K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2011, 16:45   #1
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
§102 - har du som psykisk ramt fået tildelt hjælp efter denne paragraf?

Jeg sidder som bisidder og hjælper en psykisk ramt ('blødt' ramt - depression, angst, stress) førtidspensionist (eft.2003) med at søge hjælp til merudgifter.

Da der straks blev givet afslag efter §100, forsøges der nu med §102 - her er noget om den:

Hvad kan § 102 anvendes til?
Efter § 102 kan kommunen ud over tilbud efter § 85 (§ 85 omhandler hjælp og støtte, som gør borgeren i stand til at varetage sin egen dagligdag) give tilbud om behandling til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.

læs selv videre på linket her:
http://www.dukh.dk/hjelp-til-s​elvhj...nytnr52011.pdf
www.dukh.dk


Vi, ansøgeren og undertegnede, er altså bekendt med DUKH, diverse skemaer osv, og har masser af den tilgængelige information om hvad man I TEORIEN kan søge om - men desværre bare meget sjældent får dækket.

Det vil derfor være til stor hjælp for vedkommende,(og mange andre K10brugere) hvis nogen der rent faktisk har fået hjælp efter §102, på ovenfor beskrevne indikationer ( 'blødt' psykisk ramt) vil dele informationen, og derigennem bakke op om personens ansøgningsgrundlag.
Det har før vist sig gunstigt i ansøgningsargumentation, at kunne berette om, at noget ikke er umuligt i andre kommuner/på andre kontorer, idet Serviceloven gælder for hele Danmark, og ikke er egns-/kontorbestemt!

Det er altså KUN konkrete eksempler fra folk der rent faktisk HAR fået et eller andet tilkendt efter §102, på de' blødere' psykiske lidelser vi efterlyser.

For eksempel diverse kosttilskud (IKKE receptpligtig medicin), penge til at dyrke noget socialt samvær, penge til forskellige kropsterapiformer, motion osv?
(Tiitag der styrker nervesystemet, nedsætter blodtryk/stress, øger jordforbindelse og sociale kompetencer og dæmper selvmodstrang.
Hvilket er lige så vigtigt for en psykisk ramt, som en krykke, benskinne eller kørestol kan være for en fysisk ramt.)


Der opfordres IKKE til debat omkring diverse støtteparagraffer, eller forslag til hvad man kan søge om eller links til dette, men efterlyses KONKRETE, SPECIFIKKE erfaringer med §102, med præcisering af HVAD man har fået accepteret som en udgift direkte afledt af de psykiske handicaps.


Navn på kommune der har bevilget er også meget velkomment.

En PB er selvfølgelig ok, men vil forhindre andre K10 læsere i at få glæde af informationen.
På forhånd tak.

Sidst redigeret af L.S.; 20-07-2011 kl. 17:54.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 17:14   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er meget svært og få tildelt ydeligere hjælp
fordi du får 16000 kr som enlig, samt kan få boligsikring
det til sammen, gør at det er svært
en i netto som arbejder i 37 timer, får faktisk ikke meget mere

samt jeg har forekempel også kronikertilskud, som psykisk syg.
men det kræver en udgift over de 16.500 om året
så udgiften til min medicin ikke kan komme over 3500 kr om året
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 17:37   #3
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Hej i tråden

Jeg er en af de "bløde" og jeg har fået bevilget hjælp til kropsterapi. Om det er efter den paragraf ved jeg ikke.

Jeg er dog ikke førtidspensionist men på kontanthjælp.

Jeg bor i Københavns Kommune.
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 17:53   #4
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
økonomisk hjælp til kropsterapi

@ solnedgang: tusind tak for svar.

Ansøgerens forsørgelsesgrundlag er ifølge loven Uvigtigt - det er ens fysiske og/eller psykiske situation det drejer sig om.

Hvis du på nogen som helst måder kunne finde det stykke papir med bevillingen af terapien, på - det bør du have fået brev om - står der på dét, ifølge hvilken paragraf du har fået hjælpen bevilget.

Det ville være super hvis du gad kigge efter, da det kun er bevillinger efter §102 denne tråd handler om, og det ville være herligt om det netop var denne § din ting gik på.

En indikation kunne være, at du får et fast månedligt, skattefrit beløb, som du selv kan disponere over til de behandlinger, så må man spørge, præcis hvad/hvordan du er blevet bevilget?

PB er stadig ok hvis dette er for personfølsomt at oplyse i tråden.

Sidst redigeret af L.S.; 20-07-2011 kl. 17:58.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 18:32   #5
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Hej igen

Jeg fik tilsagnet over telefon. Jeg fik bevilget otte gange. Jeg skulle selv lægge ud og skulle indsende kvittering af regningerne hvorefter de ville sætte beløbet ind på min konto.

Jeg fik faktisk kun brugt tre af gangene, da jeg ikke orkede mere på det tidspunkt.
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 23:35   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er formodentlig §82; sygebehandling.

Vedr §102 har hillerød kommune VALGT at droppe denne §???

Formodentlig har nogle kommuner fulgt samme spor?

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 08:48   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Kommuner VÆLGER at droppe §102???

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser

Vedr §102 har hillerød kommune VALGT at droppe denne §???
Formodentlig har nogle kommuner fulgt samme spor?
VH POpiae
Eminent!!
- nu mener de enkelte byråd - som står for FORVALTNING af love - sig altså hævet over vores øverste lovGIVENDE forsamling, Folketinget?

Har du evt. et link til underbygning af Hillerød kommunes tiltag omkring §102?

Selvom det er et lille sidespring til tråd-emne, skal informationen da bruges det rette sted! .
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 08:56   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, jeg har det fra referat, og har tjekket med et par relevante personer.

Den er god nok.
Hillerød er hævet over alm. lov.
Man kan klage over dette til ministeriet og/eller Ombudsmand.
Dette har jeg dog ikke ork til.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 09:05   #9
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
PB blokeret?, navn på positivt kontor/SB?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Solnedgang Se meddelelser
Hej igen
Jeg fik tilsagnet over telefon. Jeg fik bevilget otte gange. Jeg skulle selv lægge ud og skulle indsende kvittering af regningerne hvorefter de ville sætte beløbet ind på min konto.

Jeg fik faktisk kun brugt tre af gangene, da jeg ikke orkede mere på det tidspunkt.
Har lige prøvet at sende dig PB, men muligheden er blokeret?

Angående den kropsterapi du fik bevilget - min bekendte blev henvist til at starte sin hjælpsøgning i Matthæusgade, selvom han fast kommer på et andet socialcenter.

Vil du evt. fortælle hvilket kontor præcis, der bevilgede dig terapien, og måske endda et navn på sagsbehandleren? PB stadig ok - hvis du kan sende UD af din profil.

Hvis denne SB er villig til at bevilge kropsterapi til en bistandsklient, skal vi selvfølgelig prøve at komme i nærheden af ham/hende.

Og husk at de ikke kan komme dig til skade, at dele dette navn.
Nævner det blot, fordi man nogengange kan blive paranoid over at møde k10 folk hos sin egen læge - man glemmer nemt hvor mange mennesker vi er i Danmark, og at vi er anonyme på K10

Gode tanker til dig

PS: hvis din bevilling stadig dur, ville jeg godtnok tage imod den gratis kropsterapi - det kan gøre underværker mod depression osv.

Har selv haft helt U-ventet stor gavn af afspænding - sov som et barn, for første gang i årevis, da jeg begyndte på det. (Havde ikke meget fidus til det, før jeg startede.)

Og er man udhvilet får man også flere kræfter til at kæmpe mod systemet.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 09:12   #10
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
borgerrrådgiver i Hillerød

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Ja, jeg har det fra referat, og har tjekket med et par relevante personer.
Den er god nok.
Hillerød er hævet over alm. lov.
Man kan klage over dette til ministeriet og/eller Ombudsmand.
Dette har jeg dog ikke ork til.
VH Popiae

I har en Borgerrådgiver i Hillerød.
http://hilleroed.lokalavisen.dk/trav...110319120/1027
Deres job er bl.a. at hjælpe med klager over sagsbehandlingen.

Har lige selv været forbi Borgerrådgiveren i min kommune - de var forbavsede over, at de ikke skulle skrive hele klagen for mig, så det gør de hellere end gerne.
Og selvom det kan tage tid, arbejder de noget hurtigere end de andre instanser du nævner.

Jeg går ud fra, at du selv har søgt om hjælp efter netop §102, og så har fået denne besked fra Hillerød kommune - at "den § bruger vi ikke" !?
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
paragraf 100 v. psykisk sygdom? hejhejhej Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-04-2013 16:36
Har du som ftp i Kbh.kommune fået tildelt hjemmehjælp? L.S. Nyttigt at vide for Førtidspensionister 5 06-06-2012 00:21
Førtidspension tildelt - og frataget igen efter flytning til Thailand Holbæk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 30 01-08-2011 09:05
stadig ikke fået mit skriftelige afslag på paragraf 34 sndnkm67 Alt det andet 3 29-09-2010 19:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension