K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2010, 13:05   #21
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bina,

Ved tilkendelse af flex såvel som pension skal arbejdsevnen være afklaret, din lidelse skal være varig og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte. Det er sådan set ligegyldigt hvilken diagnose man har, det er arbejdsevnen og behandlings mulighederne man går i dybden med.

Lægekonsulenten er kommunens/sagsbehandlerens hjælpende hånd til at vurdere de lægelige dokumenter og ens sag i øvrigt.

Den psykiater du skal til er en privat praktiserende psykiater formoder jeg, som har til erhverv bl.a at udforme psykiatriske speciallæge erklæringer til kommunen.

Jeg har i ftp. min sag selv fået lavet 2 fra 2 forskellige psykiatere. Som oftest har jeg følt at psykiaterne var på "min" side, de forstår jo vores sygdom og besværligheder på en helt anden måde og det er rart at få en professionels forståelse heraf. Dog har jeg også oplevet at de rapporter, der så bliver lavet ikke helt konkludere det jeg havde forståelsen af, men bed om en kopi og sørg for at være dig selv i alle henseender ved denne psykiater. Check med ham hvad han vil skrive og bed ham om at uddybe de evt. "misforståelser" kommunen har omkring din sygdom og evt. "helbredelse" af samme.

Bare hold ved.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2010, 13:40   #22
Bina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 13
Styrke: 14
Bina er ny på vejen
Hm... A-kassen var til ingen hjælp overhovedet.

Alle de forslag de havde var allerede brugt og personen jeg talte med havde kun "hørt" om §27...

Har nu overvejet at ringe til tidligere arbejdsgiver og spørge om jeg kan få udbetalt mine feriepenge - som jeg ser det kan det vel ikke skade mig? Så længe jeg ikke modtager nogen ydelse, kan jeg vel heller ikke blive trukket i samme?

Min første indskydelse omkring den kommende samtale med speciallægen var også at jeg vel bare skulle være ærlig (jeg er jo virkelig syg og burde derfor ikke have noget at skjule) men da jeg jo ikke er kommet særlig langt med min ærlighed er jeg alligevel nervøs.

Jeg er nok ved at blive lidt paranoid overfor hele systemet

Bina
Bina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2010, 22:35   #23
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Desværre er der ikke mange fagforeninger/a-kasser der har styr på sygedagpenge loven, men Bina, mon ikke at du er på rette vej mht. §27 stk. 4. Dog bør du gå din fagforening på klingen hvis du vitterligt ønsker deres hjælp og medvirken.

Du skal ikke tage samtalen med psykiateren så høj tidligt, men få de ting op at vende som du gerne vil i forhold til kommunen ikke mindst. I de tilfælde jeg har fået lavet special lægeerklæringer har kommunen stillet spørgsmål til psykiateren omkring skåne behov, prognose osv. osv. Dog starter rapporterne ud med at beskrive barndom, opvækst, voksen liv osv. Det kan være nogle lange samtaler man skal igennem og har man behov for pauser, så er det med at sige til.

Måske bliver din samtale en "kort" fornøjelse da dine diagnoser måske allerede er på plads ?? Det var mine ikke.

Mht. ferie pengene, så er der nok ok er spørge herom. Det er en idé også at få undersøgt om du har noget erhvervsevne forsikring du kan få til udbetaling månedligt. Det er en såkaldt Tab af Erhvervsevne forsikring som hører under din pensions ordning. Din arbejdsgiver har muligvis modtaget udbetalingen i forbindelse med din sygemelding og refusion fra kommunen. Check din pensionsordning for en sådan forsikring.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 10:42   #24
Bina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 13
Styrke: 14
Bina er ny på vejen
Hej igen,

Puha, har altså ikke haft det så godt - er også stadig meget nervøs for samtalen med Psykiateren.

Jeg har nu fået et navn på ham: Stig Kastberg. Har fundet en udtalelse om ham her i forumet - er der andre der har truffet ham?

Fik feriepenge af tidligere arbejdsgiver - så kan vi klare huslejen denne gang...

Fik afslag på forlængelse af sygedagpenge med begrundelsen:

"Grundlaget for at udbetale sygedagpenge er, at man opfylder sygedagpengelovens § 7 samt § 27. Så længe du lægeligt set ikke er færdigudredt, kan vi ikke sige, om vi juridisk står mellem fleksjob eller førtidspension eller om den lægelige afklring vil pege på ordinært arbejde eller revalidering."

Nogen der ved om det er korrekt?


På forhånd tak

Bina
Bina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 11:32   #25
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bina,

Det er desværre en meget brugt begrundelse for afslag af sdp. "at man ikke er udredt, færdig udredt eller at ens lidelse ikke er stationær". Det er så nemt for kommunen at sige sådan, for det vil jo tage flere år at blive udredt måske hvis man først lige er begyndt i sdp. regi.

Psykiateren kender jeg ikke, men tag det ganske roligt, du burde sigte i mod, at han i sin erklæring får skrevet at du ikke kan rask meldes og således ikke stå til rådighed for det ordinære arbejdsmarked eller lign.

Derfor vil jeg mene at du stadig burde kunne forlænges iht. §27 stk. 4 :

Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Du har vel ret til at få special lægeerklæringen ind i din sag således at denne kan indgå som dokumentation ved evt. klage ? Her tænker jeg på klagefristen, det skulle jo gerne hænge sammen, således at du når at få erklæringen inden for klage fristen ellers må du klare over dette allerede nu.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 11:49   #26
Bina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 13
Styrke: 14
Bina er ny på vejen
Hej EE

Kommunen har selv valgt at bringe speciallægeerklæringen på banen (ganske vist på opfordring af mig) og denne udtalelse skal indgå i ankesagen.

Skal jeg skrive til min SB igen og evt. citere dig?

Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Bina
Bina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 12:32   #27
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bina,

Hvis du kan vente med dette til efter I har fået special lægeerklæringen, vil det nok være det bedste. Af erklæringen skulle det jo "helst" fremgå at du ikke kan returnere til det ordinære arbejdsmarked hvorfor at du må forlænges iht. §27 stk. 4.

Dette stk. 4 i §27 er åbenbart blevet ændret i 2009, men det er ikke skrevet ind i loven endnu, jeg er dog sikker på at din sagsbehandler kender hertil og jeg vil mene at du skal kører på forlængelse i henhold hertil. Kommunen vil nok gøre deres omkring det faktum at du ikke er færdig udredt eller har en stationær lidelse, men faktum er at du ikke kan sendes tilbage på ordinære vilkår hvorfor du således skal forlænges iht. §27. stk. 4. Skriver du dette til din sagsbehandler allerede nu, tror jeg blot at hun vil henvise til at det ikke er lægeligt dokumentere om du kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Så hvornår skulle du til psyk. samtale ? og hvor længe klage frist har du ? Er det 4 uger fra nu eller efter psyk. erklæring foreligger. De bør jo vente på denne og således udsætte stop af sdp.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 14:16   #28
Bina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 13
Styrke: 14
Bina er ny på vejen
Hej EE

1000 tak for feedback!

Jeg skal til psykiater d. 6.12

Jeg ved faktisk ikke hvornår de 4 uger starter, men de har lovet (skriftligt) at min sag kommer hurtigt for efter udtalelsen ligger klar.

Jeg må nok slå mig til tåls med at jeg intet kan gøre før samtalen med psykiateren - det er bare så svært at sidde med hænderne i skødet mens man føler at ens eksistensgrundlag smuldrer lige så stille.

Jeg vil tro at der er mange herinde der har det lige sådan - desværre

Jeg venter så med at kontakte sagsbehandler til jeg har flere skyts - forhåbentlig!!

Bina
Bina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 14:42   #29
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bina,

Ja det er nok en god idé at vente til erklæringen ligger klar. Da jeg røg ud af sdp. i 2007 var det baseret på en enkelt linie og den sidste i psyk. specialerk. og den var at jeg ikke måtte jobprøves !!. Dette låste således for al videre udredning og de lukkede for mine sdp. Havde jeg været lige så "klog" på sdp. som jeg er idag burde jeg have tyet til ftp. men den var nok også blevet afslået, pga. ikke stationær lidelse.

Mht. din samtale ved psyk, der er det nok således at kommunen har stillet nogle spørgsmål omkring dig som psyken også skal besvare. Som regel er disse, prognose for dig og din arbejdsevne, diagnose evt. skånebehov eller lign. Hvis du ved at du ingenlunde magter en ordinær beskæftigelse pt. så er det vigtigt at psykiateren får med i sin rapport at du skal arbejdsprøves iht. det skånsomme arbejdsmarked. Jeg ved ikke hvordan du har det med at komme i arbejdsprøvning, men hvis dit helbred ikke er til det og psykiateren også finder dette, så er der ikke meget håb tilbage til dine sygedagpenge.

Det er naturligvis op til psykiateren selv hvad han skriver, men det er også vigtigt at du får dit med, så der ikke er noget at misforstå. Rapporten skal nok være hurtigt klar, når kommunen ligger den til grundlag for deres endelige beslutning. Har du ikke andre lægelige dokumenter i din sag ?

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 16:42   #30
Bina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 13
Styrke: 14
Bina er ny på vejen
Hej EE

Min sag gik jo også i vasken pga 1 enkelt linie; sygdommen SES HOS NOGLE at brænde ud i 30-40 års alderen....
= kan tolkes som ikke VARIG nedsat arbejdsevne!!!

Selvom jeg har to tvangsindlæggelser, 15 ECT-behandlinger osv inden for det sidste år, skulle der således ikke mere til at hele min sag faldt fra hinanden...
Det er nok derfor jeg er så nervøs for den næste samtale - alt står oig falder på at denne udtalelse eliminere den første

Mht jobprøvning; gennemførte i sommer og endte på 20 timer - udtalelse om at alt derover vil være urealistisk...

Skal til egen læge på torsdag og tale med ham om sagen. Kommunen har nemlig også bedt ham om at udtale sig om hvorfor han mener jeg fortsat skal gå hos Psykiater...

Når jeg tænker på hvad det kan koste kommunen hvis min lille familie falder fra hinanden over dette...


Bina
Bina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-08-2012 15:23
Tolkning af speciallæge konklusion søges. khawk1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 08-08-2012 01:57
Tolkning af brev fra kommunen :) elana Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 05-04-2012 15:55
Tolkning af indkaldelse efterlyses? buster Alt det andet 12 05-01-2011 01:24
Hjælp til tolkning af §7 ifm muligt SDP stop Anne Mette Alt det andet 5 18-08-2010 23:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension