K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2009, 21:53   #1
WilloW
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2009
Indlæg: 18
Styrke: 16
WilloW er ny på vejen
Er så fatsvag...

hej prøver at finde ud af hvad forskellen mellem en § 17 er og § 18...

Sådan her opfatter jeg det....; hvis man søger FTP efter § 17 så ; er sagsbehandlingtiden maks 3 mdr.
Man kan bevare SDP imens, og hvis man får afslag på en § 17 , så kan man anke den afgørelse.( og stadig bevare SDP ?? eller er det kontanthjælp så )
En § 17 bliver alene afgjort på de lægelige papirer der nu måtte findes, når ansøningen bliver afleveret???.
En § 17 kan desuden ikke afgøres UDEN man har været i arbejdsprøvning.???

Så her er så " hagen "...

En § 18 skal man kun søge hvis man er " sikker " på at der ikke " noget at gøre " og man er heeelt tabt ( ironisk )

Fatter minus..
WilloW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 22:07   #2
paw thomsen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2009
Indlæg: 148
Styrke: 16
paw thomsen er ny på vejen
Hej Willow. jeg er ved at søge en §18 og der sender kommunen en i arbejdsprøvning og Psykolog og indhenter alle de oplysninger de skal bruge. En §17 der søger du på de oplysninger der allerede ligger i din sag. jeg kan desværre ikke fortælle dig forskellen på sagsbehandlingstiden på de to paragraffer, men går ud fra §17 er hurtigst, da papirerne jo bliver sendt med det samme. Der kommer sikkert mange andre kvalificerede svar, men ellers prøv at søge lidt i emnet herinde, da jeg ved der er blevet spurgt rigtigt meget lige omkring dette emnePaw
paw thomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 22:13   #3
WilloW
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2009
Indlæg: 18
Styrke: 16
WilloW er ny på vejen
hej Paw..

ja har trasket igennem næsten alt hvad jeg har kunnet finde herind.
Men er stadig lidt forvirret.
Har været gennem utallige læger , psykologer, og psykiatere. Den sidste prognose fra Psykiater lød i stil med " fuldstændig uarbejdsløs i enhvert erhverv" og ingen udsigt til bedring/ behandling. Så skal vel søge en § 17..??
WilloW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 22:17   #4
paw thomsen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2009
Indlæg: 148
Styrke: 16
paw thomsen er ny på vejen
Hej Willow. Hvis jeg var dig ville jeg søge aktindsigt. Det betyder at kommunen har ti dage til at sende dig alle dine papirer, så kan du se hvordan dine papirer ser ud og om der mangler noget.Paw
paw thomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 22:36   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Her kan du se loven...

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Som du kan se...så kan begge bruges til pensioner...

§17 bruges når en borger ansøger om pension..men det kan enten være på det forliggende grundlag eller efter alle mulighederne i den sociale lovgivning..
Når det er på forliggende grundlag...så er det der de har 3 måneder fra du har ansøgt...før de skal have truffet en afgørelse..
Hvis det er efter alle muligheder i den sociale lovgivning...så gælder de 3 måneder først fra sagen er overgået til behandling efter rehlerne om førtidspension...

§17 stk 2 bruges af kommunen når de vil indstille en borger til førtidspension...

§18 bruges til at en sag skal overgår fra alm behandling til behandling efter reglerne om førtidspension...

Når en kommune vælger at indstille en borger til førtidspension...så gælder de 3 måneder først fra sagen er overgået til behandling efter reglerne efter førtidspension...

Du kan rigtigt nok beholde sygedagpengene hvis du når at søge en pension før sygedagpengene stopper...
Sygedagpengene stopper dog når du får et afslag...det vil sige at du kan ikke få sygedagpenge i den tid ankenævnet køre sagen...
Der er du nød til at søge kontanthjælp hvis ikke du har anden indtægt...

Citat:
En § 17 kan desuden ikke afgøres UDEN man har været i arbejdsprøvning.???
Både jo og nej...

Det kommer an på om det er på det forliggende grundlag...

Hvis det er det...så sker der ikke mere i sagen...hverken arbejdsprøvning eller indhentelse af nye papirer...

Hvis ikke det er på det forliggende grundlag...ja så skal de afprøve alt efter den sociale lovgivning...herunder også evt arbejdsprøvning...

Citat:
En § 18 skal man kun søge hvis man er " sikker " på at der ikke " noget at gøre " og man er heeelt tabt ( ironisk )
Du kan ikke søge efter §18...det er kommunen der gør det...
Du kan kun søge efter §17...enten på det forliggende grundlag eller efter alle muligheder i den sociale lovgivning...

Hvis du mener at kommunen har alle de papirer og arbejdsprøvninger som de skal have...så skal du søge efter §17 på det forliggende grundlag...

Du skal huske at skulle det blive et afslag...ja så kan du risikere at miste sygedagpengene...og må søge kontanthjælp...

Som Paw skriver...så er det en god ide at få aktindsigt så du kan se hvad der ligger af papirer i sagen...

Jeg håber at jeg fik forklaret den nogenlunde...og ellers kommer der sikkert andre som kan gøre det bedre end jeg kan...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 22:42   #6
WilloW
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2009
Indlæg: 18
Styrke: 16
WilloW er ny på vejen
TAK WEBMASTER og Paw...

det hjalp mig en del og er ikke længere så fatsvag.

Der findes alt hvad der kan opdrives hos min sagsbehandler, så jeg er spændt på hvad ha siger når jeg aflevere den ansøgning.

tak for jeres hjælp--
WilloW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 22:44   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Svaret bør være i form af en bekræftelse af din ansøgning.

Og så er der 3 måneder til at træffe afgørelse, hvor du SKAL tilbydes at møde de personer, der træffer afgørelse. Du skal ikke møde op, men du SKAL tilbydes at møde op.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 23:11   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige en ting mere Willow...

Ang de 3 måneder de har....der har de en lille smutvej...for at overskride fristen..men...

De SKAL skrive til dig hvis de ikke kan overholde den 3 måneds frist...og fortælle hvornår sagen så er afgjort...
Skriver de ikke...ja så har de ikke holdt reglerne...

Og husk som zuza skriver....en kvittering...så du har dokumentationen i orden...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension