K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2012, 16:13   #71
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du har fået det bedre, så har ret og pligt til at melde det til kommunen

så hvis der ikke skal ske en revudering af alle sager, så kan dette lovforlag være lige meget.
alle som synes de har fået det bedre kan komme over på fleks hvis de har lyst

men med dette forslag, og den nye reform med 2 timer om ugen i stedet for de cirka 12.5timer eller under for at få pension. ved godt der ikke stå noget i loven om minimum timer
men er under 12.5 timer

så vil der være rigtig mange som får pension i dag, som kan arbejde 2 timer om ugen
det vil kommunen få mulighed for at tilkende fleks i stedet for pension

jeg synes det er naivt og tro en kommunen bare uden videre tager det for gode vare at man siger nej til det.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 16:22   #72
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Synes heller ikke det er ''tilbudet'' der er noget galt med som sådan. Det er mere fordi det er et led i en spareplan, at tiltaget generer mig...og så det faktum, at man mistænkeliggøre en hel gruppe mennesker for at sidde og gemme på en arbejdsevne som politikerne altså mener eksisterer....
Som du er inde på, så er der forskel på om pensionstilkendelsen er sket efter år 2003, eller der er tale om en tilkendelse efter "den gamle ordning".

Så vidt jeg husker opererede man dengang med en 1/2 og 2/3 og fuld nedsættelse af erhvervsevnen, hvor nedsættelsen med 1/2 og 2/3 gav mulighed for at supplere pensionen med en erhvervsindkomst ud fra resterhvervsevnen.

Og den mulighed består formodentlig fortsat ... med eller uden henvendelse fra kommunen.

Omvendt forholder det sig ift. førtidspensioner tildelt efter 2003, hvor tildelingen er sket på baggrund af en dokumenteret resterhvervsevne, på 0 eller af ubetydelig grad - i praksis har grænsen for "ubetydelig erhvervsevne" været omkring 12 timer pr. uge - men det er der set et skred i de seneste år, ligesom "reformen" lægger op til en udvidet rummelighed i begrebet: "ubetydelig erhvervsevne".

Man kan sige, at det giver ikke mening at en person der fornylig har fået tildelt førtidspension med afsæt i en dokumenteret varig nedsættelse af erhvervsevnen til 0 eller det ubetydelige efter kort tid får henvendelse vedr. mulighed for at komme i job.

I den kontekst lyder det som et ret uigennemtænkt projekt ... ift. førtidspensionister på "gammel ordning" giver det mening, hvis pensionisten garanteres at ville kunne bevare pensionstilkendelsen.


Det andet forhold der ligger i foreslaget, det er at man kommer til 1) at opfinde et merbehov for arbejdsindsats (fx. yderlig kontrol af mennesker på overførselsindkomst - fx: går de på lokum mere end 2 X daglig skal de trækkes i ydelsen etc.) eller 2) afskedige raske arbejdstagere i en eksisterende jobfunktion (en model bla. kommuner har praktiseret og fortsat praktiserer), således at der allerede aktuelt vel står 100.000 i ledighedskøen som direkte arbejdsparate.

HVIS man / Venstre / Regeringen (der tilsyneladende savler over forslaget) derimod faktuelt kunne fremme en bedre fordeling af det nødvendige arbejde (frem for blot at opfinde noget unødvendigt arbejde), således at samtlige arbejdsparate hænder blev forelt ud over dette nødvendige arbejde, så ville det give mening, at flere hænder kom i spil og arbejdstiden for den enkelte således kunne nedsættes.

Men som forslaget fremføres, bibringer det blot til at køen af ledige forøges - hvilket jo ud fra et sparehensyn på de offentlige finanser er et smart tiltag, thi når de arbejdsparate arbejdsløse (her iregnet fleksjobbere med A-kasse tilknytning) efter 2 år falder ud af dagpengesystemet lander de på kontanthjælp (der i konstruktion som trangsbestemt ydelse indeholder mulighed for offentlige besparelser ift. retsbestemte ydelser).


Dvs. konklusionen må umiddelbart være, at forslaget har afsæt i ren lusk fra politisk side, der har til hensigt at øge udbudet af ledige arbejdstagere, med de deraf afledte økonomiske konsekvenser for henholdsvis den enkelte arbejdstager og statsfinanserne - og dermed igen i sidste ende: skattetrykket
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 16:23   #73
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det lyder lidt som om, at produktet har udviklet sig til et lidt for smart kræmmerprodukt :-/


Det er naturligvis tab af erhvervsevne man fremadrettet bør forsikre sig imod uden afhænighed af, hvorvidt tabet konkret kan udløse en offentlig førtidspension (som de fleste efterhånden formodentlig ved nærmest fremadrettet kræver, at man er dødende / terminal patient og over 40-50 år).

Taber man dokumenteret 1/3, 2/3 eller 3/3 erhvervsevne uanset alder og evt. offentlig forsørgelse, så er det det der bør udløse en forsikringsudbetaling.

Kunderne bør fremadrettet være noget mere kritiske over for, hvad de kontraktmæssigt bliver præsenteret for før de accepterer handlen - hvis ikke de blot ønsker at anvende kontrakten til lokumspapir ...
Nu er det jo for manges tilfælde en kollektiv forsikring via ens arbejde og altså ikke en man kan påvirke. Jeg var regionsansat med HK kommunal overenskomst og denne forsikring er jo for alle med PKA som pensionskasse.....
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 16:32   #74
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
hvis du har fået det bedre, så har ret og pligt til at melde det til kommunen

så hvis der ikke skal ske en revudering af alle sager, så kan dette lovforlag være lige meget.
alle som synes de har fået det bedre kan komme over på fleks hvis de har lyst

men med dette forslag, og den nye reform med 2 timer om ugen i stedet for de cirka 12.5timer eller under for at få pension. ved godt der ikke stå noget i loven om minimum timer
men er under 12.5 timer

så vil der være rigtig mange som får pension i dag, som kan arbejde 2 timer om ugen
det vil kommunen få mulighed for at tilkende fleks i stedet for pension

jeg synes det er naivt og tro en kommunen bare uden videre tager det for gode vare at man siger nej til det.
Jamen alt det du gisner om er slet ikke vedtaget endnu. Det er stadig på forhandlingsstadiet; det er derfor jeg ikke kan se nogen grund til at piske en stemning op.
Og ja, hvis fleks ændres, så får det betydning for de, som skal have fleks efterfølgende, men derfor står der stadig ikke noget om, at nuværende ftp´ere TVINGES. Og dernæst så kan der være ftp´ere der ikke med de nuværende fleks-regler mener, at de kan bestride et fleksjob, netop fordi man helst skal op omkring de 15 timer for overhovedet at have en chance, men som måske godt kan bestride et fleksjob, hvis der bliver mulighed for mindre timer.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 16:36   #75
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg undrer mig ikke over noget som helst og jeg synes at folk burde være klar over, at allerede i dag førtidspensionister er under observation. Faktisk så ville det være mærkeligt hvis det ikke var tilfald.

Og det er ikke nogen paranoia, Danmark har været politistat længe. Har I allerede glemt hvilke metoder blev der brugt af kommuner for at umuliggøre tilkendelser af førtidspensioner og hvordan politikere har kikket passivt til?

Hvorfor besøg og ikke et brev, som ville jo være det mist naturlige og billigste løsning på “tilbuddet“?
Det har igen noget med kontrol at gøre.
Hvordan man bor, om man bor der hvor man oplyser om, bor man virkeligt alene, om man har en racercykel stående i gangen osv.

Har I ikke læst om hvor dyrt det blive fra næste år at holde sig i livet ( prisstigninger på alt ), ejendomsskatter blive så høje at folk få ikke råd til at blive boende i deres boliger/huse.

Kommunens “Jehovas vidner” skal nok fordrejer hoved på en del af førtidspensionister og overbeviser dem om, at de kan godt arbejde 2 timer om ugen, også humpende på et ben eller hvad ved jeg og så falder klappen….

Pt. Er der noget som har hørt fra Logikeren…., jeg tænker faktisk på ham ( behøver ved ikke at skrive hvorfor )
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 16:52   #76
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
Jamen alt det du gisner om er slet ikke vedtaget endnu. Det er stadig på forhandlingsstadiet; det er derfor jeg ikke kan se nogen grund til at piske en stemning op.
Og ja, hvis fleks ændres, så får det betydning for de, som skal have fleks efterfølgende, men derfor står der stadig ikke noget om, at nuværende ftp´ere TVINGES. Og dernæst så kan der være ftp´ere der ikke med de nuværende fleks-regler mener, at de kan bestride et fleksjob, netop fordi man helst skal op omkring de 15 timer for overhovedet at have en chance, men som måske godt kan bestride et fleksjob, hvis der bliver mulighed for mindre timer.
det sagde man også inden 2 verdenskrig startede

tro mig det bliver slemt for alle i fremtiden, venstre og S vedtager denne nye reform det er helt sikkert

det gælder om at spare penge og bliver så pakket ind som en ny chance
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 17:27   #77
LOS
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2011
Indlæg: 94
Styrke: 13
LOS er ny på vejen
Tror ikke det er mange ftp'er der kan spare op....og jeg tror nu ikke at vi ftp'er har noget at frygte så slå koldt vand i blodet og endnu engang LÆS,hvad der står i forslaget.
Det er et tilbud ikke TVANG.
__________________
Førtidspensionist pr 01.01.2012
LOS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 17:27   #78
jonah
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
jonah er ny på vejen
Hvorfor ikke bare skrive tli Ulla Törnäs og Mai Henriksen
og forklare dem problemet med når Mette Frederiksen
sätter timeantallet på flex ned til 2 timer så vil
kommunen helt sikkert tvinge förtidspensionister
over på flex, og så höre vad de svarer.
jonah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 17:50   #79
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jonah Se meddelelser
Hvorfor ikke bare skrive tli Ulla Törnäs og Mai Henriksen
og forklare dem problemet med når Mette Frederiksen
sätter timeantallet på flex ned til 2 timer så vil
kommunen helt sikkert tvinge förtidspensionister
over på flex, og så höre vad de svarer.
Hjælper ikke at skrive i hvertfald ikke til Mai Henriksen for du får kun et standardsvar, og ikke svar på spørgsmålet... Ved allerede nu hvad hun svarer.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2012, 17:58   #80
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LOS Se meddelelser
Tror ikke det er mange ftp'er der kan spare op....og jeg tror nu ikke at vi ftp'er har noget at frygte så slå koldt vand i blodet og endnu engang LÆS,hvad der står i forslaget.
Det er et tilbud ikke TVANG.
Jeg frygter ikke noget men jeg læser hvad der står i pressen og ser hvad der foregår i det daglige og jeg forholder mig til det.
Jeg har klaget over kommunens afgørelse til det Socialenævn i august sidste år over nogle udgifter som kommunen har påført mig ved elendig rådgivning og ligegyldighed.
Vi kommer nu i maj måned og jeg har stadigvæk ikke fået svar fra nævnet - kun fordi jeg har ret i min klage.

Det var blot eksempel på myndighedernes troværdighed….

@ jonah

De læser jo med på K10....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
V: Førtidspensionister skal tilbydes job Webmaster K10 Nyheder 0 27-04-2012 17:40
App. Førtidspensionister i job migselv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 39 11-08-2010 08:17
Førtidspensionister skal også i arbejde Peacock Dit og Dat 6 08-04-2008 11:35
førtidspensionister skal " tilbage" i arbejde ????? Stella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 04-01-2008 16:34
Skal "gamle" førtidspensionister arbejde? zuza Politik og Samfund 0 17-08-2007 18:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension