K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2012, 15:10   #11
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Ang. ressourceforløb og sparerunden (af politikere kaldet fleks- og pensionsreform) ligger det jo i sagens natur, at når disse ikke kommer ind tidligt i et forløb, ja, så forandres ikke meget ud over, at det bliver sværere at få fleks el. pension og længere forløb end tidl. Dette alene vil jo umiddelbart give besparinger i kassen i de kommende år. Det har efter min mening heller aldrig været tænkt som et forbedret system for syge mennesker, men netop en sparerunde.

Selvom politikere herunder Mette Frederiksen har forsøgt at holde sløjfen og dermed indpakningen helt tæt lukket og stod det efter min mening klart fra start. Nu kan pakkens sløjfe og limning ikke holde selve indholdet inde meget mere. "Pakken" hele tiden til forveksling lignet den tidl. regerings forslag, bortset fra disse forløb hed noget andet, og retorikken omkr. "ingen udenfor (arbejds-)fællesskabet" og "tilbud til alle" ect. taler jo sit eget klare sprog.

Yderligere synes jeg, det er dybt bekymrende, når selve lovbehandlingen først starter nu og skal træde i kraft pr. 1. jan. 2013. Ligesom det nedsatte udvalget ej heller har tænkt færdigt. Efter Mette Frederiksen kommer udvalget først tilbage i slut af dette år, ellers efter man er begyndt at behandle lovforslaget, til hvilket man kunne spørge: hvor klogt er det!
Jeg er klar over, at også regeringen vil lade en del af forhandlinger omkr. denne ”sparerunde” indgå under kommende finanslovsforhandlinger, hvorfor det fra en politisk synsvinkel altid er rart, at have noget at forhandle med for at få finansloven i hus. Det var efter min mening soleklart under samrådsmødet med beskæftigelsesministeren for nylig helt klart. Trods DF havde indkaldt m. spørgsmål til såvel disse ressourceforløb som varighedsbegrænsningen manglende ophævelse (lovet ophævet under valgkampen af S og SF) var det tydeligt for mig, at spørgsmålene fra DF ikke blev fulgt med egentlig omhu i iver for at kunne være med ved forhandlingsbordet, hvilket vi jo nu også kan se at DF efterfølgende er kommet.
Yderligere er det bekymrende, at det generelt, men især fra Mette Frederiksen, hele tiden italesættes med, at det skal være en klog løsning (jeg spørger retorisk i forhold til hvad, og tænker: økonomi = det skal koste mindre, hvad der jo ligger i en sparerunde). Det virker på mig helt ufatteligt, hvordan der faldes på halen for udsagnet: en klog løsning. Er der nogen der kunne tænke sig en uklog løsning! Det er højglanssprog, når det er værst. I bedste fald totalt intetsigende.

Men hvis man lige vender den engang falder det jo fint i tråd med, at netop ressourceforløbene ikke er tænkt, som en tidlig indsats, da de tværfaglige team, som kommunerne skal etablere jo ikke kan nå at få nogle retningslinier i god tid fra Borgen. Dvs. de behøver ikke at være parat til efter nytår, men kan igangsættes og langsomt startes op.

Summa sumarum den tidlige indsats adskiller sig ikke fra den nuværende bortset fra, der skal piskes mere på flertallet af borgere, som ikke kan piskes til meget mere, dvs. de få procent, som egentlig kan rykkes. Hvorfor sparerunden jo netop går ud på at tage fra dem, der ikke kan rykkes. Dvs. endnu flere på kontanthjælp, som jo er en midlertidig ydelse ud fra politikernes intension, hvorfor borgerne også her skal piskes noget mere.

Vi tager derfor endnu et nøk mod samfundet, hvor man først er arbejdstager, dernæst menneske, på trods af man netop i også PR for "spareunden" taler meget om det hele menneske. Men aldrig om hvilket egentlig menneskesyn, der skal danne grundlag for det samfund vi vil have i Danmark. Et menneskesyn, som efter min mening allerede er stærkt eroderet via Arbejdsevnemetoden og den lovgivning, der er knyttet til denne. Jeg undlader her at inddrage anden lovgivning, hvor også retssikkerheden, som borger, er sat under stærkt pres i mange år, da de efter min mening er utallige.

Det er efter min mening Niemøllersagtigt mareridt, se evt. tidl. tråd om dette:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ht=niem%F6ller

Eller den originale version:
http://da.wikipedia.org/wiki/%22F%C3...e_for_at...%22
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2012, 16:40   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for din ihærdighed....

Kære Gunvor

Ingen tvivl om at vi på K10 vil få travlt i fremtiden. Her ser jeg også vores ringere muligheder for at hjælpe andre ud af umulige situationer, da de nye regler bliver udformet krystalklare, til fordel for kommunerne.

Men det skal ikke forhindre os i at kende alle de nye love og regler.

Opgive gør vi aldrig.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 00:18   #13
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
JA det er intet andet end en Spareøvelse og en måde at bibeholde klasse skellet på . Kontanthjælp er en midlertidig løsning som nu for mange bliver en permanet levevej uanset hvad de kalder det for langt de fleste vil vedblive at blive fastholdt på en ydelse der svare til kontanthjælps satsen fremover.
dem der bliver tilkendt flex påå få timer får sandsynligvis aldrig et job og derved blir de på den lave sats . og folk over 50 bliver sandsynligvis fastholdt på ressourceforløb idet at de ikke kan få flex andet end til max 60 år så overgår de til kontanthjælp sats igen frem til folkepensionsalderen så alle over 50 kan helt sikkert godt se frem til mange mange år på en lav kontanthjælp ydelse som man ikke kan leve af på længere sigt. men de er totalt lige glade det gælder kun om at spare.

Og er der noget de ikke gør ved dette så er det reelt at spare noget for de bruger mere på at sætte dette system igang end de spare og udover dette så tror jeg de kan forvente en masse ansøgere til psykologhjælp der koster kassen når de har kørt folk helt i sænk.

Det er vigtig at vi står sammen og ikke at lade os underkue . For uanset så har vi også rettigheder som syge og de skal overholde lovgivning og det tror jeg ikke de kommer til at gøre med dette forslag.
1) de kan ikke forlage at nogen arbejder under 8 timer om ugen idet de ikke er omfattet af helt alm arbejdsmarkeds regler . DER ER INGEN OPSIGELSESVARSEL -INGEN RET TIL FERIE - FRIDAGE INGEN MULIGHEDER FOR AT LØSE ARBEJDSKONFLIGTER OG LIGN hvis man ikke arbejder mindst 8 timer pr uge .
DER ER INGEN DER HAR PLIGT TIL AT LADE SIG ANSÆTTE UDEN SIKKERHED I ANSÆTTELSEN SÅ LAD VÆRE MED DET.SIG NEJ

2) Når man er syg er man syg og så skal man ikke sendes fra herodes til pilatus men have ro til at blive rask igen . Først når man er rask igen kan der forlanges man deltager i en arbejdsprøvning eller praktik eller kommer i job igen.
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 11:30   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser

1) de kan ikke forlage at nogen arbejder under 8 timer om ugen idet de ikke er omfattet af helt alm arbejdsmarkeds regler . DER ER INGEN OPSIGELSESVARSEL -INGEN RET TIL FERIE - FRIDAGE INGEN MULIGHEDER FOR AT LØSE ARBEJDSKONFLIGTER OG LIGN hvis man ikke arbejder mindst 8 timer pr uge .
DER ER INGEN DER HAR PLIGT TIL AT LADE SIG ANSÆTTE UDEN SIKKERHED I ANSÆTTELSEN SÅ LAD VÆRE MED DET.SIG NEJ
Nu ved jeg ikke, om du har læst lovforslaget.

For kommer man i fleksjob under den nye lov fra januar 2013 under 8 timer ugentligt, skal man ansættes under funktionærlignende vilkår, uanset hvad. Der står bla.:


§ 70 e
Stk. 5. Hvis en ansat i fleksjob udfører funktionærarbejde, jf. funktionærlovens § 1, stk. 1, men ikke er omfattet af funktionærloven, fordi pågældende arbejder 8 timer eller derunder ugentligt, skal arbejdsgiveren ansætte vedkommende på funktionærlignende vilkår. Ved funktionærlignende vilkår forstås i denne henseende, at funktionærlovens vilkår gælder som helhed.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 11:42   #15
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Ja det er et forslag de har bedt arbejdsmarkedets partner om at tage stilling til men det er der altså ingen afklaring på lige pt .



I deres forslag til arbejdsmarkedet partner fremkommer de også med at det er kommunerne/jobcenteret der ved tilkendelse af flexjob skal oplyse arbejdsgiver om timeantal som medarbejderen skal have pr uge samt % satsen for effektiv arbejde i de enkelte timer

så får man feks tilkendt 10 timer ugentlig med funktionsevne på 50 % så er det dette lønnen skal sættes efter pr time så er normal timeløn på arbejdspladen 126 kr i timen så skal denne medarbejder have 50 & af dette altså 63 kr pr timer og fra dette modregnes der så 30 % ca 19 kr altså løn til den ansatte pr arbejdstimer 44 kr + flexydelse 16.700 kr Det er i mine øjne dumping

Sidst redigeret af søsser98; 05-11-2012 kl. 11:49.
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 11:46   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
Ja det er et forslag de har bedt arbejdsmarkedets partner om at tage stilling til men det er der altså ingen afklaring på lige pt .
Den er allerede med i 1. behandling af den lovforslag... Så det er afklaret, ellers ville de vel ikke skrive det i loven...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 11:50   #17
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
nej den er ikke afklaret
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 14:02   #18
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Et eller andet sted, kan man jo undre sig over at regeringen har haft reformen i høring adskillige steder.

Intet tyder jo på, at de har i sinde at ændre et eneste punkt i reformen trods mange skrivelser og advarlser fra fagforeninger m.m.

Folket bliver jo ikke hørt, for mig virker det underligt at man intet har taget til efterretning hvorfor så spørge ??? når de er så fast besluttet på den reform er det enste rigtige.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 14:50   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@Jasch....

De SKAL sende det i høring....men det er jo som du rigtigt nok har set...ikke grund nok for dem at de også skal tage hensyn til det som de høringsberettigede skriver...

For ca fem år siden...der var der konstant brok fra de røde i folketinget....netop fordi høringsfrister var alt for korte og at man ikke lyttede til de høringssvar der fremkom....

Men nu sidder de selv i regering og gør nøjagtigt som det som de anklagede de andre for....

Det store problem her i denne reform er at dem der laver reformen og dem der er høringsberettigede tænker på forskellige måde...

Dem der er høringsberettigede....ja de tænker på folk og hvordan reformen vil ramme dem...

Dem der laver reformen....ja de tænker udelukkende på at spare penge...

De to ting vil desværre aldrig kunne mødes....da man ikke får mere for mindre...ihvertfald ikke kvalitet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 11:52   #20
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja alt andet lige er og bliver det de blå plus radikale, der sidder på flæsket = har flertallet = bestemmer. Kunne være spændende at se, hvad en ægterød regering ville kunne udrette.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Reformen! Risa Politik og Samfund 20 02-03-2012 03:54
Her er reformen! Risa Politik og Samfund 32 28-02-2012 21:45
Reformen boowam Politik og Samfund 2 22-02-2012 13:05
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension