K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2012, 10:51   #1
Putte2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Putte2 er ny på vejen
Ansøgning om førtidspension

Hej til alle herinde.

Jeg er helt ny herinde og søger information om, hvordan man bedst søger om førtidspension.
De sidste 10 år har jeg lidt af stress og tilbagevendende depressioner. Jeg har været sygemeldt i lange perioder og modtaget medicinsk behandling, været i flere psykolog forløb og er tilknyttet en psykiater.
Jeg har kæmpet for at komme tilbage på arbejdsmarkedet, men hver gang går det galt, og jeg ryger ned med stress symptomer efterfulgt af en depression.
Da jeg nu også har fået angst med i posen, har jeg besluttet at søge om førtidspension - jeg kan bare ikke mere!
Jeg har lige været til samtale hos kommunen, hvor jeg fortalte min sagsbehandler om min beslutning. Hun sagde, at der er 2 måder, man kan søge på, enten kan man selv søge, eller også kan de begynde sagen. Jeg er i tvivl om, hvilken vej jeg skal gå, og hvad det omfatter - kan i hjælpe?
På forhånd tak

Hilsen fra Putte
Putte2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2012, 11:41   #2
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Det er din arbejdsevne der lægges til grund for pension når det er kommunen der skal søge for dig, det vil sige du skal i arbejdsprøvning, der skal hentes en del papir fra div læger og ALLE muligheder skal være afprøvet.
Søger du selv § 17 på det forliggende så hentes der ikke mere, de bruger hvad der måtte være i din sag og du kan være ca 100 % sikker på afslag.
Kommunerne er allerede nu ved at trække den nye reform frem og det er langt sværer at få pension i dag end for bare 1 år siden.
Er sikker på der kommer flere svar til dig, men det er en lang sej kamp du skal igang med, så held og lykke.
et godt råd er at du bliver her i din tråd, så er det nemmer at hjælpe dig hen af vejen.

Og velkommen til
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2012, 11:44   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den bedste løsning er klart kommunen søger til dig via en §18
så det må du snakke med din sagsbehandler om
så kan sagsbehandleren give dig et svar om der er nok dokumentation omkring dine arbejdsevne. da det er udelukkende er din arbejdsevne kommunen skal vurdere
det er ikke dine lidelser som udløser en pension
hvis der ikke er nok må dine sagsbehandler indhente ydeligere oplysninger og en evt arbejdsprøvning.
hvis du ikke har været i arbejdsprøvning og dine lægepapir ikke peger 112 procent på en ubetydelig arbejdsevne. så glem og søge selv på en §17

hvis du er under 40 og du ikke har været i arbejdsprøvning, så bliver det svært med en §18 inden den nye reform kommer den 1.1.2013

det er ved at være sidste udkald, da sagen skal være indstillet i dec

Sidst redigeret af MTVRV1; 26-09-2012 kl. 11:50.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2012, 20:36   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du skal have held med en §17, så skal du have været i arb.prøvning(er), som har vist, at din arbejdsevne er meget kraftigt nedsat.
Du skal have lægepapirer hvoraf det fremgår, at dine lidelser er stationære og, at alle behandlingsmuligheder er afprøvet.

Ellers skal du have lægepapirer hvoraf det fremgår, at arb.prøvning er kotraindiceret, altså at arb.prøvning vil medføre varig forværring af dine lidelser.

Ellers tror jeg ikke, at du har mulighed for, at få tilkendt fp efter en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Jeg går ud fra, at psykologer og psykiater har skrevet et eller andet til kommunen, kan du skrive herinde hvad der står i disse papirer?

Hvis du ikke tidligere har fået aktindsigt i din sag i kommunen, så synes jeg, at du skal se at få det, uanset om du ender med at søge en §17 eller ej.
Du kan benytte denne formular til formålet: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
Print den ud og udfyld den, derefter afleverer du den på jobcenteret og beder om en kvittering på, at de har modtaget den, så har kommunen 10 kalenderdage til at sende dig kopi af alt hvad der ligger i din sag.

Hvis du kan se, at der mangler noget i din aktindsigt, så bør du klage over det, indtil du har fået alt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2012, 10:33   #5
Putte2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Putte2 er ny på vejen
Tusind tak for alle jeres gode råd, jeg er glad for at have fundet et sted, hvor man kan få støtte, da det er rigtig svært at klare alene.
I ønskes alle en rigtig god weekend.
Putte2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2012, 23:40   #6
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
Pøj pøj med det
Ja der her er et supergodt site at kende
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 12:16   #7
Putte2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Putte2 er ny på vejen
Unhappy Mega stresset!

Nu jeg er kommet igang herinde, dukker der utallige spørgsmål op.
Min sagsbehandler venter på tilbagemelding fra læge og psykiater. Ud fra hvad de skriver, vil hun afgøre, om jeg skal i arbejdsprøvning.
Hvis jeg kommer i arbejdsprøvning, hvordan takler jeg det? jeg er en meget pligtopfyldende person, som måske godt kan mande mig op til at møde op på arbejdspladsen i begyndelsen, men efter et stykke tid går det altid galt. For hver gang jeg bliver udsat for stress, bliver min tilstand yderligere forværret.
Jeg tænker også, at hvis man kan klare at komme i begyndelsen, tror de vel ikke man er syg nok til førtidspension?
Hvordan takler man ligeledes møder på kommunen, eller hvis de foreslår at sende mig i en form for et behandlingsforløb - er man nødsaget til at melde sig syg, for ikke at miste mulighede for førtidspension?
Jeg ender altid med at melde mig rask for at slippe for presset fra kommunen, men bliver desværre mere syg for hver gang.
Putte2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 13:16   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jo din arbejdsevne, der er afgørende. Du er ikke nødsaget til at gøre noget. Vigtigt der kommer et så retvisende billede som muligt af din arbejdsevne.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 14:52   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan desværre ikke give en ''opskrift'' på, hvordan sådan en sag om førtidspension skal tackles.

Vi er alle sammen forskellige, og fejler noget forskelligt og har forskellige lig med i lasten.
- selv kom jeg ikke i arbejdsprøvning. Andre SKAL i arbejdsprøvning, og andre igen skal i flere arbejdsprøvninger.....

Mit bedste råd er, vær tro mod dig selv og dine omgivelser. Tal med sagsbehandleren om dine frustrationer, brug dem der er på stedet hvor du skal i arbejdsprøvning, som sparringspartnere. Lyt til din krop og lad være at tving den til noget den ikke mestre. Men vær heller ikke opgivende, men blot prøvende, og tag det roligt og i dit eget tempo.

Få dine læger med ind over, din egen læge, evt speciallæge mf, så du også kan støtte dig til dem, og tage gode råd med fra deres side, såfremt der kommer meget ''op af bakke'' en periode, som du får brug for at vende med dém fra dit eget hold.....
Måske skal din medicin justeres - hvis du tager sådan noget - måske skal du ned i dosis, eller op i dosis, eller over på noget helt andet medicin. Mulighederne er mange.

Men desværre må du selv finde ud af, hvad DU KAN i DIN arbejdsprøvning, for du kan ikke bruge andres arbejdsprøvninger til noget som helst.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 15:00   #10
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Nej man kan ikke altid bruge andres erfaringer, jeg gjorde det jeg kunne og mere til i knap 4 mrd. arbejdsprøvning, den valgte min kommune så at underkende og så blev jeg da bare sendt på jobsøgnings kursus for sygemeldte, fordi så bliver hun rask.

Da de modtog speciallæge erklæring at yderligere afklaring ville forværrer min tilstand blev pengekassen lukket, sikkert pga refusion.

Gør det du kan kan og have din læge med på side lininen.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
førtidspension ansøgning bb girl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 14-05-2010 09:01
førtidspension-ansøgning Margrethe09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-02-2010 09:48
Ansøgning på førtidspension? popiae At søge førtidspension 54 19-05-2009 20:13
ansøgning om førtidspension nov. 96 bobo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-06-2008 20:02
Ansøgning om førtidspension via § 18 Nefer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 18-09-2007 12:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension