K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2013, 04:27   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja man burde gå sit medicinskab lidt oftere i sømmende, en del tror jeg kunne udskiftes, andet er måske ikke længere helt så aktuelt ect.

Men man tager jo ofte det man VED hjælper, og jeg er selv typen der takker nej, hvis lægen foreslår noget andet, for jeg orker sjældent at lege forsøgskanin hvis jeg har ondt eller på anden måde har det skidt. For sæt nu det ikke virker osv....eller jeg bliver dårlig af skidtet.

Nu tager jeg så ikke medicin dagligt, kun periodisk, men vil nu alligevel gå lidt i tænkeboks....jeg aner jo reelt ikke en skid om hvad det egentlig ER jeg propper mig med, eller hvad det måske gør mod kroppen på sigt. Det synes jeg er lidt skræmmende.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 08:57   #12
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Det der skete for mig, var at jeg var medicineret i maxdosis med ibumetin, kodein og panodil.

Behandling for ledsmerter, gigt.

Jeg tog virkelig mange piller om dagen, og har som jer andre også været medicineret på denne måde i årevis og været ret overbevist om at det havde min praktiserende læge da helt styr på.

Det har den praktiserende læge så ikke!

Jeg begyndte at få flere smerter, vilde migræner som jeg aldrig har haft før.

Udover det så virkede min medicin ikke optimalt i betragtning af de mængder jeg indtog(tolerance), der var mange timer i døgnet hvor jeg ikke var smertelindret, så jeg var efterhånden helt færdig.

Jeg kontakter praktiserende læge 5-6 gange for at få set på medicin. Jeg siger til hende jeg ved de ibumetin er farlige at langtidsbehandle med, og jeg vil gerne skifte medicin, da jeg jo skal være medicineret resten af mit liv formentlig.

Jeg får den sammen besked: ingen stærkere medicin, for det er vanedannende.

Det pointerede jeg så for hende, at jeg naturligvis VAR afhængig af den nuværende medicin, så hvad var forskel?

Ikke noget svar på det.

Jeg ringer så til et smertecenter for at høre om de ville kunne hjælpe mig med at få styr på medicinen, og hvordan jeg kunne få et forløb der.

Jeg fik en henvisning fra lægen, og benyttede mig derefter af det frie sygehusvalg og kom derefter hurtigt i behandling på smertecenteret.

Det er det bedste jeg har gjort for mig selv!

Man kommer virkelig i kyndige hænder på smertecenteret. Bare det at være i et miljø hvor ens smerter bliver anerkendt! Og man bliver behandlet som et tænkende menneske! Fantastisk!

Jeg har lagt den gamle medicin og afprøvet 4-5 forskellige medicin, i tæt samarbejde med smertelægen og smertesygeplejerske, og er nu endt på et morfinpræparat depot på en væsentlig lavere dosis end før.

Før tog jeg 16 piller delt ud på fire gange i døgnet.

Nu tager jeg 2 piller 2 gange i døgnet. Jeg har en supplerende medicin til gennembrudssmerter.

Min migræne er væk.

Jeg har fået en jævn smertelindring hele døgnet.

Du vil aldrig blive mødt med et krav om udtrapning fra praktiserende læge. De ved de ikke hvad er og de har ikke forstand på smertebehandling.

Pensum for lægers smertebehandling er ca 7 dage, har jeg læst et sted.

Praktiserende læge udskriver smertemedicin som en blind høne.

Når jeg så har valgt denne behandling, skal trappe ud en gang årligt, for ikke at få tolerance på længere sigt.

Dette hjælper smertecenteret også med.

Udover man får set på sin medicin, lærer man også en masse om hvad smerter er, hvordan man lever et liv med smerter.

Der er mulighed for psykolog-samtaler, socialrådgiver, fysioterapeut der alle hjælper en det bedste de kan indenfor deres fag.

Det har ændret mit liv, at være på smertecenter. Jeg er ikke blevet mere rask, men jeg er blevet meget mere sikker på mig selv i forhold til at håndtere og leve med smerter hver eneste dag i livet.

Som en skriver, vovse eller Helenekr, "jeg har spist ibumetin, dolol ti år, men har stadig mange smerter"...der ville det måske være en ide, at få kigget på om man egentligt er optimalt og korrekt medicineret.

Man skal også huske, der også er noget der hedder "medicin-udløste smerter" som fx den migræne jeg fik. Den forsvandt med ibumetin.

Fra voldsom migræne 2-3 gange om ugen, til migræne en gang eller to om måneden.

Min største frygt var organskader eller en blodprop pga den ibumetin, hvis det skete, så ville mit liv jo være totalt ødelagt. Mere end det er nu.

Derfor undrer det mig de praktiserende læger ikke har større respekt for kroniske smertepatienter.

Som om der findes rigtige og forkerte smerter. Lægen ville jo ikke tøve et sekund hvis det var cancer-smerter eller operations-smerter.

Hvorfor er det så ok at langtidsbehandle kroniske smertepatienter med NSAID som kun er beregnet til akutte smerter?

Man ville da heller ikke give en diabetiker spandauere i stedet for insulin!

Se denne artikel om Peter Gøtzches forskning i farlig medicin:

http://politiken.dk/forbrugogliv/sun...ald-hvert-aar/

Og et link til hans forskning på Cochrane Instistutet:

http://www.cochrane.dk

Frida

Sidst redigeret af frida; 23-11-2013 kl. 10:17. Årsag: Link
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 12:53   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Jeg får den sammen besked: ingen stærkere medicin, for det er vanedannende.
Jeg har indtryk af, at mange får denne besked.

Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Når jeg så har valgt denne behandling, skal trappe ud en gang årligt, for ikke at få tolerance på længere sigt.
Må jeg have lov at spørge hvilke smertestillende midler du får?
Og hvilket middel er det der gør, at du skal trappe ud en gang årligt?

Jeg spørger bl.a. p.g.a. min egen situation.
Jeg har taget Dolol i 10 år, i starten åbnede jeg kapslerne og dryssede lidt af indholdet ud, for ellers gik jeg lige i brædderne.
Men i alle årene har jeg taget 50 mg, 3 x dagligt, og har ikke haft behov for, at øge dosis.
I korte perioder (få dage) har jeg suppleret med panodil for bedre effekt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Som en skriver, vovse eller Helenekr, "jeg har spist ibumetin, dolol ti år, men har stadig mange smerter"...der ville det måske være en ide, at få kigget på om man egentligt er optimalt og korrekt medicineret.
Jeg tror det må være c.l.e.o. du har i tankerne.

Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Man skal også huske, der også er noget der hedder "medicin-udløste smerter" som fx den migræne jeg fik. Den forsvandt med ibumetin.
Jeg tænkte på panodilerne som synderen.

Jeg synes det er rigtig flot, at du selv tog affære, da din læge ikke var særlig samarbejdsvillig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 13:08   #14
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Hej vovse

Kan jeg svare dig i en pb i stedet for?

Hvis jeg husker korrekt fejler du og jeg det samme.

Spondylolistese?

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 13:24   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg har brugt NSAID for at undgå for meget Paracetamol, idet jeg både har læst og af neurolog er blevet instrueret i at Paracetamol stort set kun er af det onde, og kun skal benyttes sparsomt. Det kan i sig selv give hovedpine og nakkesmerter.

Så kom jeg på smerteklinik, og det ved jeg ikke hvad jeg skal men om, jeg har kun været der en gang, og efter 5 minutter var beskeden fast Paracetamol fuld dosis 4 gange i døgnet, og så ville jeg bliv indkaldt i det nye år.
Der ville man så starte behandling op for nervesmerter !

Jeg synes det er vanvittig vildt, for jeg kan normalt klare mig med NSAID (kan bare ikke bruge det fordi der er interaktioner til min øvrige medicin) så nu går jeg fra at tage ved behov, til at skulle have HELE TIDEN !

Jeg fik så også kastet i hovedet at jeg har piskesmæld, hvilket jeg ikke har.
Jeg har en skade i nakken, der er opstået på baggrund af en anden type traume.

Jeg følte virkelig bare at jeg røg i en kasse og et standartprogram "bare" fordi jeg sagde nakke.
Og i det standartprogram giver man fast medicin, og ikke kun ved behov.
(jeg er ikke sikker på at jeg er særlig vild med den opskrift, men vi får se)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 00:51   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Hej vovse

Kan jeg svare dig i en pb i stedet for?

Hvis jeg husker korrekt fejler du og jeg det samme.

Spondylolistese?

Frida
Selvfølgelig må du svare i pb.

Og ja, jeg har arkolyse med spondylolistese, L4/L5.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 04:52   #17
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Jeg får den sammen besked: ingen stærkere medicin, for det er vanedannende.

Det pointerede jeg så for hende, at jeg naturligvis VAR afhængig af den nuværende medicin, så hvad var forskel?
Ja netop. Det er lidt tåbeligt når de begynder at snakke om vanedannende medicin på den måde hvis man allerede er afhængig af medicin i første omgang.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 12:31   #18
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er alfa og omega, at man læser indlægssedlen eller på anden måde tilegner sig den viden, der står på den. Medicunkombination.dk kan også være god at tjekke. Håndkøbsmedicin er absolut ikke ufarlig, men vi må også efter min mening, selv påtage os et ansvar for, hvad vi selv kommer ind i kroppen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 13:08   #19
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Håndkøbsmedicin er absolut ikke ufarlig, men vi må også efter min mening, selv påtage os et ansvar for, hvad vi selv kommer ind i kroppen.
Og det gælder så, efter min mening, ikke kun for medicin.

F.eks. bør mennesker med opmærksomhedsforstyrrelser gøre hvad de kan, for at undgå kunstige tilsætningsstoffer i maden.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 22:46   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er alfa og omega, at man læser indlægssedlen eller på anden måde tilegner sig den viden, der står på den. Medicunkombination.dk kan også være god at tjekke. Håndkøbsmedicin er absolut ikke ufarlig, men vi må også efter min mening, selv påtage os et ansvar for, hvad vi selv kommer ind i kroppen.
Prøv du at forklare det til en sagsbehandler, der er villig til at fjerne overførselsindkomsten fra borgeren, hvis denne nægter at fylde sig med medicin
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension