K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2012, 19:35   #1
nille9
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
nille9 er ny på vejen
til Hanna Reintoft

hej hanne reintoft

jeg hved ikke hvem er hvor jeg skal skrive om min sag det handler om at mine børn er blevet taget fra mig og min mand og nu er der ikke så meget vi kan gøre end og kæmpe men det er ikke nemt nå kommunen ikke vil se det gode og børene og ungdomsudvaldet og ankeretten holder med kommunen og ikke engang vil lytte til den forælder kompitance undersøgselse vi har fået lavet som fortæller sandheden og nu vil kommunen selv lave en undersøgelse af min mand og mig
er der ikke noget som forælder som har fået taget deres børn uden ordenlig grund
kan gøre et eller andet eller kalde politikenen op for men er helt magtels løs og det er ikke til og holde ud og se kommunen ødelægge 3 dejlige børn vær sød og hjælp os

jeg har fundet et citat fra en hjemme side som jeg også syntes du skal ha med fra en dommer og jeg tror den anden er en af kommunens socialrådgiver

mvh nille9
p.s
der er selvfølig mere til historien for det har stået på i snart et år men jeg
har ikke kunne skrive det hele her ( det er der ikke plads til )


Tvangsfjernelser sker i strid med grundloven


Dommer – Tvangsfjernelser sker i strid med grundloven
Af Dorrit Saietz

Artikeln är tidigare publicerad i Aktuelt 24.05.1996.

Retssikkerheden mangler i kommunernes børne- og ungeudvalg, der træffer afgørelser om tvangsfjernelser af børn. Det mener en dommer, der selv er formand for to udvalg. Når børn tvangsfjernes fra hjemmet, sker det ofte i strid med Grundloven.

Det mener dommer Ditlev Nielsen, der er formand for de to børne- og ungeudvalg i Tårnby og Dragør kommuner, som træffer beslutninger om tvangsfjernelser.



Ditlev Nielsen betegner sig selv som gidsel for retssikkerheden i de to udvalg:
- Man tager en dommer og putter ham ind i et sådant udvalg, som i virkeligheden er en administrativ instans. Det er en sammenordning af dømmende og udøvende magt, som er i strid med Grundlovens. Han kalder det helt uhørt, at dommere således skal være medlemmer af et kommunalt udvalg.
- Man ønsker at give børne- og ungeudvalget et skær af retssikkerhed og retsgaranti. Men det er at stikke folk blår i øjnene.
Dommeren er et ud af fem medlemmer i udvalgene. De øvrige er tre byrådspolitikere og en børnesagkyndig psykolog eller lignende. Ditlev Nielsen har selv oplevet sager, hvor han som den eneste juridisk sagkyndige i udvalget stemte imod en tvangsfjernelse, mens de øvrige fire medlemmer stemte for.
- Når dommeren, som skulle garantere retssikkerheden, kan nedstemmes hvad er denne garanti så værd, spørger han.

FOR LANG TID
Som reglerne nu er, kan der gå over et halvt år, før en tvangsfjernelse kan indbringes for landsretten. Først da får forældrene mulighed for en egentlig domshandling med alle de garantier, der er indeholdt i retsplejeloven. Også dette mener Ditlev Nielsen bringer os i konflikt med menneskerettighederne.

En tvangsfjernelse er nemlig en administrativ frihedsberøvelse, som hurtigt skal kunne bringes for en domstol. Advokat Jørgen Nicolaisen fra Hørsholm har ført mange tvangsfjernelsessager som beskikket advokat for forældrene. Han er stærkt kritisk overfor den måde, afgørelserne træffes på i udvalgene.

- I en retssal har man mulighed for at afhøre og konfrontere de forskellige synspunkter. Det kan man ikke i børne- og ungeudvalget, siger han. Tvangsfjernelsessager bygger altid på en lang række udtalelser og erklæringer.

- Men vi ser kun papirer, papirer og papirer, siger Jørgen Nicolaisen.

- Hvis man for eksempel har indtryk af, at en erklæring bygger på gamle oplysninger, har man ingen mulighed for at hente psykologen eller skoleinspektøren ind og stille uddybende spørgsmål. Han kritiserer også, at han som advokat ikke kan forlange supplerende eller alternative undersøgelser.



en der svare
måske en af kommunens socialrådgiver

Bent

marts 29, 2011 at 3:29 pm

Jeg er 100% enig med advokat: Jørgen Nicolaisen.
Og en anden interessant ting i disse sager. kommunen ( den kommunen som indbringer sagen for børn og ungeudvalget ) valger jo KUN at fokuser på de negative ting i sagen. Igen udtaleser fra børnehaven/skolen etc. Er der noget der ligner positivt udtaleser ( eks. god samarbejde med forældrene ) flyttes disse udtalser til et meget lille rum i alle papier som skal begrunde en anbringelse af barnet( børne ) Her til modstrider så også loven om anbringelsen af børne og menneskeretighedsloven pargraf 8 stk 2. Der er IKKE nogen regler som siger noget om, at der skal arbejdes hen imod en hjemgivelse af barnet ( børne )Hvor imod at der står i menneskeretighedslovgivningen at sådan anbringelse skal være af så kort varihed som muligt. Alså jeg er jo ikke advokat, så det er en kort fortolkning.
Det synes jeg er et STORT problem.
nille9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 20:47   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Jeg synes tvang bruges alt for tit i Danmark...tvangsindlæggelser, tvangsfernelser, tvangsmedicinering...tvang...tvang...tvang. Det er dybt krænkene. For nogen endda det værste man kan opleve.

Jeg har oplevet flere folk hvor det er sket og hver gang har det været helt og holdent forkert det der er gjort. Har ikke engang oplevet en eneste gang hvor det var berrettiget.

Hvorfor er kommunen gået ind i denne sag og hvorfor vil de tvansfjerne børnene?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2012, 21:43   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, faktisk er der ikke mange tvangsfjernelser herhjemme, de fleste aflevere frivilligt barnet/børnene, da forældrene så lettere kan se deres kære børn fremover

Ps. Har selv oplevet rigtig mange sager hvor det var berettiget at barnet/børnene blev fjernet fra deres biologiske forældre... -i øvrigt er det så dyrt at fjerne børn fra deres biologiske forældre, at det - normalt - er det allersidste træk fra kommunens side. Hvis det var staten der betalte for disse sager var der helt sikkert mere ned dobbelt så mange !!!


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2012, 22:20   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Kommer selvfølgeligt an på hvor langt man definere "berettiget". Men i de rigtige sager er det godt, men hvor tit hører vi ikke lige herinde at kommuner træffer forkerte beslutninger?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 10:05   #5
nille9
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
nille9 er ny på vejen
jeg har haft en depression og vi bad om hjælp til mig og min mand og vi har stadig ikke fået hjælp men de har kun gjort det være ved og tage vores børn det kan ikke være rigtig at bare fordi man har en depression så skal børene fjerenes og det gik helt galt da vi sage nej til deres psykolog skulle tage en forlælderkompitance undersøgelse og at vi selv ville være med bestemene til hvem der skulle bruges men det ville de ikke være med til så tog de vores børn og vi har selv betalt 40,000 kr for og få lavet en forælderkompitsnce undersøglse men den vil de ikke kikke på for den siger børene skal hjem det kan ikke være rigtig at man ikke kan gøre noget andet en retten
nille9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 10:45   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Nille9

Først: ked af at du og din mand står i denne situation.

I febr. hørte jeg en gribende P1 udsendelse om netop fjernelse af børn og forældrekompetenceundersøgelser, hvor Özlem Sara Cekic blev interwiet omkr. netop tilfædldighederne i disse undersøgelser. Hun var dengang formand for det Social udvalg, og har siden iværksat en klarlægning for større faglighed ved disse bedømmelser/sager og ikke mindst ensretning på landsplan.

Måske kunne det være en ide, at kontakte hende for at høre, hvor I kan henvende jer konkret for at få behandlet jeres sag, jeg linker derfor til hendes mail: [email protected]

Ligesom hun også har en hjemmeside:

http://ozlem.dk/hjaelp-ozlem-i-folketinget, hvoraf flg. fremgår:

Özlem Sara Cekic
Social- og psykiatriordfører for SF
Tlf.: 3337 4419
Mobil: 61624614

Du bør dog vide, at politikere ikke går ind i enkeltsager, men jeg tænkte på om hun ikke generelt kunne rådgive, hvor I skal henvende jer for at få behandlet jeres sag.

Link til radioudsendelsen:

http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Uds...2/15100107.htm

Her er hvad Cekic udtaler sig om i udsendelsen:

Citat:
Formanden for Folketingets socialudvalg, Özlem Cekic (SF) har imidlertid svært ved at se, hvorfor der skal være forskel på, om forældre får undersøgt deres forældreevne på Lolland eller i Ringsted. Hun ønsker klare, ens retningslinjer for kommunerne – om nødvendigt ved lov.

- Jeg mener ikke, det er fornuftigt, at man ikke laver nogen faglige retningslinjer for, hvad sådan en undersøgelse skal basere sig på. Det svarer lidt til, at man - når man skal have fjernet et af sine organer - sørger for, at det er en læge, der opererer, og at der bliver taget blodtryk osv., siger hun.

Hun påpeger, at forældreevneundersøgelserne kan føre direkte til tvangsfjernelse, og at det må skærpe kravene til gennemsigtighed og retssikkerhed omkring undersøgelserne.

- Det her skal kunne beskrives i loven, så man ved, at der er et fagligt fundament for de her undersøgelser, samtidig med, at man som forældre har den retssikkerhed, at man kan få ”second” opinion eller klage.

Özlem Cekic mener, at undersøgelserne bør foretages af et tværfagligt team under ledelse af en erfaren psykolog. På den måde sikres det også, at alle sager vurderes af flere øjne.
Jeg kan se, at der først i marts er igangsat en undersøgelse af forældrekompetenceundersøgelser via Ankestyrelsen på foranledning af netop Cekics arbejde i Folketingets Sociale udvalg. Denne er netop udkommet i okt.: hvorfor jeg linker til også denne, hvis I har lyst til at kigge på den:

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Samle...2012_15_07.pdf

Citat:
Amkestyrelsen anbefaler, at nedenstående retningslinjer følges i kommunerne:

Nedenstående boks fremhæver anbefalinger, som fremgår af Socialministeriets retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser.

· Forældrekompetenceundersøgelser bør kun gennemføres, hvor kommunen har
behov for yderligere indsigt i, hvad der skal til for at bringe barnet ind i en god
udvikling, og hvor en psykologisk undersøgelse er nødvendig for at belyse dette

· Forældrekompetenceundersøgelser bør gennemføres ved brug af flere metoder, herunder samtaler med forældrene, samtaler med barnet, observationer af samspillet mellem barn og forældre samt evt. relevante psykologiske tests

· Forældrekompetenceundersøgelser bør fokusere på såvel styrker som
svagheder ved forældrenes relation til og samspil med barnet

· Forældrekompetenceundersøgelser skal ikke indeholde anbefalinger om
konkrete foranstaltninger, men bør i stedet rumme konklusioner om barnets
støtte- og udviklingsbehov sammenholdt med en vurdering af forældrenes
muligheder for at varetage disse behov

· Undersøgelsen bør afsluttes med en grundig gennemgang af erklæringen og af undersøgerens vurderinger og konklusioner med forældrene
Ligesom jeg også linker til ”Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser”, Socialministeriet, juni 2:

http://issuu.com/servicestyrelsen/do...nvendelse_af_f

Hertil kommer jeg til at anke på om I har anket afgørelsen?

I kan anke over såvel afgørelsen som selve sagsbehandlingen.

Jeg ved godt, at alt dette ikke umiddelbart bringer jer og børnene sammen igen, men måske kan det give noget krudt til kampen for at blive en familie igen.

De bedste ønsker

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 22:15   #7
nille9
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
nille9 er ny på vejen
mange tak for hjælpen men kommunen holder jo ikke de regler der er sat og de går uden om på alle mulige måder med paregraffer som vi ikke kan følige med i men jeg vil prøve og skrive til hende Özlem Sara Cekic og i håb om hun måske kan hjælpe os for vi er vilig til og gøre alt for vores børn og det og det kan ikke være rigtig at kommunen har så maget magt at de bare kan fortolke tingene nekativt og så tage ens børn og så kan forælderene ikke gøre noget

det har du ret i og det er jo helt forkert der er ok og det er fint nok de tager dem der misbruger og yder vold på deres børn men ik fra en amendlig familie
nille9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hanne Reintoft har stadig format og visdom gunvor Politik og Samfund 6 25-02-2014 13:16
Hanne Reintoft: jeg har svigtet østerbro Politik og Samfund 6 16-04-2012 19:01
Beskæftigelsesministeren versus Hanne Reintoft! buster Politik og Samfund 2 25-01-2010 17:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension