruge min erstatning, som jeg vil og uden konsekvens for kontanthjælpen og senere hen førtidspensionen? Her tænker jeg både på den kapitalerstatning og på de løbende ydelser. Har de eller en af dem betydning for min kontanthjælp? For så vidt jeg forstår det, skal Kommunen se bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Venlig hilsen
peaJay
PeaJay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 09:36   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kontanthjælpen bortfalder hvis du får en løbende ydelse der kan forsørge dig, så ja, du vil komme til at betale den kontanthjælp tilbage som du har modtaget fordi du får en anden ydelse udbetalt der kan dække din forsørgelse i samme periode.

Engangs erstatningsbeløb indsat på kreditorbeskyttet konto rører de til gengæld ikke.

Hvis du får førtidpension vil den løbende ydelse tælle som indtægt, og får betydning for førtidspensionen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 09:58   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Du skal bede om at få 50% af erstatningen udbetalt som engangsydelse - og sat ind på kreditbeskyttet konto - den er der inden der kan røre

Det er bare at ringe til ask og bede dem om det - hvis ikke det er for sent
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 10:38   #4
PeaJay
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2013
Indlæg: 17
Styrke: 12
PeaJay er ny på vejen
Tak for dit svar Pip,

Jeg synes bare, det er så forskelligt hvordan man fortolker LAS § 14 og § 33. Der er nogen, som siger, at så længe det er erstatning efter lov om arbejdsskadesikring, så må kommune ikke modregne i kontanthjælpen, det gælder både engangsbeløb og løbende ydelser. Og så er der nogen, som fortæller mig det, du har skrevet.
Jeg fandt dog denne link:
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...1610/index.htm

Gad vide om det kan bruges?

Hej Tumus,
Jeg har skrevet til ASK og beder dem om at få 50 % af min erstatning, dette kan dog først gøres 4 uger efter de har truffet min afgørelse.
PeaJay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 12:46   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Super, der er nogle, der ikke ved at det kan lade sig gøre
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 13:17   #6
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PeaJay Se meddelelser
Hej,



Jeg har et par spørgsmål vedr. modregning i kontanthjælp, som jeg håber I kan hjælpe mig med.



Jeg er på kontanthjælp lige pt. og har i 2012 søgt om arbejdsskadeerstatning, skaden fandt sted i 2008, og på det tidspunkt arbejdede jeg for Århus Kommune.
Jeg har for et par dage siden modtaget den endelige afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen, de har truffet følgende afgørelser:

1) Jeg har et varigt men på 20 procent (Lov om arbejdsskadesikring § 18, stk. 1 og 2)

2) Mit tab af erhvervsevne er fastsat til 65 procent. Jeg får udbetalt en løbende ydelse på 22.000 kroner om måned. det månedlige beløb udbetales første gang den 1. maj 2013.

3) Min erstatning er tilkendt fra marts 2012 (Lov om arbejdsskadesikring § 17, stk. 5 og § 27), derfor har jeg månedlige beløb til gode i perioden fra marts 2012 til april 2013, og det månedlige beløb udgør 20.000 kroner.

Jeg har skrevet et brev til Aarhus Kommune forsikringservice og Arbejdsskadestyrelsen og beder dem om at overføre min mén godtgørelse til en kreditorbeskyttet konto, jeg har desuden bedt om mest mulig kapitalisering af min erhvervsevnetabserstatning.

Jeg har følgende spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1) De månedlige beløb, som jeg har til gode (marts 2012-april 2013): Jeg modtog i den samme periode kontanthjælp, kan min kommune kræve, at jeg betaler pengene tilbage (refusionskrav)?

2) Jeg er på kontanthjælp lige pt., men er blevet indstillet til førtidspension. Kan jeg bruge min erstatning, som jeg vil og uden konsekvens for kontanthjælpen og senere hen førtidspensionen? Her tænker jeg både på den kapitalerstatning og på de løbende ydelser. Har de eller en af dem betydning for min kontanthjælp? For så vidt jeg forstår det, skal Kommunen se bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Venlig hilsen
peaJay
Hej
Det er faktisk ret meget det vil påvirke din evt. fremtidige fp, når erstatningen er så stor pr. måned. Det er trist, men en realitet. Det er trods alt en større indtægt end ved højeste pensionsbeløb. Så på den måde er det selvfølgelig bedre, at du har været forsikret, end ikke.
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 22:39   #7
Randerspigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-07 2012
Lokation: Randers
Indlæg: 116
Styrke: 12
Randerspigen er ny på vejen
Så længe pengene er fra ask må de ikke modregne, heller ikke selv om, at den er løbende. Fordi det er er en personskade erstatning. Var det fra et forsikringsselskab, så må de modregne det.
Randerspigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 06:26   #8
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PeaJay Se meddelelser
Hej,



Jeg har et par spørgsmål vedr. modregning i kontanthjælp, som jeg håber I kan hjælpe mig med.



Jeg er på kontanthjælp lige pt. og har i 2012 søgt om arbejdsskadeerstatning, skaden fandt sted i 2008, og på det tidspunkt arbejdede jeg for Århus Kommune.
Jeg har for et par dage siden modtaget den endelige afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen, de har truffet følgende afgørelser:

1) Jeg har et varigt men på 20 procent (Lov om arbejdsskadesikring § 18, stk. 1 og 2)

2) Mit tab af erhvervsevne er fastsat til 65 procent. Jeg får udbetalt en løbende ydelse på 22.000 kroner om måned. det månedlige beløb udbetales første gang den 1. maj 2013.

3) Min erstatning er tilkendt fra marts 2012 (Lov om arbejdsskadesikring § 17, stk. 5 og § 27), derfor har jeg månedlige beløb til gode i perioden fra marts 2012 til april 2013, og det månedlige beløb udgør 20.000 kroner.

Jeg har skrevet et brev til Aarhus Kommune forsikringservice og Arbejdsskadestyrelsen og beder dem om at overføre min mén godtgørelse til en kreditorbeskyttet konto, jeg har desuden bedt om mest mulig kapitalisering af min erhvervsevnetabserstatning.

Jeg har følgende spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1) De månedlige beløb, som jeg har til gode (marts 2012-april 2013): Jeg modtog i den samme periode kontanthjælp, kan min kommune kræve, at jeg betaler pengene tilbage (refusionskrav)?

2) Jeg er på kontanthjælp lige pt., men er blevet indstillet til førtidspension. Kan jeg bruge min erstatning, som jeg vil og uden konsekvens for kontanthjælpen og senere hen førtidspensionen? Her tænker jeg både på den kapitalerstatning og på de løbende ydelser. Har de eller en af dem betydning for min kontanthjælp? For så vidt jeg forstår det, skal Kommunen se bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Venlig hilsen
peaJay
Du skal være OBS på, at du sikkert også får en STOR skatteregning. Det gjorde min mand, da hans arbejdsskade kom til udbetaling.
112.000 kr - og der var ingen vej uden om...
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 20:22   #9
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Randerspigen Se meddelelser
Så længe pengene er fra ask må de ikke modregne, heller ikke selv om, at den er løbende. Fordi det er er en personskade erstatning. Var det fra et forsikringsselskab, så må de modregne det.
Jo, men hvis vedkommende får tilkendt fp, er den løbende erstatning vel skattepligtig og dermed nedsættes grundbeløbet vel??
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2013, 07:59   #10
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bruno Se meddelelser
Hej
Det er faktisk ret meget det vil påvirke din evt. fremtidige fp, når erstatningen er så stor pr. måned. Det er trist, men en realitet. Det er trods alt en større indtægt end ved højeste pensionsbeløb. Så på den måde er det selvfølgelig bedre, at du har været forsikret, end ikke.
Helt sikkert.
Man kan jo ikke få i både pose og sæk, så jeg synes da ikke det er trist at der kan modregnes.
Man skal jo, hvis man kan, forsørge sig selv, og får man en erstatning, der kompenserer den indtægt, man ellers (uden skade) ville have haft - finder jeg det naturligt, at der modregnes.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning af Kontanthjælp eft. arb på 1 mdl ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 06-05-2013 19:24
Modregning i kontanthjælp efter erstatning khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 22-04-2013 18:01
Modregning i kontanthjælp Tin Alt det andet 4 28-11-2011 22:16
MOdregning af kontanthjælp. Betz1985 Alt det andet 2 25-09-2009 14:11
Kontanthjælp og arbejdsskadeerstatning supersus Dit og Dat 4 22-01-2009 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension