K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2013, 16:31   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Den nye reform kontanthjælp aktivitetstillæg

Hej.

Et spørgsmål vedr aktivitetstillæg for unge imellem 25-30 år


http://ams.dk/upload/AMS/Publication...pjece-Unge.pdf

Side 10


Er det korrekt forstået, at hvis man deltager i aktivering, virksomhedspraktik m.m, så vil man få et tillæg på 4.747 kr oveni de 5753 kroner? Så man vil få 10500 før skat?


Aktivitetstillæg: De aktivitetsparate unge har ret til et tillæg til deres uddannelseshjælp,
hvis de anmoder om en aktiv indsats. De får ligesom andre unge uddannelseshjælp, men
de får aktivitetstillæg i den tid, hvor de deltager i en aktivitet. Det gælder, uanset om
der er tale om et aktivt tilbud eller mentor-støtte. Kommunen har pligt til at tilbyde den ungeen aktiv indsats, hvis den unge ønsker en indsats, så har den unge stadig ret til aktivitetstillæg.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 16:58   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kommer jo an på alderen, det er ikke en fast sats for aktivitetstillæg, ligesom tillægget heller ikke kan udbetales hvis man er på kontanthjælp - man skal være rykket over på uddannelseshjælp inden man kan få aktivitetstillæg....

Den sats du har postet er for modtagere af uddannelseshjælp som er udeboende mellem 25 og 29 år.

Pengene er øremærket uddannelse, så der ikke så meget albuerum. Aktivering, praktik mm kan ikke bruges. Med mindre det er en del af uddannelsen.

Sidst redigeret af Ninja; 19-11-2013 kl. 17:02.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 17:30   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
I mit tilfælde gælder det:
25 år, ikke berettiget fleks eller revalidering, 15 timer, rygskade, gift med SU modtager
aktivitetsparat, ingen uddannelse, 15 timer i arbejdsprøvning, en del skånebehov.

Så vidt jeg har forstået, så bliver alle unge kontanthjælpsmodtagere (u. 30) Rykket over på uddannelseshjælp, som svarer til SU takst.
Der står jo til sidst :

Det gælder, uanset om
der er tale om et aktivt tilbud

Det må vel betyde at hvis man modtager et tilbud som går ind under lov om aktiv beskæftigelsesindsats, så er man berettiget aktivitetstillæg.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så kan jeg ikke få det til at hænge sammen som du gør helene, jeg forstår det kun på den måde som jeg forklarer det.
Har du måske læst noget et sted, som du kan dele med mig?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 21:01   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg læser det som dig Bodrum..

De der visiteres som uddannelsesparate kan netop ikke få det tillæg..

Tænker til gengæld at det betyder at de visiterer så mange som muligt som uddannelsesparate for at spare tillægget..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 23:05   #5
EndnuEngang
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2013
Indlæg: 18
Styrke: 11
EndnuEngang er ny på vejen
Jeg tror at man kan se de nye regler vedr økonomi, på beskæftigelse ministeriets hjemmeside meget snart eller i det nye år. Jeg har selv søgt efter hvad man får i kontanthjælp når man er over 30 år efter de nye regler, men det står lidt uklart. Det er nok hemmeligholdt, fordi politikerne er bange for at der er flere som at der skal søge kontanthjælp :-D, vi er jo en farlig race os på overførselsindkomster åbenbart.

Forresten er der nogen der ved hvordan man opretter en ny tråd??? Jeg kan slet ikke finde knappen til at starte en ny tråd, der står at det er øverst til venstre???
EndnuEngang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 23:29   #6
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
http://jyllands-posten.dk/politik/EC...-efter-reform/

Bemærk artiklen er fra d. 25/2-2013, jeg kan ikke huske om reformen var vedtaget på det tidspunkt, så der kan være ændret noget siden...
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 23:41   #7
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jh Se meddelelser
http://jyllands-posten.dk/politik/EC...-efter-reform/

Bemærk artiklen er fra d. 25/2-2013, jeg kan ikke huske om reformen var vedtaget på det tidspunkt, så der kan være ændret noget siden...
Hmm der står ikke noget ang. over 25 og ikke uddannelsesparat? Eller er jeg blind?
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2013, 23:58   #8
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bruger2013 Se meddelelser
Hmm der står ikke noget ang. over 25 og ikke uddannelsesparat? Eller er jeg blind?
Næh, det er vist mig der skal lære at læse hele artiklen inden jeg skriver, sorry...
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 08:07   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af EndnuEngang Se meddelelser
Forresten er der nogen der ved hvordan man opretter en ny tråd??? Jeg kan slet ikke finde knappen til at starte en ny tråd, der står at det er øverst til venstre???
Øverst på siden er der et par vandrette grønne bjælker (lige under det felt hvor der står "Velkommen EndnuEngang"), til venstre i den ene bjælke står der "Forum Kategorier", klik på den, og vælg den kategori hvor dit spørgsmål hører til, og klik på den.
Så er der en lille boks, i øverste venstre hjørne, hvor der står "Opret ny tråd", den klikker du på, og så burde det "køre".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 10:09   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Svar fra Ydelsesrådgiver:

et første skridt i processen er at Jobcenter Aalborg Ung skal vurderer hvilken grundlæggende kategori du hører til. Uddannelsesparat eller Aktivitetsparat.

Bliver du vurderet udannelsesparat vil din takst være 5.753 kr. jf. § 23 stk. 2 nr. 7, uden mulighed for tillæg i forbindelse med nogen form for aktivering. Satsen bliver heller ikke højere af at du bliver 25 år d. 19.12.2013.

Vurderer jobcenteret dig som aktivitetsparat vil du modtaget en grundydelse i form af uddannelseshjælp på 5.753 kr. med mulighed for et aktivitetstillæg jf. § 24 stk.2 nr. 4 (Udeboende).


Til dit mere præcise spørgsmål om en henvisning til en jobkonsulent med henblik på afklaring er at regne for at være i et aktivt tilbud, er jeg lidt usikker på. Der vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til din rådgiver i jobcenteret for nærmere afklaring. Du har ligeledes ret i at man ved modtagelse af mentor også er at regne for at være i gang med et aktivt tilbud der giver adgang til tillægget.


-----------------




Det betyder at aktivitetstillæget er til for aktivitetsparate, og ikke uddannelsesparate.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension